رده بورس چه راه‌هایی برای انتقال سهام عدالت به وراث وجود دارد؟

چه راه‌هایی برای انتقال سهام عدالت به وراث وجود دارد؟

بورس

راهنمای انتقال سهام عدالت متوفیان

نویسنده: رضا رضایی
3 اسفند 1399
سهام عدالت متوفیان

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان چگونه انجام می‌شود؟ همین ابتدا بد نیست بدانید انتقال قهری به مجموعه اقدامات اجرایی می‌گویند که از طریق آن دارایی اوراق بهادار فرد فوت شده از کد سهامداری او خارج شده و تملک آن به وراث قانونی انتقال پیدا می‌کند. پس در خصوص سهام عدالت هم باید همین روال طی شود و شما به عنوان وارث قانونی می‌توانید بعد از اطلاع پیدا کردن از وضعیت سهام عدالت فرد متوفی، با در اختیار داشتن مدارک لازم، کار انتقال مالکیت را انجام دهید.

 

چگونه می توان مطلع شد که شخص متوفی مشمول سهام عدالت بوده است؟

این روزها که اخبار سهام عدالت و آزادسازی آن بسیار داغ شده، یکی از سوالتی که برای مردم به وجود آمده این است که اگر یکی از نزدیکانشان فوت کرد، چگونه می‌توانند از وجود سهام عدالتش مطلع شوند و انتقال قهری آن را انجام دهند.

خب شما به عنوان یکی از وراث قانونی به راحتی می‌توانید به سایت پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت مراجعه کنید، اطلاعات هویتی فرد فوت شده را در آنجا وارد کنید و از وضعیت دارایی سهام عدالت او باخبر شوید. اگر سهام عدالت به نامش وجود داشت باید مراحل بعدی را طی کنید و اگر نه، خدا رحمتش کند و فاتحه‌ای بخوانید.

سهام عدالت داریم یا نه؟ | اطلاعات بیشتر

فرآیند تقسیم سهام عدالت متوفی بین وراث چگونه است؟

در حال حاضر تقسیم سهام عدالت متوفیان بین وراث اینگونه ا‌ست که وراث قانونی فرد سهامدار فوت شده باید پیش از هر چیز به سایت شرکت سمات مراجعه کنند و به قسمت خدمات انتقال سهام اشخاص متوفی وارد شوند و از میان دفاتر پیشخوان دولت موجود در فهرست، نزدیک‌ترین دفتر را به خود انتخاب کنند و با همراه داشتن مدارک لازم به آنجا رفته و با امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت، سهام باقیمانده از فرد فوت‌شده را تقسیم کنند.

نکته: حتما توجه داشته باشید، در دستورالعمل سهام عدالت متوفیان قید شده، تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به فراهم آوردن مدارک ضروری و امضای تقسیم‌نامه اقدام نکنند، درخواست تقسیم، ترتیب اثر داده نمی‌شود. پس با حضور بدون مدرک یا بدون حضور یکی از وراث، کار پیش نمی‌رود. عجله نکنید!

اگر یکی از ورثه نمی‌تواند خودش حضور داشته باشد و اقدامات لازم را به عمل آورد، این امکان وجود دارد تا به یک وکیل قانونی وکالتنامه رسمی و محضری بدهد تا از این پس او کلیه مراحل را به جای وارث انجام دهد. این امکان برای قیم یا ولی و کفیل اشخاص نیز وجود دارد. اما همه چیز باید ثبت محضری و رسمی شده باشد که بعدها مشکلی پیش نیاید.

پس از اتمام مرحله انحصار وراثت، وراث باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و یکی از آنها به عنوان نماینده با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، به قسمت میز خدمت الکترونیک رفته و اطلاعات مربوط به انحصار ورثه را بارگذاری کند.

از این مرحله به بعد شرکت سپرده‌گذاری، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث را انجام می‌دهد تا وراث از منافع سهام و سود آن که به حسابشان واریز می‌شود، بهره‌مند شوند.

سایت رسمی و شماره تلفن سهام عدالت

چه مدارکی برای انتقال سهام عدالت متوفی مورد نیاز است؟

در این مرحله از انتقال سهام عدالت، چون پای دارایی و اوراق بهادار وسط است، هیچ چیز به اندازه مدارک و همراه بودن کامل آن اهمیت ندارد و همانطور که بالاتر خواندید، بدون آن کارها انجام نمی‌شود و کسی پاسخگو نیست. پس با دقت مدارک لازم برای انتقال سهام عدالت متوفیان را بخوانید؛

  • کدملی و تاریخ تولد متوفی
  • اصل کارت ملی وراث قانونی
  • اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی
  • شماره شبای بانکی وراث
  • نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث
  • گواهی فوت شخص متوفی
  • گواهی انحصار وراثت
  • گواهی‌نامه واریز مالیاتی
  • شناسنامه و کارت ملی کلیه وراث

دریافت شماره شبا همه بانک‌ها

آیا وارث می تواند سهام متوفی را به شخص دیگری منتقل کند؟

وراث قانونی فقط این امکان را دارند تا سهم‌الارث سهام عدالت خود را به اشخاصی انتقال دهند که نام و مشخصات آنها در گواهی حصر وراثت فرد فوت شده به عنوان وارث نوشته شده باشد. بنابراین انتقال یا هر نوع واگذاری سهام عدالت متوفیان به افرادی غیر از وارثین آنها به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

روش دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. داود می‌نویسد

    سلام.
    پدر بنده حدود 14 سال پیش فوت کرده و تلفن همراه نداشتند. چگونه میشود میزان سهام عدالت ایشان را استعلام کرد؟

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد