رده رپورتاژ آگهی بانک ایران زمین؛ حامی یوزپلنگ ایران

بانک ایران زمین؛ حامی یوزپلنگ ایران

رپورتاژ آگهی

چون ایران‌زمین خانه ماست و ما فقط همین یک زمین را داریم

نویسنده: رضا رضایی
17 شهریور 1400
بانک ایران زمین حامی یوزپلنگ ایرانی

احتمالا می‌دانید یا به گوشتان خورده است که به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی، نهم شهریور هر سال به مناسبت سالگرد نجات ماریتا (تنها توله بازمانده از واقعه دلخراش شهرستان بافق در سال 1373) به‌عنوان «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» نامگذاری شده است. در واقع این روز، نماد حفظ و مراقبت بیشتر از این موجود گوشتخوار در حال انقراض است. حالا این وسط ربط آن به بانک ایران زمین چیست؟

 

بانک ایران زمین حامی محیط‌زیست

بله همانطور که حدس زدید،بانک ایران زمین در ادامه فعالیت‌های اجتماعی و مسئولیت‌های مدنی خود، سال‌هاست که حامی بی‌چون و چرای محیط زیست است و برای آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. بد نیست بدانید که این بانک ایران زمین سال‌هاست که در قالب جایزه یحیی با سایر نهادهای حامی محیط‌زیست همکاری می‌کند و به‌وسیله این جایزه از تلاش‌های محیط‌بانان سختکوش کو خستگی‌ناپذیر حمایت می‌کند.

 

چرا حمایت از محیط زیست وظیفه بانک ایران زمین است؟

وقتی بدانید که نزدیک به 11 درصد از کل مساحت ایران (یعنی چیزی حدود 1648000 کیلومتر) را مناطق چهارگانه حفاظت‌شده تشکیل می‌دهند، یعنی حمایت از حفظ و نگهداری این عدد، اهمیت دارد؛ چون ایران‌زمین خانه ماست و ما فقط همین یک زمین را داریم.

نکته دیگر اینکه برای کنترل و حفاظت گیاهان و جانوران و منابع طبیعی این مناطق حفاظت‌شده (بنابر آمار تا سال 1398) حدود 3500 محیط‌بان به‌صورت رسمی، پیمانی و قراردادی مشغول به فعالیت هستند که با احتساب شهادت 5 درصد از این خادمان محیط زیست کشور، یعنی با ما با قشری طرفیم که در ازای نگهداری و حفاظت از محیط زیست ایران که میراث همه ما ایرانی‌هاست، هیچ پشتیبانی ندارند.

محافظت از گونه‌های کم‌تعداد از آموزش کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود

در مراسمی که با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به همین مناسبت برگزاری شده بود، مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین سخنرانی کرد: «انقراض گونه‌های جانوری اصیل و ارزشمند ایرانی حقیقتا دردناک است. ما ببر ایرانی را از دست داده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از عمده دلایل این قبیل فجایع زیست‌محیطی، عدم آگاهی‌رسانی و فرهنگسازی مناسب برای بزرگسالان و عدم آموزش صحیح کودکان و نوجوانان است.»

سید محمدحسین استاد توضیح داد: «اینکه جانوری با این حد از ارزش و اصالت، به‌وسیله سنگ و چوب در معرض حمله و آسیب‌رسانی از سوی مردم و نوجوانان قرار گیرد و جان خود را از دست بدهد، جای تأمل دارد. این نشان می‌دهد سطح آگاهی در این زمینه باید بالا برود و بنده مطمئن هستم با آموزش، افزایش آگاهی و استفاده خلاقانه متولیان امر از شبکه‌های اجتماعی، مسأله برای مردم روشن می‌شود و خود به محافظان و حامیان اصلی گونه‌های جانوری در حال انقراض تبدیل می‌شوند.»

استاد همچنین با اشاره به اهمیت آموزش کودکان و نوجوانان در خصوص حمایت از محیط‌زیست در تمامی شاخه‌ها و محورها تاکید کرد: «برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه، تنها آموزش دادن محیط‌بانان و بزرگسالان کفایت نمی‌کند. باید به این موضوع حساس و ملی، در سطح کلان نگاه شود و آموزش مداوم کودکان و نوجوانان در اولویت قرار گیرد. نسل جدید و نسل‌های بعد از ما نباید اشتباه گذشتگان را تکرار کنند و بهانه آن‌ها نیز بی‌اطلاعی از میزان اهمیت موضوع باشد.»

در ۱۷ سال گذشته تمامی تلاش‌های مسؤولان پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برای این بوده است تا با همکاری طیف گسترده‌ای از نهادهای شناخته‌شده بین‌المللی و داخلی مانند IUCN، سمن‌ها، علاقه‌مندان و متخصصان، جوامع محلی، ذینفعان و مسؤولان اجرایی و قضایی؛ همچنین نمایندگان محترم مجلس هر چه بیشتر به بقای یوزهای کم تعداد کشور اهتمام ورزند؛ زیرا یوزپلنگ تنها یک میراث طبیعی متعلق به یک منطقه خاص نیست، بلکه هدف از حفاظت آن‌ها پاسداشت یک میراث ملی و جهانی است.

روابط‌عمومی بانک ایران زمین در پایان سخنان خود اضافه کرد: «آنچه باید بیش‌ازپیش به آن توجه شود، این است که مهم‌ترین اقدامات در راستای تضمین بقای این جاندار، ممانعت از هرگونه شکار در زیستگاه‌های یوز،‌ توقف فعالیت‌های معدن‌کاوی، عدم عبور جاده‌های جدید از داخل زیستگاه‌های ده‌گانه یوز و اطلاع‌رسانی‌های مداوم است که هر یک سهم به‌سزایی در نجات این‌گونه ایفا می‌کنند.»

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد