رده بورس راهنمای گام به گام استفاده از سایت کدال

راهنمای گام به گام استفاده از سایت کدال

بورس

+ معرفی و دلیل اهمیت کار با سامانه کدال

نویسنده: حسین رحمانی
8 تیر 1401
آموزش کامل سایت کدال

سایت کدال چیست؟

شاید نخستین سوالی که برایمان پیش بیاید این باشد که کلمه «کدال» اصلا چه معنایی دارد؟ این کلمه در واقع خلاصه‌نویسی عبارت انگلیسی «Comprehensive Database of All Listed Companies» است که به زبان فارسی می‌گوییم  «سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران بورس و فرابورس ایران». دسترسی به اطلاعات این سامانه کاملا رایگان است و هر کسی می‌تواند اطلاعات موجود در این سایت را ببیند.

تاریخ‌ راه‌اندازی سایت کدال هم به سال ۱۳۸۴ برمی‌گردد. یعنی دوره‌ای که توسعه اینترنت این بستر را فراهم کرده بود که کارگزاری‌ها سامانه معاملاتی آنلاین داشته باشند و سازمان بورس سایتی را برای انتشار گزارش‌های شرکت‌ها معرفی کند. آن سایت همین کدال است که با نشانی اینترنتی codal.ir در دسترس همگان قرار دارد و بیشتر با عنوان «سامانه اطلاع‌رسانی ناشران» شناخته می‌شود. منظور از «ناشر» هم شخصیت حقوقی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است که موظفند در بازه‌های زمانی مشخص اخبار و اطلاعات خاصی را در خصوص شرکت منتشر کنند.

آموزش ثبت نام در بورس تهران

اهمیت و هدف سایت کدال

نوسان قیمت سهام شرکت‌های مختلف تحت تأثیر عوامل مختلفی است، اما یکی از مهم‌ترین عامل‌های نوسان قیمت اتفاقاتی است که داخل شرکت رخ می‌دهد و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر سودسازی شرکت دارد. منبع اصلی و رسمی برای خبردار شدن از این اتفاق‌ها، همین سایت کدال است. به بیان فنی‌تر، سایت کدال اطلاعات لازم برای تحلیل بنیادی را در اختیار معامله‌گران و تحلیلگران قرار می‌دهد.

غیر از اطلاعات بنیادی و رخدادهای داخل شرکت، اطلاعیه‌هایی هم از طریق سامانه کدال منتشر می‌شود که برای رسیدگی به امور مربوط به سهام شرکت ضروری‌اند. مثلا اگر سهامداری در مجمع سالانه شرکت کند و سود نقدی به او تعلق بگیرد، برای اطلاع از نحوه دریافت سود نقدی، باید به کدال مراجعه کند و اطلاعیه شرکت درمورد نحوه پرداخت سود نقدی سهامداران را ببیند. همچنین اگر حق تقدمی به او تعلق بگیرد، از طریق اطلاعیه‌های سایت کدال می‌تواند متوجه شود که برای تبدیل حق تقدم به سهام عادی تا چه تاریخی فرصت خواهد داشت.

به‌طور کلی مزایای سامانه کدال را می‌توانیم در فهرست زیر خلاصه کنیم:

  • تسهیل فرایند اطلاع‌رسانی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی
  • امکان ایجاد بستری برای ارائه گزارش‌های مالی در چارچوب استانداردهای جهانی
  • دسترسی آسان سهامداران و تحلیلگران به اطلاعات مالی شرکت‌ها
  • افزایش شفافیت مالی شرکت‌ها

سال مالی در شرکت های بورسی به چه معناست؟

چه گزارش‌هایی در کدال منتشر می‌شود؟

گزارش‌هایی که در کدال منتشر می‌شوند انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها اطلاعات مشخصی را در اختیار معامله‌گران و به‌خصوص تحلیلگران بنیادی می‌گذارند. در اینجا مهم‌ترین گزارش‌هایی را که در این سامانه منتشر می‌شوند مرور می‌کنیم.

صورت‌های مالی سه ماهه، شش‌ماهه، نه‌ماهه و سالانه: قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت‌های بورسی و فرابورسی را موظف کرده است که صورت‌های مالی‌شان را در بازه‌های سه‌ماهه منتشر کنند. به گزارش‌های سه‌ماهه، شش‌ماهه و نه‌ماهه معمولا صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای و به گزارش سالانه صورت مالی پایان دوره می‌گویند. دقت کنید که صورت‌های مالی سالانه، به‌ویژه اگر حسابرسی‌شده باشند، بیشتر از صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای اعتبار دارند.

صورت‌های مالی تلفیقی: بعضی از شرکت‌ها، علاوه بر فعالیت‌های اصلی خودشان، در شرکت‌های دیگر هم سرمایه‌گذاری می‌کنند و بخشی از سهام آن شرکت‌ها را خریداری می‌کنند. اهداف هر شرکت از این نوع سرمایه‌گذاری‌ها متفاوت است؛ بعضی از شرکت‌ها صرفا به دنبال کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری هستند و بعضی دیگر می‌خواهند با در اختیار داشتن مدیریت شرکت‌هایی که مثلا در تامین مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها نقش دارند، ریسک‌های عملیاتی‌شان را پایین بیاورند. صورت‌ مالی تلفیقی در واقع گزارشی است که علاوه بر اطلاعات شرکت اصلی، اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌های فرعی را هم در خود دارد و در اختیار تحلیلگر می‌گذارد.

گزارش‌های ماهانه: از سال ۱۳۹۵ شرکت‌ها موظف شده‌اند فعالیت‌های ماهانه خودشان را در قالب گزارشی در سامانه کدال منتشر کنند. این گزارش اطلاعات مربوط به فروش شرکت طی دوره یک‌ماهه اخیر را مشخص می‌کند. نرخ فروش، حجم فروش و ارزش ریالی کل فروش طی یک ماه اخیر در قالب این گزارش منتشر می‌شود.

گزارش‌های افزایش سرمایه: افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی چند مرحله دارد که گزارش مربوط به هر مرحله باید در کدال منتشر شود.

گزارش‌های تفسیری مدیریت: یکی دیگر از گزارش‌هایی که به‌صورت دوره‌ای و معمولا همراه با صورت‌های مالی فصلی منتشر می‌شود، گزارش تفسیری مدیریت است. این گزارش اطلاعاتی کلی درباره فعالیت‌های شرکت در اختیار سهامداران می‌گذارد و چشم‌اندازی از انتظارات مدیران شرکت برای فروش آتی شرکت را ترسیم می‌کند.

اطلاعات بااهمیت گروه الف: از سال ۱۳۹۶ شرکت‌ها موظف شده‌اند که اگر اتفاقی در شرکت بیفتد که تأثیر مستقیم روی سود شرکت داشته باشد، این رویداد را در قالب اطلاعیه‌ای منتشر کنند. این اطلاعیه نشان می‌دهد که سود هر سهم چقدر تغییر خواهد داشت و دلیل این تغییر چیست.

اطلاعات بااهمیت گروه ب: این دسته از اطلاعیه‌ها اخباری را در اختیار سهامداران می‌گذارند که هرچند تأثیر مستقیم روی سودآوری شرکت ندارند، اما لازم است سهامداران از آن مطلع باشند.

گزارش هیئت‌مدیره: گزارشی است که در پایان هر سال مالی و همراه با صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سالانه منتشر می‌شود. این گزارش به امضای اعضای هیئت‌مدیره شرکت می‌رسد و گزارشی از برنامه‌های آینده شرکت در اختیار معامله‌گران می‌گذارد. این گزارش یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی برای تحلیل وضعیت بنیادی شرکت‌هاست.

آشنایی با سود مجمع بورسی و روش دریافت آن

آموزش سایت کدال

واضح است که برای استفاده از کدال باید نشانی اینترنتی این سایت (codal.ir) را در مرورگرمان وارد کنیم و وارد صفحه اول سایت شویم. تصویر زیر صفحه اصلی سایت کدال را نمایش می‌دهد و همان‌طور که می‌بینید، در صفحه نخست سایت، انواع و اقسام اطلاعیه‌های شرکت‌های مختلف فهرست شده است.

آموزش کدال

همان‌طور که می‌بینید، در این فهرست می‌توانید مواردی از قبیل نماد بورسی شرکت، نام کامل شرکت و عنوان اطلاعیه را ببینید. اما برای اینکه بتوانید اطلاعات مورد نیازتان را از این فهرست طولانی استخراج کنید، باید از ابزار جست‌وجوی سایت کدال بهره بگیرید. برای این کار ابتدا باید روی گزینه «جست‌وجوی اطلاعیه» کلیک کنید تا بخش مربوط به جست‌وجوی اطلاعیه‌ها باز شود.

آموزش گام به گام تصویری کدال

اکنون فرض کنید می‌خواهیم اطلاعیه‌های مربوط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان را ببینیم. برای این کار کافی است نام شرکت یا نماد بورسی آن، یعنی «فولاد»، را در قسمت جست‌وجو وارد کنیم. با انجام این کار فهرست کوچکی باز می‌شود که می‌توانیم در آن شرکت مورد نظرمان را پیدا و روی آن کلیک کنیم.

آموزش گام به گام تصویری کدال

با انجام این کار فهرست تمامی اطلاعیه‌های مربوط به شرکت مورد نظرمان نمایش داده خواهد شد. اما باز هم ممکن است تعداد اطلاعیه‌ها زیاد و پیدا کردن اطلاعات مورد نظرمان کمی دشوار باشد. برای اینکه بتوانیم سریع‌تر اطلاعیه مورد نظرمان را پیدا کنیم، از ابزارهای دیگر جست‌وجو بهره می‌گیریم.

مثلا فرض کنید می‌خواهیم بدانیم آخرین افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه در چه تاریخی ثبت شده است. برای این کار کافی است در قسمت «گروه اطلاعیه»، گزینه «افزایش سرمایه» را انتخاب کنیم و در آخر روی دکمه جست‌وجو کلیک کنیم.

آموزش گام به گام تصویری کدال

اکنون کافی است روی عنوان اطلاعیه کلیک کنیم تا در صفحه‌ای که باز می‌شود، اطلاعات مورد نظرمان را ببینیم.

برای دیدن آخرین صورت مالی حسابرسی‌شده سالانه این شرکت هم به این روش عمل می‌کنیم: بعد از جست‌وجوی عنوان شرکت و نمایش اطلاعیه‌های مربوط به آن، در قسمت «گروه اطلاعیه»، گزینه «اطلاعات و صورت مالی سالانه» را انتخاب و روی دکمه جست‌وجو کلیک می‌کنیم.

آموزش گام به گام تصویری کدال

بعد از انجام این کار، فهرستی از صورت‌های مالی شرکت به نمایش در خواهد آمد. گزینه مورد نظر ما «صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹» است. اکنون برای دانلود کردن فایل صورت‌های مالی، روی گزینه «پیوست‌های اطلاعیه» کلیک می‌کنیم. این گزینه آیکونی شبیه به گیره کاغذ دارد و در سمت چپ صفحه قرار گرفته است.

آموزش گام به گام تصویری کدال

با انجام این کار، قابی مانند تصویر زیر باز می‌شود که در آن می‌توانید فایل‌ صورت مالی و فایل‌های همراه آن را ببینید. در مثال ما، صورت مالی مورد نظر با عنوان «یادداشت‌های همراه صورت مالی» به نمایش در آمده که با کلیک روی گزینه دانلود آن، می‌توانید فایل پی‌دی‌اف مربوطه را دانلود کنید. همان‌طور که می‌بینید، فایل «گزارش تفسیری مدیریت» را هم می‌توانید از این قسمت دانلود کنید.

آموزش گام به گام تصویری کدال

این فایل معمولا فایلی با پسوند پی‌دی‌اف است که در آن می‌توانید گزارش حسابرس و بازرس قانونی درباره دفترهای مالی شرکت و صورت‌های مالی آن را ببیند.

آموزش گام به گام تصویری کدال

نکته: برای دسترسی سریع‌تر به اطلاعات و اعداد و ارقام صورت‌های مالی، کافی است روی عنوان اطلاعیه کلیک کنید تا در صفحه جدیدی که باز می‌شود، این اطلاعات را ببینید. در منوی بالا و سمت راست این صفحه می‌توانید به قسمت‌های مختلف این گزارش دسترسی سریع داشته باشید و اطلاعات مربوط به آن را ببینید. کافی است روی این منو کلیک کنید و قسمتی را که می‌خواهید انتخاب نمایید.

آموزش گام به گام تصویری کدال

روش کلی برای دسترسی به انواع اطلاعیه‌های شرکت‌های مختلف به همین ترتیب است؛ کافی است عنوان شرکت مورد نظرتان یا نماد بورسی آن را جست‌وجو کنید و با محدود کردن اطلاعیه‌ها به نوع اطلاعیه مورد نظرتان، فایل دلخواه‌تان را پیدا کنید.

آشنایی با سایر امکانات سامانه کدال

سامانه کدال علاوه بر افشای اطلاعات مالی شرکت‌ها، که کارکرد اصلی آن است، امکانات دیگری هم دارد که در این قسمت به‌اختصار مرورشان می‌کنیم؛

  • ناشران: اگر در نوار بالای صفحه اصلی کدال، روی گزینه «ناشران» کلیک کنید، فهرستی از شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس را خواهید دید. با کلیک کردن روی هم کدام از این شرکت‌ها، صفحه‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید اطلاعاتی از قبیل نام شرکت، سرمایه ثبت شده، آدرس شرکت، آدرس امور سهام، تلفن امور سهام و غیره را ببینید.
  • نهادهای مالی: در این بخش از کدال می‌توانید فهرستی از نهادهای مالی که از سازمان بورس مجوز دارند را ببینید: شرکت‌های تامین سرمایه، سبدگردان‌ها، هلدینگ‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و غیره.
  • سامانه سنم: «سامانه نظارت مکانیزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری» یا «صنم» سامانه‌ای برای نظارت بر فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. فایل‌های مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌صورت روزانه در این سامانه بارگذاری می‌شود.
  • سامانه تدان: هدف از تشکیل سامانه «تحلیل داده‌های ناشران» یا «تدان» گسترش شفافیت و هوشمندی بازار سرمایه عنوان شده است. در این قسمت تحلیلگران می‌توانند پرسش‌های خودشان در رابطه با فعالیت‌های شرکت‌های بورسی را مطرح کنند.
  • سامانه صورت‌حساب: این سامانه در اختیار نهادهای مالی قرار داده شده است تا بتوانند صورت‌حساب‌های خودشان را مدیریت کنند.

نکته: بخش‌هایی از سامانه‌های زیرمجموعه کدال ممکن است در دسترس معامله‌گران عادی نباشد، اما ممکن است هنگام مرور اخبار و اطلاعات شرکت‌ها با نام این سامانه‌ها برخورد کنیم. پس خوب است که با این سامانه‌ها آشنایی کلی داشته باشیم.

جمع‌بندی
یکی از مهم‌ترین خصلت‌های بازار سرمایه این است که عملکرد شرکت‌ها را در برابر دیدگان عموم به نمایش می‌گذارد و سایت کدال مرجع اصلی برای مشاهده و ارزیابی عملکرد شرکت‌هاست. گرچه در تاریخ بازار سرمایه ایران، بوده‌اند شرکت‌هایی که گزارش‌های غیرواقعی روانه سامانه کدال کرده‌اند و از این راه سوءاستفاده‌هایی هم کرده‌اند، ولی ضرورت انتشار عمومی گزارش‌های مالی در این سامانه بوده است که باعث شده دست این نوع شرکت‌ها رو شود. گاهی هم ممکن است در بین اهالی بازار سرمایه بشنویم که کدال «گورستان اطلاعات سوخته» است. در مواردی هم می‌شود شیطنت‌هایی را هم مشاهده کرد، اما تحلیل همین داده‌ها می‌تواند ما را از خطرات بازار سرمایه دور کند و گاه پاداش‌های مناسبی هم همراه داشته باشد.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد