رده رپورتاژ آگهی اهمیت ریسک‌سنجی در سرمایه‌گذاری

اهمیت ریسک‌سنجی در سرمایه‌گذاری

رپورتاژ آگهی
نویسنده: رده
15 آبان 1401
ریسک سنجی

برای یک سرمایه‌گذاری موفق باید اقدامات گوناگونی را انجام داد. تحقیق در مورد اینکه در کدام بازار و به چه شیوه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم مهم‌ترین اقدامی است که هر سرمایه‌گذار باید قبل از ورود به بازار انجام دهد. بازارهای مختلف ریسک و بازده متفاوتی دارند که هرکدام متناسب با شخصیت افراد است و با برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری آنها تطابق دارد.

کسانی که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را انتخاب می‌کنند راه‌های متعددی، پیش‌رو دارند که یا خود اقدام به معامله‌گری در بازار سرمایه کنند و یا از روش‌های غیر‌مستقیم سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

شرکت مشاور سرمایه گذاری آیکو با شعار «تبلور دانش مالی در ارزش آفرینی» و با هدف ارائه و تولید خدمات و محصولات حرفه ای مالی در سال 1389 تشکیل شده است.

شرکت ارزش پرداز آریان (آیکو) در حوزه های متفاوت مالی فعالیت دارد که دو مورد اصلی آن “ارائه خدمات مشاوره مالی و سرمایه گذاری” و “تولید راهکارهای پشتیبانی تصمیم مالی” است.

برخی از عضویت ها و مجوزهای این شرکت عبارت است از:

          عضویت در گروه مالی پاسارگاد

          مجوز سبدگردانی

          مجوز مشاور سرمایه گذاری

          مجوز پردازش اطلاعات مالی

          مجوز مشاور پذیرش

          مجوز مشاور عرضه اوراق بهادار

          مجوز امکان مشارکت در تامین مالی جمعی

 

گروهی از سرمایه‌گذاران به دنبال یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت با ریسک بالا هستند تا بتوانند عایدی مناسبی را برای خود ایجاد کنند، این افراد در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری می‌کنند که احتمال دارد بازده بالاتری را در بلند مدت برای آنها فراهم کند.

صندوق‌های دیگری نیز مانند صندوق طلا در بازار وجود دارد. در این صندوق  سرمایه‌گذاران به جای خرید طلای فیزیکی می‌توانند بر روی طلا سرمایه‌گذاری کنند. صندوق جسورانه، صندوق پروژه، صندوق زمین و ساختمان، صندوق خصوصی و … از دیگر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

نکته مهمی که در تمامی صندوق‌ها وجود دارد این است که مدیریت صندوق توسط مدیر صندوق بوده است و سرمایه‌گذار هیچ دخالتی در نوع خریدها ندارد. مدیر، گزارشی از سهام و اوراق خریداری شده را ارائه نمی‌کند و فقط به صورت روزانه گزارشی از ارزش دارایی‌های تحت مدیریت صندوق منتشر می‌کند که بر همین اساس ارزش هر واحد صندوق نیز مشخص می‌شود.

 

 

ریسک پذیری خود را رایگان، بسنجید

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی همواره با مخاطراتی همراه است. بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری هم، ناشی از همین ریسک است.

اتخاذ هر تصمیم، باید تابعی از ریسکی باشد که توانایی تحمل آن را دارید. دقت داشته باشید که سبدگردانی در ذات خود امری ریسک‌پذیر و صندوق درآمد ثابت کم ریسک است. برای اطلاع از میزان ریسک‌پذیری خود، در آزمون ریسک سنجی شرکت کنید.

این یک واقعیت است که «ریسک» همیشه جواب نمی‌دهد. کسانی که در سال 1399 وارد بازار شده‌اند تاکنون نزدیک به نیمی از دارایی خود را از دست داده‌اند! با احتساب تورم، میزان ضرر و زیان سرمایه‌گذاران بیش از 50 درصد است. در این بین افرادی که سرمایه خود را وارد صندوق درآمد ثابت کردند، نه تنها از اصل سرمایه ضرری ندادند، بلکه سود هم برده‌اند. سود این افراد کمی بیشتر از سود بانکی است که با توجه به دو سال اخیر می تواند بازدهی خوبی محسوب شود.

به عنوان مثال، اگر شما با 100 میلیون تومان وارد بازار سهام می‌شدید بعد از دو سال نزدیک به 50 میلیون سرمایه داشتید، اما اگر همین سرمایه را وارد صندوق درآمد ثابت می‌کردید در حال حاضر 150 میلیون سرمایه در اختیار داشتید. این مهم‌ترین ویژگی صندوق درآمد ثابت است که در بازارهای نزولی هم می‌تواند یک سود حداقلی و مطمئن را برای شما به همراه داشته باشد.

برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن همیشه لازم است تا مقداری از سرمایه خود را برای پوشش ریسک‌های احتمالی قرار دهید. به‌ این منظور می‌توان از صندوق درآمد ثابت استفاده کرد تا در صورت بروز اتفاقات مختلف ضرر و زیان را به حداقل رساند.

در روزهایی که بازار رمق حرکت صعودی ندارد و با یک حرکت کوتاه مدت صعودی وارد یک حرکت بلند‌مدت نزولی می شود، برخی از سرمایه‌گذاری‌ها معنای خود را از دست می‌دهد(در ایران بازار سرمایه دو طرفه نیست و نمی‌توان از نزولی بودن بازار کسب منفعت کرد). در این حالت باید به صورت حرفه‌ای نوسان‌گیری و از فرصت‌های کوتاه‌مدت صعودی حداکثر استفاده را کرد(سبدگردان‌ها می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند).

در این بخش به ذکر چند عامل موثر در تعیین ریسک‌پذیری افراد می‌پردازیم:

1-     سن: کسانی که سن و سال کمتری دارند تمایل بیشتری به خطرپذیری دارند، در حالی که وقتی سن به سمت میانسالی می‌رود ریسک‌پذیری کاهش یافته و تمایل اصلی حفظ سرمایه است.

2-     میزان مسئولیت در زندگی: یک فرد مجرد ریسک‌پذیر تر از یک فرد متأهل است. هرچه مسئولیت افراد در زندگی بیشتر شود و افراد تحت تکفل آنها بیشتر باشد، ریسک‌پذیری کمتری دارند.

3-      تفکیک سرمایه مازاد و برنامه سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاران باید با سرمایه‌ای وارد شوند که سرمایه مازاد به‌‌ حساب می‌آید. وارد کردن سرمایه‌ای که با تلاش سالیان زیاد به‌دست آمده به بازارهای با ریسک بالا اشتباه است.

4-     برنامه سرمایه: زمانی که با برنامه 5 ساله وارد بازار شوید ریسک کمتری را تحمل می‌کنید و زمانی که به دنبال یک سود کوتاه‌مدت در بازار باشید ریسک بیشتری را متحمل خواهید شد.

 

شما می توانید به صورت شخصی اقدام به معامله در بازار سرمایه کنید. در صورتی که وقت آزاد دارید و به مباحث مالی تسلط دارید؛ می‌توانید با تحلیل خودتان اقدام به خرید و فروش سهام نمایید. شاید این کار جذابیت ظاهری داشته باشد ولی در مواقع بحرانی شما نمی‌توانید به خوبی یک تیم تصمیم‌گیری کنید و متحمل ضرر و زیان ‌شوید.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات سبدگردان آیکو و یا اطلاع از صندوق های سرمایه گذاری این شرکت دارید، تماس بگیرید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد