رده خبر لو رفتن شماره کارت‌های بانکی حقیقت دارد؟

لو رفتن شماره کارت‌های بانکی حقیقت دارد؟

خبر
نویسنده: رده
11 آذر 1398
لو رفتن شماره کارت های بانکی

طبق اطلاعاتی که به «رده» رسیده است، لو رفتن کارت‌های بانکی حقیقت دارد؛ هزاران شماره کارت بانکی [اغلب] با نام دارندگان کارت‌ها از بانک‌های سرمایه، تجارت و ملت در این ۳ فایل دیده می‌شود. سوال اصلی را باید از فناوری اطلاعات بانک مرکزی پرسید که چنین فایلی از کجا و در چه مرحله‌ای و بر اثر چه اشتباهی منتشر شده که شامل این بانک‌هاست و نه یک بانک خاص. حفره امنیتی چگونه رخ داده که چنین اطلاعات مهمی درز کرده و برای تکرار نشدن چنین اتفاقی چه راهکار‌هایی پیش‌بینی شده است؟

 

انتشار شماره کارت‌های بانکی چه عواقبی دارد؟

اما پس از این سوال‌های اساسی، سه نکته درباره این فایل اطلاعاتی وجود دارد که خیال مشتریان را راحت می‌کند:

یک. بسیاری از این شماره‌کارت‌هایی که لو رفته‌اند، قدیمی است. یا منقضی شده یا در آستانه انقضا قرار دارد. در نتیجه مشکلی برای مشتریانی که کارت‌های جدید گرفته‌اند یا کارت‌هایشان را تحویل داده‌اند، ایجاد نمی‌کند.

دو. برملا شدن این شماره کارت‌ها در مرحله اول یک درز اطلاعاتی و قابل پیگرد است. ولی مشکل چندانی برای مشتریان ایجاد نمی‌کند. همانطوری که شماره کارت برای واریز پول و جابجایی مبلغ در اختیار بسیاری قرار می‌گیرد، انتشار این شماره کارت‌ها هم چنین کارکردی دارد و اطلاعات محرمانه دیگری همراه آن نیست.

سه. تنها مشکل، این است که اطلاعاتِ روی کارت‌های بانکی همراه اسامی دارندگان برخی از این کارت منتشر شده. در نتیجه فرصتی در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهد تا با تماس تلفنی یا ارسال پیامک‌های گمراه‌کننده به نام افراد، برای گرفتن رمز دوم کارت‌ها تلاش کنند. در صورتی‌که مردم به این پیامک‌ها و تماس‌ها بی‌توجهی کنند و رمز دوم خود را در اختیار کسی قرار ندهند یا از رمزهای جدید یکبار مصرف (رمز پویا) استفاده کنند، هیچ خطری متوجه حساب‌ها و دارندگان کارت‌ها نیست. برای امنیت بیشتر رمز دوم کارت‌تان را تغییر دهید و جز در سایت بانک‌ها، شماره کارت و رمز خودتان را وارد نکنید.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. ناشناس می‌نویسد

    چجوری این اطلاعات درز پیدا کرده این مهمه

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد