رده بورس صندوق سهامی چیست؟

صندوق سهامی چیست؟

بورس

اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید و آدم ریسک‌پذیری هستید این مطلب شما را به یک روش قابل قبول هدایت می‌کند.

نویسنده: رضا عبدی
12 آذر 1401
صندوق سرمایه گذاری سهامی

یکی از مهم‌ترین عوامل در سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری افراد است که تا حد زیادی بر روی جهت‌گیری سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افراد ریسک‌پذیر استفاده از صندوق سهامی است. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه خرد از افراد جمع‌آوری شده و در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شود. از این طریق، افراد ریسک‌پذیر می‌توانند برای رسیدن به سود بیشتر، ریسک بیشتری را متحمل شوند. در این مطلب از رده توضیحات بیشتری در مورد صندوق سهامی مطالعه می‌کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی چیست؟

بخش بزرگی از دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، از سهام شرکت‌های سهامی عام دارای مجوز فعالیت در بورس تشکیل می‌شود. در نتیجه، نوسانات بازار بورس، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را افزایش می‌دهد. این صندوق‌ها از لحاظ ترکیب دارایی‌ها بسیار شبیه به صندوق‌های شاخصی هستند. البته، تفاوت بین آن‌ها در مورد بخش عمده دارایی‌های آن‌هاست، به طوری که در صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی، دارایی‌ها سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز هستند.

سود صندوق‌های سهامی ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای آن‌هاست. به عبارت دیگر، سرمایه گذاران از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود می‌برند، در نتیجه این صندوق‌ها اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند. این صندوق‌ها در دو نوع بزرگ و کوچک وجود دارند. صندوق‌های سهامی کوچک معمولا بین 5 تا 50 هزار و صندوق‌های سهامی بزرگ بین 50 تا 500 هزار واحد سرمایه‌گذاری قابل انتشار ارائه می‌دهند.

نحوه عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری سهامی

از آنجایی که نوسانات بازار بورس ریسک سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها را نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد، قیمت واحدهای آن‌ها هم دارای نوسان است. در نتیجه این احتمال وجود دارد که در بازه‌های مختلف کوتاه مدت، قیمت واحدها نزولی باشند. البته، این موضوع را در نظر داشته باشید که این نوع از صندوق‌ها مناسب افراد با دید بلندمدت هستند، اینطور افراد همواره امیدوار هستند که در بلندمدت قیمت واحد صندوق افزایش می‌یابد.

عملکرد این نوع صندوق‌ها در رونق اقتصادی بسیار مناسب است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در زمان رکود هم عملکرد مناسبی داشته باشند. حتی ممکن است این صندوق‌ها در دوران رکود منجر به ضرر هم بشوند. البته، در نظر داشته باشید که ریسک صندوق‌های سهامی با استفاده از مدیریت حرفه‌ای و بکارگیری دانش تخصصی مدیریت می‌شود. به هر حال، نوسانات بازار به حدی است که نمی‌توان مقدار ریسک آن‌ها را به صفر رساند.

صندوق‌های سهامی معمولا با توجه به ترکیب دارایی‌ها دسته‌بندی می‌شوند. این صندوق‌ها 70 الی 95 درصد از سرمایه جمع آوری شده را در سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و مابقی سرمایه به میزان 5 الی 30 درصد در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود.

مزیت صندوق سهامی نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم

از مهم‌ترین مزایای صندوق سهامی نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شما برای سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم در بازار بورس، نیاز به مطالعه اخبار و بررسی صنایع مختلف دارید. این کار نیازمند وقت و دانش تخصصی زیادی است تا بتوانید قیمت‌ها را به خوبی پیشبینی و تحلیل کنید. در نتیجه سرمایه‌گذاری مستقیم ریسک بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی دارد. همچنین، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط افراد متخصص انجام می‌شود. بنابراین، ریسک سرمایه‌گذاری برای افراد غیرحرفه‌ای تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

از دیگر مزایای صندوق سهامی می‌توان به سودهی آن در بلندمدت، حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم و بهره بردن از دانش تیمی متخصص برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس اشاره کرد. در نظر داشته باشید که بازار سهام طبیعت نوسانی دارد اما در بلندمدت سود‌ حاصل می‌کند. در نتیجه، صندوق سهامی برای افرادی که می‌خواهند در بلندمدت در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند و از آن سود ببرند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی

تمام افراد بالای 18 سال می‌توانند در صندوق‌های سهامی سرمایه‌‌گذاری کنند. این فرآیند بدون هیچگونه پیچیدگی قابل اجراست. کافیست در ابتدا کد بورسی خود را دریافت کنید، سپس با ارائه مدارک لازم و پر کردن فرم‌های مربوطه و با مراجعه به سایت هر صندوق، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

البته، امکان اجرای این فرآیند به صورت حضوری هم وجود دارد. شما می‌توانید به صورت حضوری به دفاتر این صندوق‌ها مراجعه کرده و اقدامات لازم برای شروع سرمایه‌گذاری را انجام دهید. یکی از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی این است که تنها با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان امکان سرمایه‌گذاری در آن‌ها وجود دارد، در نتیجه برای شروع سرمایه‌گذاری به سرمایه هنگفتی نیاز ندارید.


 

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد