رده ویکی رده آشنایی با نئوبانک NEO BANK و مزایای آن

آشنایی با نئوبانک NEO BANK و مزایای آن

ویکی رده
نویسنده: رضا رضایی
8 دی 1400
نئوبانک چیست

اولین بار سال 2015 بود که نئوبانک NEO BANK وارد ادبیات اقتصادی دنیا شد. یکسال بعد هم بانک استارلینگ انگلیس، به عنوان اولین نئوبانک دنیا متولد شد و در مدت کوتاهی تعداد این بانک‌های نسل جدید آنقدر زیاد شد که امروز 256 NEOبانک در دنیا کار می‌کنند. نئوبانک‌ها از سال گذشته هم راه‌شان را به ایران باز کردند و در حال حاضر چندتایی نئوبانک ایرانی مشغول سرویس دادن به مشتریانشان هستند.

نئوبانک چیست؟

NEO BANK در واقع نوعی بانک دیجیتالی است که هیچ شعبه فیزیکی ندارد و تمام خدمات بانکی را به صورت 24ساعته و آنلاین به مشتریانش ارائه می‌دهد. بزرگ‌ترین ویژگی نئوبانک این است که تمام خدمات و سرویس‌های بانکی را در یک اپلیکیشن و برنامه داخل گوشی موبایل خودتان دارید. مزیت‌های نئوبانک‌ در دسترس بودن سرویس‌های بانکی برای مردمی است که دنیای دیجیتال حالا بخش مهمی از زندگی آنها را پر کرده و ترجیح می‌دهند هر کاری را غیرحضوری و آنلاین انجام بدهند. پس ساده‌ترین جواب برای توضیح NEOبانک همین است: بانک‌های دیجیتالی که هیچ شعبه فیزیکی‌ای ندارند و تنها در بستر اینترنت و سایت و اپلیکیشن، در دسترس مشتریانشان هستند و خدمات 24ساعته ارائه می‌دهند.

خدمات نئوبانک چیست؟

هر سرویسی که در بانک سنتی ارائه می‌شود، نئوبانک‌ها هم باید به مشتریانشان بدهند. از برداشت و انتقال پول با مبلغ بالا و کارمزدی پایین‌تر از بانکداری سنتی، تا افتتاح انواع حساب پس انداز و جاری به شکل آنلاین. نئوبانک‌ امکان دریافت کارت را هم دارد و تغییر رمز و سرویس‌های دیگر بانکی مانند دادن وام و تسهیلات را هم برای مشتریانشان فراهم می‌کند. ویژگی‌ نئوبانک‌ در این است که تمام این خدمات را باید در هر ساعت از شبانه‌روز که کاربر مایل به دریافتش باشد، به او ارائه بدهند؛ حتی اگر این درخواست، گرفتن تسهیلات باشد. اما واقعیت این است که نئوبانک‌های ایرانی هنوز فاصله زیادی با مفهوم واقعی NEOبانک و بانک‌های چالشگر دنیا دارند. مهمترین دلیل هم به خدمات آنها برمی‌گردد که هنوز کامل نیست و نمی‌توان ادعا کرد با داشتن یک نئوبانک در گوشی موبایل، از بانکداری سنتی بی‌نیاز شده‌اید.

چک الکترونیکی چیست و چگونه نقد می‌شود؟

تفاوت نئوبانک در مقایسه با بانکداری سنتی چیست؟

سرراست‌ترین توضیح برای مقایسه بین بانک و نئوبانک این است؛ بانکداری سنتی متعلق به گذشته است و نئوبانک‌ همان چیزی که از آینده انتظار داریم. گرفتن تمام سرویس‌های بانکی بدون ایستادن در شعب شلوغ، بدون چک‌های کاغذی، بی‌نیاز از فرم‌های زیادی که برای انجام هر کاری باید در بانکداری سنتی پرشان می‌کردید و بدون کپی‌ شناسنامه و کارت ملی و مدارک هویتی. همه این‌ها جزو ویژگی‌های نئوبانک محسوب می‌شوند. در نئوبانک احراز هویت آنلاین انجام می‌شود و به جای هدر دادن کاغذ‌بازی‌های مرسوم در بانک‌های سنتی، همه‌چیز در بستر الکترونیکی انجام می‌شود. فرآیند طولانی و زمانبر نقل و انتقال پول در بانکداری سنتی، در نئوبانک‌ها فوری و لحظه‌ای انجام می‌شود. کارمزدهای بالای خدمات سنتی بانک‌ها، در NEOبانک‌ها با هزینه‌ای پایین‌تر میسر است. مهم‌ترین تفاوت بین بانک‌های سنتی و نئوبانک‌ها هم خدمات 24ساعته بانک‌های نسل جدید است که در هر ساعت شبانه‌روز امکان دسترسی به تمام سرویس‌های بانکی را برای مشتری فراهم کرده‌اند. بزرگ‌ترین مزیت نئوبانک همین است؛ آنی بودن تمام خدمات بانکی.

آشنایی با بانکداری الکترونیک و انواع خدمات آن

انواع نئوبانک در ایران

اولین حساب نئوبانکی در خرداد سال 1399 افتتاح شد و بعد از گذشت یکسال تعداد نئوبانک‌های ایرانی به 2 تا رسیده است. در ایران به دلایل قانونی هنوز نئوبانکی قادر به ارائه خدمات مستقل نیست و به‌ناچار یکی از بانک‌های مجوزدار یک «شعبه دیجیتال» خود را برای ارائه خدمات نئوبانک در نظر می‌گیرد.

بانکینو

بانکینو، نام تجاری نئوبانک بانک خاورمیانه است. اولین نئوبانکی که در ایران افتتاح شد. هدف بانکینو، ارائه بانکداری خرد بدون مراجعه به شعبه بود. بانکینو تا پایان سال 99 حدود 10هزار افتتاح حساب انجام داد و برنامه بلندمدت این نئوبانک جذب یک میلیون نفر در بلندمدت خواهد بود. افتتاح حساب، صدور کارت، تغییر رمز و گرفتن تسهیلات جزو خدمات اولین نئوبانک ایرانی است. وامینو، تسهیلات بدون ضامن بانکینو است و امکان گرفتن وام 10میلیونی بدون ضامن و چک و سفته، مزیت نئوبانک بانکینو محسوب می‌شود. وام ضروری بانکینو با سود 2درصد سالانه به متقاضیانش داده می‌شود.

بلوبانک

بلوبانک با کارت‌های رنگی و گرافیک متفاوتی که داشت، بین کاربران بانکی مشهور شد. بلوبانک از اواخر سال 99 با شعار «بانک ولی دوست داشتنی» شروع بکار کرد. بلوبانک برند مستقلی دارد، اما حساب‌های مشتریان این نئوبانک در بانک سامان نگهداری می‌شود. برخلاف تمام بانک‌ها که برای افتتاح حساب از مشتری می‌خواهند حداقل مبلغی را به عنوان موجودی در حساب داشته باشند، بزرگ‌ترین مزیت بلوبانک افتتاح حساب کاملا رایگان است و بدون واریز پول هم می‌توان حساب باز کرد. افتتاح حساب در بلوبانک در کمتر از ۷ دقیقه و به شکل آنلاین انجام می‌شود و برای باز کردن حساب در این نئوبانک، بعد از دریافت کد معرف، باید اپلیکیشن را نصب کنید.

 

درآمدزایی نئوبانک از چه طریقی است؟

نئوبانک‌ها از طریق فناوری توانسته‌اند هزینه‌های خود را پایین بیاورند؛ هزینه‌هایی مانند قیمت بالای ملک برای دایر کردن شعبه و پرداخت حقوق به تعداد زیادی کارمند که پشت باجه‌ها بنشینند و به مشتریان سرویس بدهند، در نئوبانک‌‌ها جایی ندارند. اما نئوبانک‌ها هر چقدر در هزینه‌ها به بانک‌های سنتی شباهت ندارند، در مدل کسب‌وکار و درآمد مشابه آنها هستند. هرچند نئوبانک‌ها برای ارائه بسیاری از خدماتشان کارمزد دریافت می‌کنند، اما درآمد اصلی آنها این است که سپرده‌های بانکی را جمع‌ ‌کنند و به شکل تسهیلات به متقاضیان دیگر بدهند. مابه‌التفاوت نرخ سود سپرده‌ و بهره دریافتی از تسهیلات هم درآمد قانونی بانک‌‌های نسل جدید خواهد بود. به خاطر هزینه‌های کمتر، نئوبانک‌ها می‌توانند سود بیشتری به سپرده مشتریان خود بدهند و در آینده‌ای نزدیک، چالشی جدی برای بانک‌های سنتی به حساب می‌آیند.

بررسی نئوبانک‌های ایرانی +ویدیو

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 دیدگاه
  1. محمد کلیمی می‌نویسد

    سلام ، برای افتتاح حساب بانکینو رو پیشنهاد میدید یا بلوبانک ؟؟؟

    1. طاها می‌نویسد

      سلام هردوتاش عالیه

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی