رده خبر همه‌چیز درباره عبدالناصر همتی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی

همه‌چیز درباره عبدالناصر همتی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی

خبر
نویسنده: حامد امینی
3 مرداد 1397

عبدالناصر همتی کیست؟

عبدالناصر همتی 61 ساله دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است که به‌عنوان یکی از معدود اساتید تدریس کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران فعالیت دارد. همتی دارای تألیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد است که مهم‌ترین آن‌ها کتاب "اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی" است. وی چندین کتاب ترجمه و ده‌ها مقاله علمی که در نشریات و کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه کرده است در کارنامه خود دارد.

 

سفیر چندروزه ایران در پکن

هیئت دولت در حالی عبدالناصر همتی را به‌عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی معرفی و انتخاب کرد که وی 18 تیرماه امسال به‌عنوان سفیر ایران در پکن منصوب شد و 21 تیرماه در دیدار با مسئولین وزارت امور خارجه کشور چین استوارنامه خودش را تحویل داد و رسماً آغاز به کار کرد. همتی در طول این مدت به‌عنوان سفیر ایران در پکن در اجلاس‌های بسیاری نیز شرکت کرده است! طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه امروز قرار است به‌زودی فرد جدیدی به‌عنوان سفیر جدید ایران در چین انتخاب و به‌عنوان جانشین همتی معرفی شود.

 

اولین مسئولیت اقتصادی

همتی که با کسب رتبه اول به دوره کارشناسی ارشد راه پیداکرده بود، اولین مسئولیت اقتصادی‌اش را نیز در دانشگاه تجربه کرد و در سال 1359 به‌عنوان مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی فعالیتش را آغاز کرد. همتی همچنین مدیریت پخش اخبار و ریاست واحدی مرکز خبر را نیز در کارنامه فعالیت خود در صداوسیما دارد و سال 68 تا معاونت سیاسی سازمان صداوسیما ارتقاء درجه شغلی پیدا کرد.

 

مدیریت 2+12 ساله بر بیمه مرکزی

عبدالناصر همتی به مدت سه دوره و طی سال‌های 73 تا 85 به‌عنوان رئیس‌کل بیمه مرکزی و رئیس شورای عالی بیمه فعالیت داشت و نقش کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی در صنعت بیمه ایفا کرد به‌نحوی‌که در این زمینه از وی به‌عنوان پدر بیمه‌های خصوصی یادشده است. همتی بعد از جدایی از بانک ملی اردیبهشت 95 و با موافقت هیئت‌وزیران مجدد به بیمه مرکزی بازگشت و تا قبل از انتصاب یک ماه اخیر به‌عنوان سفیر ایران در پکن عهده‌دار این مسئولیت بود.

 

مدیرعاملی بانک سینا و ملی

عبدالناصر همتی که هفت سال عهده‌دار مدیریت بانک سینا بود، موفق شده، موسسه مالی و اعتباری بنیاد را به یکی از بانک‌های بخش خصوصی ارتقاء بدهد. ازجمله اقدامات وی در این دوره تلاش برای لغو تحریم بانک سینا بود که منجر به خارج شدن بانک سینا بارأی دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اتحاد اروپائی شد. همتی بعد از جدایی از بانک سینا و از مهرماه سال 92 به‌عنوان مدیرعامل بانک ملی فعالیت خودش را آغاز کرد و حضور تقریباً سه‌ساله‌ای در رأس مدیریت این بانک داشت.

 

کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی

همتی در دوره مسئولیت حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود. وی در آغاز دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تأسیس صندوق ذخیره ارزی را که بعداً به نام حساب ذخیره ارزی شکل گرفت را پیشنهاد داده بود.

 

ریاست بیمه اتکائی آسیایی

همتی در طول حدوداً شانزده سال گذشته و به مدت شش دوره لاینقطع ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکائی آسیائی (کمیسیون اقتصادی – سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد – اسکاپ) مستقر در بانکوک تایلند را بر عهده داشته که بارأی مستقیم روسای بیمه ده کشور مهم آسیایی به این سمت انتخاب‌شده است.

 

روسای بانک مرکزی از ابتدا تأسیس تاکنون

ابراهیم کاشانی 1339
علی‌اصغر پور همایون 1340
مهدی سمیعی 1343
خداداد فرمانفرماییان 1348
مهدی سمیعی 1349
عبدالعلی جهانشاهی 1350
محمد یگانه 1352
حسنعلی مهران 1354
یوسف خوش کیش 1356
محمدعلی مولوی 1357
علی‌رضا نوبری 1358
سید محسن نوربخش 1360
مجید قاسمی 1365
سید محمدحسین عادلی 1368
سید محسن نوربخش 1373
محمدجواد وهاجی (قائم‌مقام رئیس‌کل) 1382
ابراهیم شیبانی 1382
طهماسب مظاهری 1386
محمود بهمنی 1387
ولی‌الله سیف 1392
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد