رده خبر سراب اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه/ وعده‌ای که به جام‌جهانی نرسید

سراب اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه/ وعده‌ای که به جام‌جهانی نرسید

خبر
نویسنده: حامد امینی
24 خرداد 1397

اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه

در اعلام اولیه این طرح، قرار بر این بود که در اواسط تابستان و در مردادماه 96 این امکان فراهم شود که دارندگان کارت‌های ایرانی و روسی از خودپردازهای دو کشور و در فاز بعد، از سایر درگاه‌های پذیرش به‌صورت مشترک استفاده کنند. طرح جدید این‌طور تعریف‌شده بود که مشتری از کارت‌های ریالی عضو شتاب در روسیه استفاده می‌کند و با توجه به نرخی که با بانک توافق شده، بانک مبلغ ارز را پرداخت کرده و از حساب مشتری ریال برداشت می‌کند. ادعایی که در مردادماه رنگ و بوی واقعیت به خودش نگرفت و اجرایی شدن آن به پاییز موکول شد.
 

اتصال بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم

در هفته پایانی مهر 96 اعلام شد که پس از گشایش پاکت‌های مالی 8 شرکت پیشنهاددهنده در مناقصه بین‌المللی برای تهیه سامانه سوییچ کارت استاندارد، شرکت BPC روسیه به‌عنوان برنده مناقصه برای اجرای طرح انتخاب‌شده است و امضای قرارداد بین نماینده بانک مرکزی و BPC روسیه، نخستین گام‌ها برای اتصال سیستم‌های پرداخت ایران و روسیه به شبکه‌های بین‌المللی را کلید زد. اگرچه طبق وعده‌ووعیدها قرار بود امکان اجرای خدمات بانکی جدید در پاییز فراهم شود اما بازهم زمان ارائه خدمات به تعویق افتاد و اعلام شد که بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، امکان استفاده از کارت‌های عضو شتاب ایرانی در روسیه و کارت‌های بانکی روس‌ها در بانک‌های داخل ایران امکان‌پذیر خواهد شد.
 

بانک‌های ایرانی زیرساخت‌های لازم در این حوزه را ندارند!

درحالی‌که شمارش معکوس برای اجرایی شدن خدمات بانکی جدید وعده داده‌شده از سوی بانک مرکزی آغازشده بود، به‌یک‌باره در فروردین‌ماه 97 اعلام شد که به دلیل مباحث حقوقی از سرعت انجام زیرساخت‌های طرح کاسته شده و برای ایجاد ارتباط بانکی بین ایران و روسیه نیازمند عقد قرارداد بین بانک‌های مرکزی دو کشور است و تا زمانی که قرارداد منعقد نشود، طرف روس برای عملیاتی شدن آن مشکلاتی دارد!
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص مشکلات به وجود آمده این‌طور توضیح داد که در بحث ارتباطات بین‌المللی، بحث استانداردهای امنیتی و کسب‌وکاری اهمیت بالایی دارد که متأسفانه به دلیل عدم ارتباط با جامعه بین‌المللی خیلی از بانک‌های ایرانی زیرساخت‌های لازم در این حوزه را ندارند!
 

کرباسیان وزیر اقتصاد، اسفند 96: 10 روز دیگر!

توضیحات فرد مسئول در بانک مرکزی و مطرح کردن موضوعاتی چون عدم قرارداد بانک مرکزی با طرف مقابل روسی و نداشتن زیرساخت‌های لازم امنیتی از سوی بانک‌های ایرانی، باعث خاکستری شدن دورنمای این طرح بین‌المللی بانکی شد و ذهنیت شعاری بودن آن را در اذهان عمومی به واقعیت نزدیک‌تر کرد.
 
درحالی‌که استفاده از کارت‌های شتاب در روسیه تقریباً به سرابی دست‌نیافتنی تبدیل‌شده بود، در آخرین روزهای سال گذشته کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی ایران در نشست خبری کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، ادعایی عجیب را مطرح کرد و وعده داد که با توجه به برطرف شدن مشکلات بانکی دو کشور، شهروندان ایرانی و روسی از 10 روز دیگر می‌توانند از کارت‌های عضو شبکه شتاب، در هر دو کشور استفاده کنند. ادعایی که البته با پرونده سال 96 بایگانی شد و شاید به‌نوعی پیشواز رفتن برای دروغ 13 سال 97 بود!
 

مقام مسئول روسی: سیستم پرداختی میر روسیه تا پایان سال جاری میلادی

پرونده سراب گونه اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه در سال 97 با صحبت‌های به نظر نزدیک به واقعیت آناتولی آکساکوف رئیس کمیته دوما در امور مالی روسیه مجدداً گشوده شد. مقام مسئول روسی با اعلام اینکه حجم کارت‌های اعتباری روسیه و ایران تفاوت‌های اساسی دارند و باید زیرساخت‌های آن با استانداردهای دو کشور فراهم شود اعلام کرد که انتظار داریم سیستم پرداختی میر روسیه تا حداکثر پایان سال جاری میلادی راه‌اندازی شود.
ادعایی که آب پاکی را روی دست مخاطبان ایرانی و بخصوص مسافران جام جهانی روسیه ریخت تا قید همراه داشتن کارت‌های بانکی عضو شتاب را بزنند و همچنان به فکر «چنج کردن» ارز در مسکو باشند!

بانک مرکزی:بی اطلاعیم!

«رده» برای اطلاع از آخرین وضعیت اتصال کارت های بانکی ایران و روسیه و پیگیری این موضوع که آیا مسافران ایرانی جام جهانی 2018 می توانند از کارت های عضو شتاب خود در روسیه استفاده کنند یا نه، تماس هایی را با بانک مرکزی برقرار کرد که اظهار بی اطلاعی این مسئولان در نوع خودش جالب و قابل تامل بود!

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد