رده رپورتاژ آگهی فین‌تک‌ها چه نقشی در شیوه‌های بانکداری نوین دارند؟

فین‌تک‌ها چه نقشی در شیوه‌های بانکداری نوین دارند؟

رپورتاژ آگهی
نویسنده: رده
15 مهر 1398
بانک ایران زمین فینتک

محتوای حمایت شده: بانک ایران زمین

ظهور بنگاه‌های اقتصادی نوظهور

اگرچه فین‌تک‌ها، فناوری‌های حوزه اقتصادی و مالی یا استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه سابقه زیادی در ایران و حتی جهان ندارند اما توانسته‌اند تحول زیادی در خدمات حوزه مالی به وجود بیاورند و با توجه به رشد سریع و دسترسی ارزان، خیلی زود در نقاط مختلف جهان رواج پیداکرده‌اند. رشد کمی و کیفی فین‌تک‌ها بخصوص در دو دهه اخیر کاملاً چشمگیر بوده و به‌واسطه گستردگی و جهانی‌شدن، این بنگاه‌های اقتصادی نوظهور را به فرصت‌های مطلوبی برای کسب سود بیشتر تبدیل کرده است.

 

خدمات مالی نوین فین‌تک‌ها

ظهور فین‌تک‌ها که خدمات مالی نوین را جایگزین سیستم‌های تقریباً کند، غیرمنعطف و پرهزینه‌تر کردند، باعث شد تا علاوه بر اینکه خدمات ارائه‌شده مالی را به لحاظ کمی و کیفی بیش‌ازپیش به ذائقه و نیاز مشتریان نزدیک شود، عامل محرک خوبی برای ایجاد فضای رقابتی نیز بود و بسیاری از شرکت‌ها، مؤسسات مالی و بانک‌ها را از بحران و رکود خارج کرد. ضمن اینکه نباید از کنار این موضوع مهم به‌راحتی عبور کرد که رشد کمی و کیفی خدمات فین‌تکی، به کاهش هزینه و حتی افزایش درآمد بنگاه‌های اقتصادی کمک بسزایی کرد.

 

تعامل سازنده فین‌تک‌ها با مشتریان با بانکداری باز

شرکت‌های فین‌تک نسبت به بانک‌های سنتی از تعامل سازنده‌تر و بهتری در ارتباط با مشتری برخوردارند و تجربه نشان داده که غالباً اتفاقات بهتری را برای مشتریان رقم می‌زنند. شاید به‌واسطه همین واقعیت آشکار هم هست که مشارکت‌های بیشتری بین بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک شکل‌گرفته و منجر به ظهور بانکداری باز و API شده است که با استفاده از داده‌های مشتری و نوآوری‌ها منجر به ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و خدمات محتوایی شده است. در ایران هم چنین تجربه‌ای در بانک ایران‌زمین رخ داده است. این بانک با ایجاد پلت‌فرم بانکداری باز با نام «ایران‌زمین بوم (izboom)» گامی در توسعه بانکداری دیجیتال برداشته تا امکان توسعه خدمات فین‌تک‌ها و شرکت‌هایی که در حوزه عملیات مالی فعالیت دارند را برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشتریان خود فراهم کند. در واقع ایران‌زمین‌بوم یک اکوسیستم کامل بانکداری باز است که مشتریان، فین‌تک‌ها (کسب‌وکارهای مالی) و بانک‌ها را به هم متصل می‌کند. در واقع بانکداری باز این امکان را به فین‌تک‌ها می‌دهد تا از طریق API، نرم‌افزارهای خود را توسعه داده و بعد از بررسی، کارشناسی و تأیید بانک ایران‌زمین، این نرم‌افزارها را از طریق izboom  به صورت اپ‌استور، API استور و ویجت‌استور در اختیار مشتریان بانک قرار می‌دهند تا نیازهای بانکی و مالی آن‌ها بدون دخالت بانک و توسط فین‌تک‌ها برآورده شود.

 

مزایای همکاری فین‌تک‌ها و بانک‌ ایران زمین چیست؟

افتتاح حساب، احراز هویت، امضای دیجیتال، ثبت درخواست، امور مربوط به وام‌دهی، پرداخت از طریق حساب‌های چند امضاء و… از جمله خدماتی است که مشتریان به‌صورت کاملاً آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب با استفاده از این فناوری نو دریافت می‌کنند. نکته مهم اینکه در بستر بانکداری مدرن همانند ایران‌زمین بوم و نمونه‌های مشابهش، امکان احراز هویت مشتری به‌صورت دیجیتال در سرورهای بانک وجود دارد و بعد از تأیید هویت اجازه استفاده از خدمات بانکی برای مشتری از طریق نرم‌افزار فینتک‌ها صادر می‌شود.

با این روش، بسیاری از محدودیت‌های ساختاری، زمانی و هزینه‌ای بانک برداشته می‌شود. درواقع فین‌تک‌ها با شناخت بهتر و بیشتری که از بازار هدف دارند، با صرف هزینه کمتر و در مدت‌زمان کوتاه‌تری می‌توانند بستر مناسب برای ارائه خدمات موردنیاز مشتریان را فراهم کنند. خدمات‌دهی از سوی فین‌تک‌ها ضمن اینکه موجب افزایش درآمدهای کارمزدی می‌شود، رضایت‌مندی مشتری را در دریافت خدمات از طریق پرداخت کارمزد در پی خواهد داشت.

 

نقش بانک‌ها در ایجاد کسب‌وکارهای نوین

بدون شک پیدایش، رشد و تکامل کسب‌وکارهای نوین نیازمند بستری مناسب هستند تا امکان استفاده و بروز ابتکار، خلاقیت و نوآوری در کسب‌وکارهای مربوطه را داشته باشند. بدون شک در بحث فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های حوزه مالی، بانک‌ها نقش بسزایی در ایجاد بستر مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت و ظهور کسب‌وکارهای نوین این حوزه را دارند. بنابراین اگر زمینه و بستر لازم برای ایجاد و ظهور فینتک‌ها از سوی بزرگترین و مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی حوزه مالی یعنی بانک‌ها و مؤسسات مالی فراهم نشود، قطع رشد و تکامل این کسب و کارهای نوین حوزه مالی، کند و شاید بتوان گفت که ناامید کننده خواهد بود.

 

سرمایه‌گذاری بانک‌ها با حمایت از کسب‌وکارهای نوین

وابستگی و نیاز بانک به ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر به کسب‌وکارهای نوین حوزه مالی، قطعاً واقعیتی غیرقابل‌انکار است. حتی به جرات می‌توان گفت که با توجه به نیاز بانک‌ها به تغییر روش خدمات‌دهی و تقویت بانکداری مجازی، کسب‌وکارهای نوین حوزه مالی و فین‌تک‌ها رفته‌رفته تبدیل به شریان حیاتی بانک‌ها شده‌اند یا خواهند شد. با توجه به این سطح از اهمیت، طبیعی است که علاوه بر بسترسازی، حمایت از کسب‌وکارهای نوین حوزه مالی از سوی بانک‌ها نیز از درجه اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است و درواقع سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آن‌ها خواهد بود.

 

رقابت اقتصادی بانک‌ها در بستر کسب‌وکارهای نوین

امروز تقریباً تمامی بانک سعی دارند تا با ارائه خدمات جدید و متنوع‌تر، از رقبای خود سبقت بگیرند و بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند. بدون شک یکی از امتیازهای ویژه برای جلب نظر مشتری، تنوع خدمات مجازی و الکترونیکی بانک‌هاست که می‌تواند در بستر کسب‌وکارهای نوین و به‌صورت واسطه‌ای در اختیار مشتریان قرار بگیرد. درواقع نمود سرمایه‌گذاری انجام‌شده از سوی بانک‌ها برای ایجاد، رشد و تکامل کسب‌وکارهای نوین، در فضای رقابتی بین‌بانکی برای جذب سرمایه و مشتری کاملاً مشهود خواهد بود.

 

فین‌تک‌ها تسهیل‌کننده ارتباطات جهانی بانکی

ورود بانک‌های ایرانی به عرصه رقابت‌های جهانی اگرچه تا حدودی سخت و دارای مصائب زیادی خواهد بود، اما محال نیست. بدون شک اولین الزام برای ورود به عرصه‌های رقابت بانکی در سطح جهانی، نزدیک شدن و تطبیق پیدا کردن با فرایندهای بین‌المللی در حوزه مالی بانکی است که قطعاً از طریق کسب‌وکارهای نوین، سرعت و کیفیت بهتر و هزینه کمتری در پی خواهد داشت. ایجاد زیرساخت‌های هوشمند و افزایش سرعت و کیفیت خدمات بانکی نوین و الکترونیکی و تطبیق فعالیت‌های بانکی با مقررات و دستورالعمل‌های بین‌المللی قطعاً از طریق میانبر فین‌تک‌ها و کسب‌وکارهای نوین، به لحاظ کمی و کیفی امیدوارکننده و اثربخش‌تر خواهد بود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی