رده بررسی خدمات‌دهی نوین بانک ایران‌ زمین در بستر ایران‌ زمین بوم

خدمات‌دهی نوین بانک ایران‌ زمین در بستر ایران‌ زمین بوم

بررسی
نویسنده: رده
19 مرداد 1398
ایران زمین بوم

بانکداری باز چیست؟

رپرتاژ آگهی/ به زبان خیلی ساده می‌توان گفت از طریق بانکداری باز یا همان Open Banking، کاربر می‌تواند به اطلاعات موردنیاز در شبکه بانکی یا مؤسسات مالی دسترسی پیدا کند. درواقع در بانکداری باز، کاربر از طریق (API) و طبق استاندارد تعریف‌شده امکان ایجاد، اشتراک‌گذاری و دسترسی به داده‌های مالی را پیدا می‌کند.

مزایا و خدمات قابل‌ارائه از طریق بانکداری باز

بدون شک مهم‌ترین مزیت بانکداری باز، مقرون‌به‌صرفه بودن آن ازجمله صرفه‌جویی در وقت، نیروی انسانی، هزینه‌های مالی و تسهیل در انجام امور بانکی است. مؤسسات مالی و بانک‌ها با استفاده از بستر گسترده بانکداری باز می‌توانند، با کمترین هزینه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب و از طریق API سرویس‌های جدیدی را به مشتریان خود ارائه کنند. البته نباید فراموش کنیم که استفاده از خدمات بانکداری باز، مستلزم این است که بین نرم‌افزار داخلی شرکت و سیستم بانک، از طریق API ارتباط مستقیم برقرارشده باشد. به زبان ساده‌تر اینکه از طریق بانکداری باز، نرم‌افزارهای واسط مالی، حسابداری و … طبق استاندارد تعریف‌شده بااتصال به سامانه یکپارچه بانکی، امکان انجام فرآیندهای مالی و بانکی خود را بدون محدودیت زمانی و مکانی پیدا می‌کنند. ازجمله خدماتی که در این شیوه نوین بانکداری به کاربران ارائه می‌شود می‌توان به دریافت صورتحساب، اعتبار سنجی، انتقال وجه داخلی، بین‌بانکی، کارت به کارت، اطلاعات مربوط به دسته‌چک حساب، پرداخت قبوض، دریافت صورت‌حساب دستگاه‌های پوز و… اشاره کرد.

اجرای بانکداری باز در بستر ایران‌زمین بوم

بانک ایران‌زمین با بسترسازی و اقدامات گسترده‌ای که در حوزه بانکداری باز انجام داده به‌عنوان یکی از پیشتازان این عرصه نوین بانکداری خودش را معرفی کرده است. این بانک با ایجاد پلت فرم بانکداری باز با نام «ایران‌زمین بوم» (izboom) گامی در توسعه بانکداری دیجیتال برداشته تا امکان توسعه خدمات فین‌تک‌ها و شرکت‌هایی که در حوزه عملیات مالی فعالیت دارند را برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشتریان خود فراهم کند.

ایران‌زمین بوم چیست؟

ایران‌زمین بوم یک اکوسیستم کامل بانکداری باز است که مشتریان، فین تک‌ها (کسب‌وکارهای مالی) و بانک‌ها را به هم متصل می‌کند. درواقع بانکداری باز این امکان را به فینتک‌ها می‌دهد تا از طریق API، نرم‌افزارهای خود را توسعه داده و بعد از بررسی، کارشناسی و تأیید بانک ایران‌زمین، این نرم‌افزارها را از طریق izboom به صورت اپ استور، API استور و ویجت استور در اختیار مشتریان بانک قرار می‌دهند تا نیازهای بانکی و مالی آن‌ها بدون دخالت بانک و توسط فین تک‌ها برآورده شود.

ایران‌زمین بوم چه خدماتی به مشتریان می‌دهد؟

طبق اعلام بانک ایران‌زمین در حوزه خدمات بانکداری باز 200 سرویس در بستر باز یا OPEN API به‌واسطه فین‌تک‌ها در اختیار مشتریان قرارگرفته که رقم قابل‌توجه و چشمگیری است. افتتاح حساب، احراز هویت، امضای دیجیتال، ثبت درخواست، امور مربوط به وام‌دهی، پرداخت از طریق حساب‌های چند امضاء و … ازجمله خدماتی است که مشتریان به‌صورت کاملاً آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب دریافت می‌کنند. نکته مهم اینکه در بستر ایران‌زمین بوم امکان احراز هویت مشتری به‌صورت دیجیتال در سرورهای بانک وجود دارد و بعد از تأیید هویت اجازه استفاده از خدمات بانکی برای مشتری از طریق نرم‌افزار فینتک‌ها صادر می‌شود.

مزایای ایران‌زمین بوم چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ارائه خدمات در بستر بانکداری باز ایران‌زمین بوم این است که بسیاری از محدودیت‌های ساختاری، زمانی و هزینه‌ای بانک برای ارائه خدمات از طریق واسطه‌های فین‌تکی برداشته می‌شود. درواقع فین‌تک‌ها با شناخت بهتر و بیشتری که از بازار هدف دارند، با صرف هزینه کمتر و در مدت‌زمان کوتاه‌تری می‌توانند بستر مناسب برای ارائه خدمات موردنیاز مشتریان را فراهم کنند. خدمات‌دهی از سوی فین‌تک‌ها ضمن اینکه موجب افزایش درآمدهای کارمزدی می‌شود، رضایت‌مندی مشتری را در دریافت خدمات از طریق پرداخت کارمزد در پی خواهد داشت.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد