رده صندوق سرمایه‌گذاری‌ صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنا ایرانیان

امین آشنا ایرانیان

آخرین به‌روز رسانی: 29 اردیبهشت 1403 | انتشار: 17 آبان 1395
نام امین آشنا ایرانیان
نوع صندوق درآمد ثابت
ETF خیر
ارزش خالص دارایی 54,731,384,398,654 ریال
بازده روزانه 0.07 %
بازده هفتگی 0.47 %
بازده ماهانه 2.05 %
بازده سه ماهه 6.15 %
بازده شش ماهه 0 %
بازده یک ساله 25.02 %
بازدهی از آغاز فعالیت 275.48 %
مدیر صندوق سبدگردان سهم آشنا
مدیران سرمایه‌گذاری محمدرضا خانکی، سحر باقری، زینب حاجی زاده هریس
متولی صندوق موسسه حسابرسی رازدار
حسابرس موسسه حسابرسی بیات رایان
درصد حقیقی 10
درصد حقوقی 0
سود تضمین‌شده 0 %
سود پیش‌بینی شده 0 %
دوره تقسیم سود 0 ماهه
قیمت صدور 1,001,776 ریال
کارمزد صدور 0 ریال
قیمت ابطال 1,000,685 ریال
کارمزد ابطال 0 ریال
حداکثر تعداد واحد سرمایه‌گذاری 0
ضامن نقدشوندگي ----
اوراق مشارکت 37.36 %
سپرده بانکی 47.23 %
وجه نقد 0.01 %
سهام 11.57 %
پنج سهم با بیشترین وزن 10.54 %
دارایی‌های دیگر 0.62 %
قیمت آماری 1,009,312 ریال
تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده 54,693,900
تاریخ آغاز فعالیت 1391/01/26
آدرس وب‌سایت http://iafi.ir

معرفی صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنای ایرانیان

صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند در انواع سهام و اوراق‌ بهادار سرمایه‌گذاری کنند و معمولا بسته به نوع صندوق (درآمد ثابت، مختلط یا سرمایه‌گذاری در سهام) ترکیبی از این اوراق را با نسبت‌های مختلف در سبد دارایی‌های خود دارند. صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنای ایرانیان از صندوق‌های با درآمد ثابت است که مانند بقیه صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر دارایی‌های آن از اوراق بهادار با درآمد ثابت تشکیل می‌شود. این صندوق از اردیبهشت ۱۳۹۱ با مدیریت کارگزاری سهم آشنا فعالیت خود را آغاز کرده است. صندوق امین آشنا ایرانیان از زمان آغاز فعالیتش، در مقایسه با صندوق‌های درآمد ثابت بازدهی و سودآوری مناسبی داشته است و از این لحاظ می‌توان صندوق امین آشنا ایرانیان را یکی از صندوق‌های درآمد ثابت موفق به حساب آورد.

در تصویر زیر نمودار تغییرات خالص ارزش دارایی‌های این صندوق از ابتدای فعالیت تاکنون را می‌بینید. [این نمودارها تغییر می‌کند]

نمودار خالص دارایی های صندوق امین آشنای ایرانیان

چند نکته درباره صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنا ایرانیان

صندوق امین آشنای ایرانیان از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازارگردانی است و طبق تعهدات مشخص شده در امیدنامه صندوق، وظیفه بازارگردانی سهام شرکت مپنا (با نماد بورسی «رمپنا»)، شرکت تولید برق عسلویه (با نماد بورسی «بمپنا») و اوراق موازی برق سنندج مپنا را بر عهده دارد. زمینه اصلی فعالیت صندوق امین آشنا ایرانیان سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت است و در حال حاضر بیش‌ از ۸۹درصد دارایی‌های این صندوق به شکل سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت است و فقط حدود ۱۱درصد دارایی‌های این صندوق در سهام و حق تقدم سهام و قرارداد اختیارمعامله سهام سرمایه‌گذاری شده است. دوره تقسیم سود صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنا ایرانیان به‌صورت ماهانه است و ویژگی‌هایی مانند ریسک پایین و نقدشوندگی بالا را هم دارد. یکی از مزیت‌های رقابتی صندوق امین‌آشنا ایرانیان هم این است که در راستای سیاست‌های رقابتی مدیر صندوق، صدور و ابطال واحدهای آن کارمزد ندارد.

در تصویر زیر نمودار ترکیب دارایی‌های صندوق سهم آشنای ایرانیان رو مشاهده می‌کنید.

نمودار ترکیب دارایی‌های صندوق سهم آشنای ایرانیان

عملکرد و بازدهی صندوق امین آشنا ایرانیان

صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنا ایرانیان توانسته است ارزش خالص دارایی‌های خود را طی ۹ سال فعالیت، از رقم ۱۳۰ میلیارد تومان به رقم ۵۵۰۰ میلیارد تومان برساند. بازدهی این صندوق در یک ماه و یک سال گذشته به‌ترتیب ۱٫۶۶درصد و ۲۱٫۳۲درصد بوده است.

جدول مقایسه ای همه صندوق های سرمایه‌گذاری

ارکان صندوق امین آشنای ایرانیان

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت (و هر نوع صندوق دیگری) توجه به ارکان صندوق ضروری است. چرا که عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری درواقع به عملکرد ارکان آن بستگی دارد. جزئیات مربوط به ارکان صندوق‌ها را می‌توانید در اساسنامه صندوق پیدا کنید، ولی در سایت اصلی هر صندوق هم می‌توانید فهرستی از ارکان آن صندوق را ببینید.

صندوق امین آشنای ایرانیان را شرکت سبدگردان سهم آشنا مدیریت می‌کند. مؤسسه حسابرسی رازدار متولی صندوق است و مؤسسه حسابرسی بیات رایان کار حسابرسی صندوق را برعهده دارد. مدیر ثبت این صندوق شرکت کارگزاری سهم آشنا است و زینب حاجی‌زاده هریس، مسعود شرفی و سحر باقری مدیران سرمایه‌گذاری این صندوقند.

روش سرمایه‌گذاری و ورود به صندوق امین آشنا ایرانیان

روش سرمایه‌گذاری در این صندوق درآمد ثابت از طریق صدور و ابطال واحدهای صندوق است. واحد سرمایه‌گذاری در واقع کوچکترین جزء سرمایه صندوق است که تا حدودی به برگه سهم شرکت‌ها شباهت دارد. ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق از تقسیم مابه ‌التفاوت دارایی‌ها و بدهی‌های صندوق بر تعداد کل واحدهای معتبر به دست می‌آید و این عدد مبنای صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قرار می‌گیرد.

برای ثبت‌نام در صندوق امین آشنا ایرانیان، می‌توانید به شعبه‌های این صندوق در شهرهای مختلف کشور مراجعه کنید و اگر امکان مراجعه حضوری ندارید، می‌توانید مراحل ثبت‌نام را به‌صورت اینترنتی انجام بدهید. نکته دیگر اینکه فرایند صدور و ابطال واحدهای این صندوق از طریق درگاه‌های اینترنتی امکان‌پذیر است.

مراحل سرمایه‌گذاری در صندوق

برای سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنا ایرانیان ابتدا باید در سجام ثبت نام و احراز هویت‌تان را هم تکمیل کنید. پس از گذراندن این مراحل می‌توانید به راحتی در صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنا سرمایه‌گذاری کنید.

  1. وارد سایت اصلی صندوق یعنی «www.iafi.ir» شوید.
  2. به بخش «ورود سرمایه‌گذاران» بروید و گزینه «ثبت‌نام در صندوق» را انتخاب کنید. در این بخش امکان ثبت‌نام برای شخصیت‌های حقیقی ایرانی و خارجی و همچنین شخصیت حقوقی وجود دارد. اگر شخصیت حقیقی ایرانی هستید، لازم نیست چیزی را تغییر بدهید، چون گزینه پیش‌فرض همین است.
    ثبت نام در صندوق امین آشنا
  3. کد ملی و شماره موبایل‌تان را به همراه کد امنیتی سایت وارد کنید و به مرحله بعد بروید.
  4. در این مرحله باید منتظر پیامک مربوط به «کد اعتبارسنجی» بمانید و این کد را در کادر مربوط به آن وارد کنید. در این مرحله باید موافقت خودتان با اساسنامه و امیدنامه صندوق را هم اعلام کنید.
    ثبت نام در صندوق امین آشنا
  5. در مرحله بعدی، کد اعتبارسنجی دیگری به موبایلی که در سجام ثبت کرده‌اید ارسال می‌شود. این کد برای دریافت اطلاعات شما از سامانه سجام است. با وارد کردن این کد، اجازه دسترسی به این اطلاعات را می‌دهید. بعد از انتخاب نام کاربری و رمز عبور به مرحله بعد بروید.
    ثبت نام در صندوق امین آشنا
  6. اگر این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارید، پیام «ثبت‌نام با موفقیت انجام شد» را خواهید دید. اکنون کافی است روی دکمه ورود به صندوق کلیک کنید و با نام کاربری و رمز عبوری که در مرحله پنجم انتخاب کرده‌اید، وارد پنل کاربری شخصی‌تان در صندوق سهم آشنا ایرانیان شوید.
    ثبت نام در صندوق امین آشنا

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

8,395 دیدگاه
  1. رضا می‌نویسد

    دوستانی که توی صندوق سهامی سهم اشنا سهام دارن واحدهاشون نگه دارن چونکه شاخص بعد ریزش 7 هزار واحدی صندوق های سهامی هم واحدهاشون ریزش داشته و صندوق سهم اشنا هم که از 300 تومان به 332 رفته بود تا سه شنبه ریزش کرده به 311 هزار تومان رسیده و روز چهارشنبه 313 هزار تومان شد روند بورس مثبت هست و ریزش شدیدی فعلا براش انتظار نمیره و مطمینا وارد سود میشید چونکه اردیبهشت ماه هم توی یه هفته از 270 هزار تومان به 246 هزار تومان رسید و یعدش رشد کرد صندوق سهامی ریسک داره.دوستان جدید الان دیگه خریدن واحد صندوق سهامی کمی ریسکش بالا هست اگر دو سه ماه پیش وارد شده بودین توی سود خوبی بودین اما از این جای کار رشد بورس با فراز و نشیب و همراه هست.به نظرم ازین به بعد اگر اهل ریسک هستید جزیی وارد بشید وگرنه بهتر توی درامد ثابت بمونید.در مورد صندوق صبای هدف اختلاف قیمت صدور و ابطالشون خیلی بالاست و خارج از عرف هست و مشخص نیست ایا این روند سود دهی ادامه بده یا نه.من خودم امین اشنا رو ترجیح میدم

  2. امیر می‌نویسد

    برای اون دوستان مبتدی یه توضیح در مورد صندوق های سهامی میدم.صندوق سهامی چه صندوق سهم اشنا و چه بقیه صندوق های سهامی ب هیچ عنوان سود ماهانه ندارن و سود و از قیمت صدور و ابطال بدست میاد.و ذاتا پر ریسک هستن و اگر میخایین در اینگونه صندوق ها سرمایه گذاری کنین باید ریسک شو بپذیرین.و باید بلند مدت در نظر داشته باشین ولی صندوق با درامد ثابت دارای سود ماهانه یا سه ماه یکبار هستن.و بسیار کم ریسک هستن.چون صندوق های با درامد ثابت باید نزدیک 80 درصد داراییشونو در اوراق و سپرده بانکی سرمایه گذاری کنن یعنی اجازشو ندارن جای دیگه ای سرمایه گذاری کنن و پس اصل پولتون محفوظ هست ولی در صندوق سهامی این تضمین وجود نداره و امکان داره اصل پولتون هم کم بشه و یا سود خیلی خوبی ببرین.پس باید ب این نکته ها توجه کنین.کسایی ک ریسک پذیر نیستن بهترین گزینه صندوق درامد ثابته حالا چه امین اشنا چه بقیه صندوق های درامد ثابت.

  3. امیر می‌نویسد

    از اونجایی ک قسمتی از از سهام صندوق در اوراق و بورس سرمایه گذاری شده و چون شاخص بورس افت داشته برای همون روی صندوق هم اثر گذاشته و مختص این صندوق نیس تمامی صندوق ها منفی شدن.بورس همینه بالا و پایین داره .البته جای نگرانی نیس.2.سعی کنید چه صدور و چه ابطال و در روزهای چهار شنبه و پنچ شنبه و جمعه انجام ندین چون ب تعطیلی میخورین و میوفته روز کاری بعد.3.تمامی صندوق های زیر نظر بورس قابل اعتماد هستن و مشکلی از این نظر وجود نداره ولی ولی هر صندوق سیاست مختص ب خودشو داره مثلا صبای هدف چون ترکیب اصلی و روی اوراق و اون بیست درصد گذاشتن و چون بورس ریزش داشته بالطبع افتش بیشتره و قرار نیس هر ماه 6 درصد سود بده ولی امین اشنا تقریبا روند سود هی یکسانی داره و مطمئن.در ضمن اون دوستانی ک میخان در صندوق سهامی سرمایه بزارن اصلا نباید دیدگاهشون یکی و دو ماه باشه.شاید بعضی وقتا سود داشته باشه ولی معمولا ضرر میکنن باید دیدگاهشون بالای شش ماه باشه.

  4. امین می‌نویسد

    قیمت هر واحد ،۲ مرداد کمتر از ۱ مرداد بود

    1. مرتضی می‌نویسد

      در عوض 3 مرداد کاملا جبران شد.

  5. دیاکو می‌نویسد

    سلام
    کسی در مورد صندوق صبای هدف که درامد ثابت هست و اون یکی صندوقاش مثل اطمینان و آرامش که با ریسک کم هستن اطلاعی داره؟
    صبای هدف سودش از امین اشنا خیلی بیشتره خوبه تو اونم بریم؟

    1. say می‌نویسد

      صندوقا همشون زیر نظر بورس هستن. ولی الان صبای هدف یه هفتس داره بازدهی منفی میده متاسفانه

    2. AM می‌نویسد

      با سلام سود صندوق صبای هدف داره کمتر از امین آشنا میشه چند روز فقط بازده منفی می ده قیمت صدورش شده 99600 تومان فقط دو بربج سود خوب داد برای مشتری جمع کردن خودتان برید شایتش ملاحظه کنید.

  6. حسام فرمولی می‌نویسد

    سلام قبلاً بانک حکمت ایرانیان ضامن نقدشوندگی صندوق امین آشنا بود چرا دیگه الان ضامن نداره؟ این موضوع یک مقدار آدمو به شک و تردید میندازه!

    1. Masoud می‌نویسد

      پیرو تماسی که با صندوق امین اشنا گ گفتم گفتند زا توجه به ابلاغیه بانک مرکزی دیگر بانکها اجازه ضامن نقد شوندگی صندوقها را ندارند و صندوق سرمایه گذاری امین اشنا هم ضامن نقد شون گی بانکی ندارد

  7. سیروس می‌نویسد

    دوستان چقد منو دیس میزنین آرزو به دل موندیم واسه یه لایک

  8. جاوید می‌نویسد

    سلام دوستان.برای ثبت نام به http://www.iafi.ir مراجعه کنم؟مراحل اهراز هویتش چطوریه؟

  9. KHOSRAVI می‌نویسد

    دوستان کسی اطلاع داره سفق سرمایه گذاری چقدر هست

  10. Yas می‌نویسد

    سلام،سود هر واحد رو چطوری محاسبه میکنن؟ممنون میشم یکی یادم بده.

  11. سامان می‌نویسد

    با سلام, لطفآ پرداخت آنلاین از طریق درگاه بانکهای دیگر را هم فعال کنید . در حال حاضر پرداخت آنلاین فقط از طریق بانک سامان امکان پذیر می باشد!؟ ممنون

  12. KHOSRAI می‌نویسد

    سلام.دوستان صندوق امین اشنا چه طور صندوقی هست باتوجه به این که ضامن نقد شوندگی هم نداره

  13. رضا می‌نویسد

    سلام، من در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کردم،بخوام تو صندوق امین آشنا و گلرنگ سرمایه گذاری کنم نیاز داره به شعبه مربوطه احراز هویت کنم یا همون سجام کافیه؟؟؟؟

    1. M می‌نویسد

      توی سایت ثبت نام میکنی بعدزنگ میزنین کارگزاری جلوی صدورشماروبازمیکنن

  14. ساسان می‌نویسد

    سلام من دو روز پیش 356 واحد صدور زدم 232 هزار هزینه کارمزد ازم گرفت… میخواستم ببینم این هزینه صدور برمیگرده به حسابم یا نه؟ کسی هست یه توضیح کامل بده راجب هزینه صدور اینکه چرا ارزش واقعی سهم صد تومنه ولی باید گرونتر بخریم و کارمزد بدیم… ممنون میشم توضیح بدید

    1. M می‌نویسد

      این صندوق هزینه صدوروابطال نداره.وباپولی که نتونستین صدوربزنین مثلا(50هزارتومان ) برگشت میخوره به حسابتون

  15. علی می‌نویسد

    دوستان صندوق صبای هدف از امین آشنا بهتره بنظرتون فکر کنم ازامین اشنا بیشتر سوددهی داشته باشه قابل اطمینان هست آیا؟؟؟

    1. مرتضی می‌نویسد

      صندوق هایی معتبر هستند که زیر نظر سازمان بورس باشند. بالغ بر 195 صندوق زیر نظر بورس داریم که این صندوق جزو انها نیست.

  16. Ario می‌نویسد

    اومدم از یکی از دوستان تشکر کنم بابت راهنماییش.من تو صندوق امین آشنا سپرده گذاری کرده بودم.یکی از دوستان پیشنهاد صندوق سهامی سهم آشنا رو داد.خرداد ماه هر سهم رو ۲۸۰ خریدم و تیر ماه ۳۳۰ فروختم.باور کردنی نبود.خبلی ممنون از دوستانی که تجارب خوبشون رو به بقیه منتقل می کنند.قطعا امسال سال بورسه.سپرده گذاری در بانک بدترین حالت ممکنه.شاید این صندوق ها بعضی اوقات سود زیادی نکنند ولی در کل در بلند مدت حداقل ۶۰-۷۰درصد سود می کنند.سهم آشنا الان سهامش ۳۲۰ هست تا مهر ماه نزدیک ۵۰۰ تومن میرسه.هرکی می خواهد تو دو سه ماه آینده ۶۰-۷۰ درصد سود کنه بسم الله.

    1. علیرضا می‌نویسد

      فعلاٌ اوضاع خوبی نداره . تو منفی هست .مدیرهاش هم کاری نمیکنند.

  17. mahsa می‌نویسد

    سلام چرا امروز قیمت ابطال کمتر از دیروزاست کسی میدونه

  18. علی می‌نویسد

    سلام تاحالا بازده منفی نداشت این صندوق که اونم امروز محقق شد ….خبر آمد خبری در راه است

  19. یاسر می‌نویسد

    چرا کسی جواب منو نمیده،پیامم هم پاک میکنن،من دو روز پیش مبلغ یک میلیون از اینترنت بانک برای صندق جهت صدور واریز کردم اما هنوز ثبت نشده،چرا ؟ کسی هست جواب بده؟

    1. say می‌نویسد

      اینجا که کارگزاری نیست دوست عزیز. باید تماس بگیری با کارگزاری امین اشنا

    2. M می‌نویسد

      اگه ازطریق درگاه صدورزده باشی وبه روزتعطیل نخوری دوروزطول میکشه.

  20. امین می‌نویسد

    قیمت واحد امروز کمتر از دیروز بود

  21. لیلی می‌نویسد

    سلام من 31صدورزدم الان رفتم تو پروتال وضعیت رو زده رد مدیر یعنی چی؟

    1. 123 می‌نویسد

      فقط صبر کنید

      1
  22. faryad می‌نویسد

    سلام دوستان ممکنه طریقه فهمیدن سود از مبلغ هر واحد را یکی با فرمول برای بنده توضیح دهد مثلا هر واحد1018697ریال یعنی سود صندوق چند درصد میشه؟

  23. یاسر می‌نویسد

    یک میلیون تومان جهت صدور واریز کردم ولی هنوز ثبت نشده الان دو روزه کسی میدونه چرا؟بهترین زمان برای صدور کی هست؟لطفا رهنمایی کنید من زیاد وارد نیستم تازه شروع کردم.

  24. یاسر می‌نویسد

    من یکم صدور زدم امروز سومه چرا هنوز ثبت نشده وضعیتو زده پیش نویس کسی میدونه کی ثبت میشه؟

  25. اکبر می‌نویسد

    با سلام از درگاه اینترنتی بانک تا چه مبلغی می توان واریز کرد به حساب صندوق جهت خرید

    1. میلاد می‌نویسد

      50 میلیون تومان در روز

  26. ؟ می‌نویسد

    ی کم مطالعه و تحقیق، نابرده رنج گنج میسر نمیشود…..

  27. Roz می‌نویسد

    افرين به امين اشنا تعداد واحدهاى سرمايه گذارى در صندوق به ١٦ ميليون رسيد،صندوقهاى بانكى با تبليغ كارمنداى بانك جذب سرمايه گذار ميكنند اما اين صندوق به خاطر عملكرد خوب و شفافيت صورتهاى مالى ، تونسته جلب اعتماد كنه و روز به روز سرمايه گذاراش بيشتر شه

  28. علی می‌نویسد

    سلام . من اولین بارمه دیروز صدور زدم اینترنتی از طریق درگاه سایت، ولی تا الان زده در حالت پیش نویس. چقد طول میکشه تایید کنن؟

    1. 123 می‌نویسد

      منتظر بمونید

    2. میلاد می‌نویسد

      2 روز

    3. M می‌نویسد

      اگه روزتعطیلی نباشه۲روز

  29. faryad می‌نویسد

    سلام دوستان ممکنه طریقه فهمیدن سود از مبلغ هر واحد را یکی با فرمول برای بنده توضیح دهد مثلا هر واحد1018697ریال یعنی سود صندوق چند درصد میشه؟

  30. تبیع زاد می‌نویسد

    سلام یه سوال کسیکه برا بار اول میخواد صدور بزنه اینجا نوشته شماره فیش واریزی،تاریخ فیش واریزی،تصویرفیش واریزی،اینا رو باید از کجا بیاریم؟ بایدچکار کنیم؟ راهنمایی میکنین دوستان مهمه واسم.ممنون

    1. say می‌نویسد

      دوست عزیز از هر طریقی که به حساب صندوق پول واریز میکنی (حالا بانک یا همراه بانک) یه شماره پیگیزی بهت میده تاریخشم که مشخصه.عکسم نفرستادی مهم نیست.

    2. ؟ می‌نویسد

      باید مطالعه کنی همین

    3. M می‌نویسد

      سلام فک کنم بره مبلغ بالای صد میلیون باشه. از طریق درگاه راحت میتونید صدور بزنید

    4. ویکتور می‌نویسد

      نیازی به ارسال فیش نیست از طریق صدور آنلاین رو بزنید و وارد درگاه بشین و صدور بزنین به همین راحتی

    5. اشکان می‌نویسد

      همون قسمت نوشته صدور آنلاین صدورانلاین بزن دیگه شماره فیش نمیخاد

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی