رده بررسی با گردش حساب پایانه‌های فروش (POS) وام بگیرید

با گردش حساب پایانه‌های فروش (POS) وام بگیرید

بررسی
نویسنده: سعید خوشبخت
22 اردیبهشت 1395
وام‌هایی هست که بانک‌ها دوستشان دارند و اگر مشتری‌ای باشید که آن شرایط را داشته باشید زمان خیلی زیادی هم لازم نیست معطل بمانید. یکی از وام‌ها، وام روی پایانهٔ فروش است.
وام‌های قوی
مهم‌ترین دغدغهٔ بانک‌ها در زمان وام دادن این است که آیا کسی که وام می‌گیرد توان و ارادهٔ بازپرداخت آن را دارد یا نه. این مسئله در دنیا با اعتبارسنجی مشتریان مدیریت‌شده است ولی در ایران هنوز سیستم اعتبارسنجی قدرتمندی در اختیار بانک‌ها نیست. ممکن است تصوّر کنید که بانک‌ها که نباید نگران چیزی باشند چون بابت هر وامی که می‌دهند کلی وثیقه و سند به‌عنوان ضمانت می‌گیرند. اما واقعیت این‌طور نیست. ضمانت‌هایی مثل سند اگرچه ممکن است ازنظر مشتری خیلی مهم باشد اما برای بانک در صورت دریافت نکردن اقساط وام به این سادگی‌ها هم وصول نمی‌شود. بانک باید روندی طولانی را برای نقد کردن پول خود طی کند و کلی هزینهٔ حقوقی هم بپردازد. بنابراین طبیعی است که بانک‌ها علاقهٔ بیشتری به دادن وام‌هایی داشته باشند که خیالشان از توانایی پرداخت راحت باشد و یکی از بهترین نشانه‌ها برای این خیال راحت میانگین رسوب حساب در دوره‌ای چندماهه است.
 
وام روی حساب‌جاری
گرایش بانک‌ها به وام بر اساس میزان رسوب حساب تنها به دلیل افزایش منابع بانک نیست و همان‌طور که اشاره شد بانک به‌نوعی این وام‌ها را دارای اعتبار قوی‌تری می‌داند. اما اگر از این زاویه به مسئله ماندهٔ حساب نگاه کنیم رسوب کدام حساب بهتر است؟ سپرده‌های مدت‌دار اگرچه نشان می‌دهند شما پول دارید اما نشان نمی‌دهند که شما پول هم درمی‌آورید و بنابراین هر حسابی که بتواند نشان دهد همین الآن شما جریان و گردش مالی و کسب‌وکار دارید برای بانک مهم‌تر و باارزش‌تر است. بنابراین اتفاقاً این جریان و رسوب حساب‌جاری شماست که قدرت بازپرداخت شما را به‌خوبی بانک نشان می‌دهد.
 
اعتبار POS مشابه حساب‌جاری
وقتی از بانکی درخواست پایانهٔ فروش می‌کنید آن را به یک حساب عموماً جاری متصل می‌کنید. حساب پایانهٔ فروش شما به‌خوبی نشان می‌دهد که کسب‌وکار شما در چه وضعی است و چقدر دخل‌وخرج دارید. بنابراین بانک‌ها این حساب را خیلی دوست دارند و اصلاً عجیب نیست که بر اساس آن مایل باشند به شما وام هم بدهند. حتی برخی بانک‌ها سیستم امتیازدهی‌ای را تعریف کرده‌اند که پایه‌ای است برای اعتبارسنجی‌های آتی که در آن دارندگان پایانه‌های فروش بر اساس تعداد و مبلغ تراکنش‌ها و البته رسوب حسابشان امتیاز دریافت می‌کنند. این امتیازات روشی متریک برای اعتبارسنجی و مدیریت ریسک و البته تخصیص بهینه منابع در اختیار بانک می‌گذارد.
 
چه بانک‌هایی و چه شرایطی؟
رده به بررسی بانک‌هایی پرداخته که روی حساب پایانهٔ فروش وام می‌دهند. برای این کار از راه‌های مختلفی را برای در رسیدن به جواب امتحان کردیم. بانک سامان که به بانکداری برای کسب‌وکارها توجه ویژه‌ای دارد وامی با تعریف خاص برای دارندگان پایانهٔ فروش خود تعریف کرده است. بانک ملت، بانک پارسیان، بانک تجارت، بانک صادرات و بانک ملی هم هر یک برای این گروه از مشتریان خود تسهیلاتی را در نظر گرفته‌اند. در ادامه هر یک از این بانک‌ها را کمی دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

بانک سامان:
در این بانک تا 3 برابر معدل حساب 3 ماهه را می‌توانید با سفته و 2 ضامن و البته تا سقف 20 میلیون تومان وام بگیرید. همچنین پایانهٔ فروش شما باید تعداد تراکنش کافی را ثبت کرده باشد و البته اعتبار شغلی شما هم برای بانک اهمیت دارد.

بانک ملت:
وام بانک ملت در این زمینه جدی‌تر است. این بانک تا سقف آ میلیارد تومان هم وام می‌دهد که البته مجوز کسب‌وکار و سند ملکی برای ضمانت موردنیاز است. پایانهٔ فروش شما بر اساس تعداد تراکنش‌ها و مبلغ آن‌ها و البته میزان رسوب حساب امتیاز جمع می‌کند و شما می‌توانید بر اساس امتیاز خود مبالغ مشخصی وام بگیرید. شعباتی که ما با آن‌ها صحبت کردیم سیستم دقیق امتیازدهی را نمی‌دانستند اما یکی از شعبه‌ها توضیح داد که با رسوب 20 میلیون تومانی و فراهم کردن دیگر مدارک می‌توان تا 50 امتیاز گرفت و 60 تا 70 میلیون تومان وام دریافت کرد. عددی که سه برابر میانگین موجودی بانک سامان را به یاد می‌اندازد.

بانک پارسیان:
در بانک پارسیان هم روند امتیازدهی‌ای وجود دارد که به‌صورت سیستمی محاسبه می‌شود. پایانهٔ فروش شما باید در ماه حداقل 30 تراکنش را ثبت کند و 4 ماه متوالی شرکت خدمات دهندهٔ Pos‌ این مطلب را تائید کند. برای گرفتن وام باید حداقل 300 امتیاز داشته باشید. اگر جواز نداشته باشید می‌توانید تا سقف 100 میلیون تومان یک‌ساله و اگر جواز داشته باشید تا سقف 300 میلیون تومان دوساله وام بگیرید.

بانک تجارت:
در بانک تجارت هم سیستمی امتیازی وجود دارد و بر مبنای ماندهٔ حساب و دیگر فاکتورها در بازه‌های 3 ماهه یا 6 ماهه وام پرداخت می‌شود.

بانک صادرات:
بانک صادرات هم سیستمی امتیازی بر مبنای کارکرد دستگاه تعریف کرده است و شما با جمع‌آوری امتیاز می‌توانید از این بانک هم وام بگیرید. در یکی از شعبه‌ها توضیح داده شد که با 20 امتیاز می‌توان تا 20 میلیون تومان از این بانک وام گرفت.

بانک ملی:
با شعبه‌های مختلف بانک ملی که صحبت کردیم اعلام کردند طرح خاصی در این زمینه ندارند اما بنا به اختیاراتی که هر شعبه دارد بسته به تراکنش و میانگین موجودی می‌تواند برای شما وامی تعریف کند.
 
سیستم امتیازدهی و فاکتورهایی که بر میزان وام اثر دارند
تقریباً هیچ‌کس در بانک‌ها نبود که بتواند روند محاسبهٔ امتیازت را برای دریافت وام تشریح کند. البته به نظر می‌رسد این ایراد کارمندان نیست و مکانیسم محاسبهٔ امتیازات به‌صورت ماشینی است و لزوماً آن‌ها در جریان ریز عملکرد آن نیستند. اما آنچه مهم است این است که تعداد تراکنش‌ها مبلغ تراکنش‌ها و البته میزان رسوب حساب شما در طول مدت‌زمانی عموماً 3 ماهه فاکتورهای اصلی امتیازدهی محسوب می‌شوند. اگر جای یک بانک باشید و مشتری شما جواز کسب داشته باشد و پایانهٔ فروشی که نشان می‌دهد که روزانه چندین و چند مشتری دارید و جریان نقدینگی شما هم به‌قدری خوب است که در چند ماه گذشته موجودی حسابتان مثبت بوده چه دلیلی دارد که نخواهید به او با خیال راحت وام بدهید؟ اگر چنین مشتری‌ای هستید و به نقدینگی لحظه‌ای نیاز دارید حتماً به سراغ بانک خود بروید و در این مورد با آن‌ها صحبت کنید.
آیا شما پایانهٔ فروش دارید؟ آیا تابه‌حال روی آن وامی گرفته‌اید؟ تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید تا با دیگران به اشتراک بگذاریم.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

21 دیدگاه
  1. عبدالباقی خواجوی می‌نویسد

    سلام خسته نباشی به زحمتکشان اين سايت جوابم خوب دادی من خودم دومقاز درروستادارم خودم توسلمانیم کارمیکنم خانم تومقازه خاربار وام مسکن گرفتم. تسویه کردم نه چادارم نه بهه بانکها بدکارنیستم وام نگر فتم تاحالاحسابهای کارتخوان توپشت بانکه بازم ممنونم. عجرتان باخدا

  2. حسین می‌نویسد

    من صادرات ملت ورسالت حساب دارم صادرات اشغال ترین بانکه میگن سه برابر معدل بعد که معدل داری میگن جلو وام گرفتن200میتونیم بدیم باهمین معدل ملت 800وام میده

  3. مسعود می‌نویسد

    بانک ملی مفت نمیارزه بعد دو سال با تراکنش و مانده مناسب هیچ وامی بهم نداد

    1
  4. ابراهیمی می‌نویسد

    من از بانک قرض الحسنه مهر ایران کارتخوان داشتم با وجود تراکنش بالا ومیانگین دستگاه را بدون علت جمع آوری کردند .وقتتان را با کارتخوان مهر هدر ندید.به نظرم توقعشان از کارتخوان به اندازه کارکرد یک شعبه بانکه!!!!!!!!!!

    2
  5. حمیدرضا کیوانی نژاد می‌نویسد

    آخه چرا باشعور مردم بازی میکنی،من خودم۱۵۰۰تراکنش تو یکماه داشتم بانک ملت بهم میگه تراکنش بالای تو جز هزینه برای ما چیزی نداره،اولش که میگن تورو خدا بیا بانک ما حساب باز کن بعدش که بهشون میگی که خالا شما چه کار میکنی اینهم جوابشونه.بدترین بانک بانک ملت شعبه قصرالدشت مالک اشتر از لحاظ بنده،البته بقیه بانک ملتها هم همینجوری هست ولی اینجا واقعا یه خانمی هست که مسؤل اعتباراتش مه خیلی بی ادبه

    1
    4
  6. بابک می‌نویسد

    با گردش ماهیانه ده میلیون میزان دریافت تصحیلات چقدره

    1
    4
    1. یه بنده خدا می‌نویسد

      100 میلیارد تومن

  7. هادی می‌نویسد

    همش چرت و پرت هست فقط با سند ملکی وام میدن .بانک سامان فقط و فقط با سند ملکی وام میده .
    پاسارگاد هم همینطوره میانگین گردش حسابم ماهی سیصد تومن هست سه ساله کارتخوان دارم ازشون یه ريال هم وام ندادن . جفتشون مزخرفه حسابامو میبندم فقط بلدن با پول مردم حال کنن .

    2
  8. میلاد می‌نویسد

    سلام کسی میدونه شرایط وام پایانه حساب جاری فروش بانگ تجارت چی میباشد؟
    مثلا ضامن چندتا میخواد وچه مدارکی نیاز هست؟

    2
  9. حسین می‌نویسد

    منم بانک پارسیان رفتم بعد چند سال کار کردن با این بانک… رفتم میگه وامی تعلق نمیگیره به شما… میگم چندسال بالای 100ملیون تراکنش داشتم… میگه ربطی نداره امتیازت باید بالا باشه … بدرد نمیخوره

    3
    1
  10. جعفر می‌نویسد

    خدایش من یکساله دستگاه پوز ملت دارم هرچقدر وام خواستم دادن یه پنجاه تومن و یه صد تومن خیلی راحت

    9
    4
    1. محمد می‌نویسد

      برای وثیقه چی خواستن ازتون

      1
      5
      1. جعفر می‌نویسد

        سه تا ضامن برای صد میلیون
        ۲تا ضامن برای ۵۰ میلیون

        1
        1
    2. فاطمه می‌نویسد

      شما ماهیانه چقد تراکنش دارید؟

      10
      2
      1. جعفر می‌نویسد

        سلام روزی 20الی 30تراکنش

  11. سعید می‌نویسد

    سلام شنیدم که بانک مهر ایران وام روی کارت خان میده.ولی باز باید سوال کنید

    1
  12. شهروند می‌نویسد

    بیشتر از سه سال هست با بانک سامان کار میکنم تعداد تراکنشهام هم ماهی سیصد چهارصد تا هست در تمام این مدت کسب و کارم هم دایر هست الان که نقدینگی نیاز دارم در عین بی شرمی از سر خودشون باز کردن و بصورت حیرت انگیزی یه وام سی میلیونی هم بهم داده نشد
    باور کردنی نیست واقعا
    اگر کسب و کاری دارید احتمالا مواقعی پیش میاد که پول لازم میشید پس همین امروز شرایط بانکها رو چک کنید و سراغ بانک هایی نرید که اندازه یه موسسه مالی هم نیستن و با مشتریشون تحقیرآمیز برخورد میکنن
    واضح تر بگم کمر همت به نابودی کسب و کارا بستن برخی مثلا بانکها
    واقعا نمیدونم چی باید بگم
    در اولین فرصت حساب رو در سامان خواهم بست

    7
  13. محمد می‌نویسد

    من ۶ ماه بانک صادرات ۲۶۰ تومن از طریق دستگاه کارتخوان تراکنش داشتم بعد رفتم وام بگیرم میگ ۱۲ ملیون میدیم یعنی چی

    8
    2
  14. غلامی می‌نویسد

    امتیاز دستگاه کارت خوان من ۴۰۰ امتیاز است ولی میگن جلو وام رو بستن حالا چطوری وام بگیریم لطفا جواب بدین حساب جاری بانک ملت

    12
    11
  15. بانو می‌نویسد

    سلام. کسی میدونه شرایط ضمانت وام مسکن یکم چیه؟ چندتا ضامن میخواد؟ شرایطشون چیه؟

    23
    5
    1. Jamal می‌نویسد

      سلام برای دریافت وام مسکن فقط یه گواهی کسر از حقوق میخواد والسلام ونیاز نیست حتماً کارمند باشه یا غیره وحتی خود ضامن هم به بانک نمیره وراحت ترین وام فقط وام مسکن

      1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد