رده بررسی سرمایه گذاری فعال مقابل سرمایه گذاری غیرفعال؛ تفاوت در چیست؟

سرمایه گذاری فعال مقابل سرمایه گذاری غیرفعال؛ تفاوت در چیست؟

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
3 بهمن 1401
سرمایه‌گذاری فعال و سرمایه‌گذاری غیرفعال

همه ما همواره در تلاش هستیم تا با انجام سرمایه‌گذاری در بازارها و دارایی‌های مختلف به اهدافی که برای خودمان مشخص کرده‌ایم دست پیدا کنیم. به عنوان مثال، هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا ۱۰ سال دیگر برای خودمان یک اتومبیل خریداری کنیم. اما برای رسیدن به این هدف باید چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟ اولین و مهم‌ترین قدم، انتخاب روش سرمایه‌گذاری مناسب است. به طور کلی، دو نوع سرمایه‌گذاری وجود: سرمایه‌گذاری فعال و سرمایه‌گذاری غیرفعال. در این مطلب از رده به بررسی مفهوم این دو روش، مزایا و معایب هر کدام و مقایسه آن‌ها با یک‌دیگر می‌پردازیم.

سرمایه‌گذاری فعال چیست؟

در سرمایه‌گذاری فعال، افراد تمایل دارند که از نوسانات بازار بهره برده و بیش‌تر از حد معمول سود به دست بیاورند. این نوع سرمایه‌گذاری به شدت به فعالیت و درگیری نیاز دارد و سرمایه‌گذاران در آن، دید کوتاه‌مدت دارند. روش سرمایه‌گذاری فعال اغلب برای افرادی که وجه نقد زیادی در اختیار دارند، می‌تواند مفید باشد چون این امکان برای این نوع سرمایه‌گذاران وجود دارد که از بازگشت‌های بازار سود خوبی به دست بیاورند. اما در طرف مقابل، به عنوان مثال، افراد بازنشسته که درآمد اندکی دارند و میزان ریسک‌پذیری‌شان پایین است، عموما تمایلی به سرمایه‌گذاری فعال ندارند و از خرید دارایی‌هایی با پتانسیل رشد بلندمدت استقبال می‌کنند. به طور کلی، برای این که بتوانیم یک سرمایه‌گذار فعال خوب باشیم، باید در اکثر موارد درست حدس بزنیم و درست تصمیم بگیریم.

مزایای سرمایه‌گذاری فعال

۱. به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که زمانی که بازار نزولی است، موقعیت دفاعی در پیش بگیرند تا کمتر زیان ببینند. از طرف دیگر، زمانی که بازار صعودی است، سرمایه‌گذاران می‌توانند تعداد سهم‌های بیشتری خریداری کنند.

2.سرمایه‌گذاران فعال می‌توانند از استراتژی‌های معاملاتی مختلف مانند استراتژی پوشش ریسک برای تولید سودهای بیشتر استفاده کنند.

معایب سرمایه‌گذاری فعال

۱.سرمایه‌گذاران فعال به دلیل خرید و فروش زیاد یک دارایی (مثلا سهام) باید هزینه معاملاتی یا کارمزد بیشتری بپردازند. در نتیجه، سرمایه‌گذاری فعال یک رویکرد پرهزینه است.

۲.روش سرمایه‌گذاری فعال چون بر اساس اهداف کوتاه مدت تعریف می‌شود، ریسک بالایی هم دارد و اگر انتخاب یک دارایی نادرست باشد و تصمیم درستی در مورد آن گرفته نشود، ضررهای زیادی متوجه سرمایه‌گذار خواهد شد.

سرمایه‌گذاری غیرفعال چیست؟

در سرمایه‌گذاری غیرفعال، افراد به خرید و نگهداری دارایی‌ها می‌پردازند و در برابر نوسانات بازار مقاومت می‌کنند. سرمایه‌گذاران در این نوع سرمایه‌گذاری دید بلندمدت دارند به نحوی که استراتژی این سرمایه‌گذاری با عناوینی چون استراتژی بخر و نگه‌دار یا استراتژی تنبل بی‌مصرف شناخته می‌شود. به عنوان مثال، اغلب افرادی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاری می‌پردازند، دید بلندمدت دارند. در نتیجه، سرمایه‌گذاری‌شان از نوع غیرفعال است.

مزایای سرمایه‌گذاری غیرفعال

۱.سرمایه‌گذاران غیرفعال چون کم‌تر معامله می‌کنند، کارمزدهای پایین‌تری می‌پردازند.

2.در سرمایه‌گذاری غیرفعال افراد با دیدگاه بلندمدت یک دارایی را خریداری می‌کنند که این دیدگاه بلندمدت باعث کاهش فشار و استرس سرمایه‌گذاران می‌شود.

۳.سرمایه‌گذاری غیرفعال ریسک کمی دارد و برای افراد ریسک‌گریز بسیار مناسب است.

معایب سرمایه‌گذاری غیرفعال

۱.سرمایه‌گذاران غیرفعال نمی‌توانند تنوع زیادی در پورتفوی خود ایجاد کنند و مجبور هستند سبد دارایی خود را به تعدادی از دارایی‌ها محدود کنند.

۲.سرمایه‌گذاری غیرفعال به اندازه روش سرمایه‌گذاری فعال سوددهی ندارد.

تفاوت سرمایه‌گذاری فعال و سرمایه‌گذاری غیرفعال در چیست؟

برای جاافتادن مفهوم ابین دو مدل سرمایه‌گذاری اجازه بدهید با ذکر یک مثال این مفهوم را بررسی کنیم. فرض کنید در یک قرعه‌کشی مبلغ ۲ میلیارد تومان برنده شده‌اید و قصد دارید این مبلغ را در جایی سرمایه‌گذاری کنید. بررسی‌های زیادی انجام داده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که با این مبلغ یک ملک خریداری کنید. حال سوال این است که این خرید شما یک سرمایه‌گذاری فعال محسوب می‌شود یا غیرفعال؟

سرمایه‌گذاری در ملک، یک سرمایه‌گذاری غیرفعال است. چون شما در این نوع سرمایه‌گذاری امکان خرید و فروش کوتاه‌مدت را ندارید، مثلا نمی‌توانید در عرض یک هفته چهار بار ملک خود را بفروشید و ملک دیگری را جایگزین آن کنید. درنتیجه، باید مدتی نسبتا طولانی صبر کنید تا ارزش ملک شما رشد کند و شما بتوانید از فروش آن سود کسب کنید.

حال اگر این ۲ میلیارد تومان را در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کردید، سرمایه‌گذاری شما فعال به حساب می‌آمد یا غیرفعال؟

پاسخ: بستگی دارد. اگر سهام شرکتی را بخرید و سال‌ها آن را بدون هیچ گونه تغییری نگه دارید، سرمایه‌گذاری شما از نوع سرمایه‌گذاری غیرفعال است. اما اگر سهام شرکت‌های مختلف را بخرید و به صورت روزانه یا هفتگی با هدف کسب سود بیشتر به خرید و فروش سهم‌ها بپردازید، سرمایه‌گذاری فعال محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران فعال معمولا چندین بار در طول روز به جابه‌جایی قیمت‌های سهم‌ها نگاه می‌کنند و به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند.

در انتها به این نکته دقت کنید که سرمایه‌گذاری فعال و غیرفعال دو روی یک سکه‌اند و اغلب کارشناسان  این حوزه بر این باورند که باید ترکیبی از این دو رویکرد را مورد استفاده قرار داد تا بتوان به بهترین نتایج دست پیدا کرد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی