کاردانو چیست؟

تعریف و آموزش رمز ارز

این رمزارز جزو نسل سوم ارزهای دیجیتال است و ادعاهای زیادی دارد

نویسنده: رضا رضایی
3 اردیبهشت 1400
کاردانو چیست

رمزارز کاردانو چیست؟ باید این‌گونه پاسخ داد که بلاکچین نسل سومی است و به دنبال ایجاد امنیت برای حریم خصوصی حساب کاربران است. به همین دلیل زبان برنامه‌نویسی که برای ساخت و طراحی این رمزارز به‌کار رفته، برخلاف دیگر رمزارزها به زبان Haskell است.

قیمت لحظه‌ای کاردانو

تاریخچه کاردانو و سازنده آن

پروژه راه‌اندازی رمزارز کاردانو در 2015 از طریق مدیرعامل پیشین اتریوم یعنی چارلز هاسکینسون Charles Hoskinson و در سازمان IOHK طراحی و عرضه شد. اما تقریبا 24 ماه طول کشید تا به‌طور کامل و رسمی عرضه شود. آغاز کار کاردانو در ماه سپتامبر سال 2017 به شکل رسمی شروع شد. امروزه این رمزارز با ارزشی بالای 3 میلیارد دلار در بازار دیجیتال فعالیت دارد و اغلب در رتبه هفتم رمزارزها قرار دارد و به‌طور میانگین روزانه بیش از 200 میلیون دلار تراکنش در کاردانو انجام می‎شود.

 

آینده خرید و فروش کاردانو چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

رمزارز کاردانو برای آینده برنامه‎های زیادی دارد و تصمیم گرفته از لایه شکل‌گیری به لایه کنترلی تغییر کند. یعنی به‌صورت یک محیط محاسباتی مورد اعتماد در برنامه‎های به‎روز همچون برنامه‎های شرط‎بندی و بازی فعالیت خواهد داشت.

از دیگر فعالیت‎هایی که در وب‎سایت کاردانو برای آینده این رمزارز در نظر گرفته‌شده، مدیریت هویت (یعنی ایجاد راه‌حل‎هایی برای تغییر و حذف)، سامانه اعتباری و دیدالوس است. با توجه به برنامه‎هایی که گروه تحقیقاتی و توسعه کاردانو در نظر گرفته و برنامه‌ریزی‌هایی که کرده‎اند، آینده روشنی برای این رمزارز پیش‎بینی می‌شود.

آموزش استخراج کاردانو

 

تفاوت رمزارز کاردانو با سایر رمزارزها در چیست؟

هدف ساخت سازنده این رمزارز ایجاد ویژگی‌هایی همچون مقیاس‌پذیری، ثبات کار و امکان تعامل بوده است. ازجمله سازمان‎هایی که به‌صورت رسمی از این پلتفرم پشتیبانی و نگهداری می‌کنند، شامل بنیاد کاردانو، بنیاد IOHK، بنیاد Emurgo می‌شود که موجب تفاوت‌هایی با سایر رمزارزها شده است؛

  • اولین تفاوت، بین زبان‌های برنامه‌نویسی است. همان‌طور که ابتدا خواندید، زبان برنامه‌نویسی در کاردانو Haskell است.
  • الگوریتمی به‌کاررفته در کاردانو الگوریتم Ouroboros است.
  • لایه‎های تشکیل‌شده در رمزارز کاردانو به ۲ قسمت لایه پرداختی CSL و لایه محاسباتی CCL تقسیم می‎شود، که موجب جداسازی فرآیند محاسباتی از حساب‌های توزیع‌شده می‎شود.
  •  سرعت تراکنش‎ها در کاردانو بسیار بیشتر از برخی از رمزارزهای موجود در بازار دیجیتال است، به‌گونه‌ای که به 257 تراکنش در ثانیه می‌رسد.

تفاوت کاردانو با بیت‌کوین و اتریوم

با توجه به اینکه کاردانو خود را سومین نسل رمزارزها می‌داند، می‌خواهد تمامی مشکل‌های زیرساختی ۲ رمزارز بیت‎کوین -که نسل اول رمزارزها و ایده ساخت دیگر کوین‎ها است- و اتریوم -که نسل دوم رمزارزها و توسعه‌دهنده قراردادهای هوشمند است- را حل کند. این رمزارز همچنین سودای حل تمامی مشکل‎های مرتبط با مقیاس‎پذیری، ایجاد هماهنگی و ثبات کار در رمزارزهای بازار دیجیتالی دارد.

اولین عیب رمزارزها کند شدن شبکه‌ها در زمان افزایش تراکنش‎ها و همچنین کارمزد بالا به دلیل بالا رفتن تراکنش‌ها است که کاردانو با توجه به الگوریتمی که در طراحی آن به‌کار رفته است، تبدیل به راه‌حلی برای کم کردن این مشکلات شده است.

اثبات سهام و اثبات انجام کار در کاردانو چیست؟

نظریه اثبات سهام از سال 2012 ارائه شد، اما تاکنون کاربردهایی که اثبات سهام در برخی رمزارزها همچون تزوس، ایاس و کازماس داشته است، نمی‎توان با کاربردهای اثبات کار در رمزارزهای بیت‌کوین و اتریوم مقایسه کرد. رمزارز کاردانو به‌جای نصب و استفاده از سیستم اثبات سهام تصمیم دارد پلتفرم POS خود را به‌روزرسانی کند و به یک شبکه عمومی تغییر دهد.

جدول قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال

کیف‌پول کاردانو چیست؟

باوجود فعالیت 5 ساله رمزارز کاردانو هنوز کیف‏پول‎های زیادی برای این رمزارز در نظر گرفته نشده و تعداد محدودی کیف‎پول از کاردانو پشتیبانی می‏کنند. این‌ها چند کیف‌پول مطمئن برای این رمزارز است؛

  • کیف‎پول نرم‌افزاری Daedalus دسکتاپ: کیف‌پول رسمی کاردانو است که پشتیبانی و تیم توسعه قوی دارد و با بلاکچین کاردانو ارتباط مستقیم دارد.
  • کیف‎پول سخت‌افزاری Ledger Nano X: سطح امنیت بالا، قابلیت پشتیبانی از تمام رمزارزها، تیم توسعه‌دهنده‌ قوی، دارای باتری و ارتباط بلوتوث رمزنگاری‌شده است.
  • کیف‎پول سخت‌افزاری Ledger Nano S: سطح امنیت بالا، وزن کم، پشتیبانی از انواع رمزارزها و تیم پشتیبانی قوی است.
  • کیف‎پول سخت‌افزاری Trezor Model T: سطح امنیت بالا، پشتیبانی وسیع از دیگر رمزارزها، دارای کارت حافظه و صفحه‌نمایش لمسی و داری فریمور متن‌باز است.
  • کیف‎پول نرم‌افزاری YOROI تحت وب و موبایل: یک کیف‌پول HD است، رابط کاربری ساده و سریعی دارد، قابلیت نصب بر روی موبایل را دارد و دارای افزونه برای مرورگرها نیز هست.
  • کیف‎پول نرم‌افزاری Atomic دسکتاپ و موبایل: قابلیت نصب و استفاده بسیار راحتی است، از تمام رمزارزها پشتیبانی می‎کند، دارای نسخه موبایل و دستکتاپ برای نصب است و همچنین قابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر را دارد.
  • کیف‎پول نرم‌افزاری Exodus دسکتاپ و موبایل: دارای رابط کاربری ساده، تیم پشتیبانی قوی و قابلیت نصب بر روی موبایل و دسکتاپ است.
  • کیف‎پول نرم‌افزاری Guarda وب، دسکتاپ و موبایل: راحتی در انجام تراکنش‏ها، قابلیت پشتیبانی از سایر رمزارزها، قابلیت نصب بر روی گوشی موبایل، دسکتاپ، وب و افزونه گوگل را دارد. همچنین قابلیت ادغام با کیف‌پول‎های سخت‌افزاری را نیز دارد.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد