رده پرداخت طرح ترافیک و جریمه ورود به طرح ترافیک

بدهی طرح ترافیک چیست؟

شکل‌ گرفتن ایده‌ طرح ترافیک گذشته از کاهش و کنترل انواع آلودگی‌‌ها بر این پایه و اساس شکل گرفت که از شمار بیش از حد و کندی آزاردهنده تردد خودروها در برخی از مناطق معمول مرکزی شهرها بکاهد و موجبات آسان‌تر شدن حمل و نقل عمومی و اصطلاحا تنفس در فضاهای شلوغ شهری را فراهم‌ کند. پس به این ترتیب و با وضع قوانینی که کم و بیش با مجموعه آن‌ها آشناییم شرایطی به وجود آمده تا بدون داشتن مجوزهای لازم و جز در موارد اضطراری با خودروهای شخصی‌مان امکان تردد در این مناطق را نداشته باشیم. البته حالا دور زدن طرح ترافیک یا استفاده از زمان‌های ورود به طرح، یکی از پیچیدگی‌های امروزی‌مان شده. آنقدر پیچیده که یادمان می‌رود باید عوارض طرح ترافیک را پرداخت کنیم و این انبوهی از بدهی‌هاست که روی هم جمع می‌شود.

بد نیست بدانید در صورت پرداخت نکردن بدهی عوارض ورود به طرح ترافیک، غیر از جریمه توسط پلیس، این بدهی تا زمان خرید و فروش خودرو، باقی می‌ماند و آن موقع است که در بدترین زمان، دست صاحب خودرو زیر ساتور شهرداری گیر می‌افتد! پس بد نیست همین حالا از میزان بدهی طرح ترافیک خودروتان آگاه شوید.

برای استعلام و پرداخت عوارض اتوبان‌ها کلیک کنید

 

جریمه‌ عدم پرداخت عوارض طرح ترافیک

دیگر از بس تبلیغ شده و همه گفته‌اند، می‌دانیم که با ثبت‌نام خودرو در سامانه شهرداری تهران، از ۲۰ روز در هر فصل (یعنی ۶ روز در هر ماه)، امکان تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) فراهم است. تردد بیشتر از این میزان است که مشمول پرداخت عوارض ورود به محدود طرح ترافیک می‌شود و در صورت رخ دادن چنین مواردی جرایمی تعیین شده و به حساب ثبت شده در همان سامانه شهرداری تهران منظور می‌شود.

به این ترتیب هر بار و به هر ترتیبی که بدون داشتن مجوز لازم وارد محدوه‌های انواع طرح‌های ترافیکی شویم جریمه‌ای برای خودمان تراشیده‌ایم. با توجه به پیچیدگی‌های این دوره (طرح ترافیک/ محدوده کنترل آلودگی هوا/ روزهای ورود و خروج/ تعدد دوربین‌ها) همه‌مان نیازمندیم که هر چند ماه یک بار از تعداد ترددهای خود و میزان بدهی‌مان با خبر شویم.

بر اساس ضوابط جدید طرح ترافیک، هزینه عوارض تردد در محدوده به‌ طور متوسط کاهش‌ یافته، اما در صورتی ‌که خودرو بدون شارژ حساب و پرداخت عوارض در هر کدام از محدوده‌های کنترل ترافیک طرح تردد کند، علاوه بر جریمه راهنمایی و رانندگی (جریمه ورود به طرح ترافیک)، جریمه بدهی عوارض نیز برای او ثبت خواهد شد که چیزی معادل ۲۰ هزار تومان است (این عدد به دلیل محاسبه زمان ورود و خروج و تردد، متغیر است). مبلغ جریمه طرح ترافیک اصلی نیز طبق نرخ‌گذاری شورای شهر، برای هر خودرو دارای معاینه فنی عادی در ساعت اوج صبح و خروج در ساعت اوج عصر، چیزی برابر ۳۶ هزار تومان خواهد بود که در صورت عدم پرداخت به‌موقع، این رقم به ۴۵ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. این جریمه سنگین، به اضافه آن جریمه ۲۰ هزار تومانی، در مجموع هزینه‌ای معادل ۶۵ هزار تومان را بر دست مالک خودرو خواهد گذاشت.

 

روش استعلام بدهی طرح ترافیک چگونه است؟

پرداخت طرح ترافیکسامانه تهران من که اکنون بیش از ۲ سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد یکی از راه‌های آگاهی از استعلام ترددها و جرایم ثبت‌شده خودروهای تحت پوشش شماست. این درحالی است که پیشتر امکان استعلام جریمه طرح ترافیک یا استعلام بدهی طرح ترافیک در ابتدای روی کار آمدن این سامانه وجود نداشت.

اما اگر از پیچیدگی‌های این سایت و مراحل سخت رمز و تایید آن گرزانید، کافی است در همین باکس بالا شماره پلاک خودرو را وارد کنید و از میزان بدهی‌ای که برای خودروتان در سیستم شهرداری تهران ثبت شده، مطلع شوید. اگر سوال و مشکلی بود و امید داشتید که برطرف شود، همینطور برای دیدن جزئیات بیشتر به سامانه شهرداری تهران مراجعه کنید. اما اگر سرعت برایتان مهم است و مبلغ جریمه هم شگفت‌انگیز نیست، همین راه، بهترین روش پرداخت عوارض طرح ترافیک است.

 

روش‌های پرداخت طرح ترافیک روزانه

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، بهترین و ساده‌ترین راه به‌خصوص در فرصت کم، استفاده از روش پرداخت ارائه شده در رده است. به این صورت هم از میزان بدهی خود آگاه می‌شوید و هم در صورت لزوم، به سادگی آن را پرداخت می‌کنید.

ولی غیر از سامانه پیشنهادی رده، با ورود به صفحه اصلی سامانه تهران من می‌توانید کیف پول خود را شارژ کنید تا در صورت حضور در محدوده طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا، میزان جریمه از کیف پول شما برداشت شود (البته باید برای پرداخت بدهی تهران من، دستور پرداخت بدهید) ولی حداقل با شارژ بودن حساب، می‌توان اطمینان داشت که دیگر بدهکار نخواهید شد!

کد دستوری #3*3*137* هم روش دیگر پرداخت طرح ترافیک است که به نسبت بقیه سخت‌تر است. نحوه‌ کارکرد این کد دستوری به این صورت است که پس از وارد کردن آن می‌باید دو رقم سمت چپ پلاک را وارد کنید تا از میزان و مبلغ بدهی خود مطلع شوید. درخواست پیامک چگونگی ثبت حروف شماره پلاک و امکان اشتباه در وارد کردن رقم‌ها و غیرقابل بازگشت بودن آن، از جمله سختی‌های این شیوه پرداخت است.

آخرین روش هم مراجعه به یکی از دفترهای خدمات الکترونیک شهر یا پیشخوان‌های دولت است که امکان استعلام و پرداخت حضوری را فراهم آورده‌اند.

برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

پرداخت عوارض سالیانه خودرو

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد