رده خبر طرح بانک مسکن؛ امکان پیش‌خرید خانه با تسهیلات صندوق یکم

طرح بانک مسکن؛ امکان پیش‌خرید خانه با تسهیلات صندوق یکم

خبر
نویسنده: رده
12 مرداد 1397

پیش‌خرید مسکن با وام صندوق یکم

یکی از دغدغه‌های خریداران خانه دارای تسهیلات مسکن، شرط سن بنا و آماده بودن سند ملکی واحدهای نوساز است که تا حدودی دست و پاگیر و مشکل‌ساز بود و محدودیت‌هایی را بخصوص برای خریدارانی به دنبال داشت که به فکر تأمین مسکن آینده خودشان بودند. طرح جدید بانک مسکن که قرار است به‌زودی مصوب شود، درواقع چراغ سبزی است برای این دسته از مشتریان تا بتوانند با شرایط آسان‌تر از تسهیلات مسکن استفاده کنند. اجرایی شدن این طرح این امکان را برای سازندگان و انبوه‌سازان برخوردار از حمایت مالی و تسهیلات پرداخت‌شده از سوی بانک مسکن، فراهم می‌کند که پس از پیشرفت فیزیکی 20 تا 30 درصدی واحدها بتوانند آن‌ها را به متقاضیان خانه اولی که دارای تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم هستند و یا سایر متقاضیان دارای وام مسکن پیش‌فروش کنند.

تأثیر تسهیلات پیش‌خرید بر بازار مسکن

با توجه به تورم چشمگیر قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید از سوی خریداران و ابهامات قانونی که در بحث پیش‌فروش و پیش‌خرید واحدهای مسکونی وجود دارد و بعضاً مشکلات فراوانی را برای طرفین به وجود آورده، می‌توان ادعا کرد که عملاً بازار پیش‌خرید و پیش‌فروش کاملاً راکد مانده و به‌نوعی قفل‌شده است. با توجه به اینکه امکان استفاده از این روش (پیش‌فروش) تأمین مالی برای سازندگان مسکن فراهم نیست و از سوی دیگر متقاضیان خرید مسکن با بنیه مالی ضعیف‌تر قادر به استفاده از این روش (پیش‌خرید) برای تأمین مسکن خود نیستند، پیش‌خرید مسکن با وام صندوق مسکن یکم می‌تواند منجر به اتفاقات مثبت برای فعالان، متقاضیان و مجموعه بازار مسکن شود و به ادعای بانک مسکن می‌تواند بازار فعلی مسکن را از رکود خارج کند.

مزیت تسهیلات پیش‌خرید برای سازندگان

فراهم شدن امکان اجرای طرح پیش‌خرید مسکن با تسهیلات صندوق یکم، قطعاً آثار خوبی برای سازندگان مسکن به دنبال خواهد داشت. اجرای این طرح به تأمین مالی ساخت پروژه‌های مسکونی مطابق با الگوی تقاضا در بازار مسکن کمک می‌کند. ضمن اینکه این امکان را برای انبوه‌سازانی فراهم می‌کند که اقدام به ساخت واحدهای کوچک و میان متراژ متناسب با الگوی غالب تقاضای مسکن می‌کنند. از این طریق انبوه‌سازان از تسهیلات ساخت قابل ‌انتقال به خریداران و روش تأمین مالی بهره‌مند می‌شوند.

فرار از تورم با تسهیلات پیش‌خرید مسکن

پیش‌بینی بانک مسکن این است که طرح پیش‌خرید مسکن با تسهیلات صندوق یکم می‌تواند حکم یک میانبر و راه فرار از تورم را برای خریداران و بخصوص خانه اولی‌ها پیدا کند. اجرایی شدن طرح پیش‌خرید این امکان را فراهم می‌کند که تسهیلات گیرندگان مسکن و دارندگان وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم به این گروه از واحدها و انبوه‌سازان متصل شوند و متقاضیان خانه اولی و سایر متقاضیان واجد شرایط به واحدهای نوساز مطابق با تقاضا و سطح توان و بنیه مالی خود دسترسی پیدا کنند و با پیش‌خرید این واحدها از تورم مسکن در ماه‌های بعد در امان بمانند.

تأمین امنیت پیش‌خرید با تسهیلات مسکن

امنیت خرید و پایبندی به تعهدات یکی از دغدغه‌های کهنه طرفین معاملات پیش‌فروش و پیش‌خرید است که همچنان پابرجاست و مسئولان مربوطه را به فکر لایحه اصلاح قانون پیش‌فروش ساختمان انداخته که به نظر تصویب و اجرای آن زمان‌بر خواهد بود. با توجه به این شرایط، بانک مسکن به دنبال این است که هرچه زودتر بازار خریدوفروش را به نفع انبوه‌سازان و متقاضیان مصرفی راه‌اندازی کند تا در یک بستر امن و مطمئن هر دو سمت عرضه و تقاضای بازار مسکن بتوانند قبل از تکمیل واحدهای مسکونی، اقدام به پیش‌خرید و پیش‌فروش کنند.

پیش‌ خرید امن آپارتمان با حساب امانی بانک مسکن

نقل‌وانتقال قانونی پیش‌خرید مسکن

قطعاً چگونگی نقل‌وانتقال و پایبندی به تعهدات دغدغه اصلی خریداران و سازندگان در بحث پیش‌خرید و پیش‌فروش مسکن است. در طرح پیش‌خرید مسکن با تسهیلات صندوق یکم، واحدهای مسکونی در حال ساخت در قالب تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای حقوقی مشخص و قابل‌اتکا که تعهدات پیش خریداران و پیش فروشندگان به‌روشنی در آن مشخص‌شده، خریدوفروش می‌شود. پیگیری قانونی تعهدات خریدار و فروشنده در این طرح به طرفین امنیت روانی می‌دهد که بدون کوچک‌ترین نگرانی نسبت به پیش‌خرید و پیش‌فروش واحدهای در حال ساخت اقدام کنند و دغدغه‌ای بابت عمل کردن به تعهدات نداشته باشند.

به گفته رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، به مدیر امور اعتباری بانک مسکن و یکی از اعضای هیئت‌مدیره بانک مأموریت داده‌شده تا هر چه سریع‌تر نسبت به برگزاری جلسات مشترک با انبوه‌سازان و جمع‌بندی نهایی در خصوص بهترین روش راه‌اندازی بازار پیش‌فروش مسکن باواسطه بانک مسکن اقدام شود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

بدون دیدگاه
  1. احسان می‌نویسد

    ترو خدا زود درستش کنید بابا وضع ملت داره متلاشی میشه چقدر بدبختی تازه از مستاجری میخواستیم رها بشم یدفعه این بلا سرمون اوردن

  2. مجيد می‌نویسد

    اگه بشه چي ميشه خوب ميشه ها

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد