رده رپورتاژ آگهی آیا سرمایه گذاری در «بیت کوین» معقول است؟

آیا سرمایه گذاری در «بیت کوین» معقول است؟

رپورتاژ آگهی
نویسنده: رده
4 آبان 1398
بیت کوین فروشی

اتفاقات بزرگ، تاریخ را به پیش و پس از خود تقسیم می‌کنند. اختراع چرخ، موتور بخار، تلفن، اینترنت و… هر کدام تاثیر شگرفی بر تاریخ بشر داشته‌اند. یکی از تازه‌ترین پدیده‌های ساخت انسان که گفته می‌شود تحول عظیمی را در اقتصاد جهانی و فناوری‌های دیجیتال به وجود می‌آورد، بلاکچین است. این بستر نوین که در واقع مادر رمز ارزهاست همراه با «بیت کوین» که نخستین «رمز ارز» محسوب می‌شود توسط شخص یا گروهی که خود را به نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» معرفی کرده‌اند، طراحی و از سال 2009 راه‌اندازی شده است.

ما در این مقاله سعی داریم نوری بتابانیم بر پدیده رمز ارزها، به خصوص «بیت کوین» و همینطور دیگر بسترهای جایگزین برای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی را بررسی و معرفی می‌کنیم.
«بیت کوین» و به طور کلی «رمز ارز» چیست؟

منظور از «رمز ارز» در واقع «ارز رمزنگاری شده» یا همان Cryptocurrency است که خود در گروه ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد. رمز ارزها مطلقاً به شکل فیزیکی وجود ندارند و آنها را تنها از طریق شبکه نوین «بلاک چین» می‌شود خریدوفروش کرد و یا در معاملات به کار گرفت. در حال حاضر در بین تمام رمز ارزها، «بیت کوین» یکی از موفق‌ترین و معروف‌ترین آنهاست که مانند دیگر انواع این ارزها، تنها به صورت آنلاین قابل استفاده است.

با خواندن مقاله «بیت کوین چیست» به طور کامل با این ارز دیجیتال آشنا شوید.

برای خرید «بیت کوین» ابتدا باید یک فرد یا وبسایت معتبر که «رمز ارز» عرضه می‌کند را پیدا کنید، البته پیش از آن نیاز به یک کیف پول بلاک‌چینی دارید که معمولاً خود وبسایت‌های فروشنده می‌توانند در اختیارتان بگذارند؛ بینانس (Binance)، کووکوین (KuCoin)، کوین‌بیس (Coinbase)، چنج‌لی (Changelly)، بیت‌مکس (BitMex)، بیت‌فینکس (Bitfinex) و بیت‌رکس (Bittrex) تعدادی از شناخته‌شده‌ترین وبسایت‌های این حوزه هستند.

نمودار ارزش بیت‌کوین

معایب و مزایای «بیت کوین»

ارزهای رمزنگاری‌شده که «بیت کوین» پرچمدار آنهاست در بعضی بازه‌های زمانی دیده شده که رشد جهشی بالایی داشته‌اند و افرادی از این اتفاقات در مدت کوتاهی سودهای کلانی برده‌اند، البته این رشد در حال حاضر در «بیت کوین» متوقف یا بسیار کندتر از پیش است؛ این روزها هر «بیت کوین» را نزدیک به نود و یک میلیون تومان معامله می‌کنند.

برای انتقال «بیت کوین» نیاز نیست آن را به ارزهای دیگر تبدیل کرد چرا که در سراسر جهان انتقال رمز ارزها، آنلاین و متکی به خودشان انجام می‌پذیرد. البته همین آنلاین بودن محدودیت‌هایی را نیز به دنبال دارد؛ هرچند مدتی است در بعضی فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون می‌شود با «بیت کوین» خرید کرد اما به طور کلی شما قادر نیستید آن را مستقیماً در هر بازاری که بخواهید خرج کنید.

معاملات با «بیت کوین» تنها در بستر شبکه بلاک‌چین امکانپذیر است؛ این موضوع هرچند امنیت بالایی به معاملات می‌بخشد ولی از سوی دیگر از آنجا که قابل ردیابی نیست، بستر مناسبی برای فعالیت‌های غیرقانونی فراهم می‌سازد که می‌تواند حتی امنیت جامعه را تهدید کند، از این رو همیشه خطر اقدامات دولتی علیه آن وجود دارد که ریسک سرمایه‌گذاری روی رمز ارزها را بالا می‌برد.

ریسک سرمایه‌گذاری در این نوع ارز، تنها به اقدامات دولت‌ها و یا حتی نوسانات ناگهانی سختی که خود این ارزها تجربه کرده‌اند، بازنمی‌گردد. یکی از مسائل بزرگ این بازار، عدم پشتیبانی در آن است؛ مثلاً کافیست رمز حساب خود را فراموش کنید، از آنجا که این ارزها متولی مشخصی ندارند دیگر هرگز به حسابتان دسترسی پیدا نخواهید کرد، و یا اگر مبلغی را به نشانی یا حساب اشتباهی انتقال دهید، به هیچ عنوان قادر به بازگرداندن سرمایه‌تان نخواهید بود.

اما بزرگترین اشکال این ارزها چگونگی تولید آنهاست که اصطلاحاً به آن استخراج یا Mine گفته می‌شود. استخراج رمز ارزها با فعالیت مداوم سخت‌افزارهایی صورت می‌گیرد که مصرف برق بسیار بالایی دارند، از این رو «رمز ارز» باعث اتلاف منابع انرژی می‌شود که آسیبی جدی به طبیعت و محیط زیست وارد می‌سازد.

 

بسترهای سرمایه‌گذاری جایگزین در شرایط فعلی

همیشه بازارهای سنتی مثل مسکن، طلا و حتی بورس برای سرمایه‌گذاری وجود دارند اما هر کدام آنها در شرایط کنونی اقتصاد ضعف‌های غیرقابل چشم‌پوشی دارند که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران هوشیار با احتیاط فاصله خود را با آنها تنظیم کنند. در این میان اما بستر نسبتاً نوینی نیز به واسطه فعالیت پلتفرم‌های فروش اقساطی به وجود آمده که برای سرمایه گذاران بسیار جذاب به نظر می‌رسند.

این راه که در دنیا هوادارن زیادی پیدا کرده، یک شیوه بسیار سریع و راحت برای سرمایه‌گذاری با سوددهی بالا و مطمئن است که ریسکی کاملاً مدیریت شده دارد. در کشور ما نیز در سال‌های اخیر، شرکت «ایران رنتر» با ایجاد تغییرات قانونی لازم در این روش، موفق به بومی‌سازی آن در کشور شده و از این راه حمایت مشتریان و سرمایه‌گذران پرشماری را کسب کرده است؛ برای اطلاع از این جریان کافیست پیگیر اخبار این شرکت باشید تا به وضوح رشد و توسعه آن به سراسر کشور را ببینید.

«ایران رنتر» یک پلتفرم دو وجهی کاملاً آنلاین است که یک سوی آن مشتریانی قرار دارند که با دریافت «کارت اعتباری خرید» می‌توانند میلیون‌ها کالا و خدمات را از صدها فروشگاه آنلاین معتبر به صورت اقساطی خرید کنند، و سوی دیگر سرمایه‌گذارانی هستند که با تامین بودجه لازم، خرید اقساطی مشتریان را امکانپذیر می‌کنند.

این نوع سرمایه‌گذاری ریسک کمی دارد؛ به عنوان نمونه در همین وبسایت ، مشتریان پیش از امکان خرید اقساطی، با روشی بسیار هوشمند اعتبارسنجی می‌شوند؛ ضمناً با استفاده از سیستم رتبه‌بندی اعتبار (Credit Scoring) که الگوریتم‌های پیچیده‌ای دارد، بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری با ریسک کنترل شده، ایجاد شده است که از طرفی یک راه سرمایه‌گذاری پرسود و ایمن است و از جهتی دیگر باعث رونق بازار و تقویت اقتصاد ملی می‌شود.

در مقاله‌ای که مطالعه کردید سعی شد کمی پدیده رمز ارزها، به خصوص «بیت کوین» را مورد واکاوی قرار بدهیم تا برخی نقاط ضعف و قوت آنها برشمرده شوند. در نهایت نیز مروری کردیم بر تعدادی از دیگر راه‌های سرمایه‌گذاری و تلاش شد یکی از بهترین بسترهای فعلی سرمایه‌گذاری را بررسی و معرفی کنیم.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد