رده بررسی بررسی فعالیت اینستاگرامی بانک‌ها، کدام‌ها خوابند؟

بررسی فعالیت اینستاگرامی بانک‌ها، کدام‌ها خوابند؟

بررسی

بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی

نویسنده: محمدرضا نورشید
16 آذر 1395

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است و درگیری خیلی زیاد کاربران با محتوای منتشرشده در آن هر شرکتی را که قصد ارتباط با عموم مردم و تبلیغات را دارد وسوسه می‌کند. اسم تبلیغات هم به میان می‌آید بانک‌ها همیشه جزو بهترین و بیشترین سفارش‌دهندگان به آژانس‌های تبلیغاتی هستند. اما صفحات بانک‌ها در اینستاگرام در چه وضعیتی است و کدام بانک بهترین استفاده را از این شبکه اجتماعی داشته است؟

گروه بررسی رده این بار نگاهی به صفحات رسمی اینستاگرام بانک‌ها انداخته است:

چه بانک‌هایی صفحه‌ اینستاگرام دارند؟

بانک/موسسه آیا صفحه‌ی اینستاگرام دارد؟ آیا لینک ورود به آن در صفحه اصلی سایت قرار دارد؟
بانک تجارت دارد بله
بانک اقتصاد نوین دارد بله
بانک حکمت ایرانیان دارد ندارد (در اسلایدر در یک عکس دارد)
بانک خاورمیانه دارد دارد
بانک سامان دارد دارد
بانک سرمایه دارد دارد
بانک شهر دارد دارد
بانک پارسیان دارد دارد
بانک پاسارگاد دارد دارد
بانک ایران زمین دارد دارد
بانک ملت دارد ندارد
بانک گردشگری دارد دارد
بانک قرض‌الحسنه رسالت دارد ندارد
بانک آینده دارد ندارد
موسسه اعتباری توسعه دارد دارد
بانک انصار ندارد
بانک توسعه صادرات ندارد
بانک توسعه تعاون ندارد
بانک رفاه کارگران ندارد
بانک دی ندارد
بانک سپه ندارد
بانک صادرات ندارد
بانک سینا ندارد
بانک صنعت و معدن ندارد
بانک قوامین ندارد
بانک قرض الحسنه مهر ایران ندارد
بانک مسکن ندارد
بانک کارآفرین ندارد
بانک مهر اقتصاد ندارد
بانک ملی ندارد
پست بانک ندارد
بانک ایران و ونزوئلا ندارد
بانک کشاورزی ندارد
موسسه اعتباری عسکریه ندارد
موسسه اعتباری ثامن ندارد
موسسه اعتباری کوثر ندارد
موسسه اعتباری کاسپین ندارد
موسسه اعتباری نور ندارد

 بانک تجارت

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک تجارت

صفحه رسمی بانک تجارت با رشد مرتب تعداد فالورها در طول ماه‌های اخیر حالا نزدیک به 16500 فالور دارد و پست‌های اخیر آن عموماً بالای 400 و در مواردی بالای 500 لایک خورده‌اند و وقتی کار به پست‌های جذابی مثل تسلیت درگذشت منصور پورحیدری می‌رسد تعداد لایک‌ها به نزدیک 900 هم رسیده است. یکی از بهترین راه‌های درگیر کردن مخاطبان در اینستاگرام برگزاری مسابقه است و بانک تجارت از این راهکار در جشنواره اینستاگرامی خود هرازگاهی با موضوع عکس سفر و حفاظت از محیط‌زیست استفاده کرده است. افراد با گرفتن عکس و استفاده از هشتگ این رویداد می‌توانستند در آن شرکت کنند.
در نگاه کلی به حساب اینستاگرام بانک تجارت؛ یک‌دست نبودن عکس‌های آن کمی به ذوق می‌زند و استراتژی ثابتی برای جذب مخاطبان وجود ندارد.

بانک اقتصاد نوین

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک اقتصاد نوین

این بانک ظرفیت جذب مخاطب بیشتری در صفجه اینستاگرامش را دارد. اگر تعداد فالورهای صفحه اقتصاد نوین چندان زیاد نیست و کمی بیش از 1250 فالور دارد، اما در عوض کیفیت پست‌های این صفحه جلب‌توجه می‌کند. این صفحه 147 پست دارد که اغلب تصاویر و یا گرافیک‌های مناسبی هستند که با کپشن‌های خوبی همراه شده‌اند. کپشن‌هایی که گاهی جسارت بیشتری به خرج می‌دهند و از کلماتخودمانی‌تر استفاده می‌کنند که در صفحه‌های بانکی‌ها چندان مرسوم نیست. (پیشنهاد می‌کنیم هشتگ #پنجره از این صفحه را دنبال کنید)
پست‌های منتشر شده ابتدا از یک قالب کلی پیروی می‌کرده ولی در بسیاری موارد این قالب
در این میان فیلم‌های منتشر شده در اینستاگرام بانک اقتصادنوین با عنوان «قاب‌نو» از لحاظ کیفیت ساخت با بقیه پست‌های آن هماهنگی ندارد. این فیلم‌ها برای کاربردی دیگر تهیه شده و استفاده از آن در اینستاگرام هارمونی کلی صفحه را خدشه‌دار کرده است.
استفاده از تصویرسازی، یادآوری رویدادها و آموزش نکات بانکی از نقاط قوت این صفحه است.

بانک حکمت ایرانیان

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک حکمت ایرانیان

صفحه رسمی بانک حکمت ایرانیان 215 فالوئر دارد. این صفحه با 38 پست که بیشتر آن عکس‌های از مدیران و شرکت در نمایشگاه‌هاست قطعا در جذب مخاطب موفق نخواهد شد. پست‌ها ابتدایی این صفحه با هدف اطلاع رسانی به مشتریان بانک ایجاد شده ولی پس از آن گویا تغییر رویه ای صورت گرفته که بیشتر تصاویر مدیران را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد.
این صفحه 38 صفحهٔ دیگر را فالو کرده است. باید در نظر داشت که اینستاگرام یک ابزار تبلیغاتی و معرفی خاص بوده که مدیریت مؤثر آن نیاز به نیروهای متخصص و البته برنامه‌ریزی دارد که به نظر می‌رسد در حال حاضر چنین نگاهی از طرف بانک حکمت ایرانیان به این صفحه وجود ندارد.

بانک خاورمیانه

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک خاورمیانه

نزدیک به دو سال از اولین پست صفحه بانک خاورمیانه می‌گذرد. و در طی این دو سال این بانک تنها 12 پست دیگر در صفحه خود قرار داده است. صفحه بانک خاورمیانه از حدود یک سال و نیم پیش تا همین سه ماه پیش هیچ پستی را نگذاشته بود. تمام این‌ها به این معنی است که صفحه اینستاگرام این بانک جزو هیچ برنامه روابط عمومی یا تبلیغاتی بانک نیست.

بانک سامان

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک سامان

صفحه بانک سامان حدود 9350 فالور دارد و تعداد پست‌های این صفحه از مرز 500 گذشته است. پست‌های صفحه یکدست نیستند و گاهی پست‌های با کیفیت بالا در صفحه می‌بینیم و گاهی پست‌هایی که به لحاظ تصویری چندان مناسب اینستاگرام نیستند. اما آنچه در مورد این صفحه بیش از هر چیزی به چشم می‌آید استفادهٔ خوب از هشتگ‌های اختصاصی بانک و شعارهای تبلیغاتی‌اش در بخش معرفی و تمام پست‌هاست.
این صفحه نیز از یک قالب گرافیکی پیروی می‌کند ولی از این قالب در بسیاری از موارد استفاده نمی‌شود. اندازه عکس‌ها میان مربع یا مستطیل بودن متغییر است و هنوز فرم ثابتی نیافته است.
فیلم های به کار رفته در اینستاگرام بانک سامان از کیفیت خوبی برخوردار است و به صورت موشن گرافیک متناسب شبکه‌های احتماعی طراحی شده است.
تعامل با کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی اهمیت خاصی دارد. با این حال یک هفته‌ پیش این صفحه پستی منتشر کرد که محتوای آن در مورد آخرین نسخه‌ی اپلیکیشن سامان‌یار بود. زیر این پست تعداد زیادی کامنت انتقادی در مورد این اپلیکیشن وجود داشت اما هیچ پاسخ مناسبی ابری این نارضایتی‌ها وجود نداشت. یک عذرخواهی ساده از مخاطبان و اینکه پیگیر انتقادات آن‌ها هستیم می‌تواند از دل یک ماجرای منفی حس خوب وجه به نظر مشتریان را به مخاطبان بدهد. درحالی که در بیو این صفحه لینک دانلود اپلیکیشن سامان‌یار وجود دارد.

بانک سرمایه

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک سرمایه

صفحه رسمی بانک سرمایه 866 فالور دارد و 252 پست منتشر کرده است. بیشتر پست‌های این صفحه به لحاظ تصویری جذابیتی ندارد و کپشن‌های مناسب و استانداردی هم برای آن‌ها نوشته نشده است که موجب شده صفحهٔ بانک سرمایه از اثرگذاری اجتماعی خاصی برخوردار نباشد.
صفحه بانک سرمایه هم در ابتدا با حداقلی از برنامه کار خود را آغاز کرده ولی به مرور با فراموشی اصول مدیریت اینستاگرام در درگیر کردن مخاطب نیز موفق نبوده است.
به نظر می‌رسد که بانک سرمایه در برنامه‌های تبلیغاتی خود توجه چندانی به این رسانه نداشته است. با در نظر گرفتن اینکه نرخ درگیری و تعامل کاربران در اینستاگرام نسبت به دیگر شبکه‌های اجتماعی بالاتر است باید به مدیران بانک سرمایه گفت که داشتن یک صفحهٔ خوب اینستاگرام هم سرمایه است.

بانک شهر

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک شهر

صفحه رسمی بانک شهر 768 فالور و تاکنون 426 پست در آن منتشر شده است. کیفیت گافیکی پست‌های صفحه بانک شهر نسبت به ماه‌های گذشته پیشرفت زیادی داشته است  اما محتوای ان جذاب نیست، مخاطب انگیزه‌ کافی برای دنبال کردن آن ندارد. در 20 پست آخر هیچ اطلاعات مفیدی به مخاطب این بانک داده نمی‌شود.
نکته: برای هر شبکه اجتماعی محتوای متناسب با آن را باید تولید کرد. اگر محتوایی برای تلگرام یا توییتر تولید شده همان نبایستی عینا در اینستاگرام تکرار شود.
صفحه بانک شهر در استفاده از هشتگ‌های اختصاصی و عمومی به‌خوبی عمل کرده است. اما پاسخ کامنت‌ها در این صفحه داده نشده است. پاسخ مناسب به یک کامنت منفی حتی می‌تواند اثر آن را مثبت هم بکند. با پاسخگویی به کامنت‌ها کیفیت و اثرگذاری صفحهٔ بانک شهر پیشرفت خواهد داشت.

بانک پارسیان

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک پارسیان

صفحه رسمی بانک پارسیان 536 فالور دارد و 107 پست در آن منتشر شده است. این صفحه هیچ صفحهٔ دیگری را دنبال نکرده است. بیشتر پست‌های این صفحه عکس‌های مربوط به اخبار بانک است که بیشتر برای سایت‌های خبری و نشریات تولید می‌شوند که جذابیت خاصی برای مخاطب اینستاگرام ندارند. پست‌های اخیر این صفحه بین 70 تا 100 لایک خورده‌اند. نکتهٔ مثبت این صفحه درگذشته این بود که مدیر صفحه باحوصله به کامنت‌های معدودی که گذاشته می‌شد پاسخ می‌داد که متأسفانه این کار در پست‌های اخیر دیگر دنبال نشده است.
با وجود استفاده از قالب ثابت ولی تصاویر برای اینستاگرام تهیه نشده و آنچه در اینستاگرام بانک پارسیان مشاهده می‌شود مجموعه ای از تصاویر ویرایش است که مختص اینستاگرام تولید نشده است.
در مجموع این تصاویر برای مخاطب جذاب نیست و انگیزه‌ای به آنها برای دنبال کردن صفحه نمی دهد.

بانک پاسارگاد

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک پاسارگاد

صفحه رسمی بانک پاسارگاد 2020 فالور دارد و تاکنون 279 پست منتشر کرده است. پست‌های این صفحه عکس‌های مربوط به اخبار بانک هستند و بنابراین جذابیتی برای کاربران اینستاگرام ندارند.
مانند بسیاری از بانک‌ها بانک پاسارگاد هم چند ماه پیش روز عید فطر را با پستی به همراهانش تبریک گفته است منتها از فرصت استفاده کرده و در همان پست کارت هدیه خود را نیز تبلیغ کرده است که کاری هوشمندانه است. بانک پاسارگاد در بین بسیاری از مردم به مشتری مداری و پاسخگویی خوب شهرت دارد. خیلی خوب است که همین کار در صفحهٔ این بانک هم انجام شود و به معدود کامنت‌هایی که در صفحه گذشته می‌شود، پاسخ داده شود.
تصاویر این صفحه کیفیت یکسانی ندارند، گویا برای تولید آنها مدیریت واحدی وجود ندارد. خدمات و طالاع رسانی به مشتریان حجم کمی از تولیدات تصاویر را داراست. و همچنان همچون بسیاری از بانک‌ها تصاویر جذاب نیستند.

بانک ایران زمین

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک ایران زمین

صفحه بانک ایران زمین کمی بیش به 1500 فالور دارد و تاکنون 383 پست در آن منتشر شده است. بسیاری از پست‌های این صفحه عکس‌های مربوط به اخبار بانک است که جذابیت خاصی برای مخاطب ندارد. گرافیک پست‌های مناسبتی یا موضوعی این صفحه هم چندان مناسب اینستاگرام نیست. این صفحه مسابقه‌ای برای عکاسی مستند از محرم برگزار کرده است. برگزاری مسابقه یکی از راه‌های خیلی خوب ارتباط مؤثر با مخاطبان است. اما بهتر بود که به ‌جای اینکه شرکت‌کنندگان عکس‌های خود را به مدیر این صفحه به‌صورت دایرکت ارسال کنند هشتگی برای این مسابقه طراحی می‌شد تا افراد با گذاشتن این هشتگ زیر عکس‌های خود در مسابقه شرکت کرده باشند. به این روش هشتگ مسابقه باعث جلب‌توجه کسانی که دنبال کننده صفحه نیستند نیز می‌شد.

بانک ملت

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام باشگاه مشتریان بانک ملت

صفحه رسمی باشگاه مشتریان بانک ملت بیش از 18000 فالور دارد و تاکنون 426 پست در آن منتشر شده است. کیفیت بیشتر پست‌های این صفحه درمجموع بالاست و از هشتگ‌ها هم به‌خوبی استفاده شده است. پاسخگویی به کامنت‌ها در سطح بسیار خوبی است و تقریباً هیچ کامنتی بدون پاسخ نمی‌ماند. اما مهم‌ترین انتقادی هم که به این صفحه می‌توان داشت استفاده از کپشن‌های خیلی طولانی است. اینستاگرام شبکهٔ اجتماعی عکس محور است و این کپشن‌های طولانی می‌تواند به‌راحتی از حوصلهٔ خواننده خارج شود.
توجه بیشتر به گرافیک و یک دست بودن تصاویر می‌توانست جذابیت ویژه‌ای به این این صفحه بدهد.

