رده ویکی رده آشنایی با بهره مرکب و نحوه محاسبه آن

آشنایی با بهره مرکب و نحوه محاسبه آن

ویکی رده

همه چیز درباره بهره مرکب، محاسبه سود مرکب و اهمیت استفاده از آن برای افزایش سرمایه

نویسنده: محمد امیرپور
11 فروردین 1401
سود مرکب یا بهره مرکب

سود یا بهره مرکب چیست؟

ساده‌ترین عبارتی که برای توصیف بهره مرکب می‌توان استفاده کرد، سود سود است. یعنی سودی که به سود سرمایه‌گذاری شما تعلق می‌گیرد. سود مرکب، در واقع سود مضاعفی است که به مبلغ سپرده یا سرمایه شما تعلق می‌گیرد.

بزرگ‌ترین مزیت بهره مرکب این است؛ علاوه بر سودی که به اصل پول داخل سپرده بانکی تعلقق می‌گیرد، سودی هم برای سودهایی که هر ماه به‌تان تعلق می‌گرفت، در نظر گرفته می‌‌شود. بیشتر مواقع شما حین حساب‌وکتاب برای سود یک حساب پس‌انداز سود ساده آن را محاسبه می‌کنید. برای محاسبه سود ساده تنها مبلغ داخل حساب پس انداز و سودی که به آن تعلق می‌گیرد اهمیت دارد.

اما این عبارت یعنی گرفتن بهره از محل سودهای بانکی که در اصطلاح بانکی به آن بهره مرکب می‌گویند. در سود ساده، به بهره‌ای که از بانک به حساب مشتریان می‌آید، سودی تعلق نمی‌گیرد. بنابراین سود ساده و ثابت مبلغ داخل حساب پس انداز را در موعد زمانی مشخصی از ماه می‌گیرید. اما سود مرکب هم شیوه محاسبه پیچیده‌تری دارد، هم سود بیشتری نصیب مشتری می‌کند، هم اثرات این سود بالاتر در بلندمدت رشد بسیار بیشتری از سود ساده خواهد داشت.

سود مرکب در بورس چیست؟

بهره مرکب چگونه محاسبه می‌شود؟

برعکس بیشتر مطالبی که در فضای اینترنت فرمول‌های پیچیده محاسبه بهره مرکب را نوشته‌اند، ما این کار را نمی‌کنیم. بیشتر آدم‌ها از علم ریاضیات بیشتر از ۴ عمل اصلی سر در نمی‌آورند. پس چرا باید یک معادله مجهول عجیب و غریب را برای محاسبه سود مرکب برایشان بنویسیم؛ آن هم در حالی که همین الان سایت‌های آنلاین زیادی این کار را تنها با چند کلیک برایتان انجام می‌دهند.

به جای این فرمول‌ها بهتر است این را بدانید که دوره‌های پرداخت سود سپرده اهمیت خیلی زیادی دارد. یعنی اگر سود حساب سپرد‌ه شما به جای هر سال یکبار، هر ۶ ماه یکبار پرداخت شود، تاثیر بیشتری در رشد سرمایه شما دارد. زمان پرداخت سود هر سه ماه یکبار و ماهانه هم شرایط بهتری برای دریافت بهره مرکب بالاتر در سپرده شما دارد.

چگونه می‌توان از سود مرکب استفاده کرد؟

تمام فعالیت‌های اقتصادی آدم‌ها برای افزایش سرمایه است. همه مردم دنیا به دنبال افزایش سرمایه و دارایی‌شان هستند. یکی از این راه‌ها هم  گرفتن سود مرکب از سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر در سیستم بانکی سود مرکب به مردم داده نمی‌شود و تمام سپرده‌های بانکی به صورت سود ساده محاسبه می‌شوند. اما متاسفانه در بحث وام و تسهیلات بانکی بانک‌ها از وام‌گیرندگان سود مرکب می‌‌گیرند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس و بازار فرابورس و خرید و فروش سهام جزو بازارهای سرمایه‌ای مناسب برای گرفتن سود مرکب هستند.

اهمیت استفاده از سود مرکب چیست؟

بهره مرکب و سرمایه‌گذاری در بازارهایی که سود مرکب به سرمایه‌گذاران خود می‌دهند، به نسبت سود ساده، منفعت چندبرابری نصیب مردم می‌کنند. فراموش نکنید سود مرکب را از بازارهایی با درآمد پایدار بخواهید تا سرمایه‌تان بدون ریسک و خطر در طولانی مدت چند برابر شود. پس یادتان باشد بهره‌مرکب برای درآمدهای مقطعی و کوتاه مدت کارایی ندارد و شرط لازم برای گرفتن سود مرکب، داشتن صبر و حوصله زیاد است.

محاسبه آنلاین بهره مرکب

سایت‌های زیادی هستند که آنلاین سود مرکب را برای سرمایه شما محاسبه می‌کنند. اما برای استفاده از این سایت‌های محاسبه آنلاین بهره مرکب، باید سه فاکتور را همراه داشته باشید؛ اول مبلغ سرمایه‌ای که برای سود مرکب در نظر دارید، دوم نرخ سپرده یا سود قطعی‌ای که بابت سرمایه‌گذاری به شما پرداخت می‌کنند، و سوم مدت زمان سپرده. با داشتن این ۳ پارامتر، خیلی ساده و تنها با چند کلیک مبلغی که با بهره مرکب به سرمایه شما افزوده می‌شود، مطلع خواهید شد؛ بدون اینکه نیازی به دانستن فرمول بهره مرکب، یا روش محاسبه بهره مرکب داشته باشید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد