رده ویکی رده هویت‌سنجی در سامانه نهاب

هویت‌سنجی در سامانه نهاب

ویکی رده

نهاب چیست و چه ارتباطی با گرفتن دسته چک دارد؟

نویسنده: رده
5 بهمن 1399
سامانه نهاب

اداره کل مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، بخشنامه جدیدی را برای قوانین و مقررات مربوط به صدور دسته‌چک بانکی صادر کرد که مقدمه پدید آمدن سامانه نهاب شد. طبق این بخشنامه، از این پس تحویل دسته‌چک جدید به متقاضیان تنها به‌شرط هویت سنجی متقاضی در سامانه نهاب امکان‌پذیر خواهد بود. در این بخشنامه ذکرشده که شناسایی مشتری از مهم‌ترین ارکان مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است.

همه چیز درباره قانون جدید چک

سامانه نهاب چیست؟

سامانه نهاب مخفف سامانه «نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی» است. یعنی پایگاه جامع و یکپارچه اطلاعات هویتی مشتریان مؤسسه‌های اعتباری از جمله بانک‌هاست که شناسایی و هویت‌سنجی کامل مشتریان و کنترل‌های لازم بر نحوه عملکرد آن‌ها در شبکه بانکی را تسهیل و تسریع می‌کند. مشتریان بانک با ثبت‌نام در این سامانه، شناسه منحصربه‌فردی به نام شهاب (شناسه هویت الکترونیکی بانکی) دریافت می‌کنند که در واقع کد شناسایی و احراز هویت آن فرد خواهد بود.

طبق قانون اصلاح صدور چک، بانک‌ها موظف شده‌اند که صحت مشخصات متقاضی دسته‌چک را از این سامانه استعلام کنند و از این پس قبل از اعطای دسته‌چک به متقاضیان، لازم است هویت متقاضی از طریق استعلام از این سامانه احراز شود. همچنین در این بخشنامه اعلام شده که آخرین به‌روزرسانی‌های شهاب اعمال شده و مسئولیت هرگونه مغایرت در اطلاعات متوجه هیئت‌مدیره و هیئت عامل بانک یا موسسه اعتباری است.

کد شهاب چیست؟ | بیشتر بخوانید

مزایای احراز هویت در سامانه نهاب

عضویت در سامانه نهاب، تخصیص شماره شناسایی منحصربه‌فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌کند که بستری امن برای انتقال اطلاعات هویتی و بانکی مشتریان نظام بانکی به مرکز ریشه گواهی بانکی برای صدور توکن‌های «نماد» بوده و به‌عنوان پروفایل مشتریان بانکی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای این طرح، تحت پوشش قرار گرفتن سامانه‌های سیستم مدیریت سپرده‌ها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستم‌های بانکداری اینترنتی، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن‌بانک و کانال‌ها و مشتریان است. خلاصه همه اطلاعات بانکی فرد، یکجا جمع می‌شود تا امکان هرگونه ناهماهنگی در اجرای قانون سلب شود.

 

نهاب چطور هویت افراد را احراز می‌کند؟

سامانه نهاب برای استعلام هویت افراد، با سیستم‌های اطلاعاتی سایر ارگان‌ها نظیر سامانه ثبت‌احوال، سامانه ثبت شرکت‌ها، اداره پست، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های قضایی و دولتی ارتباط دارد. این سیستم با نگهداری اطلاعات مشتریان بانکی در خود، امکان ارائه انواع استعلام‌های مرتبط با مشتریان بانکی را به سایر سامانه‌های مجاز خواهد داشت.

نحوه تعویض و شرایط دریافت چک صیادی

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد