رده بورس کاربرد اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

کاربرد اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

بورس

در این مطلب به زبانی ساده با کاربرد اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال آشنا خواهید شد.

نویسنده: رضا عبدی
2 آبان 1401

حتما تا به حال نام «دنباله فیبوناچی» را شنیده‌اید. دنباله بسیار معروفی در ریاضیات و فیزیک که به اعداد فیبوناچی مشهور و به شکل زیر است:

اعداد فیبوناچی

همان‌طور که می‌بینید در این دنباله هر عدد برابر حاصل جمع دو عدد مجاور قبلی خود است. اما خاصیت بسیار مهم دنباله فیبوناچی این است که هر چه دنباله جلوتر می‌رود، خارج قسمت تقسیم هر عدد به عدد قبلی خودش (به جز چند عدد اول) تقریبا برابر با ۱٫۶۱۸ خواهد بود. جالب نیست؟

احتمالا برایتان سوال شده که خب فیبوناچی در تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارد؟ اصلا فیبوناچی کجا، تحلیل تکنیکال کجا؟! بگذارید با ذکر یک مقدمه کوتاه وارد بحث شویم.

اعداد فیبوناچی از کجا آمدند؟

لئوناردو فیبوناچی دانشمندی ایتالیایی است که با دقت در پدیده‌های طبیعت و با دید آماری به نحوه شکل‌گیری و تکرار آن‌ها به کشف خارق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. او متوجه شد که در آفرینش و خلقت نوعی تناسب پنهان و مرموز وجود دارد. هرجا این تناسب رعایت شود، شکل و مدل یک جسم یا یک موجود، زیباترین و متناسب‌ترین حالت را از نظر انسان‌ها دارد که بعدها این نسبت را نسبت طلایی نامیدند.

تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اعمال این نسبت بین اعداد مختلف و با فرمول‌های مختلف ریاضی منجر به پیدایش سری‌های مختلف از اعداد شد که به آن‌ها اعداد مهم فیبوناچی یا سری‌های فیبوناچی می‌گویند. فیبوناچی در تحلیل تکنیکال چند مدل مختلف دارد ولی اساس همه آن‌ها بررسی نقاط مهم‌تر یک روند قیمت است که به ترتیب زیر هستند.

اگر ابتدا و انتهای روندی را 0 و 100 درصد در نظر بگیریم آنگاه با محاسبه مجذور نسبت‌های طلایی، اعداد مهم فیبوناچی در میانه روند به شکل زیر درمی‌آیند:

اعداد فیبوناچی

این محدوده‌ها هر کدام دارای اهمیت خاصی هستند و مقادیر دقیق و مهارت در محاسبه آن‌ها در طول روند، از ابزار مهم تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند.

اعداد فیبوناچی در یک مثال

درتحلیل تکنیکال روندهای صعودی فرض می‌گیریم سهمی از A تا B رشد کرده و هم اکنون در حال اصلاح است. اگر فاصله نقطه A تا نقطه B را صد درصد در نظر بگیریم، سهم در راستای اصلاح خود به احتمال خیلی زیاد به یکی از اعداد مهم فیبوناچی برمی‌گردد. به عبارت دیگر این سطوح نقش سطوح حمایتی را ایفا می‌کنند و انتظار می‌رود سهم در یکی از این سطوح به ریزش خود پایان دهد و دوباره به روند صعودی خود ادامه دهد.

هم‌چنین اگر سهمی از نقطه A تا نقطه B ریزش کند و در حال اصلاح باشد، اگر فاصله نقطه A تا نقطه B را صد درصد در نظر بگیریم سهم در راستای اصلاح خود به احتمال زیاد به یکی از سطوح فیبوناچی برمی‌گردد و روند نزولی خود را ادامه می‌دهد. به عبارتی این سطوح نقش مقاومتی دارند.

نکته: مهم‌ترین سطوح فیبوناچی سطح 5۰ و 61/8 درصد هستند.

به عنوان مثال، در نمودار زیر مشاهده می‌کنیم که سهم یک بار از حمایت ۵۰ درصد فیبوناچی بازگشت داشته اما دوباره آن سطح را به پایین شکسته است. ولی در ادامه از سطح 61/8 درصد به خوبی برگشته است.

فیبوناچی

یا مثلا در نمودار زیر مشاهده می‌کنیم که سهم پس از ریزشی که داشته هم‌اکنون در حال رشد است اما مقاومت‌های فیبوناچی بر سر راه آن قرار دارند. یک بار سطح 23/6 درصد مانع از رشد بیشتر آن شد که در مرحله بعدی موفق به شکست آن شد و هم‌اکنون مقاومت 38/2 درصد را در سر راه خود دارد.

فیبوناچی

در صورت استفاده از اعداد مهم فیبوناچی در تحلیل تکنیکال قادر خواهید بود تا حرکت قیمت‌ها را زیر نظر بگیرید و راحت‌تر آینده‌ی بازار را پیش‌بینی کنید. البته لازم به ذکر است که این روش را باید در کنار روش‌های تحلیلی دیگر به کار برد تا نتیجه دقیق‌تری حاصل شود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. علیرضا حناری می‌نویسد

    سلام و عرض ادب، ممکن است که سیستم عضو یت طراحی فرمائید.
    سپاس بیکران

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد