رده بررسی 10 نکته کنکوری برای امنیت حساب بانکی

10 نکته کنکوری برای امنیت حساب بانکی

بررسی

اگر حداقل یک حساب بانکی دارید، باید حواستان به این حرف‌ها باشد

نویسنده: سعید خوشبخت
13 دی 1398

پای خودپرداز برای فردی پول جابجا نکنید

امنیت حساب بانکی شما از هر چیزی مهم‌تر است. پس اگر نزدیک خودپرداز شدید و دیدید که کسی پیشتان می‌آید و به شما می‌گوید که باید خیلی سریع به‌حسابش پول بریزد و بانک‌ها بسته شده‌اند و از شما می‌خواهد که پول نقد را از او بگیرید و از حسابتان به آن فرد کارت به کارت کنید، این کار را نکنید. اگر قصد انجام کارهای نوع‌دوستانه دارید به خیریه‌های معتبر کمک کنید. اما انجام این کار ریسک‌های زیادی دارد. چراکه ممکن است پول از حساب شما به‌حساب یک فروشنده مواد مخدر منتقل‌شده باشد. در این صورت شما برای اثبات بی‌گناهی خود در آگاهی باید خیلی دردسر بکشید.

وام 100 میلیون دلاری وجود ندارد

هیچ شرکتی در دنیا نمی‌خواهد به شما 100 میلیون دلار وام 1 درصدی بدهد. منطقی باشید و اگر ایمیلی با این مضامین دریافت کردید فقط پاکش کنید. خود ما در بخش نظرات رده هر از چند گاهی پیغام‌های این‌چنینی می‌بینیم که قصد فریب مخاطبان را دارند. (که البته منتشر نمی‌شوند)

تمام این پیام‌ها صرفاً یک کلاهبرداری است و قصد ارسال‌کنندگان هم این است که خودتان دودستی موجودی حسابتان را به حسابشان بریزید. یادتان باشد که حتی اگر پولی هم پرداخت نکنید فرستادن اطلاعات شخصی و تصویری از پاسپورتتان هم برای شما خطرناک است. چراکه ممکن است یک روز در یک فرودگاه بین‌المللی به خاطر انجام جرمی که به نام شما انجام‌ شده است، بازداشت شوید.

حساب شما حساب شرکت نیست

رئیستان به شما می‌گوید که از کار شما خیلی خوشش آمده و قصد دارد با یک ترفیع بزرگ موقعیت کاری شما را خیلی بهتر کند. یکی دو هفته بعد از بروز مشکلی در شرکت خبر می‌دهد و از شما خواهش می‌کند برای اینکه حساب‌های شرکت دچار مشکل نشود فعلاً بخشی از واریزهای شرکت به‌حساب شما باشد. او به شما می‌گوید که چون خیلی امین و قابل‌اعتماد هستید شما را انتخاب کرده و به هیچ‌کس دیگری اطمینان ندارد.

رئیستان به شما دروغ گفته است. شما مورد اطمینان او نیستید بلکه طعمه‌ای هستید که قرار است به یک دردسر کاملاً تمام‌عیار دچار شود. تمام این داستان‌ها برای این است که از حساب شما در بهترین حالت برای فرار مالیاتی و در حالت بدتر برای پول‌شویی یا تأمین مالی جرائم استفاده شود. فریب نخورید و این پیشنهاد را هرگز قبول نکنید.

حساب سرد و گرم داشته باشید

یک پیشنهاد برای مسئله امنیت استفاده از حساب‌های سرد و گرم است. حساب سرد شما یک حساب بانکی است که واریزی‌ها به شما به آن حساب انجام می‌شود. اما شما از این حساب فقط به شماره‌حساب دیگر خودتان که همان حساب گرم شماست پول انتقال می‌دهید و با کارت‌بانکی حساب گرمتان کارت می‌کشید و از خودپرداز پول برمی‌دارید. در حساب گرمتان همواره مبلغی هست که بتواند هزینه‌های روزمره شما را پوشش دهد اما در آن حساب لازم نیست میلیون‌ها تومان پول نگهدارید. درصورتی‌که ماندهٔ حساب گرمتان کم شد در نقطه‌ای امن و از طریق شعبه یا اینترنت بانک در منزل به‌حساب گرمتان پول واریز کنید. این دو حساب در دو بانک متفاوت است و بنابراین ورود به اینترنت بانک حساب گرمتان هم باز مسئله‌ای برای موجودی اصلی شما در حساب سردتان پیش نمی‌آید.

حساب اجاره ندهید

هیچ‌کس آن‌قدر دست‌ودلباز نیست که بابت استفاده از شماره‌حساب شما و هر تراکنش مالی درصد زیادی به شما پول بدهد. هر وقت کسی به شما این پیشنهاد را داد یعنی قرار است اتفاق خیلی بدی برای شما پیش بیاید. موضوع خیلی جدی است. پول‌شویی می‌تواند مجازات بسیار سنگینی داشته باشد. حالت وحشتناک‌تر این است که از حساب شما دستمزد یک خرابکار پرداخت‌شده باشد. طمع نکنید وگرنه حتماً پشیمان خواهید شد.

سقف خرید و خرج کردن تعیین کنید

برای استفاده از کارت‌بانکی خود سقف تعیین کنید. اینترنت بانک برخی از بانک‌ها به شما اجازه می‌دهد این کار را به‌سادگی انجام دهید. سقف خرید روزانه کارتتان. برداشت پول را در سطح محدودی بگذارید تا در صورت گم‌شدن یا سرقت کارتتان و در بدترین حالت مبلغ زیادی از دست ندهید.

برای امنیت حساب بانکی از رمز پویا استفاده کنید

اگر بانک شما از رمز پویا پشتیبانی می‌کند حتماً از آن استفاده کنید. برخی از بانک‌ها امکان استفاده از هر دو رمز را به صورت پویا و یکبار مصرف برای مشتریان گذاشته‌اند به صورتی که برای پرداخت‌های بیشتر از حد حتماً باید از این رمز استفاده کرد. در مورد این مسئله با بانک خود صحبت کنید و تنظیمی مناسب را برای حساب خودتان در نظر بگیرید.

کارت‌بانکی خود را بیمه کنید

اگر کارت بانک ملی دارید می‌توانید برای جبران خسارت‌های ناشی از سرقت یا جعل کردن کارتتان، آن را بیمه کنید. هزینه این پوشش بیمه‌ای سالی 500 تومان است. میزان پوشش این خسارات در موارد مربوط به سرقت تا 1 میلیون تومان و در موارد مربوط به جعل تا 10 میلیون تومان است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سامانه بیمه ملی کارت مراجعه کنید.

روش‌های مسدود کردن کارت را بدانید

به‌غیراز رفتن به شعبه راه‌های دیگری هم برای مسدود کردن کارت و افزایش امنیت حساب بانکی وجود دارد. بسیاری از اینترنت‌بانک‌ها و اپلیکیشن‌های بانک چنین قابلیتی دارند. از بانک خود در مورد این روش‌ها سؤال کنید و مطمئن شوید که با آن‌ها آشنا هستید تا در صورت لزوم بتوانید از راهکار مناسب استفاده کنید.

مراقب رسید پایانه فروش باشید

تمام ترس‌ها متوجه خریداران نیست. فروشندگان و مغازه‌داران هم می‌توانند به دردسر بیفتند. کلاهبردار ممکن است از قبل یک رسید خرید از پایانه فروش شما با مبلغ خاصی را جعل کرده باشد و به فروشگاه شما می‌آید و زمانی که حواستان نیست با حساب خالی کارت بکشد و بعد این رسید را به شما بدهد و شما فکر کنید که پول به‌حسابتان واریز شده. مطمئن شوید که رسید دوم را حتماً خودتان از دستگاه بگیرید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

بدون دیدگاه
  1. frahmand می‌نویسد

    خیلی متشکر بسیار بسیار عالی بود موفق باشید امیدوارم روز به روز در انجام مراحل تکنولوژی موفق وموفقتر باشید.

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد