رده بررسی در طرح طراوت بانک صادرات واحدهای تولیدی با اعتبارشان خرید می‌کنند

در طرح طراوت بانک صادرات واحدهای تولیدی با اعتبارشان خرید می‌کنند

بررسی
نویسنده: رده
17 اردیبهشت 1398

طرح طراوت بانک صادرات چیست؟

طرح طراوت درواقع یک طرح اعتباری ویژه تولید است که واحدهای تولیدی به پشتوانه آن می‌توانند محصولات خود را به‌صورت نسیه به خریداران بفروشن و مواد اولیه مورد نیاز خود را بصورت نسیه خرید کنند. به زبان ساده‌تر اینکه خریداران در صورت نداشتن نقدینگی کافی می‌توانند، در ازای اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار (ال سی) که توسط شعب بانک صادرات و در قالب عقد خرید دین صادر می‌شود، محصولات موردنیاز خود را از تولیدکنندگان خریداری کنند.
 

چطور باید از طرح اعتباری طراوت استفاده کنیم؟

متقاضی دریافت اعتبار طرح طراوت باید به شعبه بانک صادراتی که در آن حساب دارد مراجعه و بعد از ارائه مدارک و الزامات موردنیاز، نسبت به صدور اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار (ال سی) موردنیاز در وجه شعبه بانک صادرات معرفی‌شده از سوی فروشنده معرفی‌شده است، اقدام کند. درواقع در این طرح واحدهای تولیدی می‌توانند محصولات خود را به‌صورت نسیه و حداکثر 360 روزه و در قبال گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات ایران به نفع واحد تولیدی از سوی خریدار به فروش برسانند. همچنین خریداران مواد اولیه واحدهای تولیدی در این طرح امکان خرید نسیه تا 6 ماه در قبال اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات به نفع فروشنده توسط واحدهای تولیدی را دارند.
 

امکان نقد کردن ال سی در طرح طراوت وجود دارد؟

دریافت‌کننده ال سی می‌تواند با پشتوانه قرار دادن LC دریافتی نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کند و درواقع آن را پشتوانه‌ای برای خرید مواد اولیه خود قرار بدهد. اما اگر دارنده ال سی تمایل به نقد کردن آن قبل از موعد سررسید و بلافاصله بعد از تحویل از سوی خریدار داشته باشد، بانک عامل با کسر سود و کارمزد مربوطه نسبت به نقد کردن ال سی اقدام خواهد کرد.
 

اعتبارات طرح طراوت شامل چه افرادی می‌شود؟

طبق اعلام بانک صادرات تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی واحدهای تولیدی، فروشندگان مواد اولیه به واحدهای تولیدی، بنکداران و خریداران عمده محصولات واحدهای تولیدی و خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات تولیدی می‌توانند از طرح طراوت استفاده کنند و بر اساس شرایط حساب بانکی و پشتوانه‌هایی که قابل‌ارائه دارند، از اعتبارات این طرح بهره‌مند شوند.
 

شرایط دریافت اعتبارات طرح طراوت

اینکه اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار (ال سی) با چه پشتوانه‌ای قابلیت صدور دارد، سؤالی است که شاید برای شما هم پیش بیاید. متقاضی استفاده از طرح طراوت می‌تواند به پشتوانه میانگین حساب‌جاری یا کوتاه‌مدت خود که باید 10 تا 15 درصد میزان اعتبار موردنیاز را پوشش دهد یا واریز نقدی 10 درصد از مبلغ اعتبار موردنیاز نسبت به دریافت اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار اقدام کند. ضمن اینکه دریافت اعتبار به پشتوانه وثایقی چون سند ملکی نیز امکان‌پذیر است.
 

مزایای طرح اعتباری طراوت

طرح اعتباری طراوت ضمن اولویت دادن به بخش‌های تولیدی جهت استفاده از تسهیلات و تعهدات بانکی، تأمین نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی را نیز تسریع و تسهیل می‌کند. ضمن اینکه هم‌زمان با افزایش سهم بخش تولید از اعتبارات بانکی، هزینه‌های تولید از طریق کاهش هزینه‌های مالی واحدهای تولیدی به‌واسطه استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار به‌جای تسهیلات بانکی نیز کاهش پیدا می‌کند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

بدون دیدگاه
  1. مهدی علی یاری می‌نویسد

    طرح طراوت بانک صادرات یه طرح بسیار جالب و کارسازه که گره از کار خیلی ها باز میکنه

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد