رده خبر 10 نکته کلیدی که قبل از اقدام برای دریافت وام مسکن باید بدانید

10 نکته کلیدی که قبل از اقدام برای دریافت وام مسکن باید بدانید

خبر
نویسنده: رده
7 مرداد 1402
۱۰ نکته کلیدی وام مسکن

استفاده هم‌زمان از وام جعاله

متقاضیان وام مسکن چه از طریق خرید اوراق حق تقدم و چه از طریق سرمایه‌گذاری در وام مسکن جوانان بانک مسکن دریافت می‌کنند، می‌توانند به‌صورت همزمان از وام جعاله تعمیرات نیز بهره‌مند شوند. برای دریافت وام جعاله نیز باید اوراق تهیه کرد و مبلغ این وام تا پایان سال جاری برای هر نفر، ۸۰ میلیون تومان با نرخ سود ۲۲.۵درصد است که زمان بازپرداخت اقساط آن‌که ماهانه حدود 2میلیون و 230هزار  تومان خواهد بود، 5 ساله است.

پرداخت اقساط به سه روش

افرادی که از طریق خرید اوراق حق تقدم موفق به دریافت تسهیلات مسکن می‌شوند، می‌توانند اقساط تسهیلات خود را به سه روش ساده، پلکانی سالانه و پلکانی دوره‌ای پرداخت کنند.
در روش ساده شما می‌توانید یک مبلغ ثابت را در طول مدت بازپرداخت اقساط بپردازید که رقم قسط اول با رقم قسط آخر کاملاً برابر است. در روش پلکانی سالانه و یا دوره‌ای اقساط از مبلغ کم شروع می‌شود و سال‌به‌سال (سالانه) و یا 4 سال به 4 سال (دوره‌ای) افزایش پیدا می‌کند که قسط‌های اول بسیار سبک است و با افزایش زمان این اقساط افزایش پیدا می‌کند.

آخرین قیمت‌های اوراق تسهیلات مسکن

دریافت وام ساخت با اوراق حق تقدم

برای دریافت وام خرید مسکن می توان از اوراق حق تقدم مسکن یا همان تسه هم استفاده کرد. با استفاده از اوراق دیگر نیازی به انتظار و خواباندن سپرده  برای دریافت وام ندارید. برای دریافت وام مسکن باید 1600برگه اوراق خریداری کنید که قیمت امروزی‌اش چیزی حدود ۱۰۰میلیون تومان می‌شود. به زبان ساده بگوییم: برای گرفتن وام زوجین به مبلغ 800 میلیونی مسکن باید حدود ۱۰۰میلیون تومان اوراق حق تقدم بانک را بخرید تا تسهیلات خرید مسکن بگیرید.

رابطه میزان تسهیلات با سن بنا

پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل خرید اوراق حق تقدم برای آپارتمان‌های نوساز تا حداکثر ۲۵سال قابل پرداخت است و چنانچه از تاریخ صدور پروانه ساختمانی بین ۲۵ تا ۳۰سال گذشته باشد، مبلغ کمتری – حدود نصف – از سقف تسهیلات ۴۸۰ میلیونی مسکن به او تعلق می‌گیرد. آپارتمان‌های با عمر بیشتر از ۳۰سال هم مشمول دریافت وام مسکن نخواهند بود و بهتر است سراغشان نروید.

تکمیل امتیاز با خرید اوراق حق تقدم

اگر امتیاز مسکن جوانان فردی به حدنصاب نرسیده باشد می‌تواند کمبود امتیاز خود را از طریق خرید اوراق جبران کند. در این حالت سقف وام نباید از سقف وام اوراق (۴۸۰ میلیون در تهران، ۳۲۰میلیون در شهرهای بزرگ و ۲۴۰میلیون در سایر شهرها) بیشتر شود.
امتیاز تسهیلات مسکن به ازای هر شش ماه یک برابر متوسط موجودی حساب محاسبه می‌شود و روش محاسبه امتیاز تسهیلاتی بدین ترتیب است که متوسط موجودی حساب به ازای کمترین مانده در طی روز در نظر گرفته خواهد شد و در قالب فرمول زیر محاسبه می‌شود.

تسهیلات زوجین با خرید اوراق یک‌نفره

اگر زوجین قصد اخذ وام همزمان برای خرید خانه را داشته باشند و یکی از آن دو نفر دارای سپرده مسکن باشد، نفر دیگر می‌تواند از محل اوراق وام خود را تأمین کند. در این حالت سقف وام در تهران برای هر کدام از زوجین ۴۸۰میلیون تومان خواهد بود.

نحوه خرید و قیمت روز اوراق حق تقدم

متقاضیان استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توانند این اوراق را از طریق شرکت‌های کارگزاری فرا بورس و یا شعب بانک مسکن خریداری کنند. قیمت خریدوفروش هر سهم اوراق حق تقدم با توجه به قیمت پایه روز قبل توسط فرا بورس تعیین و اعلام می‌شود اما یادتان باشد برای گرفتن تسهیلات باید ۱۶۰۰سهم یا برگه حق تقدم بخرید. برای دریافت آخرین اطلاعات در مورد قیمت اوراق بانک مسکن می‌توانید به یکی از شعب کارگزاری فرا بورس مراجعه و یا از طریق بخش قیمت اوراق تسهیلات مسکن کسب اطلاع کنید.

خریدوفروش اوراق حق تقدم

اوراق موجود در بانک مسکن از تخصیص به سپرده‌گذاران حساب ممتاز به دست می‌آید که این سپرده‌گذاران، اوراق خودشان را جهت فروش به کارگزاری بانک مسکن ارائه می‌کنند و متقاضی دریافت تسهیلات با اوراق حق تقدم این اوراق را خریداری و بدون نوبت تسهیلات مسکن را دریافت می‌کند. درواقع پول ناشی از خریداری اوراق که وام‌گیرنده پرداخت می‌کند به‌حساب دارنده حساب ممتاز (اوراق) واریز خواهد شد و بانک مسکن یا کارگزاری نقش واسطه بین عرضه‌کننده و تقاضاکننده را دارد.

نحوه فروش و یا پس دادن اوراق خریداری‌شده

اگر متقاضی دریافت تسهیلات مسکن پس از خرید اوراق، از دریافت وام منصرف شود و قصد فروش و یا بازپس‌گیری پول خود را داشته باشد، امکان فروش اوراق خریداری‌شده و بازگشت پول حداقل پس از ۶ ماه وجود نخواهد داشت و بعد از گذشت زمان تعیین‌شده می‌تواند اقدام کند.

مابه‌التفاوت وام اوراق حق تقدم بانک مسکن

اخذ مابه‌التفاوت وام اوراق حق تقدم بانک مسکن در زمان تعویض وثیقه و یا هنگام انتقال مانده بدهی، از محل اوراق به‌شرط رعایت سقف‌های ۴۸۰میلیون تومانی در تهران، ۳۲۰میلیون تومانی در مراکز استان‌ها و  ۲۴۰ میلیون تومانی در سایر مناطق شهری امکان‌پذیر است.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

بدون دیدگاه
  1. Meisam می‌نویسد

    سوال داشتم
    میشه فقط تقاضا وام جعاله داد؟
    من حسابی تو بانک مسکن ندارم تا حالا تسهیلاتی نگرفتم.

    1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد