رده بررسی 4 توصیه مهم برای سرمایه گذاری در جوانی

4 توصیه مهم برای سرمایه گذاری در جوانی

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
28 مرداد 1402
سرمایه‌گذاری در جوانی

گاهی اوقات به این فکر می‌افتم که چطور می‌توانستم سرمایه‌گذاری‌های بهتری انجام دهم، نه تنها در بازار سهام، بلکه در خصوص سایر دارایی‌ها و خودم. حالا‌ با تجربیاتی که به دست آورده‌ام می‌توانم تصمیمات بهتری در آینده بگیرم. اما اگر می‌توانستم به گذشته برگردم، چند توصیه در زمینه سرمایه‌گذاری به خودم می‌دادم. امیدوارم این توصیه‌ها حداقل برای جوانان و افرادی که تازه به حوزه سرمایه‌گذاری وارد شده‌اند مفید واقع شود.

داشتن اهداف بلندمدت

در چند سال گذشته، بازار‌های سهام و رمزارز به شدت نوسانی بوده‌اند. به همین دلیل به راحتی ممکن است هدف اصلی خود را فراموش کنید و با رکود بازار به فکر دنبال کردن اهداف کوتاه مدت بیفتید. اگرچه طبیعی است که بخواهید نتایج قابل توجهی را طی چند هفته یا چند ماه ببینید اما اغلب داشتن رویکردی بلندمدت برای سرمایه‌گذاری، انتخاب بهتری است. منظورم این نیست که به طور کلی معاملات کوتاه مدت را کنار بگذارید، بلکه بیشتر یک نوع یادآوری برای کسانی است که می‌خواهند برای مدتی طولانی در این حوزه فعالیت کنند. پس بهتر است چشم‌انداز بلندمدت خود را حفظ کنید.

به عنوان مثال، دو نوع سهام الف و ب را در نظر بگیرید. این دو، سهام صنایع مختلفی هستند. شما سهام الف را خریداری کرده‌اید تا به مدت دو سال آن را داشته باشید چون این بازه زمانی سرمایه‌گذاری‌ای است که برای خودتان تعیین کرده‌اید. می‌بینید که سهام الف ماه‌ها هیچ تغییری نمی‌کند اما ارزش سهام ب روز به روز بیشتر می‌شود. در این شرایط، فکر فروش سهام الف و خرید سهام ب بسیار وسوسه‌انگیز است. دو سال بعد، می‌بینیم که ارزش سهام الف بالا رفته و برنامه‌ریزی شما نتیجه داده اما در این حین سرعت رشد سهام ب کاهش یافته است. به طور کلی تا زمانی که برنامه سرمایه‌گذاری خود را تغییر نداده باشید یا اشتباه بودن استراتژی شما برایتان ثابت نشده باشد، اغلب پایبندی به برنامه اولیه نتیجه بخش است. توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری بلندمدت فواید زیادی دارد و اگر در جوانی دست به کار شوید می‌توانید زودتر از آن‌ها بهره‌مند شوید. برخی از مزایای سرمایه‌گذاری بلندمدت عبارتند از:

  • وقتی شما با استراتژی بلندمدت سرمایه‌گذاری در سهام را شروع می‌کنید، تصمیمات هیجانی و لحظه‌ای معنایی ندارند. اگر قیمت‌ها به دلیل حوادث سیاسی و اجتماعی خاص دچار نوسان شوند، تاثیری در تغییر تصمیم شما ندارد. این رخدادها موقتی هستند و احتمالا پس از مدتی، شرایط به حالت قبل باز می‌گردد و سرمایه شما رشد خود را خواهد داشت.
  • بهره مرکب یکی از مهم‌ترین موارد در سرمایه‌گذاری بلندمدت است. وقتی شما می‌خواهید از بهره مرکب بهره‌مند شوید، باید به عامل زمان بیشتر اهمیت بدهید. در واقع اصلا سرمایه‌گذاری بلندمدت بدون بهره مرکب، معنایی ندارد! مخصوصا در بازار بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که سود دوره‌ای پرداخت می‌کنند، بهره مرکب یک عامل اصلی است.
  • استفاده از استراتژی بلندمدت در سرمایه‌گذاری، امکان خرج‌های اضافه و هدررفت پول را از شما می‌گیرد. برخی از افراد هر مقدار پولی که به دست می‌آورند را به سرعت برق و باد خرج می‌کنند! سرمایه‌گذاری بلندمدت که امکان برداشت پول را به افراد نمی‌دهد، انتخاب بسیار مناسبی برای این افراد است.

سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های مختلف

وقتی صحبت از دارایی به میان می‌آید، اکثر مردم به سهام و اوراق قرضه فکر می‌کنند اما سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل هر چیزی شود که قابل ارزش‌گذاری است و پتانسیل ایجاد درآمد را دارد. سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل اجاره دادن خانه یا داشتن یک شغل جانبی باشد. دوستانی داشتم که با اجاره دادن خانه بعداً به خاطر افزایش قیمت املاک سود بردند. بعضی از آن‌ها حتی از پول اجاره برای سفر و تفریح استفاده کردند.

داشتن شغل جانبی روشی ارزان برای درآمدزایی است. به عنوان مثال، معمولاً راه‌اندازی یک وبلاگ شخصی کم هزینه است اما اگر از طریق آن بتوانید درآمدزایی کنید می‌تواند به یک دارایی تبدیل شود. شما حتی می‌توانید وبلاگ خود را مانند یک دارایی بفروشید. زمان خود را صرف پیدا و دنبال کردن راه‌های مختلف درآمدزا کنید تا در آینده به نفع‌تان تمام شود. در اختیار داشتن انواع منابع درآمدزا به شما کمک می‌کند تا تحت تأثیر برخی شرایط ناخوشایند و غیرمنتظره قرار نگیرید. اگر از یک راه ضرر دیدید، سرمایه‌گذاری‌های دیگری دارید که به آن‌ها تکیه کنید.

ریسک‌پذیری

ریسک‌پذیر باشید. الان زمان امتحان کردن انواع روش‌هاست چون اگر اشتباهی هم مرتکب شوید، وقت کافی برای جبران دارید. اوایل کار فکر می‌کردم باید یک مسیر را انتخاب و همان را تا آخر دنبال کنم. در حالی که هر چه جوان‌تر باشید، زمان بیشتری برای تغییر مسیر دارید. الان بهترین فرصت است که به یک استارتاپ بپیوندید یا کسب و کاری را با دوستان خود راه‌اندازی کنید. معمولاً جوانان تعهدات و مسئولیت‌های کمتری دارند و با افزایش سن فرصت کاری کمتری نصیب‌شان می‌شود. اکثر مردم برای فکر کردن به این که می‌خواهند با زندگی خود چه کار کنند، وقت نمی‌گذارند. پس اگر میل به امتحان کردن چیزی غیرعادی دارید، انجام دادن آن در جوانی احتمالاً ریسک کمتری نسبت به انجام دادن آن در سنین بالا خواهد داشت. به یاد داشته باشید که بزرگ‌ترین ریسک، کاری نکردن و از دست دادن فرصت‌هاست!

سرمایه‌گذاری روی خود

در آخر، روی خود سرمایه‌گذاری کنید. بیشتر آموزش ببینید، مهارت‌های جدید بیاموزید و دایره دوستان و آشنایان خود را گسترش دهید. هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست، اما هر چه زودتر اقدام کنید به نفع‌تان خواهد بود. برای مثال، اگر می‌خواهید مدرک مدیریت کسب‌وکار را بگیرید، حقوق اضافه‌ای که دریافت می‌کنید در جوانی بیشتر به دردتان خواهد خورد تا این که بعد از ورود به حرفه افزایش دستمزد داشته باشید. علاوه بر این، در سنین بالا شاید نتوانید فرصتی برای تحصیل و دریافت مدرک پیدا کنید. سرمایه‌گذاری روی خود می‌تواند به معنای بزرگ‌تر کردن دایره دوستی و افزایش نفوذ باشد. در زندگی هر کاری را هم که انجام دهید همیشه داشتن نفوذ و شبکه‌ای قوی به شما کمک خواهد کرد. این یک موضوعی است که در دوران جوانی آن طور که باید به آن نپرداختم. اگر به دنبال پیدا کردن شغلی هستید، داشتن معرفی‌نامه می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. حتی اگر تصمیم دارید کارآفرین شوید، شبکه نفوذ قوی و گسترده می‌تواند به شما کمک کند افراد یا منابع مناسب را برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود پیدا کنید. در هر صورت داشتن یک شبکه قوی که حامی شماست به نفع‌تان خواهد بود.

حرف آخر: وقتی جوان هستید شاید سرمایه‌گذاری امری طاقت‌فرسا به نظر برسد اما مهم‌ترین چیز این است که قدم اول را بردارید. یک حساب کارگزاری باز کنید، مهارت‌های لازم را بیاموزید، شغل جانبی‌ای که در نظر داشتید را آغاز کنید یا در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود ثبت‌نام کنید. هر چه زودتر شروع به سرمایه‌گذاری کنید، در بلندمدت نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. کارن می‌نویسد

    سرمایه گذاری در بازارهای کاذب مثل ارز را تبلیغ نکنید ومردم را به اشتباه نیندازید

    2
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی