الزام مطابقت کد ملی و شماره همراه در اپلیکیشن‌های موبایلی

از سال 98 اجرا می‌شود

اگر فعالیت‌های بانکی خود را از طریق اپ‌های مختلف پرداخت انجام می‌دهید، در فرصتی که تا پایان سال جاری باقی‌مانده نسبت به تطبیق و یکسان‌سازی کد ملی با شماره تلفن همراهی که در اختیاردارید، اقدام کنید.

شرایط جدید استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی در سال 98

طبق اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال 98 ارائه خدمات بانکی صرفاً با تطبیق کد ملی با شماره تلفن همراه در اپلیکیشن‌های موبایلی امکان‌پذیر خواهد بود و تمامی تولیدکنندگان این اپلیکیشن‌ها ازجمله بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های پرداخت الکترونیک باید مفاد الزامات جدید در حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی را رعایت کنند.
 

شرط ارائه خدمات بانکی با اپلیکیشن‌های موبایلی

بر اساس مفاد جدید حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی که از سوی بانک مرکزی اعلام‌شده، ارسال تراکنش مانده گیری و صورتحساب توسط اپ همراه با رعایت الزام تطبیق کد ملی با شماره تلفن همراه مجاز خواهد بود و این خدمات از ابتدای سال 98 با رعایت الزامات جدید توسط ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های بانکی موبایلی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
 

شرایط استفاده از خدمات مبتنی بر کارت‌بانکی در اپلیکیشن‌های موبایلی

ارائه انواع خدمات مبتنی بر کارت‌های بانکی در اپلیکیشن‌های موبایلی همراه توسط بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت منوط به رعایت کامل شرایط و قوانین ذیل خواهد بود:
 

شرایط فعال‌سازی اپلیکیشن‌های موبایلی

بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت موظف هستند ضمن رعایت ملاحظات امنیتی، امن بودن اپلیکیشن‌های موبایلی را از طریق انجام فرآیندهای تست و ارزیابی امنیتی برای مشتریان تضمین کنند و هرگونه تقلب و کلاه‌برداری، سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و مالی کاربران برنامک‌های همراه مستقیماً به عهده آن‌ها خواهد بود.
 

استعلام تطبیق کد ملی و تلفن همراه

بانک‌ها و مؤسسات مالی موظف هستند هنگام فعال‌سازی اپلیکیشن‌های موبایلی بر روی تلفن همراه متقاضی نسبت به دریافت کد ملی و شماره تلفن همراه کاربر اقدام و تطبیق کد ملی با شماره تلفن همراه اظهارشده توسط کاربر را از طریق سامانه نهاب استعلام کند و با ارسال پیامک حاوی کد اعتبار سنجی یک‌بارمصرف به شماره تلفن همراه تأییدشده توسط سامانه نهاب، در اختیار داشتن سیم‌کارت معرفی‌شده از سوی کاربر اظهارکننده را احراز کند.
 

شرایط ثبت و فعال‌سازی کارت‌بانکی اپلیکیشن‌های موبایلی

بعد از انجام موفقیت‌آمیز فعال‌سازی اپلیکیشن‌های موبایلی، شماره کارت، کد ملی و شماره تلفن همراه کاربر از طریق سامانه مانا استعلام خواهد شد و به ازای هر اپلیکیشن‌های موبایلی فعال‌سازی شده، یک شناسه یکتا، تصادفی و غیرقابل‌پیش‌بینی بانام Payment Applnstance ID تولید و به سامانه مانا ارسال می‌شود.
 

نحوه دسترسی به شماره کارت‌بانکی

امکان مشاهده کد مربوط به هر کارت توسط کاربر وجود ندارد و کاربر در صورت نیاز به کسب اطلاع از شماره کارت خود 6 رقم اول و 4 رقم آخر شماره کارت را مشاهده و سایر ارقام با (*) نشان داده خواهد شد. برای هر کارت‌بانکی در هر اپلیکیشن‌های موبایلی صرفاً یک نشانه صادرشده و نشانه توسط اپلیکیشن‌های موبایلی از سامانه مرکزی موسسه مربوط درخواست می‌شود.
 

انجام تراکنش با تطبیق کد و شناسه یکتا

کد صادرشده بر اساس ارسال درخواست فعال‌سازی از طریق تلفن همراه یا تبلت، مجزا خواهد بود و قبل از انجام تراکنش، تطابق میان کد و شناسه یکتا توسط موسسه انجام شود و سپس در صورت مطابقت کد و شناسه یکتا، تراکنش انجام خواهد شد و در غیر این صورت تراکنش لغو خواهد شد. همچنین بانک‌ها و مؤسسات مالی موظف هستند که برای هر بار ورود کاربر به اپلیکیشن‌های موبایلی و استفاده از خدمات بانکی، از طریق نام کاربری و گذرواژه، تشخیص چهره و نظایر آن نسبت به شناسایی کاربر اقدام کند و کلیه خدمات بانکی صرفاً در صورت تطابق کد ملی اخذشده در مرحله فعال‌سازی اپلیکیشن‌های موبایلی و کد ملی دارنده کارت‌بانکی ارائه شود.
 

ممنوعیت ذخیره اطلاعات مالی مشتریان

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت تحت هیچ شرایطی نباید شماره کارت، کد CVV2، رمز دوم کارت‌بانکی و اطلاعات مالی مشتریان نظیر مانده‌حساب و صورتحساب آن‌ها را در سامانه‌های خود اعم از سامانه مرکزی و برنامک همراه ذخیره کند و ارائه تمامی خدمات کارتی در اپلیکیشن‌های موبایلی صرفاً با استفاده از کد ارائه‌شده توسط سامانه مانا مجاز خواهد بود.
 

اطلاع‌رسانی به کاربران اپلیکیشن‌های موبایلی

بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت لازم است در موارد زیر فرآیند اطلاع‌رسانی به کاربر را انجام دهند:

  •  فعال‌سازی اپلیکیشن‌های موبایلی همراه از طریق پیامک
  • فعال‌سازی کارت‌بانکی در اپلیکیشن‌های موبایلی از طریق پیامک
  • معرفی شرایط و مقررات خدمات بانکی مورداستفاده در اپلیکیشن‌های موبایلی و اخذ تأییدیه کاربر پیش از فعال‌سازی

 

دریافت اپلیکیشن‌های موبایلی از درگاه معتبر

دریافت اپلیکیشن‌های موبایلی بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت ارائه‌دهنده خدمات فقط از طریق درگاه‌های معتبر و اصیل مربوط به موسسه به‌صورت امن قابل انجام باید باشد به‌نحوی‌که اثبات اصالت توزیع اپلیکیشن‌های موبایلی برای مراجع ذیصلاح امکان‌پذیر باشد. همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت موظف‌اند از اطلاعاتی که کاربر اپلیکیشن‌های موبایلی گردآوری‌شده صرفاً در خدمات موضوع این بخشنامه بهره‌برداری کنند و استفاده از این اطلاعات برای سایر مقاصد تجاری و کسب‌وکاری غیرمجاز محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

4 دیدگاه
  1. مريم می‌نویسد

    خاك تو سرتون با لين تصميماتون
    پدر من رمز دوم داده به من كه واسه خودم از آپ پول بريزم چون خودش بلد نيست حتي من با گوشيم براش جا به جا ميكردم
    اينطوري هيج كاري نميشه كرد
    كارتون فقط توليد مزاحمت واسه مردمه ????

    3
    1
  2. مژگان می‌نویسد

    خب من سیم کارتم به اسم مادرمه الان به خاطر یه تراکنش باید برم تغیر مالکیت سیم کارت بدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. Davood می‌نویسد

    آقا تولیف ما ک جزوه اتباع هستیم و کد ملی نداریم چی میشه جواب بده رده لطفا

  4. دن می‌نویسد

    این طرح و برنامه ایی جامع و مانع است که از خیلی از خطا ها و مشکلات در آینده جلوگیری خواهد کرد و جای تشکر دارد . سپاس