رده بررسی کارت‌ اعتباری بانک مرکزی و نکاتی که متقاضیان باید بدانند

کارت‌ اعتباری بانک مرکزی و نکاتی که متقاضیان باید بدانند

بررسی
نویسنده: محمدرضا نورشید
5 مهر 1395
با آغاز طرح ارائه کارت‌های اعتباری بانک مرکزی از مهرماه مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک‌ها با توجه به نیاز و توانایی برای بازپرداخت سه نوع کارت اعتباری برنزی، نقره‌ای و طلایی دریافت کنند.
اما اگر به شعب بانک‌ها سر بزنید مشخص می‌شود که هنوز بسیاری از آن‌ها به‌دلیل عدم ابلاغ دستورالعمل‌های داخلی، این کارت‌ها را صادر نمی‌کنند. به‌علاوه، ارائه این کارت‌ها به مردم، از محل منابع بانک‌ها خواهد بود و به خاطر همین ممکن است برخی بانک‌ها در این طرح اصلاً مشارکت نکنند.

اعتبارسنجی برای دریافت کارت اعتباری

برای دریافت کارت اعتباری دو مرحله اعتبارسنجی نیاز است. یک مرحله در بانک و یک مرحله در بانک مرکزی. برای کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی اعتبارسنجی داخل بانک احتمالاً کافی خواهد بود. منظور از اعتبارسنجی بررسی نداشتن چک برگشتی و وام تسویه نشده فرد متقاضی است. اعتبار سنجی مشتریان یک‌بار است. همچنین، سامانه مکنا زیر نظر بانک مرکزی است و کارت تکراری صادر نخواهد شد. در آینده این امکان وجود خواهد داشت که یک مشتری تا سقف جمع جبری اعتباری مشخص از چند بانک کارت دریافت کند.

ضامن‌های مورد نیاز، مانند دیگر وام‌ها

اما اعتبارسنجی برای دریافت کارت اعتباری کافی نیست و تمام ضمانت‌های وام‌های معمول را برای دریافت این کارت‌ها هم باید تهیه کنید. برای کارت اعتباری طلایی و نقره‌ای گواهی کسر از حقوق و یک ضامن که او گواهی کسر از حقوق دارد و البته سند ملکی نیاز است و برای کارت اعتباری برنزی سند ملکی از شرایط حذف می‌شود.

مهلت بازپرداخت یک‌ماهه و اقساط تا 3 سال

از زمان خرید تا صدور صورتحساب یک ماه زمان دارید و پس از صدور صورتحساب هم 7 روز مهلت برای پرداخت وجود دارد که اگر پرداخت نشود باید برای اقساط آن سود 18 درصدی پرداخت کنید. اقساط این مبلغی که از کارت خرید کردید از 12 تا 36 ماه قابل پرداخت است. معاون بانک ملی در درباره نحوه تعیین سود کارت‌های اعتباری می‌گوید: در ماه اول هیچ سودی از مشتریان دریافت نمی‌شود به شرطی که هزینه انجام شده تصفیه شود از زمان صدور صورت‌حساب، مشتری 7 روز فرصت تصفیه دارد و اگر تصفیه نکند، سود تمام دوران از وی دریافت می‌شود.
همین دوره تصفیه کوتاه موضوع باعث شده که کارت اعتباری به‌سرعت به تسهیلات با نرخ 18 درصد تبدیل شود. مهلت بازپرداخت حداقل 12 و حداکثر 36 ماه است و در صورت بازپرداخت تمام یا بخشی از تسهیلات کارت اعتباری توسط مشتری پیش از سررسید بانک‌ها ملزم به تخفیف 90 درصدی در نرخ سود آن هستند.
در حال حاضر نیز نمی‌توان از کارت‌های اعتباری به‌طور نقدی برداشت کرد و تنها امکان خرید از پایانه‌های فروشگاهی و اینترنتی برای آن در نظر گرفته‌شده است.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد