رده خبر 5 اقدام اجرایی مهم درباره قانون جدید چک

5 اقدام اجرایی مهم درباره قانون جدید چک

خبر

چقدر درباره جزئیات تمام اقداماتی که درباره قانون جدید چک اجرایی شده‌اند، اطلاع دارید؟

نویسنده: محمد امیرپور
18 اردیبهشت 1401
چهارده نکته طلایی درباره چک کشیدن و چک گرفتن

این نکات مهم درباره قانون جدید چک به دستور رئیس کل بانک مرکزی به 25 بانک دولتی و خصوصی ابلاغ شده است و از هفته آینده هم علمیاتی خواهد شد.

قانون جدید چک چیست؟ | آخرین تغییرات و خبرها

چک برگشتی یعنی حساب بانکی مسدود!

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده از هفته آینده تمام حساب‌های بانکی افرادی که چک برگشتی داشته باشند و موجودی همه حساب‌هایشان کمتر از مبلغ چک باشد، بسته خواهد شد.

تاثیر چک بر رتبه اعتباری

تا پیش از این، چک برگشتی تاثیری روی رتبه اعتباری افراد نداشت. اما در قانون جدید چک، بانک مرکزی اعلام کرده در صورتی که فردی چک برگشتی داشته باشد، رتبه اعتباری او تا 22 درصد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اثرات محسوس چک برگشتی روی امتیاز اعتباری افراد، می‌تواند عامل اثرگذاری برای رفتار متعهدانه صاحب چک محسوب شود.

برداشت مبلغ چک از تمام حساب‌ها!

تا پیش از این اگر فردی چک داشت و چک او برگشت می‌خورد، بانک این اجازه را داشت تا از تمام حساب‌های او در همان بانک مبلغ چک را تامین و اصطلاحا چک را پاس کند. اما در قانون جدید امکان برداشت مبلغ چک از تمام حساب‌های به نام صاحب چک از تمام بانک‌های کشور وجود دارد. این یعنی یا خودتان چک را تسویه می‌کنید، یا در صورت داشتن موجودی در هر بانکی، قانون جدید آن را برای گیرنده چک پاس خواهد کرد.

قفل شدن سامانه صیاد برای بدهکاران

سامانه صیاد برای این راه‌اندازی شد تا امکان گرفتن استعلام چک برگشتی و سابقه رفتار بانکی افراد برای طرفین معامله چک وجود داشته باشد. در گذشته اگر کسی چک برگشتی داشت، کماکان امکان استفاده از دیگر برگ‌های دسته چک را تا آخرین برگ داشت. اما با سامانه صیاد و ثبت چک در این سیستم با اولین مورد چک برگشتی، سامانه صیاد برای او قفل می‌شود و دیگر امکان صادر کردن چک را ندارد؛ حتی اگر مبلغ چک او یک ریال باشد!

الزام بانک‌ها به ثبت چک در سامانه صیاد

از اول اردیبهشت همه بانک‌ها مکلف شده‌اند چک‌های تضمینی بانکی را هم در سامانه صیاد ثبت کنند. به دلیل اینکه چک‌های تضمین شده‌ای که قبل از این صادر شده، هنوز دست مردم است تا ۱۷ خرداد به بانک‌ها زمان دادیم تا گردش این چک‌ها در دست مردم تمام شود. اما بعد از این تاریخ اگر بانکی چک تضمینی صادر کند که در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، چک باید در همان بانک نقد شود و اجازه نقد شدن در دیگر بانک‌ها را ندارد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد