رده بررسی چطور در شرایط نااطمینانی سرمایه‌گذاری ایمن کنیم؟

چطور در شرایط نااطمینانی سرمایه‌گذاری ایمن کنیم؟

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
2 اسفند 1402

اگر شبکه‌های تلویزیونی را تماشا کنید یا اخبار را به صورت آنلاین دنبال کنید، احتمالاً می‌دانید که چگونه رویدادی در یک کشور بر کشورهای دیگر در سراسر جهان اثرگذار است. ممکن است جهانی شدن مزایای فراوانی داشته باشد، اما وقتی تهدیدهایی مانند بحران‌های مالی، جنگ، رکود جهانی و غیره رخ می‌دهد، اغلب منجر به صحبت‌هایی درباره انتقال سرمایه به سرمایه‌گذاری‌های ایمن‌تر می‌شود. این عدم قطعیت رو به افزایش می‌تواند حتی سرمایه‌گذاران خبره را نیز دچار اشتباه کند. در این مطلب از رده به بررسی تأثیر عدم قطعیت بر سرمایه‌گذاری، ریسک‌های خرد و کلان و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری ایمن در شرایط نااطمینانی می‌پردازیم.

تأثیر عدم قطعیت بر سرمایه‌گذاری ایمن چگونه است؟

هر زمان که سعی می‌کنید با قرار دادن پول در معرض ریسک، سود کسب کنید، سطحی از عدم قطعیت وجود دارد. وقتی تهدیدهای جدیدی مانند جنگ یا رکود پدیدار می‌شوند، سطح عدم قطعیت به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد چون شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند به طور دقیق سودهای آینده خود را پیش‌بینی کنند.

به عبارتی، سرمایه‌گذاران نهادی سهم‌هایی که به عنوان ناامن در نظر دارند را می‌فروشند و سرمایه‌ها را به سایر کلاس‌های دارایی مانند فلزات گران‌بها، اوراق خزانه دولتی و ابزارهای بازار پول منتقل می‌کنند. این حجم از فروش، که در هنگام تغییر موقعیت پرتفوی‌های بزرگ رخ می‌دهد، می‌تواند باعث کاهش ارزش بازار سهام شود.

عدم قطعیت به عدم قدرت پیش‌بینی رویدادهای آینده اشاره دارد. افراد قادر به پیش‌بینی میزان یک رکود احتمالی، زمان شروع یا پایان، هزینه آن و یا شرکت‌هایی که بدون آسیب از آن عبور خواهند کرد، نیستند.

علاوه‌بر این‌ها، بیشتر شرکت‌ها به طور معمول روند فروش و تولید را برای عموم سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند و این پیش‌بینی‌ها بر اساس شرایط عادی بازار انجام می‌شود. اما افزایش سطح عدم قطعیت می‌تواند این اعداد را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

ریسک خرد و کلان

عدم قطعیت به تنهایی می‌تواند بر اقتصاد در سطح خرد و کلان تأثیر بگذارد. عدم قطعیت در سطح خرد، محدود به شرکت‌ها یا سهم‌های خاص در یک صنعت یا بازار خاص است، در حالی که عدم قطعیت در سطح کلان به کل بازار یا اقتصاد یک کشور ارتباط دارد.

ریسک خرد

از دیدگاه خرد و با نگاهی به شرکت‌ها، عدم قطعیت یک نگرانی عمده برای کسانی است که روزانه کالاهای مصرفی را تولید می‌کنند. به عنوان مثال، در صورت تهدید رکود، ممکن است مصرف کاهش بیابد و افراد از خرید خودروهای جدید، لوازم الکترونیکی و سایر موارد غیرضروری خودداری کنند.

این عدم قطعیت ممکن است شرکت‌هایی را مجبور به اخراج برخی از کارمندان خود کند تا بتوانند به نوعی با تأثیرات کاهش فروش مقابله کنند. سطح عدم قطعیت که فروش یک شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بر بازار سهام نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین، در صورت افزایش سطح عدم قطعیت، قیمت سهام شرکت‌هایی که کالاهای غیرضروری تولید می‌کنند، گاهاً تحت تأثیر فروش قرار می‌گیرد.

ریسک کلان

در سطح کلان، عدم قطعیت در صورتی که کشورهای درگیر جنگ تأمین‌کننده یا مصرف‌کننده عمده کالاها باشند، بیشتر می‌شود. یک مثال خوب، کشوری است که بخش قابل توجهی از نفت جهان را تأمین می‌کند. در صورتی که این کشور وارد جنگ شود، عدم قطعیت درباره میزان ذخایر نفت جهانی افزایش می‌یابد. چون تقاضا برای نفت بالا بوده و تأمین آن نامعلوم است، کشوری که قادر به تولید نفت کافی در داخل مرزهای خود نیست، باید اطمینان حاصل کند که مقدار نفت کافی را در ذخایر خود دارد. درنتیجه، نفت بیشتری را تقاضا می‌کند و این باعث می‌شود که قیمت نفت افزایش پیدا کند.

یک عامل دیگر که بر شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد، فرار سرمایه و نوسانات شدید نرخ ارز است. وقتی یک کشور با تهدید جنگ یا رکود مواجه می‌شود، اقتصاد آن به عنوان یک اقتصاد نامطمئن در نظر گرفته می‌شود. درنتیجه، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند ارز خود را از منابع ناپایدار به منابع پایدار منتقل کنند. ارز یک کشوری که تحت تهدید جنگ قرار دارد به فروش می‌رود و به جای آن ارز کشورهایی که سایه تهدید بر سر آن‌ها نیست، خریداری می‌شود. سرمایه‌گذاران خرد احتمالاً این کار را انجام نمی‌دهد، اما سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ و معامله‌گران آتی ارز به این شکل رفتار می‌کنند.

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری ایمن در شرایط نااطمینانی

در وضعیت عدم قطعیت، بهترین دفاع این است که به اندازه ممکن از آخرین اطلاعات و اخبار مطلع باشید. با دنبال کردن اخباری که بر بازارها تأثیر می‌گذارد و تحقیق درباره شرکت‌ها، خود را به‌روز نگه دارید. بررسی کنید که کدام بخش‌ها در بحران بیشترین سود و ضرر را دارند و درنهایت، برنامه بلندمدت خود را تعیین کنید.

نکته: در زمان‌های سخت اقتصادی، سرمایه‌گذاری در طلا یک استراتژی محبوب به حساب می‌آید. دلیل آن هم این است که طلا ارزش ذاتی دارد.

وقتی که عدم قطعیت زیاد می‌شود، یک فرصت عالی برای سرمایه‌گذارانی که خود را برای بهره‌برداری از آن آماده می‌کنند، به وجود می‌آید. برخی سرمایه‌گذاران ممکن است تصمیم بگیرند به حالت تهاجمی عمل کنند و به دنبال شرکت‌هایی باشند تا سود هنگفتی به جیب بزنند. البته در زمان بهبود وضعیت!

سرمایه‌گذاری ایمن در شرایط نااطمینانی بسیار مشکل است، اما در طولانی‌مدت می‌تواند سودهای بزرگی را به همراه داشته باشد. کسانی که می‌خواهند عدم قطعیت و ریسک را کاهش دهند، بهتر است که سرمایه خود را به اوراق امن‌تر منتقل کنند.

متنوع سازی پرتفوی نه تنها در زمان‌های عدم قطعیت، بلکه همیشه به عنوان یک تاکتیک کلیدی محسوب می‌شود. پخش کردن سرمایه‌گذاری‌های خود در انواع دارایی‌ها مانند سهام، اوراق بهادار و فلزات گران‌بها باعث می‌شود که اگر یک حوزه به سرعت ارزش خود را از دست داد، سبد سرمایه‌گذاری شما کمتر دچار زیان شود.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و صنایع مختلف نیز تنوع را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، اگر سرمایه‌گذاری‌های خود را تنها در شرکت‌های نفتی داشته باشید و قیمت نفت به هر دلیلی کاهش بیابد، با خطر از دست دادن سرمایه مواجه خواهید شد. حال اگر مثلا سرمایه‌گذاری‌ای در بخش فناوری و انرژی تجدیدپذیر داشته باشید، سبد سرمایه‌گذاری شما کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی