رده بررسی کدام بانک‌ها رمز یکبار مصرف خود را فعال کرده‌اند؟

کدام بانک‌ها رمز یکبار مصرف خود را فعال کرده‌اند؟

بررسی
نویسنده: رده
23 اردیبهشت 1398

رمز دوم یک‌بارمصرف چیست؟

رمز دوم پویا یا همان رمز یک‌بارمصرف OTP، همان‌طور که از اسمش پیداست، فقط یک‌بار قابلیت استفاده برای مشتری را دارد. به زبان ساده‌تر اینکه مشتری بانکی برای انجام هر برداشت اینترنتی خود نیاز به یک رمز دوم یک‌بارمصرف دارد تا بتواند عملیات بانکی خود را با موفقیت انجام دهد. درواقع بعد از انجام عملیات برداشت اینترنتی، رمز دوم یک‌بارمصرف مورداستفاده قرارگرفته، منقضی و سوخت می‌شود.

 

چرا رمز دوم یک‌بارمصرف؟

باهدف بالا بردن ضریب ایمنی عملیات بانکی اینترنتی و طبق بخشنامه بانک مرکزی از ابتدای خردادماه امسال، تمامی رمز دوم کارت‌های بانکی ابطال و استفاده از رمز دوم یک‌بارمصرف برای تمامی برداشت‌های اینترنتی الزامی شده و بانک‌ها موظف هستند که برای انجام این عملیات بانکی مشتریان خود اقدام به صدور رمز یک‌بارمصرف کنند.
البته بانک مرکزی تاکیده کرده که بانک‌ها می‌توانند با قبول مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از مسائل امنیتی و جبران خسارات احتمالی واردشده به مشتریان، برای تراکنش‌های کمتر از 500 هزار تومان در روز و همچنین تراکنش‌هایی که ذینفع آن دستگاه‌های عمومی – نظیر صادرکنندگان قبض – باشند، استفاده از رمزهای ایستا را مجاز تلقی کنند.

 

دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف در کمتر از چند ثانیه

نکته مهم و اساسی اینکه برخلاف رمز دوم ایستا، رمز دوم یک‌بارمصرف بدون نیاز به شعبه بانک یا دستگاه‌های خودپرداز و در کمتر از چند ثانیه بعد از درخواست، در اختیار شما قرار خواهد گرفت. با توجه به نوع استفاده شما از اینترنت بانک و برای انجام برداشت اینترنتی، رمز دوم یک‌بارمصرف از طریق موبایل بانک یا SMS در اختیار شما قرار می‌گیرد و عملیات بانکی شما تکمیل خواهد شد.

 

برای فعال کردن رمز دوم یک‌بارمصرف چه‌کار کنیم؟

برای فعال کردن رمز دوم یک‌بارمصرف، بانک‌ها روش‌های مختلفی را در پیش‌گرفته‌اند و شما با توجه به کارت‌بانکی عضو شتابی که دارید باید از طریق مراجعه به شعب، نصب اپلیکیشن مربوطه یا از طریق سایت بانک عامل خود اقدام کنید. بعد از فعال‌سازی، شما می‌توانید از طریق موبایل بانک یا ثبت شماره تلفن همراه و به‌صورت پیامکی، رمز دوم یک‌بارمصرف خود را برای انجام تراکنش‌های پرداخت دریافت کنید. مهلت استفاده از رمز دوم یک‌بارمصرف که حداقل هفت‌رقمی خواهد بود، 60 ثانیه است و در صورت عدم استفاده، رمز شما باطل و برای گرفتن رمز دوم جدید باید مجدداً اقدام کنید.

کدام بانک‌ها رمز دوم یکبار مصرف خود را معرفی کرده‌اند؟

تجارت رفاه کارگران سپه
پاسارگاد ملت سرمایه
پارسیان مسکن ایران زمین
توسعه تعاون رسالت ملی

دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف هزینه دارد؟

طبق اعلام بانک مرکزی، ثبت‌نام و فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف بر روی کارت‌های بانکی که از طریق ثبت‌نام در سایت یا نصب برنامه‌های مربوطه است، کاملاً رایگان است و هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارد. ضمن اینکه صدور رمز دوم یک‌بارمصرف برای انجام تراکنش‌های پرداختی نیز کاملاً رایگان خواهد بود و هزینه‌ای برای مشتری در پی نخواهد داشت.

جبران خسارت مشتری در صورت مشکل امنیتی

از ابتدای خردادماه تأمین امنیت مشتریان نظام بانکی در تراکنش‌های بدون حضور کارت بر عهده بانک‌ها بوده و در صورت بروز هرگونه مشکل امنیتی و هرگونه سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان به دلیل آسیب‌پذیری‌های امنیتی در سرویس‌های بانکی، مسئولیت آن مستقیماً به عهده بانک است و در این موارد تأیید مرجع قضایی برای جبران خسارت مشتریان کفایت می‌کند.

 

رمز دوم ایستا برای چه تراکنش‌هایی همچنان مجاز است؟

طبق اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها می‌توانند با قبول مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از مسائل امنیتی و جبران خسارات احتمالی واردشده به مشتریان برای انجام تراکنش‌هایی با مبالغ کمتر از 500 هزار تومان در روز و همچنین تراکنش‌هایی چون پرداخت قبوض شهری، جرائم و خرید شارژ تلفن همراه همچنان با رمز دوم ایستا به مشتریان خود خدمات ارائه کنند.

اگر موبایل هوشمند ندارید نگران نباشید

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که افراد فاقد گوشی هوشمند برای فعال کردن و استفاده از رمز دوم یک‌بارمصرف چه‌کار باید کنند. با توجه به اعلام بانک مرکزی باید گفت که نگرانی بابت این موضوع وجود نخواهد داشت و بانک‌ها موظف شده‌اند تا به‌منظور پشتیبانی حداکثری از مشتریان، امکان دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف برای افراد فاقد گوشی هوشمند را از طریق سایر ابزارها نظیر پیامک، پیام‌رسان‌های داخلی مجاز و نظایر آن فراهم کنند.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

بدون دیدگاه
  1. Homa sahebi می‌نویسد

    مطالب جامع و کامل و قابل استفاده است

  2. Hossein می‌نویسد

    بانک انصار رو هم اطلاع رسانی کنید. در ضمن بانک ملت سالانه 5000تومن بابت همین رمز یکبار مصرف کارمزد میگیره

  3. Hossein می‌نویسد

    بانک ملی فقط میگه برنامه 60رو نصب کنید. اونا که گوشی هوشمند ندارن چیکار کننن

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد