رده رپورتاژ آگهی مشاوره مالیاتی چیست و مشاور مالیاتی کیست؟

مشاوره مالیاتی چیست و مشاور مالیاتی کیست؟

رپورتاژ آگهی
نویسنده: رضا رضایی
16 آذر 1400

تقریبا تمام افرادی که صاحب کسب و کاری هستند همیشه با مالیات درگیر بوده و کم و بیش از قوانین آن خبر دارند، اما از چم و خم آن را بلد نیستند، در اینجای کار باید پای یک مشاوره مالیاتی را به میان بکشید، به همین خاطر در این مطلب به شما خواهیم گفت که مشاوره مالیاتی چیست و چه کمکی می‌تواند در رفع چالش‌های مالیاتی انجام دهد، شما در حال مطالعه این مقاله هستید تا بدانید مشاور مالیاتی کیست تا بتوانید از ظرفیت‌ها و راهنمایی‌های چنین مشاوره‌ای استفاده کنید، شاید در نگاه اول بگویید «خودم همه چیز را بلدم!» اما خیلی از کسانی که از مشاوران مالیاتی برای کارهای خود استفاده کرده‌اند تازه فهمیده‌اند، خیلی هم چیزی از پیچ و خم‌های این قضیه اطلاع ندارند! با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره که مشاوره مالی و مالیاتی چیست برایتان بگوییم.

 

چرا باید بدانیم مشاوره مالی و مالیاتی چیست؟

مشاوره مالیاتی یکی از زیرمجموعه‌های انواع مشاوره‌های کسب و کار است یا بهتر بگوییم این نوع مشاوره را می‌توان به صورت مستقیم از انواع مشاوره مالی عنوان کرد که اهمیت آن کمتر از تبلیغات نیست، یعنی اگر یک کسب و کاری دارای مشاورانی خوب و تبلیغات مناسبی باشد، تقریبا می‌توان گفت بخش عمده‌ای از مسیر خود را خوب طراحی کرده است.

معمولا برای اینکه یک چیز عمومی شود، باید ساده شود! اما قانون و قوانین از جمله آن چیزهایی است که به هر دلیلی پیچیده شده است. بگذارید با یک مثال بیشتر برایتان توضیح دهم. اگر یک معلم ریاضی، خیلی ساده مطالب را سر کلاس درسی به دانش آموزان یاد بدهد به نظر شما دیگر نیازی خواهد بود که یک معلم خصوصی برای فرزند خود بگیرید تا ریاضی یاد بگیرد؟!

قطعا خیر، اما هستند معلمانی که فرآیند را سخت و پیچیده می‌کنند تا احساس نیاز برای تدریس خصوصی افزایش یاید و این یعنی کسب پول بیشتر!

 

یک دلیل جالب استفاده از مشاوران مالیاتی!

متاسفانه قوانین هم جوری پیچیده و با ادبیاتی صقیل نوشته می‌شود که گرچه کاربرد عام دارد، اما همه فهم نیست، به همین دلیل است که سوال مشاور مالی و مالیاتی چیست مهم می‌شود. مشاوران مالیاتی می‌توانند این فرآیند را ساده کنند تا شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، در دست اندازهای این قوانین زمین‌گیر نشوید.

در کشورهای پیشرفته‌ی جهان، قوانین مالیاتی دقیق و هوشمندانه‌ای وضع شده است تا اخذ مالیات از شهروندان به صورت صحیحی صورت گیرد، در ایران نیز چنین قوانینی وجود دارد. بنابراین این سوال که مشاوره مالیاتی چیست و به چه طریق می‌تواند به ما کمک کند می‌خواهد به همین موضوع پاسخ دهد که چرا باید به این قوانین اشراف داشته باشیم. حتما شما هم قبول دارید که «قانون» موضوعی خشک و حوصله سر بر است، حتی بسیاری از وکلا هم که می‌خواهند از این قوانین در آیین‌های دادرسی استفاده کنند، به دلیل فرار بودن و پیچیده بودن برخی قوانین به ویژه با آن ادبیات خاصی که در متن قوانین حاکم است، یک بار قوانین را مرور می‌کنند.

افرادی که با چنین مسائلی درگیرند می‌توانند از طریق فرآیند مشاوره مالیاتی اوضاع را تحت کنترل قرار دهند. در این فرآیند، شخص نیازمند مشاوره می‌تواند مسئله خود را به روش‌های گوناگون با کارشناسان و خبرگان این مسئله در میان گذاشته و با اخذ نظر این افراد به گونه‌ای اقدام کند تا چالش‌های پیش آمده را بدون ضرر و زیان پشت سر بگذارند.

مشاوره مالیاتی می‌تواند به‌صورت مقطعی یا دائمی صورت گیرد. برخی افراد یا سازمان‌ها بنابر اقتضای سازمان و پیش آمد مسائل مقطعی در زمینه مسائل مالیاتی، برای حل و فصل پرونده‌ای نیاز به مشورت با یک خبره در خصوص این مسائل دارند. در شرایط دیگر به خصوص برای سازمان‌های بزرگ مقیاس، هولدینگ‌ها یا افرادی که با مسائل مالی و مالیاتی گسترده و متنوعی روبرو هستند، در کنار وکیل دائمی، مشاور مالیاتی دائمی نیز دارند. این افراد و سازمان‌ها عموما امور مالیاتی خود را با قراردادهای طولانی مدت به مشاور یا شرکت‌های مشاوره معتبر و قابل اعتمادی می‌سپارند تا از بروز چالش‌های مالیاتی آتی جلوگیری نمایند.

 

مشاور مالیاتی کیست

مشاور مالیاتی فردی است که تحصیلات و تجربه‌ی مناسبی در خصوص مسائل مالیاتی در یک حوزه‌ی جغرافیایی خاص دارد. این افراد عموما علاوه بر دانش آکادمیک در حوزه مالی، حسابداری و بازرگانی، اطلاعات کافی از قوانین مالیاتی دارد. بسته به شرایط و پرونده‌ی مورد نظر، ممکن است نیاز باشد تا مشاور شما به مسائل دیگری چون قوانین کار و تامین اجتماعی نیز اشراف داشته باشند.

پس پاسخ به این سوال که مشاور مالیاتی کیست تا حدودی به نیاز سازمان بستگی دارد. اما آنچه بسیار حائز اهمیت است، تسلط مشاور به ماده قانون‌ها و تبصره‌های قوانین مالیاتی و تجربه‌ی کافی در حل پرونده‌های مشابه است. درصورتی که مشاور شما سابقه‌ی مواجهه با پرونده‌های مشابه را داشته باشد، در مورد مسئله شما نیز پرونده را با سرعت و اطمینان بیشتری حل و فصل کند.

چطور می‌توانیم یک مشاور مالیاتی شویم؟!

برای اینکه مشاور مالیاتی شوید حتما باید مهارت‌هایی را آموخته و تجربیاتی اندوخته باشید. فراموش نکنید مشاور مالیاتی با حسابدار یا مشاور حسابداری فرق می‌کند.

 

ویژگی‌های یک مشاوره مالیاتی چیست؟

در شرایطی که تخصص کافی در فرد یا سازمان برای رفع مسائل وجود نداشته باشد، برون سپاری مسئله به مشاوران انتخاب مناسبی است. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی یک مشاوره مالیاتی چیست ؟

  • اشراف به قوانین؟
  • داشتن ارتباطات با متصدیان امور مالیاتی؟
  • داشتن سواد حقوقی؟
  • داشتن رزومه مشاوره برای کلی شرکت و سازمان؟
  • تجربه برای یک مشاور مالیاتی مهم‌تر است یا رزومه؟!

همه موارد بالا مهم است اما آنچه اهمیت بیشتری دارد، «تجربه» است. اگر یک مشاوره مالیاتی تجربه داشته باشد، یعنی هم سواد حقوقی دارد، هم ارتباطات کافی دارد و قطعا رزومه خوبی هم خواهد داشت، دقیقا حکایت «چون که صد آمد 90 هم پیش ما است» در این باره مصداق خواهد داشت. مشاوره مالی و مالیاتی چیست؟ مشاوران مالی و مالیاتی با تجربه و آگاه به قوانین و اصول مالی و مالیاتی می‌توانند در کنار شما حضور داشته باشند تا برنامه ریزی صحیح مالی و مالیاتی برای کارتان داشته باشید.

کلیه قوانین مالیاتی باید در تمامی مراحل کسب و کار، استخدام نیروها، خرید و فروش، صادرات و واردات، مدیریت حساب‌های بانکی مورد توجه قرار گیرد تا از بروز چالش‌های آتی جلوگیری شود. در فرآیند مشاوره مالی و مالیاتی، ضمن مطالعه و بررسی حوزه کسب و کار، فرآیندهای کاری و سیستم مالی و حسابداری شما، ابتدا شکاف‌های موجود در سیستم پیدا شده و به شما اعلام می‌شود و با توجه به شرایط، پیشنهاداتی برای بهبود سیستم ارائه می‌گردد.

مسئله‌ی حائز اهمیت در این خصوص این است که مشاور مالی و مالیاتی مراحل و نکات مرتبط با اظهارنامه‌ها و پرداخت‌های مالیاتی در موعد مقرر و نکات مالی و مالیاتی که در مراحل مختلف کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرند را برای شما تشریح می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

  1. تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی و ارزش افزوده
  2. اخد کد اقتصادی
  3. تحریر و نگارش دفاتر قانونی مرتبط با کسب و کار شما با آئین نامه‌های موجود
  4. پلمپ دفاتر قانونی قبل از شروع سال مالی

مراحل انتخاب یک مشاوره مالیاتی چیست؟

پس از پاسخ به این سوالات که مشاوره مالیاتی چیست و مشاور مالیاتی کیست ، نوبت به انتخاب یک مشاور متناسب با نیاز ما می‌رسد. در هنگام انتخاب یک مشاور مالی و مالیاتی مناسب ابتدا لازم است تعدادی گزینه را در نظر گرفته و ویژگی‌های آن‌ها را ارزیابی نمایید.

گام اول انتخاب یک مشاور مالیاتی: تحصیلات آکادمیک

اولین مسئله حائز اهمیت در مورد مشاوران، تحصیلات آکادمیک آن‌هاست. مشاوران مالی و مالیاتی باید بر علوم و ضوابط مالی، حسابداری، بیمه و قوانین کار مسلط باشد و با تمامی مواد و تبصره‌های قانونی این موارد آشنایی کامل و دقیق داشته باشد.

گام دوم انتخاب بهترین مشاوره مالیاتی: حرفه‌ای بودن

علاوه بر مسائل آکادمیک، ویژگی‌های عمومی و حرفه‌ای افراد نیز در روابط کاری اهمیت دارد. این موارد می‌توانند اخلاق کاری، شفافیت در کار و گزارش دهی صحیح، رعایت محرمانگی و پاسداری از اطلاعات محرمانه‌ی شما، هزینه‌ی مناسب، امکان جبران خسارت و پشتیبانی مناسب، ارتباطات مناسب با سازمان‌ها و افراد کمک کننده، استقلال و عدم وابستگی به جریان یا سازمان خاص یا رقبا و قابل اعتماد بودن ازجمله ویژگی‌هایی است که مشاوران باید داشته باشند.

پس از بررسی این موارد، می‌توانید با مقایسه تجربه و سابقه کار، هزینه‌های درخواست شده، میزان خدمات، همراهی و پشتیبانی، سهولت دسترسی و میزان وقت اختصاص داده شده به شما از سوی مشاور، می‌توانید از میان گزینه‌های موجود مشاور مناسب با خود را انتخاب نمایید. درنظر داشته باشیدکه یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند تعیین کننده مناسب بودن یک مشاور برای شما باشد، تجربه‌ی کار با سازمان‌ها یا افرادی با زمینه کاری مشابه شما و یا سابقه‌ی حل و فصل پرونده‌های مشابه با مورد شما است.

 

نتیجه گیری از بحث مشاوره مالی و مالیاتی چیست؟

بعد از پاسخ به اینکه مشاوره مالی و مالیاتی چیست و چه ضرورتی دارد باید اضافه کنیم که از آنجا که اکثر مشکلات پیش آمده در ادارات دارایی و ثبت و مراجع قانونی به دلیل عدم یا کمبود آگاهی نسبت به قوانین و اصول است، فعالان کسب و کار برای رفع این مسائل و پیشگیری از نیاز به مراجعه به مراجع گوناگون، پرداخت جریمه و دست و پنجه نرم کردن با تبعات سنگین‌تری چون مسدود شدن حساب‌های بانکی یا ممنوع الخروج شدن و آسیب رسیدن به کسب و کار، باید با خبرگان این حوزه مشورت کنند و بدانند که مشاوره مالیاتی چیست.

با دانستن این واقعیت که قوانین مالیاتی و مسائل مالی پیچیدگی‌هایی دارند که ممکن است اکثریت جامعه با تمام جزئیات آن آشنایی نداشته باشند یا نتوانند اطلاعات خود را با تغییرات این قوانین به‌روز رسانی کنند، ضرورت مشاوره مالیاتی بیش از پیش احساس می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره اینکه مشاور مالیاتی کیست می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://nuracashflow.ir/who-is-tax-advisor/

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد