رده خبر سیف: فقط در بانک‌ها و موسسات مجاز سپرده‌گذاری کنید/ مدیران فرشتگان باید بادارایی شخصی خود کسری‌ها را جبران کنند

سیف: فقط در بانک‌ها و موسسات مجاز سپرده‌گذاری کنید/ مدیران فرشتگان باید بادارایی شخصی خود کسری‌ها را جبران کنند

خبر
نویسنده: رده
12 خرداد 1396

ولی الله سیف سیف در کانال تلگرامی خود نوشت توضیحاتی در مورد بانک‌ها و موسسات مجاز، سرنوشت سپرده‌گذاران نوشت:
 
موضوع ساماندهی بازار غیر متشکل پولی از مسائلی است که همواره محل ابهام برای هم‌وطنان گرامی بوده و مدام این پرسش مطرح می‌شود که چرا بانک مرکزی به کار غیرمجازها در بازار پول پایان نمی‌دهد؟

طی سال‌های گذشته همواره بانک مرکزی در این مسیر تلاش کرده و بالغ‌بر یک‌صد تعاونی غیرمجاز را ساماندهی کرده و صدها تعاونی و صندوق غیرمجاز را تعطیل نموده است. برخی محدودیت‌ها ازجمله محدودیت‌های قانونی موجب شد فرآیند ساماندهی به طول انجامد.
در اواخر سال 1383 بود که قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون بر ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی با محوریت بانک مرکزی تأکید کرد. در اواخر سال 95 تصویب قوانینی ازجمله «قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» و «قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» اختیارات قابل‌توجهی به بانک مرکزی داد و با این اختیارات، بانک مرکزی می‌تواند بااقتدار بیشتر، از فعالیت غیرمجازی‌ها و ایجاد مؤسسات غیرمجاز جدید جلوگیری کند.
با اتکا به این پشتوانه قانونی، بانک مرکزی باهدف سلامت مالی و پایداری هرچه بیشتر شبکه بانکی کشور، بهبود روش‌های بانکداری، نظارت دقیق‌تر بازار پول و درنهایت صیانت از سپرده‌های هم‌وطنان، موضوع را با جدیت پیگیری کرده و خواهد کرد.
همچنین در حال حاضر همکاری و همراهی مناسبی از سوی قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مسئول با بانک مرکزی در این خصوص وجود دارد که جا دارد از این همراهی تشکر کنم.
باید خاطرنشان شود در این مسیر بانک مرکزی همواره خود را نماینده سپرده‌گذاران می‌داند و برای احقاق حقوق قانونی آن‌ها، حداکثر تلاش خود را اعمال می‌کند؛ بنابراین هم‌وطنان گرامی می‌توانند بدون نگرانی در مورد سپرده‌های خود با بانک‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی و همچنین مؤسسات اعتباری مجاز همکاری داشته باشند.
در مورد اتفاقات اخیر که به موضوع تعاونی‌های غیرمجاز ازجمله تعاونی اعتبار غیرمجاز و منحله فرشتگان مربوط می‌شود، بانک مرکزی باهدف حفظ منافع سپرده‌گذاران، با همراهی قوه قضاییه تمهیداتی اندیشیده است که از آن جمله شناسایی و ارزیابی دارایی‌های این تعاونی و اختصاص خط اعتباری به موسسه اعتباری کاسپین به‌اندازه دارایی‌های شناسایی‌شده است تا امکان تعیین تکلیف و یا پرداخت سپرده‌های مردم فراهم شود و آن‌ها منتظر وصول تسهیلات یا فروش دارایی‌ها نشوند. بر این اساس، حین و بعد از انتقال دارایی‌های تعاونی اعتبار منحله فرشتگان به مؤسسه اعتباری کاسپین، از سپرده‌گذاران برای مراجعه به شعب و تعیین تکلیف سپرده‌هایشان دعوت به عمل آمد.
بانک مرکزی مستمراً و با حداکثر سرعت فرآیند ساماندهی و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران را به‌پیش می‌برد و امیدوارم ظرف چند ماه آینده مسائل مربوط به این تعاونی با همراهی سپرده‌گذاران محترم به‌طور کامل، حل‌وفصل شود.

پس از اتمام شناسایی و ارزیابی دارایی‌های تعاونی اعتبار غیرمجاز و منحله فرشتگان، در صورت وجود کسری برای پرداخت سپرده سپرده‌گذاران، تأمین هر میزان کسری بر عهده مؤسسین و مدیران است و باید آن را از محل دارایی‌های شخصی تأمین کنند و هرگونه دارایی و اموالی را که به نفع خود از تعاونی برداشت کرده باشند، عودت دهند تا سپرده‌گذاران به حقوق خود دست یابند.

ساماندهی مؤسسه‌های غیرمجاز، ارتباطی با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز که اسامی آن‌ها در وب‌سایت بانک مرکزی وجود دارد، نخواهد داشت و فعالیت شبکه بانکی مجاز کشور باانضباط و سلامت ادامه دارد.

مجدداً به هم‌وطنان عزیز توصیه و تأکید می‌کنم فقط به بانک‌ها و مؤسسات مجاز مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند که آن‌ها تحت پوشش و نظارت بانک مرکزی، از سلامت و استحکام مناسبی برخوردار بوده و علاوه بر آن بر اساس ضوابط، تحت پوشش صندوق ضمانت سپرده‌ها قرار دارند.

در پایان از همه مردم عزیز و مسئولان محترم انتظار دارم با صبر و شکیبایی، ما را در مسیر ساماندهی مؤسسات غیرمجاز و احقاق حقوق قانونی سپرده‌گذاران یاری کنند تا ان‌شاءالله در سال 1396 بتوانیم به فعالیت‌های مخرب این‌گونه مؤسسات در بازار پولی کشور پایان دهیم.

بمَنِّهِ و عونِه
ولی الله سیف

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

بدون دیدگاه
  1. عسل می‌نویسد

    جناب سيف شماتصميم قطعيتون وبگيريدكه كدام بانك وموسسه ازنظرشمامعتبرهست وخواهدماندمادرهمان بانك وموسسه اي كه شماميفرماييدسپرده گذاري كنيم فقط خواهشا١٥روزبعدنظرمباركتون عوض نكنيدومردم بدبخت نفرماييد

    3
  2. قاسم می‌نویسد

    میخواستم بدونم بالاخره تکلیف سپرده های ما در مؤسسه ثامن الائمه چی میشه چرا میگن هر روز فقط یک میلیون تومان می تونید بردارید حساب روز شمار یعنی چه مگه نه اینه که هر چه تو حسابت هست هر موقع بخوای میتونی برداری تو رو خدا ما رو از این سر در گمی در بیاورید.

    1. افشین می‌نویسد

      سلام وخدا قوت-بنده هم نگران سپرده ام در ثامن بودم لیکن برادرم که در پلیس اقتصادی خدمت میکنه گفت که پنجشنبه با دستور دادستان در تهران موضوع ثامن را بررسی کرده اند وثامن هیچ مشکلی ندارد وفقط شایعه بوده که جو را به هم بریزند وگفت که با اقدام اخیر. بانک مرکزی که در لیست ۴۲موسسه وبانک در سامانه بانک مرکزی قرار گرفته سپرده ها بیمه هم هستند فقط مشکل هجوم احساسی افراده لذا به بنده گفت که حتی اگر پول ضروری نیاز دارم از جای دیگری بگیرم وهمکاری کنیم شایعه نابود بشه وجوعادی شود لذا اصلا نگرانی نداشته باشید وبه بقیه هم اطلاع دهید-التماس دعا

  3. یاسر می‌نویسد

    لطفا اطلاع رسانی کنید
    موسسات مجاز که از طرف بانک مرکزی در سایت خود بانک مرکزی اعلام شده لینک
    http://www.cbi.ir/BanksInstitutions/BankInstitute.aspx

  4. مطهری می‌نویسد

    آقای سیف می فرمایند که مردم در بانکها و موسساتی که نامشان در سایت بانک مرکزی به عنوان مجاز آمده با اطمینان سپرده گذاری کنند. اما ما یک سوال جدی داریم. از کجا معلوم که ما همین کار را انجام دهیم ولی یک سال بعد اعلام کنند که مجوز فلان بانک مشروط بوده و برای مردم سوء تفاهم پیش آمده. دقیقا بلایی که سر کاسپین آمد.
    هم اسمش به عنوان مجاز در سایت بانک مرکزی بود و هم چند سال بدون مشکل فعالیت می کرد. وقتی به مشکل خورد ناگهان بانک مرکزی اعلام کرد مجوز مشروط بوده است. در واقع اعلام نمود این موسسه ای که طی چند سال گذشته با تابلوی کاسپین فعالیت می کرده و دفترچه حساب سپرده با نام کاسپین صادر می کرده، کاسپین مورد نظر بانک مرکزی نیست و مردم گول تابلو و دفترچه صادره و اسمی که در سایت بانک مرکزی آمده بوده را نباید می خوردند.
    از کجا بدانیم که فردا برای موسسه نور، بانک آینده، موسسه ملل و … هم همین را نگویند. از کجا بدانیم که مجوز اینها سوء تفاهمی نیست. شما را به خدا بگویید چطور و از کجا استعلام کنیم که خیالمان راحت شود و مثل کاسپینی های بیچاره که به بانک مرکزی اطمینان کردند، بدبخت نشویم.

    2
    1. فرزاد می‌نویسد

      دوست عزیز (آقا یا خانم مطهری) وقتی شما مقام رسمی و نفر اول بانک مرکزی رو قبول نداری دیگه چه پاسخی راضیت میکنه ؟! بانک ها و موسسات مجاز در سایت بانک مرکزی مشخص هستند و شباهت اونها به موردی که برای کاسپین بوجود اومد اصلا کار درستی نیست. کاسپین رو فرشتگان پایین کشید. اگر اطلاعات کافی ندارید حداقل اذهان بقیه رو مشوش نکنید! شما که از بانک آینده اسم می بری قبلش باید بدونی طبق آخرین ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی کشور و معرفی صد شرکت برتر، بانک آینده به لطف خدا جایگاه هشتم در میزان دارایی و جایگاه هجدهم در میزان درآمد رو به خودش اختصاص داده. همچنین ماه قبل که صورت های مالی بانک ها برای سال مالی 95 منتشر شد بانک آینده باز هم به لطف خدا جزو معدود بانک های سودده معرفی شد. می تونید در گوگل سرچ کنید. پس ناآگاهانه با کاسپین و امثالهم مقایسه اش نکن!

    2. پوریا می‌نویسد

      سلام دوست عزیز تا جایی که من اطلاع دارم افرادی به مشکل خوردن که سپرده شون پیش موسسه فرشتگان بوده و اون موقع هم مجوز نداشته. پیشنهاد میکنم فقط نزد بانک ها و موسسات مجاز سپرده گذاری کنید

    3. بی خیال می‌نویسد

      بابا من میگم اینا همش سیاسیه هر وقت موسسه ای ذخیره بیشتری بهشون بده مجازه در غیر اینصورت غیرمجازه

      1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد