رده رپورتاژ آگهی سرمایه‌گذاری در بانک یا بازار آهن؟

سرمایه‌گذاری در بانک یا بازار آهن؟

رپورتاژ آگهی
نویسنده: رضا رضایی
29 بهمن 1399

از گذشته مردم برای امرار معاش به فعالیت‌های مختلفی، مشغول بوده‌اند. اما با توجه به مشاغل امروزی، معمولا افراد، مدت زمان کمتری برای صرف و گذراندن وقت با خانواده دارند، از این رو به دنبال راه و روش‌هایی هستند که بتوانند با توجه به شرایط اقتصادی موجود و درآمدهای ناکافی؛ درآمد بیشتری داشته باشند. امروزه، روش‌های سرمایه گذاری مختلفی وجود دارد، از سرمایه گذاری در بانک گرفته تا بازار آهن. اما کدام یک از این ۲ مورد گفته شده برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟ بانک یا بازار آهن؟ برای درک این موضوع با ما همراه باشید.

 

مقایسه سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت

سرمایه‌گذاری در بانک‌ها متفاوت و متنوع است و بین بانک‌های دولتی و بانک‌های خصوصی نیز در سوددهی، تفاوت دارد:

  • سرمایه‌گذاری کوتاه مدت
  • سرمایه‌گذاری بلند مدت
  • طرح‌های ویژه

سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت در بانک‌ها،  معمولاً طبق قوانینی که توسط بانک مرکزی است، تعیین می‌شود. پول شما، حدود سه ماه معادل 90 روز در بانک می‌ماند تا نرخ سود در نظر گرفته سال 99 معادل 10 درصد باشد و پس از گذشت 3 ماه فرد حقیقی می‌تواند آن مبلغ را از حساب خارج کند.

بنا بر این، اینگونه سرمایه‌گذاری برای بانک سودآوری چندانی نداشته و پر ریسک خواهد بود در همین راستا بانک‌ها در ازای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، سود کمتری به مشتری می‌پردازند.

سپرده بلند مدت بانک‌ها معمولا برای افرادی مناسب است که مبلغی را در اختیار دارند و نمی‌دانند آن را در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کنند و یا نمی‌خواهند در آن بازار ریسک کنند.  البته در سال 1399 نرخ سود سپرده بلندمدت از جانب بانک مرکزی 15 درصد اعلام شده است.

شاید بعد از دیدن سود بلند مدت این سؤال برای شما بوجود آید که علت سوددهی پایین آن چیست؟

باید اینگونه به این سؤال پاسخ داد که بانک‌ها برای اینکه سرمایه اولیشان همان دریافتی‌های بلندمدت مشتری از میان نرود، در پروژه‌های امن سرمایه‌گذاری می‌کند.

بنابر این سود سالانه 15 درصد به پول سرمایه‌گذاری شده فرد در بانک تعلق می‌گیرد. حتی اگر آن پروژه 60 درصد هم سود کند همچنان شخص افتتاح‌کننده حساب سود از پیش تعیین شده خود را دریافت می‌کند و به همین دلیل ریسک‌پذیری، سرمایه گذاری در بانک صفر است. نرخ سود بانکی اینگونه حساب می‌شود:

تعداد روزهای ماه × نرخ سود × میزان مبلغ سرمایه‌گذاری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

36500

البته نرخ سود هر بانک در هر سال متفاوت است برای مثال سود نرخ بانکی در سال 99، از اردیبهشت ماه سال جاری به 15 درصد افزایش یافته است. با این تفاسیر و شرایط اقتصادی موجود در جامعه آیا میزان نرخ سود بانکی مناسب است یا خیر؟

 

چند روش سرمایه گذاری در بازار آهن

بازار آهن یکی دیگر از پارامترهایی است که بسیاری از افراد به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند. برای نمونه ذوب آهن اصفهان یکی از تولیدکنندگان فولاد است. سرمایه گذاران باید پیش از خرید سهام، در نمونه کارهای یک شرکت تولیدکننده فولاد دقیق شده و جست‌وجو کنند، زیرا یکی از ریسک‌پذیرترین بازارهای موجود همین بازار آهن و فولاد است.

 

چرا سرمایه گذاران باید سهام آهن را در نظر بگیرند؟

فلز آهن بعد از نفت خام، پرسودترین و مهمترین منابع کالای اقتصادی هر کشور به حساب می‌آید. این میزان از سودمندی فلزآهن در سال‌های آینده قابل رشد است. با توجه به اینکه آهن جزئی ضروری و مهم از انرژی‌های تجدید پذیر است؛ سرمایه‌گذاران باید در این صنعت بسنجند آیا سرمایه‌گذاری در بازار آهن کار منطقی است یا خیر؟

 

خطرات موجود در بازار آهن چیست؟

سنگ آهن کالایی است با ارزش و پر سود که این سوددهی وابسته به میزان عرضه و تقاضا است. اگر اقتصاد جهانی دچار افول شود و یا شرکت‌های آهن بیش از حد نیاز فولاد تولید کنند، قیمت سنگ آهن می‌تواند سقوط کند.

کاهش قیمت، تأثیر مستقیمی بر سودآوری تولیدکنندگان سنگ آهن و استخراج کنندگان آهن دارند؛ زیرا استخراج آن از سنگ آهن  به میزان  آب زیادی جهت تولید دارد و این اتفاق سبب صرفه‌جویی در مصرف آب نیز می‌شود. محصولات فولادی به علت پرکاربرد بودن در صنایع مختلف، در صورتی که دچار افت‌وخیز شوند، بر صنایع دیگر تاثیرگذار هستندو افزایش و یا کاهش آن سبب اوج‌گیری قیمت سایر صنایع است.

سرمایه‌گذاری در این بازار برای افرادی مناسب است که ریسک‌پذیر باشند، زیرا این بازار همچون سایر بازارهای رقابتی همیشه در حال نوسان است. البته عواملی چون افزایش نرخ دلار و نوسانات بازار جهانی آهن، مزید بر علت شده و بر قیمت ‌نهایی آن تأثیر می‌گذارند. نکته مهم این است که افراد سرمایه‌گذار نباید طمع کنند؛ زیرا که این بازار تحت شرایط سیاسی و اقتصادی دچار نوسان شده و امکان دارد با افت شدید قیمت نیز همراه شود.

اما با توجه به اوج‌گیری نرخ دلار و بیشتر شدن تحریم‌ها علیه ایران، این بازار با افزایش قیمت چشمگیری روبه‌رو شده است. این وقایع سبب شده است تا اقشاری که در این بازار دارای تجربه هستند بتوانند سود بیشتری دریافت کنند.

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازار آهن (قیمت آهن : https://esfahanahan.com ) می‌توان تصمیمات أخذ شده توسط وزارت صمت یا همان صنایع و معادن را نام برد. برای مثال تصمیمات اخیر این وزارتخانه، مانند نرخ منطقه‌ای CIS به عنوان قیمت محصولات فولادی، سبب افزایش قیمت نهایی  محصولات فولادی شده است.

به طور کلی سرمایه‌گذاری در بازار آهن به علت نوسانات بسیار قابل پیش‌بینی نیست. اما به طور کلی این بازار به هنگام شروع فصل پاییز و زمستان استفاده از مقاطع فولادی کاهش می‌یابد. باید توجه داشت رسیدن فصل بهار و شروع ساخت و سازها سبب پر رونق شدن بازار فولاد است.

سخن پایانی:

با توجه به مواردی که ذکر شد؛ هم سرمایه‌گذاری در بانک‌ها سودآور است و هم سرمایه‌گذاری در بازارآهن. منتهی با این تفاوت که پیش از ورود به بازار آهن می‌بایست در این زمینه کمی اطلاعات داشته باشید و با برنامه‌ریزی وارد شوید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد