رده بورس آشنایی با حق تقدم سهام

آشنایی با حق تقدم سهام

بورس

حق تقدم سهام چیست؟ نحوه فروش و استفاده از آن را اینجا بخوانید | بورس به زبان ساده

نویسنده: رضا رضایی
23 شهریور 1399
حق تقدم سهام

حق تقدم سهام زمانی به سهامدار تعلق می‌گیرد که شرکت قصد افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات داشته باشد و سهامدار در مجمع فوق‌العاده تصویب افزایش سرمایه شرکت کند.

البته منظور از شرکت در مجمع این نیست که سهامدار حتما باید در این گردهمایی شرکت کند، بلکه کافی است در تاریخ برگزاری این مجمع سهام آن شرکت را داشته باشید. در این حالت بعد از مجمع افزایش سرمایه، تعدادی حق تقدم به سهامدار تعلق می‌گیرد و به سبد دارایی‌هایش افزوده می‌شود.

 

حق تقدم سهام چیست؟

وقتی شرکتی افزایش سرمایه می‌دهد، تعداد سهام آن افزایش پیدا می‌کند. افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات هم به این معنا است که به ازای هر برگه سهم جدید، باید مبلغ ۱۰۰ تومان به حساب شرکت واریز شود. اما سهامداران قبلی شرکت این حق را دارند که درصد مالکیت خودشان در شرکت را حفظ کنند. به بیان ساده‌تر، اگر سهامداری قبل از افزایش سرمایه مالک ۵ درصد از شرکت باشد، این حق را دارد که بعد از افزایش سرمایه هم مالکیت ۵ درصدی خودش را حفظ کند. برای این کار، تعدادی حق تقدم در اختیار سهامدار قرار می‌گیرد تا با پرداخت ۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم، درصد مالکیت خودش در شرکت را حفظ کند.

بقیه نوشته‌های «رده» درباره بورس را اینجا بخوانید

مثلا فرض کنید شرکتی ۱۰۰۰ سهم دارد و می‌خواهد سهامش را ۱۰۰ درصد از محل آورده افزایش دهد و به ۲۰۰۰ سهم برساند. فرض کنید یکی از سهامداران شرکت قبل از افزایش سرمایه مالک ۵ درصد شرکت باشد. در این حالت، این سهامدار قبل از افزایش سرمایه مالک ۵۰ سهم از شرکت بوده است. برای اینکه این سهامدار بعد از افزایش سرمایه بتواند مالکیت ۵ درصدی‌اش را حفظ کند باید تعداد سهامش به ۱۰۰ سهم برسد. برای همین باید ۵۰ حق تقدم دریافت کند. این سهامدار می‌تواند با پرداخت ۱۰۰ تومان به ازای هر کدام از حق تقدم، حق تقدم‌ها را به سهم عادی تبدیل کند و تعداد سهامش را به ۱۰۰ سهم برساند.

 

نحوه و مهلت استفاده از حق تقدم

همان‌طور که گفتیم، سهامدارانی که حق تقدم دریافت می‌کنند می‌توانند با پرداخت ۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم، حق تقدم‌هایشان را به سهم معمولی تبدیل کنند. برای انجام این کار سهامداران باید فرم شرکت در افزایش سرمایه را پر کنند و بعد از واریز مبلغ موردنظر، رسید پرداخت وجه را همراه با فرم افزایش سرمایه برای شرکت بفرستند.

مهلت استفاده از حق تقدم، شماره حساب شرکت و نحوه ارسال فرم شرکت در افزایش سرمایه (که می‌تواند از طریق فکس، پست یا ایمیل باشد) در اطلاعیه‌ای که از طرف شرکت منتشر می‌شود ذکر شده است. شرکت ملزم است تمام این اطلاعات را در سایت کدال منتشر کند.

نکته یک: اگر می‌خواهید در این نوع از افزایش سرمایه شرکت کنید و حق تقدم‌تان را به سهم تبدیل کنید، واجب است اطلاعیه‌های شرکت درباره فرایند افزایش سرمایه و به‌ویژه جزئیات مربوط به پرداخت مبلغ حق تقدم را به دقت بخوانید. اگر یادتان برود یا فرصت را از دست بدهید، راهی برای جبران نیست. همان‌طور که گفته شد شرکت موظف است این اطلاعیه را در سایت کدال منتشر کند، اما اکثر شرکت‌ها علاوه بر کدال، این اطلاعیه را در سایت رسمی خودشان هم منتشر می‌کنند. پس دنبال کردن سایت شرکت‌هایی که سهامشان را دارید، فراموش نشود.

نکته ۲: گاهی ممکن است سهامدار از شرکت مطالباتی داشته باشد. مثلا سود سهام به سهامدار تعلق گرفته باشد، اما سهامدار این سود را دریافت نکرده باشد و این پول در حساب شرکت مانده باشد. در این صورت سهامدار می‌تواند مبلغ اسمی حق تقدم‌ها را از محل این مطالبات پرداخت کند. در فرم افزایش سرمایه مطالبات سهامدار مشخص شده است و سهامدار می‌تواند هنگام پر کردن فرم، می‌تواند موافقت کند که مبلغ حق تقدم‌هایش از محل مطالبات او از شرکت برداشت شود. در این حالت، اگر مطالبات سهامدار کفایت کند، دیگر لازم نیست مبلغی به حساب شرکت واریز کند. به همین دلیل است که به این نوع افزایش سرمایه افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات گفته می‌شود.

نکته ۳: طبق قانون بورس، مهلت استفاده از حق تقدم سهام نباید کمتر از ۶۰ روز باشد.

روش تشکیل سبد سهام

 

خرید و فروش حق تقدم سهام

بعد از اینکه حق تقدم‌ها به سبد سهامداران اضافه می‌شود، معمولا ۲ تا ۳ ماه فرصت وجود دارد تا سهامداران مبلغ اسمی حق تقدم‌ها (۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم) را پرداخت کنند.

اما در این بازه سهامدارانی که به هر دلیلی نخواهند از حق تقدم سهام استفاده کنند می‌توانند حق تقدم‌شان را بفروشند. سهامداران دیگر هم می‌توانند این حق تقدم‌ها را بخرند و در مهلت تعیین شده مبلغ اسمی حق تقدم‌های خریداری شده را پرداخت کنند تا حق تقدم‌هایشان به سهم معمولی تبدیل شود.

 

نماد حق تقدم چیست؟ ح آخر نمادها یعنی چه؟

اگر سهامداری در مهلت مقرر فرم افزایش سرمایه را پر نکند و حق تقدم‌هایش را نفروشد، اصطلاحا گفته می‌شود از حق تقدم‌هایش استفاده نکرده است. در انتهای مهلت تعیین‌شده برای استفاده از حق تقدم‌ها، شرکت حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را حراج می‌کند و پس از کسر کارمزد، مبلغ حاصل را به حساب سهامداران می‌ریزد

در سری مطلب «بورس به زبان ساده» گفتیم که هر شرکت حاضر در بورس یک نماد معاملاتی مخصوص به خودش دارد. نماد حق تقدم هر شرکت هم با افزودن حرف «ح» به انتهای نماد معاملاتی آن شرکت ساخته می‌شود. مثلا اگر شرکت فولاد مبارکه اصفهان که نماد معاملاتی آن «فولاد» است، بخواهد از محل آورده افزایش سرمایه بدهد، نماد معاملاتی حق تقدش می‌شود «فولادح».

هر نمادی هم که به حرف «ح» منتهی باشد در واقع حق تقدم یکی از شرکت‌های حاضر در بورس است. پس اگر دیدید نمادی به حرف «ح» ختم شده است، مطمئن باشید که حق تقدم است و حواس‌تان باشد در خرید آن دچار اشتباه نشوید.

نماد بورسی

حق تقدم سهام استفاده نشده چه می‌شود؟

اگر سهامداری در مهلت مقرر فرم افزایش سرمایه را پر نکند و حق تقدم‌هایش را نفروشد، اصطلاحا گفته می‌شود از حق تقدم‌هایش استفاده نکرده است. در انتهای مهلت تعیین‌شده برای استفاده از حق تقدم‌ها، شرکت حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را حراج می‌کند و پس از کسر کارمزد، مبلغ حاصل را به حساب سهامداران می‌ریزد.

 

دامنه نوسان قیمت حق تقدم سهام به چه میزان است؟

در حال حاضر دامنه نوسان قیمت حق تقدم‌ها دو برابر دامنه نوسان قیمت سهام عادی است. به عبارت ساده‌تر؛ قیمت حق تقدم‌ها می‌تواند از منفی ۱۰ درصد تا مثبت ۱۰ درصد نوسان کند. همین دامنه نوسان بالا باعث می‌شود عده‌ای از سهامداران که ریسک‌پذیری بالاتری دارند در بازه‌های زمانی کوتاه اقدام به خریدوفروش حق‌تقدم‌ کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر در بازار سرمایه تازه‌کارید یا ریسک‌گریز هستید، با نگاه نوسان‌گیری اقدام به خریدوفروش حق تقدم نکنید.

اوراق اختیار فروش تبعی چیست

چه موقع حق تقدم بخریم؟

به‌طور کلی شرکت در افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات، دریافت حق تقدم و تبدیل حق تقدم‌ها به سهام معمولی می‌تواند بین ۳ تا ۶ ماه طول بکشد. پس شرکت در این فرایند در وهله اول برای کسانی مناسب است که دیدگاه کوتاه‌مدت ندارند و می‌خواهند برای میان‌مدت و بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند.

نکته بعدی اینکه گاهی ممکن است بین قیمت سهام و حق تقدم آن شکاف قیمتی قابل توجه ایجاد شود. مثلا قیمت سهم ۱۰۰۰ تومان باشد و قیمت حق تقدم آن ۷۰۰ تومان. در این حالت اگر حق تقدم ۷۰۰ تومانی را بخرید و ۱۰۰ تومان آن را پرداخت کنید، قیمت سهم برایتان ۸۰۰ تومان تمام می‌شود، در حالی که قیمت روز آن سهم ۱۰۰۰ تومان است. در این موقعیت، سهامدارانی که نگاه بلندمدت‌تری دارند و تحلیل‌شان این است که قیمت این سهم روندی افزایشی دارد، از این شکاف قیمتی استفاده می‌کنند و به جای خریدن سهام معمولی، حق تقدم آن را می‌خرند و تبدیل به سهم می‌کنند.

پس برای خریدن حق تقدم باید دو نکته را در نظر بگیریم: اول اینکه نگاه خودمان در سهامداری میان‌مدت (بیشتر از ۶ ماه) و بلندمدت (بیشتر از یک سال) باشد و دوم هم اینکه تحلیل‌مان این باشد که سهام شرکت در آینده روند صعودی خواهد داشت.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

77 دیدگاه
  1. شیوا می‌نویسد

    سلام من حق تقدم شصدف روتبدیل به سهم کردم والان توپرتفوی من ۵۱ شصدف هست اماوقتی میخوام بفروشم میزنه دارایی شماصفرچرا؟نمیتونم بفروشمش دلیلش چیه؟

    2
  2. احسان می‌نویسد

    سلام مهلت تبدیل سهام حق تقدم ومعادنح یادم رفته به سهم تبدیل کنم الان چکارش کنم لطف کنید راهنماییم کنید.ممنون

    2
  3. برهانی می‌نویسد

    بسیار عالی و روان و قابل فهم بود.

    2
    2
  4. AccAlireza می‌نویسد

    با تشکر

  5. کامبیز می‌نویسد

    سلام ببخشید من حق تقدم چکاوه خریدم بعد الان ک می‌خوام بفروشم میگه حق تقدم استفاده نشده ،باید چه کاری انجام بدم ک بخوام بفروشم

    10
  6. هادی می‌نویسد

    خسته نباشید من سهام میدکوح رو دارم حق تقدم خورده الان خیلی وقته قفل کی باز میشه یا فروخته میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    2
    1
  7. سارا می‌نویسد

    سلام من اذر ۹۹ حق تقدم ثشرقح خریدم نزدیک ۵ ماهه نماد بسته شده لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم

  8. مسعود می‌نویسد

    سلام من از حق تقدم خود استفاده نکردم چرا مبلغ آن به حساب من واریز نمیشه؟

    13
    4
    1. ناهید می‌نویسد

      با سلام
      ممنون از توضیحات روان و عالیتون
      سوالی داشتم بابت اینکه بنده نماد کدما را قبل مجمع داشتم و بعد مجمع حق تقدم به من تعلق گرفت و مبالغ ۱۰۰ رو هم واریز کردم ماه پیش سهم کدما را فروختم الان سهم کدما ح در پرتفوی من بود ولی از دیروز از پرتفوی بنده حذف شده ممنون میشم بهم بگید دلیل حذف ان فروش کدما بوده ؟؟

      1
    2. ناهید می‌نویسد

      با سلام
      ممنون از توضیحات روان و عالیتون
      سوالی داشتم بابت اینکه بنده نماد کدما را قبل مجمع داشتم و بعد مجمع حق تقدم به من تعلق گرفت و مبالغ ۱۰۰ رو هم واریز کردم ماه پیش سهم کدما را فروختم الان سهم کدما ح در پرتفوی من بود ولی از دیروز از پرتفوی بنده حذف شده ممنون میشم بهم بگید دلیل حذف ان فروش کدما بوده ؟؟

  9. محمدحسن پورموسوی می‌نویسد

    باسلام،خواستم پیشنهادبنده روحتمادرصورت امکان به مراجع ذیربط اعلام فرماییدآنهم اینکه شرایطی مهیاگردد(که البته غیرممکن هم نیست) کلیه مراحل واریزوجوه حق تقدمهادربانکهاوارسال فیش واریزی وفرم تکمیلی حق تقدم به آدرس شرکتها بصورت سیستمی یعنی واریزوجه به شماره کارت مجازی شرکتها( که بانکهادراختیارشرکتهاقرارمیدهند) باشدورونوشت واریزباکدرهگیری به انضمام فرم حق تقدم به یکی ازکانالهای معرفی شده شرکت ایمیل،تلگرام،واتساپ ویا…ارسال گردد.هم راحت تره وهم تعدادمتقاضیان بیشترخواهدشدومردم ازمراجعه به بانکهادرامان خواهندبود،باسپاس ازشما

  10. امیر می‌نویسد

    سلام. افرادی که در مجمع افزایش سرمایه حضور نداشته باشند و بعد از بازگشایی نماد حق تقدم اقدام به خرید حق کنند چگونه می توانند گواهی حق تقدم را دریافت کنند. معمولا اطلاعات افرادی که به تازگی حق را خریداری کرده اند و در مجمع حضور نداشته اند در سایت شرکت برای دریافت گواهی حق تقدم موجود نمی باشد
    با تشکر

  11. ایوب کیانی پور می‌نویسد

    سلام بنده حق تقدم بانک گردشگری رو خریداری کردم وبعد از مدتی با واریز مبلغ ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم انرا به سهم عادی تبدیل کردم ولی مدت ۷ ماهی هست هنوز وارد سبد سهامم نشده و به پرتفوی بنده اضافه نشده لطفا راهنمایی کنید که باید چکار کنم

    7
    2
  12. حسین می‌نویسد

    سلام خسته نباشید
    من حق تقدم چکاوه رو‌خریدم وچون رفت صف فروش نتونسم بفروشم.روز آخر اومدم ۱۰۰تومن رو واریز کنم که متاسفانه شماره حساب رو اشتباه زدم و پول ازم کم نشد
    الان میتونم باز پول رو ‌واریز کنم بعداز یه روز

    12
    6
  13. Aydin می‌نویسد

    سلام آیا درمورد سهام عدالت این مطالبی ک گفتید شامل میشه؟ والان حدود 6ماه میشه 6 شرکت نماد حق تقدم دارن ولی چندروزه در سایت کارگزاری همه موجودی این 6شرکت رو صفر نشون میده چرا؟

    1
  14. یزدان می‌نویسد

    ایا میشود حق تقدم شرکتی را خرید و بعد قبل از اینکه مهلت دو ماهه بسر اید فروخت یا وقتی خریدیم حتما باید تبدیل بسهم شود ویا توسط شرکت بعدا فروخته گردد

    11
    12
    1. مرغک بی پروا می‌نویسد

      شما مثلا امروز حق تقدم فلان سهمو خریدی هرزمان بخوای میتونی مثل سهام عادی بفروشیش. البته زمانیکه حق تقدمها تعلق گرفت و شمادرمدت تعیین شده ۱۰۰تومن را واریزبه شرکت نکردی و همچنین حق تقدمتون رو هم تو فرصت تعیین شده نفروختید، دیگه خودتون نمیتونیدبفروشید. شرکت اینگونه حق تقدمهارو خودش بصورت حراج میفروشه سپس کارمزدشو برمیداره بعدازآن وجه را بحساب سهامدارمیریزه. حق تقدم را یا بایدباواریز۱۰۰تومان بگیریدیا اگه واردباشیدوریسک پذیر قبل از افزایش خریدوفروش کنید(شبیه گرفتن نوسان) درغیر این دوصورت خیلی زمان میبره بعداز حراج حق تقدمتان پولتون بحسابتون واریزشه. انشاله کاملامتوجه شدید

  15. رهگذر می‌نویسد

    با سلام احترام

    لطفا بطور خلاصه لیست مراحل فرایند حق تقدم و زمان تقریبی ابن مراحل رو بفرمایید… مثلا اجازه خرید و فروش تا 2 ما… پذیره نویسی تا فلان مدتا…و…

    و اینکه فقط قیمت اسمی واریز شه کافیه یا حتما باید برگه گواهی که در سایت شرکت هست هم تکمیل شه و همراه فیش واریزی برای شرکت فکس بشه؟

    با سپاس

    3
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      مطلب بالا رو به دقت بخونید کمکتون میکنه و پاسخ بسیاری از سوال‌های شما هست.

      1
  16. Hadi می‌نویسد

    سلام من چند ماهی هست ک سهام میدکوح رو خریدم ولی الان نمیتونم بفروشم مهلت حق تقدم هم گذشته الان چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    7
  17. هادی می‌نویسد

    سلام من حق تقدم از نماد کویرح و عبیدح دارم که الان حدود۶ ماهه که خریدم ونمیدونستم باید چیکار کنم الان همین جور پولم مونده و هیچ کاری نمیتونم بکنم لطفا راهنمایی کنید که برای زنده شدن پولم چه اقدامی باید بکنم در ضمن نماد کویرح الان سبز هست وفعاله ولی عبیدح قرمز و غیر فعاله لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    17
    6
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگر گواهینامهٔ حق تقدم را برای شرکت نفرستاده‌‌اید، به این معناست که در افزایش سرمایه شرکت نکرده‌اید. شرکت حق تقدم‌های شما را در بازار خواهد فروخت و مبلغ حاصل از آن به حساب طلبکاری شما از شرکت منظور خواهد شد. بعدا برای نحوه دریافت طلب‌تان با امور سهام شرکت تماس بگیرید.

  18. مژگان می‌نویسد

    من از دسبحاح خریداری کردم ولی بیشتر از دوماهه بسته شده کی باز میشه؟تعلیق نشه یوقت؟??

    7
  19. Ata می‌نویسد

    سلام
    قبل بسته شدن پترولح سهمشو خریدم پول حق تقدمش رو نریختم میخوام بدونم چقد طول میکشه تا حراج کنه و پولمو برگردونه؟

    3
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      باید منتظر اطلاعیه شرکت درمورد حراج حق تقدم‌های استفاده‌نشده باشید. بعد از حراج هم می‌توانید از طریق امور سهام شرکت نحوه دریافت طلب‌تان را پیگیری کنید.

      1
  20. مهدی می‌نویسد

    سلام
    خسته نباشید
    حق تقدم دسبحان یک هفته پیش از پرتفوی ام حذف شده و هیچ مبلغی به حسابم واریز نشده فرم حق تقدم استفاده نشده رو هم پر کردم الان نمی دونم باید چیکار کنم منتظر باشم یا یه کاری انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنین.

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      لازم نیست کاری انجام بدهید. وقتی در افزایش سرمایه شرکت می‌کنید، پیش از ثبت افزایش سرمایه حق تقدم مربوطه از پورتفو حذف می‌شود و بعد از اینکه شرکت افزایش سرمایه را ثبت کرد، سهام جدید به پورتفو اضافه می‌شود.

      1
  21. نفیسه عدلی می‌نویسد

    سلام وقت بخیر
    من سهام کهمدا رو داشتم و مجمع تشکیل شد و به پرتفو من نماد کهمداح خودبخود اضافه شد.الان میبینم که اهدای سهام در کهمداح دارم. اگر هیچکاری نکنم و این سهام همینطور بمونه. چه افقای میافته؟یعنی این سهام از بین میره و بهتره الان بفروشمش یا بمونه و به تعداد سهام اضافه بشه؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      شما در زمان برگزاری مجمع افزایش سرمایه کهمدا سهامدار بوده‌اید و بنابراین حق تقدم (کهمداح) به شما تعلق گرفته. برای تبدیل حق تقدم‌ها به سهام اصلی باید مبلغ ۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم به حساب شرکت واریز کنید. یا اینکه حق تقدم‌تان را در بازار بفروشید. اگر کاری نکنید، حق تقدم‌هایتان حق تقدم استفاده‌نشده محسوب می‌شود و خود شرکت این حق تقدم‌ها را در بازار می‌فروشد و مبلغ حاصل از آن را به حساب شما منظور می‌کند.

      1
  22. payam می‌نویسد

    سلام من امروز سهم رتاپح خریدم بعد متوجه شدم که حق تقدم هستش بعد چند‌دقیقه هم بسته شد نمیدونم الان چه کار کنم تا به الان حق تقدم نخریدم چه کار باید کنم الان کی می تونم پولمو بردارم ؟ اگه کسی اطلای دقیقی داره کمک کنه ممنون

    4
    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      شما در آخرین دقایق معاملات رتاپح اقدام به خرید این حق تقدم کرده‌اید و فرصت واریز مبلغ ۱۰۰ تومان مبلغ اسمی و شرکت در افزایش سرمایه را ندارید. حق تقدم‌های شما حق تقدم استفاده نشده محسوب خواهد شد و بعد از حراج حق تقدم‌های استفاده نشده از طرف شرکت، مبلغ حاصل از حراج، به حساب طلبکاری شما از شرکت منظور خواهد شد.

      3
  23. سونا منصوری می‌نویسد

    سلام من حق تقدم کدماح رو خریداری کردم ولی سهم کدما نداشتم. مبلغ اسمی رو در مهلت مقرر به حساب شرکت واریز کردم و مدارک ( مشخصات خودم و فیش واریزی ) رو به شرکت ارسال کردم. در کارگزاری آگاه هم تغییر کارگزار ناظر و تعیین تعداد سهام عادی رو انجام دادم. حالا تعداد سهام عادی در سبد سهام من نمایش داده میشه ولی تعداد سرمایه گذاری صفر هست و امکان فروش به دلیل عدم موجودی سهام وقتی که سهم مجاز شد وجود نداشت. پشتیبانی کارگزاری اعلام میکنه در هنگام قابل معامله بودن سهم موجودی نمایش داده میشه ولی این اتفاق نیافتاد. دلیل این امر چیست؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      احتمالا هنوز افزایش سرمایه کدما ثبت نهایی نشده و حق تقدم‌ها به سهام اصلی تبدیل نشده. برای جزئیات بیشتر از کارگزاری سوال کنید.

  24. مریم می‌نویسد

    پیرو پیام قبلی باید عرض کن من در حراج حق تقدم استفاده نشده ، تشتادح رو خریدم و الان دوهفته بسته است، ممنون میشم بفرمایید کی تبدیل به سهم اصلی میشه

  25. مریم می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر من حق تقدم تشتادح رو خریدم و مبلغ صد تومن حق اسمی نیز به ازای هر سهم از من کم شده حدود یک ماه قبل و اصلا نمیدونستم که این حق تقدم هست و قابل فروش نیست الان سه هفته است که تشتادح بسته شده میخواستم ببینم کی تشتادح به سهم اصلی و قابل فروش میشه ممنون میشم پاسخگو باشد

    3
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگر مبلغ اسمی یا همان ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم از شما کم شده، باید منتظر بمانید تا شرکت افزایش سرمایه را ثبت کند. بعد از ثبت افزایش سرمایه حق تقدم‌ها به سهم معمولی تبدیل می‌شود و به پورتفو شما افزوده خواهد شد. بعد از آن می‌توانید سهام‌تان را در صورت تمایل بفروشید.

  26. محمد می‌نویسد

    سلام . روزتون بخير .
    من حق تقدم سهام شركت تاصيكو رو حدود ٥/٦ ماه پيش گرفتم و براى تبديل به سهام اصلى هيچ اقدامى نكردم ، يعنى اطلاع نداشتم اصلا .
    تا ٣ يا ٤ مهر ماه كه سهام كلا بسته شد .
    نزديك ٤ ماه شد كه پول ما خوابيده .
    الان چجورى ميتونيم پولمون رو نقد كنيم ؟
    ممنون از سايت خوبتون
    ممنون ميشم اگه زودتر جواب بدين

    2
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      مهلت استفاده از حق تقدم تاصیکو در افزایش سرمایه اخیر به پایان رسیده و شرکت حق تقدم‌های استفاده نشده را حراج کرده. مبلغ حاصل از حراج حق تقدم‌ها به حساب طلبکاری شما از شرکت واریز شده. برای اطلاعات دقیق‌تر با امور سهام شرکت تماس بگیرید و نحوه دریافت طلب‌تان از شرکت را جویا شوید.

      2
  27. محمد جبل عاملی می‌نویسد

    تشکر فراوان یاد گرفتم اما هنوز پاسخ خود را نگرفتم.

    1
  28. حمید هاشمی می‌نویسد

    سلام کفرا رو دارم حق تقدم این سهم رو هم داشتم ولی به صورت استفاده نشده باقی ماند که باید بعد از حراج توسط شرکت فروخته بشه سوال من اینه که آیا باید اصل سهام رو تا زمان واریز وجه حاصل از فروش حق تقدم به حسابم،نگه دارم یا میتونم بفروشم؟ با تشکر

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      خیر. نیازی نیست سهام اصلی را در پورتفو نگهداری کنید.

  29. احمدرضا می‌نویسد

    سلام من حق تقدم دعبیدح رو تو حراج خریدم فکر کنم اون ۱۰۰تومن هم ازم کسر شده به نظرشما کی تو پرتفو من میاد وآیا کار دیگری هم باید بکنم

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      نیازی نیست کار دیگری انجام بدهید. باید منتظر باشید تا شرکت مراحل قانونی ثبت افزایش سرمایه را انجام بدهد و افزایش سرمایه را نهایی کند. معمولا بین یک تا سه ماه طول می‌کشد تا سهام جدید وارد پورتفو شود.

  30. amir می‌نویسد

    با سلام خدمت شما؛گواهی حق تقدم رو چطور ازشرکت بگیرم وقتی که ما شهرستان ساکن هستیم؛چون شما و بقیه اساتید میفرمایند که باید فیش واریزی اسمی رو بهمراه گواهی حق تقدم برای شرکت پست کنیم؛ولی گواهی حق تقدم برای ما ارسال نشده؛باتشکر از شما؛راهنمایی کنید که از چه طریق میتونم گواهی حق تقدم رو بدست بیارم و پرش کنم و همراه فیش بانک پستش کنم.تشکر

    8
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      معمولا شرکت‌ها اطلاعات مربوط به سهام‌داران خرد را ندارند و گواهی حق تقدم برایشان ارسال نمی‌شود که البته موضوع مهمی نیست. چون این امکان وجود دارد که همه‌ سهام‌داران گواهی حق تقدم‌شان را به صورت فایل پی‌دی‌اف دریافت کنند. برای این کار کافی است به وبسایت اصلی شرکت مراجعه کنید و از بخش «امور سهام‌داران»، وارد قسمت «پرتال سهام» شوید. برای ورود به پرتال نیاز به نام کاربری و رمز عبور دارید که توضیحات مربوط به نام کاربری و رمز عبور در صفحه اول پرتال سهام آمده است. (نام کاربری و رمز عبور معمولا عبارت است از کد سهام‌داری و شماره شناسنامه سهام‌دار). بعد از ورود به پرتال سهام، وارد بخش «گواهینامه حق تقدم» شوید و در این قسمت روی گزینه «دریافت گواهینامه حق تقدم» کلیک کنید تا این گواهینامه به‌صورت پی‌دی‌اف دانلود شود. اکنون کافی است این فایل را پرینت بگیرید و بعد از تکمیل، همراه با مدارک مورد نیاز دیگر برای شرکت ارسال کنید. توصیه می‌کنیم در تمام مراحل راهنمایی‌ها و نکات مربوطه را به دقت مطالعه کنید تا دچار اشتباه نشوید. گواهینامه حق تقدم را هم به دقت مطالعه کنید تا ببینید میزان طلب یا بدهی شما به شرکت چقدر است. گاهی ممکن است بابت سود تقسیمی از شرکت طلبکار باشید و مقدار طلب شما کفایت شرکت در افزایش سرمایه را بکند. در این صورت دیگر نیازی به واریز مبلغ اسمی سهام نیست و شرکت می‌توان مبلغ اسمی حق تقدم را از محل طلب شما برداشت کند. در این صورت کافی است گواهینامه حق تقدم را امضا کنید و برای شرکت بفرستید.

      1
      1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد