ایمیل بانک چیست و چگونه صورتحساب بگیریم؟ (تمام روشها از ایمیل تا همراه بانک)
مراحل فعالسازی ایمیلبانک: قدم به قدم

آیا تا به حال به این فکر کردهاید که برای دریافت صورتحساب بانکی خود چه راههایی پیش روی شماست؟ هر کدام از این روشها مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب درست میتواند مدیریت مالی شما را سادهتر کند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به دلیل شغل یا علاقه به نظم مالی و اهمیت موجودی حساب بانکیتان، به دریافت گزارش گردش حساب خود بهصورت منظم نیاز دارید، این مقاله برای شما نوشته است. “رده” برای شما این مطلب را آماده کرده است تا با ایمیل بانک و تمام روشهای موجود آشنا شوید.
چه روشهایی برای دریافت صورتحساب بانکی وجود دارد؟
در ادامه، روشهای مختلف دریافت صورتحساب بانکی را مرور میکنیم. بیشتر این روشها عمومی هستند و همه مشتریان میتوانند از آنها استفاده کنند. البته برخی شیوهها مثل APIهای سازمانی یا پرتالهای شرکتی بیشتر ویژه شرکتها و کسبوکارهاست و کاربرد عمومی ندارد.
با این حال، در میان همه این راهها، یک روش بیش از بقیه توجه ما را به خود جلب میکند، دریافت صورتحساب از طریق ایمیل یا همان ایمیل بانک. اما قبل از اینکه به مزایای آن بپردازیم، بیایید ببینیم به طور کلی چه روشهایی برای دریافت صورتحساب بانکی وجود دارد.
- دریافت صورتحساب از طریق ایمیل یا همان ایمیل بانک
- اینترنتبانک
- همراهبانک (موبایلبانک)
- تلفنبانک
- خودپرداز (ATM) (حدود 10 گردش)
- دریافت صورتحساب از طریق پیامک (حدود 3 گردش)
- API بانکی (برای کسبوکارها و استارتاپها)
- مراجعه حضوری به شعبه بانک
دریافت صورتحساب از طریق ایمیل یا همان ایمیل بانک
ایمیل بانک در واقع یکی از سرویسهای بانکداری الکترونیک است که به مشتریان این امکان را میدهد بدون مراجعه حضوری یا ورود به برنامک و اینترنت بانک، گزارش گردش حساب بانکی خود را بهصورت خودکار در صندوق ایمیلشان دریافت کنند.
صورتحساب بانکی از طریق ایمیل، به نشانی معرفیشده شما در شعبه و در مقاطع زمانی انتخابی، به صورت فایل PDF یا Excel (بسته به زیرساخت بانک) ارسال میشود.
نحوه فعالسازی “ایمیل بانک”
جهت فعالسازی سرویس ایمیل بانک، بایستی ابتدا باید به شعبه بانک مراجعه کرده و فرم فعالسازی را تکمیل کنید. اطلاعات مورد نیاز:
- آدرس ایمیل معتبر (میتوانید آدرس ایمیل یاهو یا جیمیل خود را به بانک بدهید.)
- انتخاب بازه ارسال (روزانه، هفتگی، ماهانه)
- تعیین حسابهای مشمول
- انتخاب فرمت فایل PDF، اکسل، Html ،CSV ( بسته به زیرساخت بانک)
بررسی و مقایسه تمامی همراهبانکهای کشور
چه مواردی در صورتحساب بانکی از طریق ایمیل بانک مشاهده میشود؟
دریافت صورتحساب از طریق ایمیل بانک دقیقاً مشابه روشهای دیگر مانند مراجعه حضوری به شعبه یا دریافت از طریق اینترنتبانک است. در این صورتحساب شما به صورت کامل میتوانید تمامی جزئیات حساب خود را مشاهده کنید؛ شامل:
- کلیه گردشهای واریزی،
- کلیه گردشهای برداشت،
- و مانده حساب در هر مقطع زمانی.
به این ترتیب، هیچ تفاوتی میان صورتحساب ایمیلی و سایر روشها وجود ندارد.
- خدمتی جذاب ولی در حال حاضر رایگان!
دریافت صورتحساب بانکی از طریق ایمیل بانک تاکنون در بخشنامههای بانک مرکزی تاکنون مشمول کارمزد نشده و رایگان است. شما میتوانید تمام گردشهای بانکی حساب خود را بدون پرداخت هزینه در مقاطع زمانی دلخواه (روزانه، هفتگی یا ماهانه) در ایمیل دریافت کنید.
اما اگر برای دریافت صورتحساب به شعبه بانک مراجعه کنید و بخواهید پرینت بگیرید، موضوع متفاوت است. طبق کارمزدهای ابلاغی بانک مرکزی، چاپ صورتحساب از طریق شعبه بهازای هر صفحه کارمزد مشخصی دارد. این هزینه معمولاً به ازای هر برگ صورتحساب از مشتری دریافت میشود و اگر گردش حساب شما طولانی باشد، مبلغ کارمزد هم بیشتر خواهد شد.
چه کسانی میتوانند از ایمیل بانک استفاده کنند؟
سرویس دریافت صورتحساب از طریق ایمیل هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی قابل استفاده است. افراد عادی میتوانند از این روش برای دسترسی منظم و آسان به گردش حساب شخصی خود بهره ببرند و شرکتها نیز امکان دارند با فعالسازی این خدمت، گزارشهای مالی مرتبط با حسابهای شرکتی را به صورت دورهای دریافت کرده و در امور حسابداری شرکت استفاده کنند.
در رده، برخی پرسشهای مهم در خصوص استفاده بهینه از این سرویس را گردآوری کردهایم و به آنها پاسخ دادهایم.
اگر ایمیل صورتحساب را دریافت نکردم چه کار باید بکنم؟
ابتدا پوشههای Spam و Promotions ایمیل خود را بررسی کنید. اگر همچنان ایمیل به دستتان نرسید، به شعبه بانک مراجعه کرده یا با پشتیبانی تماس بگیرید تا وضعیت فعالسازی سرویس بررسی شود.
اگر آدرس ایمیلم را عوض کردم، باید چه اقدامی کنم؟
هر تغییری در آدرس ایمیل نیازمند مراجعه مجدد به شعبه و تکمیل فرم جدید است. بدون این مرحله، بانک ایمیلهای صورتحساب را به همان آدرس قبلی ارسال خواهد کرد.
آیا امکان دارد صورتحساب به چند ایمیل همزمان ارسال شود؟
در بیشتر بانکها فقط امکان ثبت یک نشانی ایمیل وجود دارد. اما برخی بانکها برای حسابهای حقوقی اجازه ثبت بیش از یک ایمیل را میدهند. از بانک خود استعلام بگیرید.
آیا میتوان بازه ارسال صورتحساب (روزانه، هفتگی، ماهانه) را تغییر داد؟
بله، اما این تغییر معمولاً فقط از طریق مراجعه به شعبه و اصلاح فرم درخواست امکانپذیر است.
آیا فایلهای ارسالشده توسط ایمیل بانک ارزش قانونی دارند؟
بله، محتوای این فایلها همانند پرینت صورتحساب شعبه است. هرچند برای امور رسمی مثل سفارت یا دادگاه، ممکن است همچنان نسخه مهر و امضا شده شعبه درخواست شود.
آیا میتوان این سرویس را بهصورت غیرحضوری فعال کرد؟
بهطور کلی فعالسازی ایمیل بانک نیازمند مراجعه به شعبه است، اما برخی بانکها بهصورت محدود امکان درخواست غیرحضوری (مثلاً از طریق اینترنتبانک یا همراهبانک) را فراهم کردهاند. بنابراین بهتر است ابتدا از بانک خود درباره این قابلیت پرسوجو کنید.
آیا امکان غیرفعالسازی سرویس ایمیل بانک وجود دارد؟
بله. در حال حاضر غیرفعالسازی ایمیل بانک تنها از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک و تکمیل فرم مربوطه امکانپذیر است.
آیا بابت هر ایمیل صورتحساب کارمزد دریافت میشود؟
خیر. در حال حاضر بانکها بابت ارسال صورتحساب از طریق ایمیل یا همان ایمیل بانک، هیچ کارمزدی دریافت نمیکنند. البته امکان دارد در آینده سیاستهای کارمزدی بانکی تغییر کند و برای این خدمت نیز کارمزدی در نظر گرفته شود.
سایر روشهای دریافت صورتحساب بانکی
به جز روش دریافت صورتحساب از طریق ایمیل بانک که پیشتر به تفصیل توضیح داده شد، سایر روشهای دریافت صورتحساب بانکی به صورت خلاصه در جدول زیر ارائه میشود.
|