بانک گردشگری

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک گردشگری

صفحه رسمی بانک گردشگری  4672 فالور دارد و تاکنون 200 پست در آن منتشر شده است. این صفحه در طول دو ماه گذشته فعالیت چندانی نداشته است اغلب پست‌های اخیر این صفحه بین 100 تا 120 لایک خورده‌اند. پست‌های مناسبتی در این صفحه زیاد هستند که از گرافیک خوبی هم برخوردار هستند. اما متأسفانه اغلب این پست‌ها کپشنی ندارند. گذاشتن توضیحات و استفاده از هشتگ‌های مناسب می‌تواند تأثیرگذاری چنین پست‌هایی را افزایش دهد.

بانک قرض‌الحسنه رسالت

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک قرض‌الحسنه رسالت

در بین بانک‌های که در اینستاگرام صفحه رسمی دارند بانک قرض‌الحسنه رسالت با حدود 30 هزار فالور ظاهراً با اختلاف بیشترین فالور را دارد. اما با توجه بیشتر به روند رشد تعداد فالورها و میزان درگیری کاربران (Engagement Rate) در زمان‌های مختلف با پست‌های منتشرشده این شائبه را ایجاد می‌کند که رشد این صفحه به‌صورت طبیعی صورت نگرفته است. با نگاهی به لیست دنبال‌کننده‌های این صفحه و وجود حساب‌هایی که ظاهراً واقعی نیستند این بیشتر هم می‌شود.
استفاده از چنین راهکارهایی اگرچه در کوتاه‌مدت ممکن است ظاهراً جواب بدهد اما در درازمدت می‌تواند به برند این بانک صدمه بزند. نکتهٔ مثبت این صفحه قرار دادن عکس هنرمندان و چهره‌های سرشناس است که به بانک دعوت‌شده‌اند. استفاده از افراد تأثیرگذار و محبوب است ولی ای کاش تصاویری با کیفیت‌تری از این هنرمندان ثبت می‌شد.

بانک آینده

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام بانک آینده

صفحهٔ رسمی بانک آینده بیش از 24000 دنبال کننده دارد. تاکنون 309 پست منتشر کرده است. در این اواخر اغلب پست‌های این صفحه بین 150 تا 200 لایک خورده‌اند که برای این تعداد فالور رقم درگیری (Engagement Rate) بسیار پایینی است و این رقم، باورپذیری تعداد دنبال‌کننده‌های این صفحه را دشوار می‌کند. در پست‌های صفحه تلاش شده از گرافیک زیبا و درعین‌حال یکنواختی استفاده شود اما رنگ‌بندی‌ها و به‌خصوص رنگ پس‌زمینه تصاویر می‌تواند مناسب‌تر باشد.

موسسه اعتباری توسعه

آدرس: صفحه‌ی اینستاگرام موسسه اعتباری توسعه

در بین مؤسسات اعتباری موسسه اعتباری توسعه تنها موسسه‌ای است که صفحه رسمی در اینستاگرام دارد. این صفحه فعلاً تنها 109 فالور دارد اما تاکنون 112 پست منتشر کرده است. اما بیش از چهار ماه است که این صفحه هیچ محتوایی منتشر نکرده است و شاید دیگر این صفحه جزو برنامه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی موسسه نباشد. برای موفقیت در اینستاگرام لازم است که روند منظمی از پست‌گذاری وجود داشته باشد و حتی روزهای تعطیل نیز فراموش نشود. صفحه موسسه اعتباری توسعه اگرچه برای تبدیل‌شدن به یک صفحهٔ موفق و تأثیرگذار راه درازی در پیش دارد اما توجه این موسسه اعتباری حداقل به ایجاد صفحه در شبکه‌های اجتماعی خود قدمی مثبت است.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. حسین می‌نویسد

    من بانک هایی حساب باز میکنم که تو اینستاگرام نباشند کلا این صفحات رو نمی پسندم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی