رده بررسی وام 5 میلیونی بانک آینده | مزیت یا دردسر؟

وام 5 میلیونی بانک آینده | مزیت یا دردسر؟

بررسی

انگار این رسم بانک آینده است که اول ایده‌ای را اجرا می‌کند، بعد به فکر فراهم کردن زیرساخت‌هایش می‌افتد!

نویسنده: رضا رضایی
17 خرداد 1399
وام 5 میلیونی بانک آینده

ماجرای وام 5 میلیونی بانک آینده چه بود؟

طرح جدید بانک آینده که با کلی تبلیغ تلویزیونی و شهری و پیامکی رونمایی شد، روی کاغذ ایده درخشانی است؛ خرید اعتباری از فروشگاه‌های ایران‌مال با اعطای وام بدون بهره و قرض‌الحسنه 5 میلیونی به مشتریان بانک آینده با عنوان «آینده‌داران». به گفته بانک آینده همه مشتریان بانک که دارای یکی از انواع سپرده‌های قرض‌الحسنه (جاری و پس‌انداز)، سپرده‌های بلندمدت شتاب و آینده‌ساز باشند، می‌توانند از اول خردادماه ۹۹ بر اساس موجودی حساب، اعتباری بین یک تا ۵ میلیون تومان بگیرند و با مراجعه حضوری به ایران‌مال و فروشگاه‌هایی که پوستر «آینده‌داران» را زده‌اند، خرید کنند.

تا اینجا همه چیز خیلی منظم و مشخص شده است. از سویی برای مشتریان بانک منفعت دارد که امروز می‌خرند و ۳ ماه دیگر پرداخت می‌کنند و برای ایران‌مال (وابسته به بانک آینده) هم در ایام رکود ناشی از کرونا، نفع تجاری و تبلیغی دارد. اما گویا این رسم بانک آینده است که اول ایده‌ای را طراحی و درجا اجرا می‌کند، بعد به فکر فراهم کردن زیرساخت‌هایش می‌افتد! و مشکل از همین لحظه آغاز می‌شود.

 

گاف‌های اجرای وام 5 میلیونی بانک آینده

برای مشتریان بانک آینده پیامکی ارسال می‌شود با این محتوا که: «مشتری گرامی [نام فرد] برای شما استفاده از اعتبار خرید 50 میلیون ریالی در طرح “آینده‌داران” از فروشگاه‌های ایران مال، بدون سود با بازپرداخت سه ماهه امکانپذیر است. در صورت تمایل، ۴رقم آخر شماره کارت نقدی آینده خود را به همین شماره ارسال نمایید.» خب تا اینجا هم مشکلی نیست؛ مشخص کردن نام فرد هم نشان می‌دهد که همه چیز با برنامه پیش می‌رود و اعتبار تخصیص داده شده، شخص به شخص فرق می‌کند و همه چیز محاسبه شده است. از سویی دیگر، دادن وام به این شکل غیرحضوری -در زمانه مقابله با کرونا- مزیتی انکارناپذیر است.

بعد از ارسال شماره خواسته شده، چنین پیامک تاییدی بدون هیچ توضیح اضافه یا توصیه‌ای ارسال می‌‌شود: «اعتبار 50 میلیون ریالی به شماره کارت [۴ رقم آخر شماره کارت] طی دو ساعت آینده تعلق می گیرد و حساب شماره [۴ رقم از شماره حساب] به عنوان وثیقه درنظرگرفته می شود» از اینجا به بعد تازه مشکل اجرایی و طراحی زیرساخت و دردسرهای پس از آن آغاز می‌شود. مشکلاتی که در ۲ بخش بروز پیدا می‌کند؛

بخش اول | زیرساخت‌های ناآماده و ناکارآمد

بسیاری از فروشگاه‌های ایران‌مال، با وجود تبلیغات و ثبت‌نام، هنوز نتوانسته‌اند از این طرح بهره‌مند شوند و پاسخ مشتریان را بدهند (حداقل این مشکل تا پایان تعطیلات نیمه خرداد قابل مشاهده بود). ناهماهنگی‌ای که در چندین فروشگاه با عذرخواهی از مراجعان و دادن وعده برای حل شدن معضل در هفته آینده باقی ماند. گویا پایانه‌های فروش ویژه‌ای برای اجرای این طرح لازم است که هنوز به تعداد فروشگاه‌های ابران‌مال تهیه و توزیع نشده. آن هم در مجتمعی که تعداد فروشگاه‌های فعال کاملا مشخصی دارد و می‌شد قبل از تبلیغات و اجرا، برای همه آنها تمهیدی اندیشید و حداقل تعدادشان را شمرد!

چندین فروشگاه علت این ماجرا را اینگونه بیان می‌کردند؛ در اجرائیات بانک آینده تصور بر این بوده که دستگاه‌های کارتخوان موجود در فروشگاه‌ها قابلیت ارتقا و استفاده از وام اعتباری را دارند ولی بعد از روز نخست اجرا متوجه می‌شوند که چنین امکانی نیست و نیاز به پزهای مخصوصی هست که به تعداد همه فروشگاه‌ها موجود نیست.

بخش دوم | ناهماهنگی نرم‌افزاری وام 5 میلیونی بانک آینده

وام اعتباری بانک آینده
تصویری که مشتری بانک را به صفحه تعهدات وام 5 میلیونی بانک آینده هدایت می‌کند، تنها در نسخه وب پیشخوان مجازی، در گوشه سمت چپ دیده می‌شود

حالا تصور کنید شما خرید مفصلی کرده‌اید و با تصور اینکه با وام 5 میلیونی بانک آینده الان از بقیه جلوترید، متوجه می‌شوید همه این خرج‌ها از جیب شما انجام شده نه از جیب آینده! از حساب کارت نقدی شما و نه از وام 5 میلیونی بانک آینده! خب چرا این اتفاق افتاده است؟

آنطور که با مراجعه به سایت بانک آینده مشخص می‌شود، ارسال شماره کارت و گرفتن پیامک تایید، پایان کار نبوده و باید در سامانه پیشخوان مجازی ثبت‌نام می‌کرده‌ایم یا به شعبه‌های بانک آینده می‌رفتیم. آن هم بدون هیچ اطلاع‌رسانی یا توضیحی -چه توسط پیامک بانک آینده و چه در تبلیغات محیطی ایران‌مال- که به مشتری بانک بگوید مراحل ثبت‌نامش ‌انجام شده یا نه و برای اطمینان از ارائه وام باید چه کار اضافه‌تری کند.

حالا ماجرا جالب‌تر می‌شود وقتی بدانید که با مراجعه به پیشخوان مجازی بانک آینده، در نسخه موبایل، خبری از لینک طرح اعتباری آینده‌داران (ویژه فروشگاه‌ها و هایپراستار ایران‌مال) نیست و این لینک مهم و حیاتی(!) تنها در نسخه وب این پیشخوان قابل مشاهده است. یک ایراد نرم‌افزاری بسیار ساده در تفاوت طراحی نسخه وب و موبایل که قابل حل شدن است ولی مشتری ناآگاه بانک را به دردسری بزرگ می‌اندازد.

 

تعهدات وام بانک آینده چیست؟

آنچه در پیشخوان مجازی بانک آینده به عنوان تعهدات مشتری برای وام 5 میلیونی آمده، این‌هاست: [می‌باشدها اشتباه رده نیست و در متن خود بانک آینده آمده است!]

  1. اعتبار ارائه شده صرفاً برای خرید حضوری از فروشگاه‌ها و هایپراستار مرکز خرید ایران‌مال (بازار بزرگ ایران) می‌باشد.
  2. از ۳۱ خرداد به مدت ۷۵ روز (تا تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۳) فرصت تسویه حساب مبلغ بدهی، به صورت نقدی و بدون سود می‌باشد.
  3. وثیقه این اعتبار از نوع درجه یک (سپرده مشتری) به میزان حداقل ۱۰۰% مبلغ اعتبار درخواست شده و تخصیص یافته به مشتری می‌باشد.
  4. در صورت تسویه بدهی در موعد ۷۵ روز اول، میزان سود اعتبار تخصیص یافته صفر درصد در نظر گرفته خواهد شد. در صورت عدم تسویه اعتبار، مبلغ اعتبار تخصیصی از وثیقه (سپرده مسدودی) توسط بانک تسویه خواهد گردید.
  5. ۱۰۰% از مبلغ سپرده مشتری تا زمان تسویه کامل اعتبار، به نسبت اعتبار اختصاص یافته، مسدود خواهد شد.

نه در نسخه موبایل پیشخوان مجازی و نه در خود سایت بانک آینده، بلکه بعد از مراجعه به نسخه وب پیشخوان مجازی است که متوجه می‌شوید، اعطای این وام منوط به پذیرش این شرایط و امضای مجازی آن بوده و آن همه تبلیغ ناقص، اطلاعات کم کارکنان بانک آینده (مستقر در ایران‌مال و همینطور امور مشتریان بانک)، ایراد نرم‌افزاری مضحک و… فقط و فقط کار را سخت کرده و مشتری از یک ایده تازه، نه تنها سود نبرده که متضرر هم شده است.

 

آیا شکایت از بانک آینده به نتیجه می‌رسد؟

در تماس مکرر با مرکز امور مشتریان بانک آینده، آنچه مشخص است ناآگاهی و مسلط نبودن پاسخگویان است. آنها هم مثل مشتریان بانک دقیقا نمی‌دانند که باید چه مراحلی طی شود، از شیوه ثبت‌نام پیامکی اطلاع ندارند، محل قرار گرفتن لینک وام اعتباری بانک را نمی‌دانند و… و تنها به دادن شماره پیگیری و انتقال معضل به مسئولان بانک بسنده می‌کنند. بیشتر از پیش این گزاره تأیید می‌شود که: «رسم بانک آینده است که اول ایده‌ای را اجرا می‌کند، بعد به فکر فراهم کردن زیرساخت‌هایش می‌افتد!»

در نتیجه سوالی که همین بالا می‌خوانید، جواب مشخصی ندارد. هنوز معلوم نیست که مسئول این ناهماهنگی و توضیح ناکافی به مشتریان، کیست و هزینه این بی‌مسئولیتی را بانک آینده باید پرداخت کند یا مشتری از همه‌جا بی‌خبر.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد