رده بررسی چرا باید به جای پس‌انداز کردن، سرمایه‌گذاری کنیم؟

چرا باید به جای پس‌انداز کردن، سرمایه‌گذاری کنیم؟

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
18 دی 1402

پس‌انداز روش آشکاری از ثروت‌اندوزی تلقی می‌شود. اما اگر پول به جای آن که صرف سرمایه‌گذاری شود، در حساب‌های پس‌انداز با بهره اندک اندوخته شود، از پتانسیل آن به طور کامل استفاده نشده است. افرادی که بخش عمده پول خود را پس‌انداز می‌کنند، معمولا عملکرد محتاطانه‌ای دارند. آن‌ها احساس می‌کنند که برای جمع‌کردن ثروت خود سخت کوشیده‌اند و نمی‌خواهند ذره‌ای از آن را از دست بدهند. بزرگ‌ترین ترس برای بسیاری از آن‌ها تمام شدن این پول است و به همین دلیل، وجوه نقد خود را در امن‌ترین و محافظه‌کارانه‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها به کار می‌گیرند که البته این کار کمکی به افزایش ثروت‌شان نمی‌کند.

این مقدار محافظه‌کاری در امور مالی، از یک جنبه حس مالی خوبی به وجود می‌آورد و آن زمانی است که هزینه کردن برای پول پایان می‌یابد. پس‌انداز کردن پول با نرخ‌های پایین بازدهی، برای شما هزینه زیادی دربرخواهد داشت. این که کاملا محتاطانه عمل کنید، از لحاظ مالی حس خوبی برای شما به همراه نمی‌آورد، بلکه این مسئله حس امنیت کاذبی به شما می‌دهد.

پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری کردن چه تفاوتی با هم دارند؟

هدف از پس‌انداز، جمع کردن وجه برای موقعیت‌های اضطراری و نقدینگی کافی برای دسترسی آسان به پول است. همچنین پس‌اندازها باید برای فراهم کردن و نگهداری از پولی باشد که تصمیم دارید طی چند ماه آینده آن را صرف خرید چیزی کنید. برای مثال، اگر قصد دارید موبایل بخرید، پول خود را سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، بلکه آن را در حساب پس‌انداز سپرده‌گذاری می‌کنید تا به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. در مقابل، هدف از سرمایه‌گذاری، فراهم کردن پول و ثروت‌اندوزی است.

چگونه برای اهداف مالی بزرگ خود پس‌انداز کنیم؟

حساب‌های پس‌انداز امن هستند و می‌توانید مطمئن باشید که هیچ بخشی از پول‌تان را از دست نخواهید داد. با وجود این، در مقایسه با اغلب سرمایه‌گذاری‌ها، نرخ بازدهی پول شما به شدت پایین است. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری کردن ریسک‌هایی را به همراه دارد. خوشبختانه، چون سرمایه‌گذاری‌های متنوع و بسیاری وجود دارد، ریسک‌ها به حداقل رسیده‌اند و این مسئله امکان رشد سرمایه‌گذاری شما را فراهم می‌کند.

متاسفانه، بسیارند افرادی که به قدری در زمینه مالی محتاطانه عمل می‌کنند که همه پول خود را در حساب‌های پس‌انداز سپرده‌گذاری کرده و آن‌ها را نوعی سرمایه‌گذاری برای خود می‌پندارند. اما ایراد کار کجاست؟ مشکل این‌جاست که تورم بالا، سرمایه این افراد را ذوب می‌کند؛ این یعنی قدرت خریدشان هر سال کمتر و کمتر می‌شود.

کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر به سرمایه‌گذاری‌های امن و محافظه‌کارانه اقدام کنید، ثروت شما به مرور زمان رشد خواهد کرد. راز رشد ثروت این است که پول شما دائم در گردش باشد تا عواید آن برای شما، انباشته شود. احتمالا می‌دانید که از طریق بهره مرکب، در بلندمدت این پول‌های انباشته شده اختلاف فاحشی با سرمایه‌گذاری اولیه پیدا می‌کنند.

زمان بسیار مهم است؛ چون برخلاف زمانی که فقط پس‌انداز می‌کنید یا حتی بدتر از آن، فقط خرج می‌کنید، هر چه زودتر سرمایه‌گذاری کنید، امکان رشد سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود. حتی اگر مقدار بسیار اندکی سرمایه‌گذاری می‌کنید، در سریع‌ترین زمان ممکن این کار را شروع کنید.

سهام

با خرید سهام شرکتی، مالک بخشی از یک شرکت سهامی عام می‌شوید که البته این بخش معمولا نسبت بسیار جزئی از کل شرکت است، زیرا شرکت‌ها میلیون‌ها سهم منتشر می‌کنند. زمانی که شما سهام شرکتی را می‌خرید، روی نحوه عملکرد شرکت و شانس افزایش فروش آن در آینده، شرط‌بندی می‌کنید. اگر شرکت عملکرد خوبی داشته باشد، افراد بیشتری به خرید سهام شرکت اقدام می‌کنند و شرکت نیز سود سهام بیشتری توزیع خواهد کرد. به این ترتیب، قیمت سهام آن افزایش پیدا می‌کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

شما می‌توانید به جای سرمایه‌گذاری همه پول خود در سهام، صندوق سرمایه‌گذاری خریداری کنید که تنوع بسیار و ریسک کمتری دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند. این صندوق‌ها، دارایی شما را کمتر در معرض ریسک بازار قرار می‌دهند. اگر کل بازار با رکود مواجه شود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از همین رکود پیروی می‌کنند، اما ریسکی که از سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت متحمل می‌شوید را تجربه نخواهید کرد.

چگونه بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری تعادل برقرار کنیم؟

۱۰ درصد از درآمد ناخالص خود را پس‌انداز کنید. پس‌انداز، نخستین جایی است که پول خود را در آن قرار می‌دهید. اگر پول کافی در پس‌اندازهای خود ندارید، نباید سرمایه‌گذاری کنید. اصلا چه مقدار پس‌انداز کافی است؟ اگر شغل خود را از دست بدهید یا نتوانید کار کنید، باید پول کافی در حساب پس‌انداز خود داشته باشید تا برای مدتی توان مالی خود را از دست ندهید. به طور کلی، این مقدار پول برای هر کس و شرایط منحصر به فرد وی متفاوت است. برخی از برنامه‌ریزان مالی، 6 ماه پس‌انداز را توصیه می‌کنند، اما بهتر است که بیش از این مقدار باشد. پول زودتر از آن چه ما انتظار داریم، ناپدید می‌شود؛ شاید زمان پیدا کردن شغل جدید طولانی شود و ناگهان موقعیت اضطراری و مخارج پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد.

اگر از موقعیت کار خود مطمئن نیستید، شغل آزاد دارید یا تا حدی احتمال از دست دادن شغل خود را می‌دهید، پس‌انداز برای ۶ تا ۹ ماه کافی است. اگر شغل تخصصی‌تری دارید که فرصت‌های استخدام محدودی دارد، وجه پس‌انداز شده برای شرایط اضطراری نباید کمتر از یک سال در نظر گرفته شود. در صورتی که برای یک سال پس‌انداز داشته باشید، زمان بسیار مناسبی دارید تا بدون نگرانی برای پرداخت بدهی‌ها و امرار معاش، شغل دیگری را جست‌وجو کنید. پس از آن که به اندازه کافی پس‌انداز کردید، سرمایه گذاری را آغاز کنید.

آیا با افزایش سن، باید میزان سرمایه‌گذاری‌مان در بازار سهام تغییر کند؟

قطعا. همان‌طور که پا به سن می‌گذارید، مقدار پولی را که در بازار سهام دارید، کاهش دهید. فرمولی که اغلب برای تحمل ریسک توصیه می‌شود، کسر رقم سن شما از 100 است که حاصل آن، حداکثر مبلغ پولی است که باید صرف سرمایه‌گذاری در بازار سهام شود. برای مثال، اگر 35 ساله هستید، بیش از 65 درصد پول خود را به سرمایه‌گذاری در بازار سهام اختصاص ندهید. اگر ۷۰ سال دارید، نباید بیشتر از 30 درصد پول خود را صرف سرمایه‌گذاری در بازار سهام کنید.

چگونه توان ریسک‌پذیری خود را تعیین کنیم؟

در استدلال چنین توصیه‌ای می‌توان گفت، همان‌طور که بر سن شما افزوده می‌شود، باید محتاطانه‌تر عمل کنید، ریسک را کاهش دهید و بیشتر درآمدمحور شوید، چرا که برای جبران هرگونه ضرر احتمالی، زمان کمتری دارید. اگر ۳۵ ساله هستید و بخش عمده پول خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اید، رکود بازار مشکل بزرگی برای شما ایجاد نمی‌کند و زمان زیادی برای جبران پول از دست رفته خواهید داشت. چون در حال فراهم کردن دارایی برای آینده هستید، توانایی مالی آن را دارید که صبور باشید تا بازار سهام به وضعیت گذشته خود بازگردد. اما چنان چه در سن 65 سالگی سرمایه‌گذاری کلانی در بازار سهام انجام دهید، با سقوط بازار به شدت دچار مشکل می‌شوید، چون احتمالا زمان کافی برای جبران ضرر و زیان‌ها ندارید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 دیدگاه
  1. رضا می‌نویسد

    بسیار متن عالی بود.

    2
    1. رضا عبدی می‌نویسد

      خیلی خوشحالم که از این مطلب خوش‌تون اومده و نظرتون رو به اشتراک گذاشتید. تشکر بابت همراهی شما.

      1
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی