رده بررسی نحوه دریافت وام اوراق بانک مسکن + افزایش سقف وام

نحوه دریافت وام اوراق بانک مسکن + افزایش سقف وام

بررسی

اطلاعات و جزئیات مهمی که برای گرفتن وام مسکن با اوراق باید بدانید

نویسنده: رده
9 دی 1398
اوراق مسکن تسه

راه‌حل دریافت سریع وام مسکن چیست؟

اوراق مسکن بانک مسکن در واقع یک میانبر است. اگر برای گرفتن وام سپرده‌ای از قبل ندارید بانک به شما می‌گوید که باید امتیاز وام فرد دیگری را بگیرید. یعنی کسی که از قبل در بانک سپرده‌گذاری کرده و صاحب‌امتیاز وام شده می‌تواند این وام را به شما انتقال دهد. بالطبع فرد انتقال‌دهنده بابت پولی که از قبل در حساب خوابانده و از هزینهٔ فرصت آن این امتیاز وام را به شما می‌فروشد تا شما بدون نیاز به سپرده‌گذاری و به‌سرعت وام دریافت کنید. این کار از طریق اوراق انجام می‌شود.

وام خرید مسکن ۴۸۰ میلیونی بانک مسکن

اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه چیست؟

اوراق که به تسه مشهور است درواقع یک حق امتیاز برای دریافت وام مسکن است. بانک مسکن برای جذاب‌تر کردن سپرده‌گذاری در این بانک نسبت به بانک‌های دیگر علاوه بر دادن سود با شرایط خاصی به مشتریان اوراق هم می‌دهد. با هر برگ اوراق می‌توان از بانک مسکن 500 هزار تومان وام بگیرید.

از کجا اوراق وام مسکن بگیریم؟

برای اینکه اوراق تهیه کنید دو راه کلی دارید. اول اینکه خودتان حساب سپرده ممتاز در بانک مسکن داشته باشید و بابت سپرده خودتان اوراق بگیرید. اما اگر برای خرید ملک و گرفتن وام عجله دارید باید آن را از افراد دیگری که اوراق دارند بخرید. اوراق در بازار فرابورس معامله می‌شوند.

لازم نیست زیاد نگران شوید. کار چندان هم سخت نیست. اگر خودتان بخواهید برای خرید اوراق در فرابورس اقدام کنید باید یک کد معاملاتی در فرابورس بگیرید و بعد می‌توانید پای کامپیوترتان بنشینید و اوراق را خریدوفروش کنید. اما یک راه خیلی ساده‌تر هم وجود دارد. می‌توانید به یک شعبه بانک مسکن مراجعه کنید و آن‌ها تمام کارهای لازم را برای شما انجام می‌دهند. قیمت خریدتان هم تفاوتی با حالت اول ندارد.

قیمت اوراق وام مسکن چقدر است؟ قیمت اوراق برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. یعنی هرقدر نسبت عرضه به تقاضا بیشتر باشد قیمت هم کمتر می‌شود و اگر تقاضا برای خرید اوراق بالا رود قیمت آن‌هم بالاتر می‌رود. بنابراین قیمت اوراق حتی در روز هم ممکن است چند بار تغییر کند. آخرین قیمت اوراق را می‌توانید در بخش اوراق تسهیلات مسکن رده ببینید.

قیمت روز اوراق تسهیلات مسکن (تسه)

مدت اعتبار اوراق مسکن

قیمت اوراق منتشرشده در ماه‌های مختلف با هم متفاوت است که دلیل آن را باید در این امر جست‌وجو کرد که اوراقی که سررسید آن‌ها نزدیک‌تر است، معمولا ارزان‌ترند چون فرصت کمی برای اخذ وام آن وجود دارد. مثلاً قیمت اوراق مسکن منتشرشده در شهریور 97 از قیمت اوراق تیر 98 ارزان‌تر است چون سررسید اوراق شهریور ۹۷ در شهریور ۹۹ خواهد رسید اما برای اخذ وام اوراقی که در تیرماه ۹۸ منتشر شده‌اند تا تیر ۱۴۰۰ فرصت باقی است. اگر فرصت دوساله استفاده از اوراق مسکن تمام شود، اوراق باطل شده و بانک موظف به پرداخت وام نخواهد بود. البته در اکثر موارد این فرصت دوساله اوراق برای شش ماه هم تمدید می شود.

البته گهگاه در لیست قمیت اوراق تسه مشاهده می‌شود که اوراق جدید از اوراق قدیمی ارزان‌ترند و اوراق قدیم با قیمت بالاتری در بازار معامله می‌شوند. این امر به دلیل برخی سفته‌بازی‌های قبلی برای اوراق قدیمی‌تر است. اوراق قدیمی‌تر مزیتی ندارند و اتفاقا به دلیل نزدیک‌تر بودن مهلت انقضای آن‌ها، خطرناک‌ترند!

اوراق مناسب کدام است؟

در تهیه اوراق مسکن باید به زمانی که قصد استفاده از آن را دارید توجه کنید تا تعادلی بین مهلت انقضا و قیمت اوراق برقرار کنید. در این مورد حتما باید با بانک مشورت کرد چون فاصله زمانی بین خرید اوراق تا دریافت وام ممکن است تا دو ماه طول بکشد و باید مراقب بود تا به انقضای اوراق نرسد.

با اوراق وام مسکن چقدر می‌توان وام گرفت؟

سقف وامی که با خرید اوراق می‌توانید بگیرید در تهران برای فرد مجرد ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۲۰۰ میلیون تومان است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر برای هر فرد ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۶۰ میلیون تومان برای هر فرد و ۱۲۰ میلیون تونان برای زوجین می‌توانید وام بگیرید.

در جدول زیر جدیدترین میزان وام اوراق مسکن بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار (دی ماه ۱۳۹۸) مشخص شده است.

مناطق شهری سقف وام از محل اوراق (بر حسب تومان)
انفرادی زوجین
تهران 100.000.000 200.000.000
مراکز استان‌ها و شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر 80.000.000 160.000.000
سایر شهرها 60.000.000 120.000.000

نرخ سود و شرایط بازپرداخت اوراق مسکن چگونه است؟

نرخ سود این وام 17.5 درصد است و مدت‌زمان بازپرداخت اقساطش هم 12 سال است. بازپرداخت اقساط هم به روش ساده و هم به روش پلکانی ممکن است. در روش ساده شما یک مبلغ مشخص را هرماه در کل دوره بازپرداخت می‌پردازید. اما در روش پلکانی مبلغ اقساط به‌تدریج بیشتر می‌شوند.

جدول اقساط وام اوراق مسکن

میزان و مدت بازپرداخت اقساط وام اوراق را بر اساس این جدول می‌توان به دست آورد. البته مبلغ قسط ماهانه حدودی نوشته شده و مبلغ نهایی توسط بانک مشخص می‌شود.

محل ارائه وام مبلغ وام مبلغ قسط ماهانه مدت بازپرداخت
تهران ۱۰۰ میلیون تومان حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان ۱۴۴ ماه (۱۲ سال)
مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۸۰ میلیون تومان حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ۱۴۴ ماه (۱۲ سال)
سایر شهرها ۶۰ میلیون تومان حدود یک میلیون تومان ۱۴۴ ماه (۱۲ سال)

سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن چقدر است؟

سود این وام 17.5 درصد است. ولی باید توجه داشت که شما بابت خرید اوراق باید پول بپردازید و اگر این عدد را از مبلغ وام کم کنیم به این معنی است که شما عملاً بابت مبلغ وام کمتری باید اقساط تعیین‌شده را بپردازید.

فرض کنیم شما می‌خواهید 100 میلیون تومان وام بگیرید. ارزش هر برگ اوراق 500 هزار تومان وام است. بنابراین برای 100 میلیون تومان وام باید ۲۰۰ برگ اوراق بخرید. فرض کنیم که قیمت هر برگ اوراق 41 هزار تومان باشد. در این صورت برای تهیه ۲۰۰ برگ اوراق باید 8 میلیون و 200 هزار تومان بپردازید. اگر این رقم را از مبلغ وام کم کنیم شما عملاً 91 میلیون و 800 هزار تومان دریافت کرده‌اید.

فهرست کامل وام خرید مسکن

شرایط دریافت اوراق وام مسکن چیست؟

  1. سن بنا نباید بیشتر از 20 سال باشد (از تاریخ صدور اولین پروانه ساختمانی)
  2. مبلغ وام نباید بیشتر از 80 درصد قیمت ملک باشد.
  3. عدم وجود سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی

یک وام ۴۰میلیونی هم در کنار وامتان بگیرید

در کنار این وام می‌توانید یک وام جعاله ۴۰ میلیونی هم از بانک مسکن بگیرید که اگر عجله دارید می‌توانید برای آن هم اوراق تهیه کنید. سود این وام هم 17.5 درصد است اما دوره بازپرداختش کوتاه‌تر و حداکثر 5 سال است.

چه مدارکی برای تهیه اوراق مسکن نیاز است؟

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  • اصل و تصویر پروانه ساختمانی
  • اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  • اصل و تصویر بنچاق (در صورت لزوم) با تشخیص شعبه
  • اصل و تصویر مبایعه‌نامه (قولنامه)
  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده (تمام صفحات)
  • قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه)
  • اصل و تصویر وکالت‌نامه (در تسهیلات دریافتی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن وکیل صرفاً می‌بایست از بستگان درجه یک باشد)
  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه وکیل (تمام صفحات)
  • اصل و تصویر اجاره‌نامه ملک (در خصوص املاک اوقافی)
  • فرم درخواست تکمیل و امضاشده

شرایط وام ودیعه مسکن

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

56 دیدگاه
  1. سمیرا می‌نویسد

    ما با همین وام با نرخ سود بالا خونه خریدیم درست رد نگاه اول خیلی گوش میبرن ولی اولین تورم که به مسکن خورد کل مبلغ وام و سود وام جبران شد

    2
  2. maryam می‌نویسد

    سلام ایا با خرید اوراق برای وام مسکن بازم سند خونه میره رهن بانک؟!

    7
    4
  3. محسن می‌نویسد

    یعنی بیرون […] این طور با مردم تا نمی کنند که بانک مسکن میکنه به خدا بانکدارای این مملکت ابرو برای […] نذاشتن،بابا لامصبا شما دارید وام رو 25 درصد برای مردم حساب میکنید دیگه هزینه ی اوراق که داره به 140میلیون میرسه برای چیه؟کافر با مردم خودش این کارو نمیکنه

    32
  4. جلبوت می‌نویسد

    سلام
    مگه میشه گرفت با این اوراق گرون

    12
    1
  5. میثم پورعباس می‌نویسد

    چرا اینقدر گرونه آخه. وحشتناک بالا در میاد خرید اوراق. بیشرفا

    21
    1
  6. نیلا می‌نویسد

    با سلام…خدا ازتون نگذره…میگن نزول گناه ..رشوه گناه…پس کار اینا اگه نزول و رشوه نیست چیه…ما الان وام زوجین میخوایم بگیریم۴۰۰ میلیون..بایدچیز نزدیک ۹۰۰ پس بدیم.این خودش اصل نزوله…باید واسه گرفتنش ۱۲۰ میلیون اوراق بگیریم این خود رشوست…اخه یعنی چی؟؟چرا اینقد ملت زجر میدن..انشالله خدا جوابشونو بده.

    94
    1
  7. میثم می‌نویسد

    آخه چرا این کار با مردم میکنید.مگه شما دین ندارید یک .خانواده با این ترم خورد میشه حالا شما هم اضافه میکنید.این اسلام .این بانکداری اسلامی.فقط فکر خودتون هستید .خدایا هر کسی که به این کشور خیانت میکند نابودکن‌.چون جوان رو نابود کردند.

    90
    1
  8. فریبا می‌نویسد

    آخه چرا این کار با مردم میکنید.مگه شما دین ندارید یک .خانواده با این ترم خورد میشه حالا شما هم اضافه میکنید.این اسلام .این بانکداری اسلامی.فقط فکر خودتون هستید .خدایا هر کسی که به این کشور خیانت میکند نابودکن‌.چون جوان رو نابود کردند.

    47
  9. Gh می‌نویسد

    میخوام خونه بخرم 100ملیون وام مسکن بگیرم ضامن ندارم هیج راهی نداره

    33
    4
  10. حمید می‌نویسد

    ضریب سود وام را ۱۷.۵ اعلام میکنید ولی در عمل بیش از ۲۴ در صد است حدود۷ در صد اضافی برای چیست؟

    33
    4
  11. Saeed می‌نویسد

    مثلا مملکت اسلامیه،اخه چرا من ۶۰ میلیون وام بگیرم و ۱۴۴ برگردونم اخه،۲/۵برابر.تازه ۱۰ تومنشم میشه اوراق.فقط میتونم بگم خدا نگذره ازشون،ک این کارهارو با ملت میکنن

    50
    1
    1. سلام می‌نویسد

      ظرف یه سال که بر نمیگردونین، ظرف دوازده سال بازپرداخت میشه که با توجه به نرخ تورم به نفعتون هم هست. چون سود بانکی از تورم همیشه کمتره.

      20
      24
  12. میثم می‌نویسد

    لعنت به تصمیم گیران خونه یکه تا یک ماه پیش 800میلیون بود الان بخاطر همین افزایش رقم وام اوراق با 1200نمیشه خرید

    24
    3
  13. حمید می‌نویسد

    سن بنا 25 سال است واسه دریافت وام مسکن . شما چرا 20 سال ذکر کردین . لطفا بررسی کنین . ممنون

    1
    1
  14. حنیفه حنیفه زاده می‌نویسد

    با سلام و عرض ارادت جناب بنده دارای ۲ فرزند که با توجه به بخشنامه بانک مسکن ۲۰۰ میلیون تعلق میگیرد و مبلغ ۴۰ میلیون هم درخواست جعاله دارم خواهشمندم ایجانب را راهنمایی فرمائید با کمال تشکر و سپاس فراوان حنیفه حنیفه زاده از اولی جواب نگرفتم

    28
    9
  15. حنیفه حنیفه زاده می‌نویسد

    با سلام و عرض ارادت جناب بنده دارای ۲ فرزند که با توجه به بخشنامه بانک مسکن ۲۰۰ میلیون تعلق میگیرد و مبلغ ۴۰ میلیون هم درخواست جعاله دارم خواهشمندم ایجانب را راهنمایی فرمائید با کمال تشکر و سپاس فراوان حنیفه حنیفه زاده

    42
    8
  16. فرشته می‌نویسد

    ممنون ک نمیزارید خودمونو بدبخت کنیم -مثلا مملکت اسلامیه […]

    25
    4
  17. امیرحسین می‌نویسد

    سلام شرایط ضامنش چطوره چندتا ضامن میخواد

    31
    14
  18. فرزيان می‌نویسد

    فقط براي اين سيستم بانكداري متاسفم- صد ميليون وام براي خريد مسكن بازپرداخت با سود هفده و نيم درصد و خريد اوراق كه به روز حساب ميشه ظرف يك هفته از ده ميليون گفتن شده 12 ميليون (ظرف يك هفته كه تازه تاخير از خودشون بود) در نهايت حساب كردم به تاريخ فروردين 1400 براي صد تومن وام بايد 257 ميليون برگردونم. فرقش با […] چيه؟ صد رحمت به […]

    32
    4
  19. ناصر عابدی می‌نویسد

    من 20 میلیون وام اوراق گرفتم 9سال پیش.و هزینه خرید اوراق 4200000تومان شد..حالا که پرسیدم و اخرای اقساطمه میگن اوراق واسه بانکه ..در صورتی که برای 20 میلیون 42 میلیون ازم گرفتن ….چرااااااااااا؟ا […]

    17
    5
  20. کامران می‌نویسد

    دوستانی که میگن نمی ارزه باید بگم توی این مملکت که سالیانه 40 درصد گرونی هستش هر کسی وام گرفته و خونه خرید ضرر نکرده بلخره بدهی شما ریالی هستش و خونه ای که میخرید و مالک میشین سال به سال گرون تر میشه پس تا میتونید وام بگیرید و خونه بخرید باشد که رستگار شویم

    66
    9
  21. رضا می‌نویسد

    […] بابت وام ۸۰ میلیونی ، ۱۲۰ میلیون تومان سود می گیرید، یعنی در کل ۸۰ میدید ، ۲۰۰ می گیرید

    5
    1
  22. فلان می‌نویسد

    […] دقیقا دارین نزول میدین یعنی 80 میلیون وام میدین ک اوراق ک می‌خریم ازش کم بشه میشه حدودا 70 میلیون دست مشتری ومردم میگیره و 12 سال باید قسط 1350000تومان پرداخت کنه میشه 194 میلیون یعنی ب عبارتی سه برابر وام ازشون پول میگیرین ومیشه 300 درصد آهای مردم بخدا ب هرچی میپرستی نزول سودش کمتره وپولش حلالت ه
    فساد چپاول سرمایه مردم همچنان ادامه داره وهمین پول حروم وقتی میره داخل زندگی مردم باعث بی برکتی ونابود زندگی‌ها میشه درصورتی ک همه وام‌ها وپول های ک بصورت وام ب مردم میدین پول خودشونه پول بیت المال وسودنفت وگازوآب ومالیاتوومالیات دولت از ارث وگمرک و…. هست امسالم ک پول نابود سرمایه مردم توسط بورس ب این فسادها اضافه شده مبارکه ای […]خورا همینه همه ازتون متنفرن وهرپولی سر سفره میبرین از هرچی کثافته کثیفتره وچوبشو خواهید خورد

    81
    6
  23. قادر می‌نویسد

    ایا اوراق خریداری شده بعدا به خودمان میرسد و یا قابل فروش هست

    46
    7
  24. قادر می‌نویسد

    ایا اوراق خریداری شده بعدا قابل فروش هست

    36
    14
  25. فرح می‌نویسد

    سلام من در سال١٣٨٩بانك مسكن با ميلغ٢مليون و ششصد هزار حساب جوانان باز كردم البته به ما نگفتن ماهانه يا ساليانه چيزي بريزيم فقط گفتن بعد از چند سال وام ١٨مليوني و كمي طولاني تر وام ٣٠مليوني ميتوانيد بگيريدكه تا الان استفاده نكرده ام الان ميخوام بدونم مبلغ اين وام چقدر است و ايا با اوراق ميتوان مبلغ بيشتري گرفت؟ و چطور بايد پرداخت كرد؟

    4
    7
  26. […] قیمت اوراق برای مجردها و متاهل های تهرانی […]

    4
    4
  27. میلاد می‌نویسد

    به ازای هر چقدی ک تو سپرده ممتاز داریم ماهانه یک اوراق تعلق میگیره؟

    8
    4
  28. علی می‌نویسد

    سلام,
    آقای کارشناس با تشکر از شما لطفا مردم را آگاه کنید با همون مثالی که لطف کردید آوردید اگر کسانی متقاضی مثلا ۱۰۰ میلیون تومان وام از بانگ مسکن باشند با خرید ۲۰۰ برگ اوراق وام و ۱۷.۵ در صد بهره متعلقه پس از ۱۲ سال کلا باید ۱۵۳ میلیون تومان ! ( ۸ میلیون تومان بابت خرید اوراق وام و ۱۴۵ میلیون تومان هم سود و بهره اصل وام) باید بپردازید یعنی بیش از ۱.۵ برابر اصل وام ! (۱۵۰ در صد) اسمش ۱۷ در صد است! زیرا ۱۴۴ ماه ضربدر ۱۷۰۰ قسط ماهانه مساوی ۲۴۴میلیون منهای اصل وام یکصد میلیونی مساوی ۱۴۴ میلیون تومان بعلاوه ۸ میلیون تومان بابت خرید اوراق!

    33
  29. Mike Benning می‌نویسد

    وام خرید خودرو

    4
    3
  30. جلیل احمدی می‌نویسد

    با سلام شما با این نوع وام دادن ملت ب تمسخر گرفته اید وقتی که حقوق کارگر با مزایا در ماه دو ملیون میشود این کارگر چه طوری میتواند ماهی ۱۷۵۰ قسط پرداخت کند شما این وام را برای اقشار کم درامد میدهید پس باید قسط وام هم طبق حقوقی که به کارگر میدهید باید همخونی داشته باشد زوجی که بتواند در ماه ۳۵۰۰قسط بدهد درامدشان ماهی ۱۰ ملیون باشد که در اون موقع احتیاجی به وام شما ندارن با چند سال پس انداز بدون گرفتن وام میتونن خونه بخرن .همه سیاست شما برای پولدارا هست وام باید سود ۴درصد وباز پرداخت ۲۰ ساله باشد از وام دادن به مردم هم میخاید جیبای خودتونو پر کنید ب فکر مردم نیستید خودتونو مسخره کنید خدا ازتون نگزره یه ابدارچیانک باید خونه و ماشین چن ملیاردی داشته باشه

    264
    9
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد