رده خبر جایگزینی موبایل به‌جای کارت بانکی در پرداخت‌ها

جایگزینی موبایل به‌جای کارت بانکی در پرداخت‌ها

خبر

با فناوری جدید بانک مرکزی

نویسنده: رده
12 اردیبهشت 1396

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی – امروز در نشستی خبری به تشریح جزئیات فناوری جدیدی که از این پس در شبکه بانکی عملیاتی خواهد شد پرداخت.
 
بر اساس توضیحات وی، با توجه به سیستمی که طراحی شده وقتی صاحب کارت‌های بانکی برای خرید به فروشگاه‌ها و یا خودپردازها مراجعه می‌کنند دیگر نیازی نیست از کارت بانکی برای انجام عملیات بانکی استفاده کند. فرآیند به این صورت است که متقاضی برنامه و اپلیکیشن مربوطه را در گوشی موبایل خود نصب کرده و از این نرم‌افزار برای خرید استفاده می‌کند به‌طوری که وقتی کارت بانکی را در این نرم‌افزار تعریف می‌کند آنگاه توسط بانک مربوطه رمزگذاری شده و شماره کارت وی شبیه‌سازی می‌شود. بنابراین هنگامی که برای پرداخت دستگاه‌های پز مراجعه می‌کند با فعال شدن این نرم‌افزار گوشی موبایل را به دستگاه نزدیک کرده و از طریق نشانه‌گذاری که کرده پرداخت در پایانه فروش انجام خواهد شد و دیگر نیازی به استفاده از کارت نیست از سویی دیگر در مورد دستگاه‌های خودپرداز نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.
 
این در حالی است که این فناوری از امنیت بسیار بالایی نسبت به کارت‌های بانکی برخوردار است. به‌طوری که اگر کارت‌های بانکی دارای یک رمز هستند استفاده از این فناوری سه لایه امنیتی را به همراه خواهند داشت به‌طوری که در جریان نشانه‌گذاری که براساس این نرم‌افزار انجام می‌شود اول باید طرف استفاده‌کننده رمز گوشی موبایل را باز کند، دوم رمز برنامه نشانه‌گذاری و سوم رمز کارت خواهد بود که خود امنیت آن را به شدت افزایش می‌دهد و حتی در هنگامی که گوشی موبایل مفقود شود نگرانی چندانی از بابت دسترسی به این نرم‌افزار و خالی شدن حساب بانکی وجود ندارد.
 
در عین حال در هنگام مفقودی گوشی و جایگزینی موبایل جدید نرم‌افزار مجدد قابلیت تعریف داشته و برنامه‌های قبلی بر می‌گردد.
 

سقف پرداخت‌ها و زمان اجرا

طبق آنچه که حکیمی توضیح داده این برنامه در حال حاضر قابلیت اجرا داشته و از اولین روز نمایشگاه کتاب در این محل به‌طور رسمی اجرایی خواهد شد و دستگاه‌های پزی که مورد استفاده قرار می‌گیرند از این قابلیت برخوردار خواهند بود. در ابتدا سقف قابل پرداخت با نرم‌افزاری نشانه‌گذاری 200 هزار تومان است که تا شش ماه آینده این سقف تا 50 میلیون تومان یعنی میزان خریدهای روزانه کارت‌های بانکی افزایش خواهد یافت.
 
نکته دیگر در رابطه با این فناوری این خواهد بود که در مراحل بعد سرویس‌های دیگری به آن اضافه می‌شوند که از آن به عنوان متحول کننده صنعت پرداخت یاد می‌شود. مرحله اول این‌که در قالب پرداخت‌هایی که از آن به عنوان پرداخت‌های Touch & Go «بزن و برو» در دنیا یاد می‌شود دیگر نیازی به حتی وارد کردن رمز نیست، یعنی کاربر گوشی موبایل خود را نزدیک دستگاه پز قرار داده و در کمتر از چند ثانیه پول برداشت می‌شود. فعلا قرار است سقف پرداختی برای این رقم نیز تا حدود 200 هزار تومان تعریف شود و در آینده امکان استفاده خواهد داشت. در واقع این نوع حالتی شبیه کیف پول‌های الکترونیکی دارد.
 
اما در فرآیند دیگر پرداخت مربوط به فضای مجازی است. این در حالی است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از فروشندگان ترجیح می‌دهند در قالب کانال‌ها و یا فروشگاه‌های مجازی اجناس خود را عرضه کنند که البته اکنون برای پرداخت مبلغ فرآیندی که تا حدی پیچیده است انجام می‌شود. اما در قالب نشانه‌گذاری این امکان وجود دارد که بخشی از اطلاعات مشتری که محرمانه هستند برداشت شده و مابقی در اختیار فروشندگان قرار می‌گیرد که در این حالت با شرایط امنیتی که برای آن پیش‌بینی شده پرداخت‌ها به راحتی انجام خواهد شد.
 

 کمک دو سامانه برای اجرای فناوری نشانه‌گذاری

در راستای اجرای این برنامه بانکی دو سامانه سهند (سامانه هدایت نشانه دیجیتال) و همچنین مانا (مرکز ارائه نشانه الکترونیکی) فرآیندی را انجام می‌دهند به‌طوری که مانا شماره رمز را به نشانه و نشانه را به شماره رمز تبدیل می‌کند و بانک‌ها از طریق این شرکت‌ها می‌توانند به مشتریان خود خدمات دهند که البته ماناها می‌توانند به صورت مستقل و یا وابسته به بانک فعالیت کنند.
 
از سوی دیگر سامانه سهند به گونه‌ای عمل می‌کند که وقتی در پرداخت نشانه‌گذاری انجام شود آن را به مانا هدایت کرده و از آن شماره کارت را دریافت می‌کند. سهند سامانه‌ای است که به شبکه شتاب متصل است.
 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد