رده پرداخت عوارض شهرداری خودرو

عوارض شهرداری خودرو برای چیست؟

عوارض شهرداری خودرو از جمله عوارض و مالیات‌های شهری‌ای به حساب می‌آید که تجمیع آن‌ها صرف هزینه‌های مدیریت و نگهداری و بهبودبخشی شهرها و خیابان‌ها می‌شود و پرداخت نکردن آن از سوی شهروندان ارائه خدمات شهری و درآمدهای ثابت شهرداری را به وقفه می‌اندازد.

متاسفانه به دلیل ضعف‌های ریشه‌دار و عمیق مدیریتی و عدم ایجاد اطمینان در میان شهروندان و همچنین کاستی‌ها و کمبودهای پیچیده‌ فرهنگی -همه و همه- دست به دست هم داده و موضوع چنین عوارض و مالیات‌هایی را در حد دریافت پولی به اجبار برای فروش خودرو یا درآوردن آن از پارکینگ‌های بعد از متوقف شدن خودرو تقلیل داده است.

بدهی طرح ترافیک را استعلام و پرداخت کنید

 

نحوه محاسبه عوارض سالیانه خودرو

با همه این‌ مشکلاتی که بالا بیان شد، به استناد تبصره ۶ ماده ۴۲ از فصل نهم قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مالکان خودروها موظف به پرداخت عوارض خودرو خود به صورت سالیانه هستند.  مبنای محاسبه این عوارض نیز بر اساس آخرین مدل خودرو، برای خودروهای تولید داخل قیمت فروش کارخانه و برای خودروهای وارداتی مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن است.

به این ترتیب که تا پیش از سال 98 تعرفه عوارض، به میزان 1 در هزار از قیمت خودرو محاسبه می‌شد و این نرخ از ابتدای سال 98، با رشد پنجاه درصدی به 1.5 در هزار یا 0.15 درصد از قیمت خودرو افزایش پیدا کرده. برای محاسبه یا درک راحت‌تر موضوع اما می‌توان خودرویی 100 میلیون تومانی را در نظر گرفت که تا پیش از 98 عوارض سالانه‌اش 100 هزار تومان بوده و اکنون به سالی 150 هزار تومان رسیده. البته اهرم فشار جریمه -یعنی جریمه ۲ درصدی دیرکرد پرداخت- تاثیر چندانی در ایجاد تقید برای پرداخت این مالیات به وجود نیاورده. بد نیست بدانید جریمه دیرکرد پرداخت عوارض سالیانه خودروبه این ترتیب عمل می‌کند: در صورت عدم پرداخت عوارض سالیانه در موعد مقرر -با استناد به ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده- به ازای هرماه تاخیر همان جریمه دو درصدی که اشاره شد به اصل مبلغ افزوده می‌شود.

برای پرداخت و شارژ عوارض اتوبان و آزادراه کلیک کنید

 

روش‌های استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو

عوارض شهرداری خودروبرای پرداخت عوارض شهرداری خودرو یا همان عوارض سالیانه ماشین علاوه بر راه‌های حضوری و مراجعه به دفاتر خدمات شهری، مدت‌هاست که چندین و چند اپلیکیشن و درگاه برای استعلام عوارض خودرو و پرداخت این مالیات طراحی شده و هر فرد بنا به سلیقه و کارکردش می‌تواند راه دلخواه خود را انتخاب کرده و از آن طریق برای پرداخت عوارض خودرو اقدام کند.

نحوه پرداخت اینترنتی عوارض شهرداری خودرو

همانطور که در ابتدای این مطلب مشاهده می‌کنید، از انواع روش‌های پرداخت عوارض الکترونیکی شهرداری خودرو ساده‌ترین راه همینی است که بالای این صفحه در «رده» می‌بینید. نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو به این صورت است که با وارد کردن شماره پلاک خودرو و شماره همراه (به صورت اختیاری برای اطمینان از پرداخت و اطلاع بقیه عوارض احتمالی) به سادگی عوارض خودروتان را پرداخت کنید.

برای استعلام و پرداخت عوارض خودرو که به صورت اتوماتیک برای هر خودرو ثابت صادر می‌شود، دانستن شماره VIN لازم است. VIN یا شناسه وسیله نقلیه، همان حروف و شماره‌های ۱۷ کاراکتری است که با IR شروع می‌شود، اطلاعات کامل خودرو (شامل سال تولید، شرکت تولیدکننده، رنگ ماشین، شماره موتور و شاسی و… است). این شماره پشت کارت‌های خودروی قدیمی به صورت عمودی نوشته شده، در برگه مالکیت سبز خودرو در همان بخش اول داخل کادر زردرنگ دیده می‌شود و در کارت‌های خودروی جدید قبل از شماره پلاک و سمت چپ کارت مشخص شده است.

نکته: شناسه VIN ترکیبی از حروف انگلیسی و عدد است و نباید آن را با شماره بارکد کارت خودرو که معمولا برای گرفتن خلافی استفاده می‌شود، اشتباه بگیریم.

نحوه پرداخت حضوری عوارض سالیانه خودرو

چنانچه به هر دلیلی شهروندی نتواند از طریق راه‌های الکترونیکی و غیرحضوری عوارض سالیانه خودروی خود را پرداخت کند، همچنین در صورتی‌که به اطلاعات نمایش داده شده یا میزان مبلغ بدهی اعلامی در سامانه، معترض باشد یا مغایرتی ببیند، می‌تواند با در دست داشتن مدارک مالکیت ماشینش به دفتر خدمات الکترونیک شهر (یا در شهرستان‌ها، نزدیک‌ترین شهرداری محل سکونت) مراجعه کند.

مدارک لازم برای پرداخت عوارض خودرو به شهرداری

برای مراجعه حضوری به دفاتر مرتبط با شهرداری‌ها، دفاتر خدمات الکترونیک شهر و دفترهای پیشخوان دولت، برای پرداخت عوارض خودرو یا استعلام آن همراه داشتن این مدارک ضروری است:

  • برگ سبز خودرو یا همان سند مالکیت ماشین
  • کارت ملی مالک خودرو
  • اسناد پرداختی عوارض گذشته
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد