رده بررسی حساب شخصی، حساب تجاری؛ همه نکاتی که باید بدانید

حساب شخصی، حساب تجاری؛ همه نکاتی که باید بدانید

بررسی

اگر هنوز نمی‌دانید حساب شخصی چطور تبدیل به حساب تجاری و مشمول مالیات می‌شود، حتما این مطلب را بخوانید.

نویسنده: محمد امیرپور
26 مهر 1401
حساب تجاری یا حساب شخصی

تبدیل حساب شخصی به حساب تجاری

طبق اعلام بانک مرکزی از اول مهر 1401، هر کدام از حساب‌های بانکی که بیش از 100 تراکنش در ماه داشته باشند و مجموع مبلغی که در این تراکنش‌ها به حساب بانکی واریز می‌شود، 35میلیون تومان باشد، حساب تجاری محسوب شده، دیگر حساب شخصی نیست و مشمول مالیات خواهد بود. اگر حساب بانکی شما با این تعداد واریز در یک ماه مواجه شود و مجموع این واریزی‌ها بیشتر از 35میلیون تومان باشد، دواتفاق برای صاحب حساب پیش می‌آید: اگر آن فرد در سازمان امور مالیاتی پرونده داشته باشد، حساب بانکی به پرونده‌اش متصل می‌شود. اما اگر آن فرد پرونده مالیاتی نداشته باشد، برای او پرونده مالیاتی تشکیل شده و به صاحب حساب هم اطلاع رسانی خواهد شد.

سقف مبلغ تراکنش در ماه برای حساب شخصی

خیلی‌ها این سوال را از خودشان می‌پرسند که خرید کردن با کارت بانکی یا برداشت پول هم نوعی تراکنش محسوب می‌شود. پس اگر هر کس تنها چهار بار در روز اقدام به استفاده از کارت بانکی در دستگاه‌های کارتخوان کند یا به هر دلیل دیگری با حساب بانکی‌اش کار کند، تعداد تراکنش‌های ماهانه‌اش بیش از 100بار خواهد بود. اما لازم است بدانید منظور بانک مرکزی از تراکنش، تنها تراکنش‌های واریز است. یعنی اگر در یک ماه بیش از 100بار به یکی از حساب‌های شما پول واریز شود و جمع مبلغ واریزی‌ها هم از 35میلیون تومان فراتر برود، آن وقت طبق قانون حساب شخصی شما حساب تجاری تلقی خواهد شد.

تفاوت حساب تجاری و شخصی چیست؟

با وجود اطلاع رسانی بانک مرکزی اما هنوز خیلی از مردم ابهامات زیادی درباره قوانین حساب تجاری دارند. مثلا خیلی‌ها این اعتراض را نسبت به قانونگذار دارند که تراکنش  35میلیون تومان در طول یک ماه در این دوره زمانه مبلغ زیادی نیست و چرا باید مشمول مالیات باشد. اما دلیل اصلی برای اینکه یک حساب تجاری محسوب شود، تعداد تراکش‌های واریزی است، نه مبلغ آن. با نگاهی منصفانه باید گفت منطقی نیست که ظرف مدت یک ماه بیش از 100بار به یک حساب شخصی پول واریز شود. پس سقف 100 تراکنش واریز به عنوان شرط تشخیص حساب تجاری منطقی به نظر می‌رسد.

روش‌های شناسایی حساب تجاری

با چند مثال جای هیچ اما و اگر و ابهامی برایتان باقی نمی‌‌ماند. کافی است همین چند نکته پایین را بخوانید و برای همیشه بتوانید از داستان حساب شخصی و حساب تجاری و سردرگمی‌های احتمالی آسوده باشید.

  • منظور از 100 تراکنش ماهانه برای حساب‌های تجاری، یعنی واریز پول به حساب مورد نظر. برداشت از حساب، واریز پول توسط شما به حسابی دیگر یا خرید از طریق درگاه‌های آنلاین و دستگاه کارتخوان، شامل محاسبه 100تراکنش لازم برای تشخیص حساب‌های تجاری نیست.
  • اگر بیش از 100 تراکنش واریز به حساب شما انجام شود، اما مجموع مبالغ این واریزها کمتر از 35میلیون تومان باشد، مشمول حساب تجاری نخواهد بود.
  • اگر 99تراکنش واریز در طول یک ماه به حساب شما انجام شود و مبلغ این واریزها چندمیلیارد تومان هم باشد، باز مشمول حساب تجاری نیست، چون مجموع تراکنش‌ها باید بیشتر از 100 واریز باشد.

جدی شدن تفکیک خساب‌ها

در اواخر بهار سال ۱۴۰۲ بود که بانک مرکزی اعلام کرد کار تفکیک تا پایان خردادماه همین سال به پایان می‌رسد. در این اطلاعیه اعلام شد که ۲۴ بانک کار تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری مشتریان‌شان را انجام داده‌اند و تنها ۶ بانک این اطلاعات را به بانک مرکزی اعلام نکرده‌اند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 دیدگاه
  1. فرشید می‌نویسد

    سلام
    ۱۰۰ تراکتش به مبلغ ۳۵ م در ماه برای کل حسابهاست یا برای یک حساب بانکی است؟
    این قانون برای مجموع واریزیهاست یا هر حساب بانکی جداگانه محاسبه میشه؟
    بطور مثال بنده پنج تا از بانک‌های مختلف حساب دارم
    برای هر حساب ماهانه جداگانه تراکنش انجام میدم
    مجموع واريزي کل حسابها از ۱۰۰ تراکنش. ۳۵ میلیون بیشتر میشه آیا شامل مالیات خواهم بود؟

    7
    2
  2. فرشید می‌نویسد

    بهترین و عادلانه ترین راه برای مالیات
    در موقع کارت کشیدن و واریز بحساب ها باید گرفته بشه

    3
    2
  3. احد مقتدر می‌نویسد

    با صلوات بر محمد وآل محمد
    کسانی که در این مملکت تجارت ،وسود می برند اگر چنانکه طبق قوانین تجاری ومالیاتی مشمول مالیات میشوند عادلانه ترین روش اینست که مالیات بپردازند کما اینکه در اکثر کشورها روال همین است
    منتها در کشور ما هستند بسیاری که تجارت وتعاملات مالی وسیع وحجیم دارند که فرار مالیاتی دارند
    ومع اوصف کسبه وبنگاههای بسیار کوچک ونوپا که در اکثر کشورها معافیت چندین ساله دارند بتور مالیاتی می افتند
    واینرا بدانیم که اداره مالیات تنها برای اخذ وجوه مالیاتی نیست بلکه کمک به صنایع نوپا نیز هست
    نکته دیگر اینکه گاها بنگاههایی هستند که با توجه به شرایط بد اقتصادی وتصمیمات عجولانه وکارشناسی نشده مسئولین باعث زیانده شدن اونا شده که باید از طرف اداره مالیات فرصتهایی برایشان فراهم شود
    همیشه عدالت در اخذ مالیات نیست

    4
    9
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی