رده بررسی اطلاعات ساده بانکی که هر شخصی باید بداند

اطلاعات ساده بانکی که هر شخصی باید بداند

بررسی

اطلاعات و نکات مهم بانکی که هر کدام از ما باید درباره آنها بدانیم.

نویسنده: محمد امیرپور
26 بهمن 1401
اصطلاحات بانکی

این روزها انجام کارهای بانکی روزمره مانند کارت به کارت، انتقال وجه از روش‌های دیگر و گرفتن استعلام بانکی نیاز به دانستن اطلاعات عادی بانکی دارد. اصطلاحاتی مانند شماره شبا، ساتنا، پایا، چک صیادی و… .

هرچند با ورود گوشی‌های هوشمند و بانکداری آنلاین دسترسی به خدمات بانکی از آب خوردن هم ساده‌تر است و هر کسی می‌تواند تنها در چند لحظه از طریق تلفن همراهش بیشتر خدمات بانکی را آنلاین و غیرحضوری انجام بدهد، اما انجام همین کارهای آسان هم نیاز به اطلاعاتی از انواع خدمات بانکی دارد. اگر برای انجام کارهای بانکی‌تان هنوز نیاز به بیشتر دانستن دارید، حتما این مطلب را بخوانید. اگر هم دنبال گرفتن انواع خدمات بانکی مانند تبدیل شماره کارت به شبا، استعلام چک و رتبه اعتباری هستید، کافی است به سایت «رده» بروید و هم با اصطلاحات بانکی آشنا شوید و هم انواع خدمات بانکی را دریافت کنید.

شماره حساب بانکی

بعد از افتتاح حساب، اولین شماره بانکی که برای مشتری صادر می‌شود، شماره حساب بانکی است. پس به ازای هر حساب بانکی که شما در هر کدام از بانک‌ها باز کنید، یک شماره حساب اختصاصی برایتان صادر می‌شود. با این شماره حساب، امکان دریافت و واریز پول به حساب دیگران را خواهید داشت. اگر قصد گرفتن شماره حساب بانکی‌تان را دارید، کافی است شماره کارت خودتان را در قسمت «دریافت شماره شبا» وارد کنید.

شماره کارت

بعد از افتتاح حساب بانکی، کارت عابربانک به نام خودتان را از شعبه بانک دریافت می‌کنید. روی تمام کارت‌های بانکی هم شماره 16رقمی کارت درج شده و نیازی به گرفتنش نیست. پس هر کدام از حساب‌های بانکی شما به یک کارت عابربانک متصل می‌شوند. برای انجام کارهای روزمره بانکی مانند کارت به کارت و انتقال وجه تا سقف مشخص شده برای شماره کارت، امکان استفاده از این شماره را دارید.

شماره شبا

مهمترین اطلاعات بانکی هر دارنده حساب بانکی، شماره شبا محسوب می‌شود. شماره‌ای 24 رقمی و منحصربفرد که تنها برای یک‌نفر است. پس برخلاف شماره کارت و شماره حساب که امکان واریز اشتباه را به وجود می‌آورند، شماره شبا یکتا و تنها برای یک نفر است. مهمتر اینکه شما با داشتن شماره شبا حساب مقصد، امکان واریز پول تا بالاترین سقف بانکی را خواهید داشت. کارمزد پایین‌تری هم نسبت به امکان واریز پول با شماره کارت و شماره حساب می‌پردازید. اگر هم شماره شبا حساب را ندارید، کافی است هر اطلاعات حساب که در اختیارتان است (مانند شماره کارت و حساب) را به شماره تبدیل کنید. برای تبدیل شبایی هم کافی است وارد سایت «رده» شوید.

استعلام چک صیادی

در معاملاتی که از طریق چک انجام می‌شود، بزرگ‌ترین دغدغه و نگرانی خطر برگشت خوردن چک و خالی بودن موجودی حساب بانکی صادرکننده آن است. برای همین هم سامانه‌ای به نام صیاد برای استعلام چک به وجود آمد. استعلام چک برگشتی به دریافت‌کننده چک این فرصت را می‌دهد از وضعیت حساب جاری فرد صادرکننده چک مطلع شویم و نگرانی‌ بابت نقد نشدن چک و درگیری‌های احتمالی و شکایت به دادگاه نداشته باشیم. برای استعلام چک صیادی کافی است کد ملی صاحب چک و شماره موبایل او را در بخش «استعلام چک» رده وارد کنید و سابقه چک‌های او را ببینید.

اعتبارسنجی بانکی

پیش از آمدن اعتبارسنجی بانکی، هیچ راهی برای تشخیص اینکه آدم‌ها چقدر تعهدات بانکی خودشان را انجام داده‌اند، وجود نداشت؛ به زبان ساده یعنی نمی‌دانستیم آنها چه رفتاری در بازپرداخت وام‌ و تسهیلات داشته‌اند و چقدر از اقساطشان را به موقع یا با تاخیر پرداخت کرده‌اند. یا چه تعداد از چک‌هایی که صادر کرده‌اند، برگشتی بوده است. اگر رتبه اعتبارسنجی بانکی یک نفر خوب باشد، یعنی او سابقه چک برگشت خورده یا اقساط وام معوقه در سوابق بانکی‌اش نداشته است. اگر هم امتیاز اعتبارسنجی پایینی داشته باشد، یعنی چک برگشتی و وام معوقه و پرداخت نشده در یکی از بانک‌ها دارد. برای گرفتن امتیاز اعتباری افراد هم می‌توانید وارد پنل کاربری خود در رده شده و تنها ظرف چند ثانیه امتیاز اعتباری او را استعلام کنید.

استعلام معوقات بانکی

به زبان ساده یعنی گرفتن استعلام وام‌ها و تسهیلات یک نفر در شبکه بانکی. کافی است شماره موبایل و کد ملی او را بدانید. بعد هم وارد سایت «رده» شوید و روی قسمت «استعلام تسهیلات» کلیک کنید. طی کمتر از چندثانیه از طریق «رده» می‌توانید رفتار اعتباری آن فرد را بررسی کنید. یادتان باشد اگر ضامن کسی شوید که اقساطش را به موقع پرداخت نکند، علاوه بر این‌که رتبه اعتبارسنجی او کم می‌شود، روی امتیاز اعتبارسنجی شما هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. پس فراموش نکنید همیشه قبل از ضامن شدن دوستان و آشنایان برای گرفتن وام، رتبه اعتبارسنجی او را از «رده» بگیرید.

گردش مالی

یکی از اطلاعات ساده بانکی که هر سال سروصدای زیادی در رسانه‌ها به وجود می‌آورد، گردش مالی مجاز و معاف از مالیات هر فرد در سیستم بانکی است. البته سقف مجاز بستگی به دسته‌بندی مشخص شده افراد در بانک مرکزی دارد؛ مثلا 20میلیارد ریال برای بازنشسته‌‌ها و 10 میلیارد ریال برای مستمری بگیران و 5 میلیارد ریال برای بیکاران و غیرفعال‌های مالیاتی. پس جزو هر دسته از هستید، حواستان به گردش مجاز مالی باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری

اگر قصد سرمایه‌گذاری پو‌لتان را در یک حساب سپرده امن و بدون ریسک دارید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم سود بالاتری نسبت به سود بانکی به شما می‌دهند، هم سود پول را به صورت روزشمار محاسبه می‌کنند و تا هر روزی پول‌تان داخل صندوق بماند، سود آن را پرداخت می‌کنند. نیازی نیست نگران نرخ شکست و جریمه برداشت زودتر از موعد باشید که بانک‌ها از مشتریانشان می‌گیرند. سایت رده بهترین «صندوق سرمایه‌گذاری» را برای این کار به‌تان معرفی خواهد کرد.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. مریم می‌نویسد

    سلام
    یه سوال
    اگه شخص خودش نباشه ولی با شماره ملی اطلاعات حسابشو به پدر صاحب حساب میدین
    مثلا موجودی کارت یا موجودی سپرده

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی