رده بررسی سامانه استعلامات مالی چیست و چه مزایایی دارد؟

سامانه استعلامات مالی چیست و چه مزایایی دارد؟

بررسی

اگر تا الان چیزی درباره سامانه استعلامات مالی نشنیده‌اید، این مطلب را در سایت «رده» بخوانید.

نویسنده: محمد امیرپور
16 اردیبهشت 1402
استعلامات مالی

در سال‌های اخیر سامانه‌های زیادی از طریق بانک مرکزی راه‌اندازی شده‌اند که رفتارها و اطلاعات بانکی و مالی افراد را بررسی و ارزشگذاری می‌کنند. شاید مهم‌ترین سامانه که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، سامانه اعتبارسنجی بانکی باشد. سامانه‌ای که این روزها برای گرفتن وام و تسهیلات از هر بانکی اول باید امتیاز اعتباری و رتبه خودتان را از این سامانه بگیرید تا در صورت خوش‌حساب بودن بانک به‌تان وام بدهد. اما یکی از سامانه‌های دیگر هم سامانه « استعلامات مالی» است که مرکز اطلاعات و فناوری قوه قضاییه آن را پایه‌ریزی کرده است تا سابقه محکومیت‌های مالی افراد در دسترس شبکه بانکی و موسسات مالی قرار بگیرد. اما سامانه استعلامات مالی چه کاربرد و مزایایی دارد؟

استعلام مالی چه مزایایی دارد؟

اگر شما به عنوان یک محکوم مالی (چک برگشتی، سفته یا هر نوع محکومیت مالی دیگر) شناخته شوید، تنها یک راه برای خلاصی از حبس و زندان دارید؛ پرداخت بدهی و مختومه شدن پرونده. اما همیشه متهمان مالی کف دست‌شان را رو به قاضی می‌گیرند که اگر مویی توی این دست بود، شما بکنید و پولی توی بساط‌شان ندارند. بعد هم از شاکی می‌خواهند با گرفتن مبالغی کمتر از میزان بدهی‌شان رضایت بدهد. سامانه استعلام مالی برای همین راه‌اندازی شد تا مجموع دارایی محکوم در حساب‌های بانکی و بورس و دیگر بازارهای مالی را به شکل آنلاین به دادگاه اعلام کند. تا قبل راه افتادن این سامانه، گرفتن اطلاعات مالی محکومان مالی تا 6ماه طول می‌کشید، اما در سامانه استعلام مالی امکان پیدا کردن دارایی به شکل آنلاین وجود دارد. در این سامانه توقیف اموال هم به صورت آنلاین انجام می‌شود. یعنی فرآیندی که تا یکی دو سال پیش ممکن بود ماه‌ها طول بکشد تا مالباخته‌ای به پولش برسد، در بستر این سامانه تنها طی چند دقیقه انجام می‌شود.

استعلام چه اموالی را می‌توان گرفت؟

هیچ‌کس نمی‌تواند اقدام به گرفتن استعلام دارایی از طریق کد ملی برای شخصی دیگر کند. فهرست دارایی اموال یک فرد کاملا محرمانه بوده و هیچ‌کس جز خود آن فرد اجازه گرفتن استعلام را ندارد. اما گاهی وقت‌ها طلبکاران به خاطر وصول طلب‌شان نیاز به استعلام دارایی افراد دارند. استعلام این گونه موارد از طریق دادگاه انجام می‌شود. اما سامانه استعلام مالی به اطلاعات کدام اموال و دارایی افراد دسترسی دارد.

  • اسناد رسمی مالی که در دفترخانه ثبت رسمی شده باشند.
  • اسناد املاک و مستغلات و خودرو
  • موجودی تمام حساب‌های بانکی
  • دارایی افراد در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و موسسات مالی

چطور استعلام دارایی‌ها را بگیریم؟

اگر قصد دارید فهرست دارایی‌ها و اموال خودتان را بدانید، کافی است به سامانه «ثبت من» بروید. بعد هم این مراحل را پشت سر بگذارید.

  • بعد از ورود به صفحه ثبت من باید حساب کاربری ایجاد کنید.
  • بعد از ثبت‌نام، با وارد کردن کد ملی خود یک رمز پویا به تلفن همراه‌تان ارسال می‌شود.
  • حالا وارد کارتابل خودتان شده‌اید. با انتخاب دو پنجره «املاک و کاداستار» و «اسناد رسمی» فهرست تمام اموال و املاکی را که از سال 1393 به بعد به نام شما ثبت شده، خواهید دید.

گرفتن استعلام جرایم مالی افراد

اطلاع از فهرست دارایی‌های محکومان جرایم یا هر شخص دیگری غیر از خودتان تنها از طریق دادگاه امکان‌‍‌پذیر است. اما قوه قضاییه این امکان را مهیا کرده تا با وارد کردن شماره تلفن و کد ملی افراد سابقه محکومیت‌های مالی آنها را استعلام بگیرید تا قبل از معامله با هر فردی، خیال‌تان از خوش‌حسابی و رفتار مالی‌اش آسوده باشد. برای استعلام جرایم مالی باید به سامانه «خدمات قضایی من» بروید و این مراحل را انجام دهید.

  • گام اول ورود به سامانه ثنا به آدرس «adliran.ir» است. اگر هنوز حساب کاربری سامانه ثنا را نگرفته‌اید، برای ثبت نام باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.
  • بعد از ورود به سامانه، رمز موقت ثنا برایتان ارسال می‌شود. بعد از وارد کردن رمز، صفحه استعلام آنلاین محکومیت‌های مالی روبه‌رویتان باز خواهد شد.
  • در این قسمت از بین پنجره‌های داخل کادر، گزینه استعلام و سوابق محکومیت‌های مالی را انتخاب کنید.
  • روی پنجره «استعلام جدید» بزنید. حالا کد ملی و شماره تلفن همراه شخصی که قصد گرفتن استعلامش را دارید، وارد کنید.
  • در این مرحله فهرست محکومیت‌های مالی احتمالی برای شما نمایش داده می‌شود.

نکته: گرفتن استعلام محکومیت‌های مالی رایگان نیست. پس قبل از نمایش استعلام جرایم مالی، سامانه شما را به درگاه پرداخت متصل می‌کند و بعد از پرداخت 2هزار تومان امکان رویت لیست محکومیت‌های شخص را خواهید داشت.

چرا سامانه استعلامات مالی راه‌اندازی شد؟

یک بند مشخص در قانون برنامه توسعه قوه قضاییه را به سمت راه انداختن سامانه استعلامات مالی برد: «قوه قضائيه، باید در راستای شفاف‌سازی فعاليت‌های اقتصادی و ايجاد بستر اعتبارسنجی، سامانه سجل محكوميت‌های مالی را ايجاد کند تا امكان استعلام آنلاین تمام محكوميت‌های مالی اشخاص محكوم عليهم، از اين سامانه، برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و دستگاه‌های اجرایی و دفاتر اسناد رسمی فراهم شود.» برای همین هم مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از ابتدای سال 1400 این سامانه را راه‌اندازی کرد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی