رده بررسی اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه چیست و سودش چند درصد است؟

اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه چیست و سودش چند درصد است؟

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
29 آبان 1402

گواهی سپرده مدت‌دار سرمایه‌گذاری خاص یکی از انواع ابزارهای مالی بازار پول است که بانک با هدف تجهیز منابع، برای تأمین مالی طرح‌های جدید سودآور تولیدی، ساختمانی و خدماتی و توسعه و تکمیل طرح‌های سودآور موجود (طرح‌های توسعه‌ای) با سررسید مشخص منتشر می‌کند. استفاده مطلوب از این ابزار مالی می‌تواند نقش مهمی در کمک به تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و پروژه‌ها، و تعمیق معاملات بازار پول داشته باشد. در این مطلب از رده به هر آن چیزی که باید درباره اوراق گواهی سپرده خاص بدانید می‌پردازیم.

معرفی اوراق گواهی سپرده خاص

بانک‌ها و موسسات مالی برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها نیاز به منابعی برای پرداخت تسهیلات به مشتریان‌شان دارند و تهیه منابع در مرحله اول برای بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است. در واقع در صورت تامین نشدن منابع مالی، امکان و محلی برای پرداخت تسهیلات وجود نخواهد داشت و در نتیجه سودی هم عاید بانک یا موسسه مالی نخواهد شد.

مطابق دستورالعمل اجرایی مصوب جلسه شورای پول و اعتبار در تاریخ سوم بهمن ۱۳۷۸، گواهی سپرده مدت‌دار سرمایه‌گذاری خاص به سپرده‌ای اطلاق می‌شود که بانک به منظور تجهیز منابع برای تامین مالی طرح‌های جدید سودآور تولیدی، ساختمانی و خدماتی و هم‌چنین توسعه و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای با سررسید مشخص افتتاح می‌کند و در ازای افتتاح سپرده، گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص صادر می‌کند. لازم به ذکر است که دستورالعمل انتشار این اوراق سال 1378 از سوی شواری پول و اعتبار صادر شده بود، اما تاکنون هیچ بانکی نسبت به انتشار آن اقدام نکرده و بانک رفاه کارگران اولین بانک کشور است که این مهم را عملیاتی کرد.

اوراق گواهی سپرده

ویژگی اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران چیست؟

برخی از ویژگی‌ها و نکات مربوط به گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران به شرح زیر است:

  • نرخ سود علی‌الحساب سالیانه این اوراق 25 درصد و سود مورد انتظار بر اساس طرح توجیهی پروژه بوده و از امکان بازخرید قبل از سررسید با نرخ سود 15 درصد برخوردار است. مابه‌التفاوت سود قطعی نیز پس از اتمام پروژه براساس میزان سودآوری طرح پرداخت می‌شود.
  • این اوراق الکترونیکی، مدت‌دار، معاف از مالیات و با نام بوده و شرایط عمده قرارداد سپرده‌گذاری از قبیل تاریخ سررسید، نرخ سود علی‌الحساب، مقاطع پرداخت سود و غیره در آن قید می‌شود.
  • بانک رفاه کارگران ضمن تضمین حداقل سود مورد انتظار سپرده‌گذاران، بر نحوه مصرف سپرده‌ها بر مبنای قوانین تصریح شده در عملیات بانکداری اسلامی بدون ربا، نظارت می‌کند.

اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه

اوراق گواهی سپرده خاص چه مزایایی دارد؟

برخی از مزایای اوراق گواهی سپرده خاص عبارتند از:

  • با استفاده از این ابزار سرعت و سهولت در تامین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.
  • انتشار این اوراق باعث می‌شود که سرمایه‌های سرگردان جامعه به سمت تولید هدایت شده و مانع حضور این سرمایه‌ها در بازارهای کاذب خواهد شد.
  • با انتشار این اوراق و به دنبال آن هدایت نقدینگی به سمت طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای واحدهای تولیدی، اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.
  • با قرار گرفتن منابع عمومی در مسیر تولید ملی، ضمن کاهش نرخ تورم، رشد تولید شکل خواهد گرفت.
  • سپرده‌های سرمایه‌گذاری خاص حسابرسی جداگانه دارند و به یک پروژه خاص و مشخص اختصاص پیدا می‌کند؛ بنابراین نحوه نظارت و مشارکت بانک شفاف‌تر است و سود‌ها نیز حاصل از یک فعالیت مشخص و با فرآیند حسابرسی و نظارت است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه ایده خوبی است یا نه؟

می‌توان این‌طور گفت که ابزار جدیدی که در بانک رفاه ایجاد شده، یک طرح نو، مبتکرانه و با خلاقیت‌های ویژه است. یکی از مشکلاتی که اساسا اقتصادها با آن مواجه هستند این است که اقتصاد از مسیر اصلی خارج و سوداگری و سفته‌بازی در حوزه اقتصاد رایج شده است. بنابراین استفاده از اوراق گواهی سپرده خاص کاری بسیار مطلوب است، چرا که اولاً مشارکت‌پذیر بوده و اهرمش منابع مردم است و دوماً، با قرار گرفتن منابع عمومی در مسیر تولید ملی، ضمن کاهش نرخ تورم، رشد تولید شکل خواهد گرفت. بدون شک در آینده نیز شاهد انتشار این اوراق از سوی سایر بانک‌ها خواهیم بود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

4 دیدگاه
  1. شهرام می‌نویسد

    ۴۵۰میلیون اوراق ۳۰درصدی گرفتیم بعداز۲ماه ۴میلیون سودش کم است آیابعدازپایان ماه بقیه واریزمیشود. زمان اوراق ما۱۶هرماه است.

  2. علی می‌نویسد

    سلام افراد عادی هم میتونن سپرده گذاری کنن سررسید چند وقتس

    3
  3. مهندس پرویز می‌نویسد

    بلاخره نگفتین سود ماهانه چقدر است مثلا برای ۳ میلیارد تومان ماهانه چقدر سود می دهید لطفا عدد اعلام فرمایید

    10
    7
    1. هموطن می‌نویسد

      ماهانه، (62/500) بحساب شما واریز می‌شود

      2
      1
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی