رده بررسی چطور وام مشاغل خانگی بگیریم؟ آیا این وام به ضامن نیاز دارد؟

چطور وام مشاغل خانگی بگیریم؟ آیا این وام به ضامن نیاز دارد؟

بررسی

اگر کسب‌وکاری راه‌ انداخته‌اید و نیاز به سرمایه‌ای برای توسعه کارتان دارید، وام مشاغل خانگی گزینه خوبی برایتان خواهد بود.

نویسنده: حامد امینی
23 آبان 1402

بر اساس اعلام صورت گرفته از سوی وزیر کار و رفاه اجتماعی، مشاغل خانگی در صورت داشتن شرایط لازم وام اشتغال زایی بدون بهره دریافت می‌کنند. نکته جالب اینکه ۸۰درصد از صاحبان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می‌دهند اما گرفتن این وام نیاز به داشتن شرایطی دارد.

شرایط دریافت وام اشتغال خانگی

  • متقاضی دریافت این وام نباید جزو شاغلین رسمی، دولتی، پیمانی و… باشد.
  • بازنشستگان دولتی و غیردولتی مشکلی برای دریافت وام اشتغال خانگی ندارند.
  • متقاضی وام باید در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی «mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir»، ثبت‌نام کرده و در سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور، اقدام به احراز هویت و درخواست صدور مجوز برای کسب و کار خانگی  خودش کند.
  • متقاضی باید گواهی مهارت در رشته مورد فعالیت خود را بگیرد.
  • بیشتر بانک‌ها برای دادن وام، شرط سنی ۱۸سال را به عنوان حداقل سن لحاظ می‌کنند. البته بانک‌ها تقاضای گواهی عدم سوءپیشینه کیفری و کارت پایان خدمت هم می‌کنند.
نکته: نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مصوب کردند که پرداخت وام مشاغل خانگی خُرد نیاز به ضامن ندارد. بر اساس این مصوبه، اعطای تسهیلات به متقاضیان ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای خُرد خانگی صرفاً بر مبنای اعتبارسنجی و با اخذ سفته از متقاضی انجام می‌پذیرد. این مصوبه پس از تایید‌های نهایی برای اجرا به دولت ارسال می‌شود.

وام مشاغل خانگی چقدر است؟

مبلغ وام برای کسب و کارهای خانگی در سال ۱۴۰۲ مشخص شده و به هر نفر حداکثر تا سقف ۱۵۰میلیون تومان وام می‌دهند. یعنی اگر کسب وکاری راه انداخته‌اید که سه نفر در آن شاغل هستند، تا ۴۵۰میلیون تومان امکان گرفتن وام خواهید داشت. سقف وام مشاغل خانگی هم ۴میلیارد تومان برای مشاغل با حداقل نیروی کار ۴۰ نفر است. سود این تسهیلات هم ۴درصدی است که البته کارمزد وام است نه بهره و به عنوان تسهیلات با سود پایین به متقاضیان داده می‌شود.

گرفتن وام چقدر طول می‌کشد؟

اگر همه مدارک مورد نیاز برای گرفتن وام را تحویل بانک بدهید، حداکثر تا ۴۵ روز کاری طول می‌کشد تا وام مشاغل خانگی را تحویل شما بدهند.

مراحل دریافت وام اشتغال خانگی

متقاضیان مشاغل خانگی باید از مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی موردنظر برخوردار باشند.

  • درصورتی‌که شغل موردنظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی موجود نباشد، متقاضی می‌تواند شغل مدنظر خود را پیشنهاد نماید. مشاغل پیشنهادی متعاقباً بررسی و در صورت تصویب، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.
  • اشخاصی که در قالب فرم افراد تحت پوشش ثبت‌نام می‌کنند، در صورت داشتن شرایط لازم و وجود پشتیبان متناسب با شرایط آنان، به شخص پشتیبان معرفی خواهند شد.
  • ثبت‌نام افراد تحت پوشش به معنای اشتغال قطعی یا فوری فرد ثبت‌نام‌شده نیست.
  • انجام فعالیت توسط سایر اعضای خانوار منوط به موافقت و رضایت سرپرست خانوار است.
  • متقاضیان انجام فعالیت در قالب “تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی”لازم است گزینه «تعاونی» را انتخاب و در صورت تشکیل تعاونی تأمین نیاز، می‌توانند در قسمت پشتیبان حقوقی ثبت‌نام کنند.
  • پس از تکمیل فرم ثبت‌نام، درصورتی‌که اطمینان از صحت اطلاعاتی که در فرم وارد نموده‌اید، با کلیک بر روی علامت ثبت‌نام خود را قطعی نمایید.
  • سؤالات مربوط به هزینه و تسهیلات موردنیاز فعالیت، صرفاً برای اطلاع ازنقطه‌نظر شما بوده و تعیین میزان تسهیلات موردنیاز بر عهده دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

4 دیدگاه
  1. صفی می‌نویسد

    باسلام اگر در ابتدای شروع کار ۱۵۰ تومن وام دریافت کردیم و بعد شغلمون رو گسترش دادیم با نیروی کار بیشتر امکان گرفتن وام بیشتر رو داریم؟؟؟

  2. عبدالله می‌نویسد

    سلام من تو بانک ملی اسمم در اومده اما از مهر ماهه دوتام ضامن دارم از مهر ماهه میگن سیستم بستس مگه میشه؟

    1
  3. قاسم می‌نویسد

    همه ا ش سر کاری هست. دی 1401 ثبت نام کرد و گواهی موقت صادر شد هیچ کاری نکردند حتی سر نزدند ببینند تو منزل چه کاری می کنیم.

    10
  4. مری می‌نویسد

    چطور میتومم وام بگیرم برای خانه بازی وسیله تهیه کنم

    13
    1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد