رده خبر طبق اعلام بانک مرکزی؛ ارسال کد ملی در تراکنش‌های کارتی الزامی شد

طبق اعلام بانک مرکزی؛ ارسال کد ملی در تراکنش‌های کارتی الزامی شد

خبر
نویسنده: رده
12 آبان 1397

سقف کارت به کارت چقدر است؟

طبق اعلام بانک مرکزی (بخشنامه 10 آبان 97) سقف تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی (کارت به کارت) برای هر یک از پایانه‌های مجاز برای هر فقره کارت در هر 24 ساعت، مبلغ 3 میلیون تومان مجاز خواهد بود و انجام تراکنش بیش از رقم تعیین‌شده در یک روز امکان‌پذیر نیست. البته این سقف برای تراکنش‌هایی تعیین‌شده که از طریق کارت‌خوان‌های خارج از شعبه انجام می‌شود.
 

سقف تراکنش از کارت‌خوان داخل شعبه

مشتریانی که قصد انجام تراکنشی بیش از 3 میلیون تومان را دارند، می‌توانند از طریق کارت‌خوان داخل شعبه اقدام کنند. طبق اعلام بانک مرکزی سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای کارت‌خوان داخل شعبه برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز با 15 میلیون تومان خواهد بود. شرط انجام تراکنش از طریق کارت‌خوان داخل شعبه که از پشت باجه و توسط متصدی بانک انجام می‌شود، احراز هویت عینی و حضوری فرد صاحب حساب اعلام‌شده است.
 

سقف خرید با کارت‌بانکی

طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی، دارندگان کارت‌های بانکی در طول شبانه‌روز می‌توانند با هر فقره کارت‌بانکی خود تا سقف 50 میلیون تومان خرید انجام دهند. سقف تعیین‌شده 50 میلیون تومانی شامل تراکنش‌های پذیرندگان حساب‌های دولتی و پذیرندگان با کدهای صنفی خاص نمی‌شود.
 

الزام ارسال کد ملی در تراکنش‌های مالی

در بخشنامه جدید بانک مرکزی، ورود دو آیتم اطلاعاتی برای انجام تراکنش‌های کارتی الزامی شده است. اول اینکه ارسال کد ملی دارنده کارت در تمام تراکنش‌های کارتی به هنگام پاسخ تراکنش اجباری است. دومین الزام، درج «بابت» در تمام دستور پرداخت‌های ارسالی در سامانه‌های ساتنا و پایا است که بدون ثبت آن انجام عملیات بانکی امکان‌پذیر نخواهد بود.
 

برخورد انضباطی با بانک‌های خاطی

در بخشنامه جدید بانک مرکزی، بر پایبندی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به دستورالعمل‌های بانک مرکزی در زمینه نظام‌های پرداخت به‌ویژه سقف عمومی تراکنش‌ها تأکید شده است. بانک مرکزی همچنین ضمن تأکید بر اجرای دقیق مفاد بخشنامه و اجرای تغییرات لازم با اولویت آنی، اعلام کرده که با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری صادرکننده کارت که به هر علتی مفاد این بخشنامه را رعایت نکنند، برخورد انضباطی قاطع و فوری به عمل می‌آورد.
 
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد