رده ویکی رده آشنایی با سفته الکترونیکی و مزایای آن

آشنایی با سفته الکترونیکی و مزایای آن

ویکی رده

سفته الکترونیکی چیست؟ چه مزایا و معایب و کاربردی دارد؟ قیمت سفته اینترنتی چقدر است؟

نویسنده: رضا رضایی
4 مهر 1402

سفته در واقع سندی تجاری است که صادرکننده آن متعهد می‌شود مبلغ مشخصی پول را که روی سفته قید شده، در تاریخ معین یا معلوم شده به دارنده‌ آن بپردازد. پس سفته یعنی تعهد به پرداخت مبلغی پول در آینده که روی کاغذی مکتوب شده بین دوطرف یک معامله ردوبدل می‌شود. این سند تجاری هنوز هم موارد استفاده زیادی دارد. اما نوع استفاده از سفته در تمام این سال‌ها بدون تغییر مانده بود و به همان شکل سنتی و دستنویس بین افراد دست به دست می‌شد. اما بالاخره دیجیتال شدن دنیا، گریبان سفته‌های کاغذی را هم گرفت و مدتی است که سفته الکترونیکی از سوی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی عرضه شده است. به خاطر این‌که هنوز مدت زمان زیادی از ورود این نوع سفته نگذشته، خیلی‌ها از مزایای سفته الکترونیکی، کاربرد سفته الکترونیکی و هزینه‌ خرید آن چیزی نمی‌دانند. یعنی در واقع نمی‌دانند سفته الکترونیکی چیست؟ پس اگر شما هم دنبال اطلاعات بیشتری می‌گردید، این مطلب «رده» را بخوانید.

برات یا حواله چیست و چه تفاوتی با چک دارد؟

سفته الکترونیکی چیست؟

با ورود کرونا خیلی از سرویس‌های بانکی به سمت غیرحضوری کردن خدماتشان رفتند. یکی از این تغییرات هم در سفته اتفاق افتاد. سفته، نوعی سند تجاری است که مورد استفاده تعداد زیادی از افراد جامعه قرار می‌گیرد. پس وزارت اقتصاد 19بهمن امسال از سفته الکترونیکی رونمایی کرد. سفته الکترونیکی  روی بستر اینترنت صادر می‌شود. اعتبار این سند تجاری هم براساس یک شناسه خزانه‌داری اختصاصی است که بالای این نوع سفته درج شده است. صادرکننده سفته اینترنتی، بعد از صدور آن می تواند یک خروجی پی دی اف از سفته بگیرد و آن را برای ذینفع بفرستد.

سفته الکترونیکی چه کاربردی دارد؟

مهمترین دلیل برای کاربرد سفته الکترونیکی جهت ضمانت‌های مختلف مثل گرفتن وام یا تسهیلات است. سفته‌ها معمولا برای ضمانت کار، حسن انجام کار یا عمل به هر تعهد مالی یا قراردادی بین دوطرف ردوبدل می‌شوند. سفته الکترونیکی هم در اصل شبیه همان سفته کاغذی است و تمام کاربردهایی که قبلا برای سفته‌های کاغذی قابل انجام بودند، از الان به بعد برای سفته الکترونیکی هم کارکرد دارند. با این تفاوت که به جای رفتن لای پوشه و پرونده، در بستر دیجتال و فولدر کامپیوتر نگهداری می‌شود.

مزایای استفاده از سفته الکترونیکی چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای سفته‌های قدیمی امکان جعل آنها بود. یعنی هم صادرکننده نگران این بود که سفته نوشته شده بعد از تحویل به ذینفع امکان سوءاستفاده و جعل دارد، هم کسی که آن را تحویل می‌گرفت، باید مدام نگران مفقود نشدن یا سرقت سفته باشد. سفته‌های قدیمی مانند چک وجه حامل هستند و در صورت سرقت رفتن امکان سوءاستفاده از آنها وجود دارد. علاوه بر همه این‌ها هیچ بانک اطلاعاتی درباره سابقه خوش‌حسابی یا بدحسابی افراد وجود نداشت. اما با آمدن سفته اینترنتی، هم امکان جعل یا سرقت آنها وجود ندارد، هم سامانه‌ای در آینده برای وجود سوابق افراد به وجود خواهد آمد تا منبعی برای اعتبارسنجی صادرکنندگان سفته الکترونیکی باشد. الکترونیکی شدن این سند تجاری، هم کاربرد سفته الکترونیکی را ساده‌تر و امن‌تر می‌کند، هم مزیت‌های خوبی به آن می‌دهد که در گذشته وجود نداشت.

کدام بانک‌ها سفته الکترونیکی می‌دهند؟

اما خیلی نمی‌دانند برای گرفتن سفته الکترونیکی سراغ کدام بانک ها بروند. در حال حاضر ۴بانک خدمات سفته الکترونیک را به مشتریانشان ارائه می‌کنند: بانک ملی، بانک آینده، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک مهر ایران. پس اگر قصد گرفتن وام از این بانک‌ها را دارید، می‌توانید به جای سفته کاغذی، از نوع الکترونیکی آن استفاده کنید. پس اگر دنبال جواب این سوال می گردید که کدام بانک‌ها سفته‌ الکترونیکی دارند؟ جوابش همین بانک‌ها هستند.

برای خرید سفته الکترونیکی چه مدارکی مورد نیاز است؟

فراموش نکنید سفته الکترونیکی یک سند مالی است. برای همین برای دریافت سفته الکترونیکی باید اطلاعات شخصی خودتان مانند شماره ملی، شماره موبایل صادرکننده سفته که به نام خودش باشد، شماره حساب بانکی و اطلاعات بانکی دیگر برای احراز هویت در تاریخ مشخص شده روی سفته، به همراه اطلاعات گیرنده و مبلغ سفته الکترونیک را وارد کنید. در نهایت هم پس از صادر شدن سفته الکترونیک فایل پی دی اف آن را به همراه شماره ملی خود تحویل گیرنده می‌دهید.

نکته: فراموش نکنید اگر گیرنده فایل سفته الکترونیکی را گم یا پاک کند، باز هم سفته اعتبار دارد. علاوه بر این، سفته الکترونیکی یک شناسه خزانه‌داری کل کشور روی خودش دارد که برای هر فرد منحصربفرد است.

قیمت سفته الکترونیکی

تهیه سفته برای ضمانت وام و تسهیلات بانکی وغیربانکی، همیشه ساده‌ترین راه است. خیلی از افراد ممکن است دسته چک نداشته باشند، یا بین آشنایان و دوستانشان کسی را نداشته باشند که ضامن آنها شود. گرفتن سفته الکترونیکی کار راحتی برای متقاضی سفته آسان‌تر هم کرده است. کافی است با گوشی موبایلش وارد سامانه فروش سفته الکترونیکی شود – توجه کنید که سامانه خرید سفته الکترونیکی هر کدام از بانک‌ها با بانک های دیگر متفاوت است – و تنها ظرف یکی دو دقیقه درخواست صدور سفته را پر کند. طبق مصوبه بانک مرکزی قیمت سفته الکترونیکی با سفته کاغذی هیچ تفاوتی ندارد و بانک‌های ملی، رسالت، آینده و مهر ایران باید مطابق نرخ مصوب بانک مرکزی سفته اینترنتی را به خریداران بفروشند. قیمت مصوب سفته بانک مرکزی هم 500 تومان به ازای هر یک میلیون تومان سفته است. یعنی برای خرید یک سفته 10 میلیون تومانی باید 5هزار تومان و برای سفته 20 میلیون تومانی هم 10هزار تومان پرداخت کنید. خوبی خرید سفته الکترونیکی هم پرداخت قیمت واقعی آن از طریق سایت بانک‌های عامل است. چون سفته کاغذی را اگر از جایی غیر بانک تهیه کنید، معمولا با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ بانک مرکزی فروخته می‌شوند و باید پول بیشتری بپردازید. پس فراموش نکنید قیمت سفته الکترونیکی تفاوتی با نوع کاغذی آن ندارد و به ازای هر یک میلیون تومان باید۵۰۰تومان پرداخت کنید.

از چه سامانه‌ای می‌توان سفته خریداری کرد؟

برای خرید سفته اینترنتی باید به یکی از این سه بانک مراجعه کرد: بانک ملی، قرض‌الحسنه رسالت و بانک آینده. کافی است وارد سایت این سه بانک در اینترنت شوید. بعد هم با کلیک روی بخش «درخواست سفته الکترونیکی» وارد صفحه آن شوید. در نهایت هم باید کد ملی خودتان را وارد کرده و درخواست خرید سفته اینترنتی را تکمیل کنید.

مدت زمان دریافت چقدر است؟

بزرگ‌ترین حسن و مزیت این سفته امکان دریافت آنی و لحظه‌ای آن است. یعنی بعد از وارد کردن اطلاعات لازم، سفته الکترونیکی خودتان را با شناسه خزانه‌داری کل کشور تحویل بگیرید.

نحوه تکمیل و پشت‌نویسی سفته الکترونیکی به چه صورت است؟

برای نوشتن سفته الکترونیکی کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی برگه سفته حتما نوشته شود: «بابت حسن انجام کار صادر شده است.»
  • به هیچ وجه روی سفته تاریخ نزنید. چون سفته بابت ضمانت داده می‌شود، پس نوشتن تاریخ وصول روی سندی که بابت اعتبار داده شده، اصلا معنی ندارد.
  • اگر کسی از شما خواست به عنوان ضامن پشت سفته را امضا کنید، حتما باید بنویسید به عنوان «ضمانت» پشت سفته را امضا می‌کنید.
  • اگر سفته‌ای را برای شرکتی صادر می کنید، در قسمت «نام گیرنده وجه» اسم شرکت نوشته شود، نه اسم مدیرعامل.
  • اگر کارفرما برای مدارک استخدام از شما درخواست سفته کرد، حتما قید کنید که سفته بابت حسن انجام کار داده شده است.

نکته: مبلغی که به صورت چاپی روی سفته نوشته شده، نشان دهنده حداکثر مبلغی است که می‌توان روی سفته نوشت. پس اگر مبلغ کمتری مد نظرتان است، هم روی سفته و هم داخل متن قرارداد مبلغ را به هر دوشکل عدد و حروف بنویسید.

روش گرفتن استعلام سفته الکترونیکی

اگر به عنوان متقاضی سفته الکترونیکی به بانک رفته‌اید و تقاضای صادر شدن آن را کرده‌اید، نتیجه کار باید بعد از سه روز کاری از طریق پیامک به شما اعلام شود. مضمون پیامک هم این است: «سفته الکترونیک شما با شناسه خزانه‌داری کل کشور …. صادر شد.» پس تنها راه راستی‌آزمایی، استعلام شماره خزانه‌داری سفته الکترونیکی است که برایتان پیامک می‌شود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. ناهید خسروی نجف ابادی می‌نویسد

    اشتراک در سامانه رده بررسی ومقایسه خدمات مالی وبانکی ثبت نام وام بدون ضامن به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومانی را دارم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد