نظرات مراجع تقلید درباره دریافت سود دیرکرد توسط بانک‌ها

آیت‌الله جوادی آملی بابیان اینکه حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است، گفت: زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود.
این اظهارنظر صریح در حالی عنوان‌شده است که طی امروز و روزهای گذشته نیز چند تن از مراجع عظام تقلید اظهارات پی‌درپی و روشنی درباره دریافت سود از سوی بانک‌ها داشته‌اند.

آیت‌الله جوادی‌آملی: حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است، گفت: زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود؛ هزاران تن علف از برزیل با کشتی وارد ایران شده است در صورتی که می‌توان با دوری از اختلاس‌ها و دزدی‌ها از سرمایه‌های گسترده نظام اسلامی استفاده مطلوب کرده و مشکل بیکاری و اقتصاد را کاهش دهیم.
وی در ادامه افزود: اقتصاد مقاومتی فنی نیست بلکه فرهنگی بوده و در این اقتصاد به ایستادگی در برابر مشکلات توجه ویژه شده است و اگر بخواهیم در برابر بیگانه نه بگوییم باید وضعیت اقتصادی مناسبی داشته باشیم. وی از مفهوم اصلی فقیر در ادبیات عرب یاد کرد و ادامه داد: ملت بدون ثروت مادی فقیر بوده و ستون فقرات او شکسته است؛ اکنون این ثروت‌ها در بانک‌های ربوی جمع‌آوری‌شده در صورتی که ظرفیت‌های بسیاری در نقاط مختلف کشور نیازمند این سرمایه‌هاست.
آیت‌الله نوری همدانی: دریافت سود از دیرکرد وام‌های بانکی ربا و حرام است
در همین رابطه، آیت‌الله نوری همدانی دیروز با بیان اینکه خداوند در هفت سوره قرآن، ربا را حرام اعلام کرده است، گفت: خداوند ربا را خانمان‌برانداز و توأم با مفاسد فراوان دانسته لذا آن را عملی حرام معرفی کرده است. آیت‌الله نوری همدانی همچنین گفت: بانک‌ها نیز باید هر آنچه به‌عنوان بهره گرفتند، پس بدهند.
این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که اقتصاد مدنظر اسلام اقتصاد مبتنی بر تولید است و اسلام با این طرز استفاده از پول مخالف است، گفت: اسلام، دین کار است و می‌گوید برای به دست آوردن پول یا باید کار کنید و یا مثل مضاربه و امثال این‌ها سرمایه خود را در خدمت کاری قرار دهید.
وی با بیان اینکه استفاده از پول برای پول به دست آوردن مفاسد زیادی دارد، در تبیین علت آن گفت: برای اینکه صاحب پول در خانه‌اش نشسته و بدون اینکه دردسر ساختن کارخانه یا درافتادن با کارگرها را داشته باشد، پول به دست می‌آورد ولی اگر مسئله بهره و سود در کار نباشد آن شخص مجبور است پول خود را درراه عمران، آبادانی، صنعت و کشاورزی به کار گیرد. آیت‌الله نوری همدانی گفت: از طرفی آن‌کسی که مقروض است، روزبه‌روز مقروض‌تر می‌شود، لذا اسلام با این کار مخالف است و ما نیز این مسئله را به آقای دکتر سیف (رئیس بانک مرکزی) که به قم آمده بود، اعلام کردیم.
آیت‌الله سبحانی: سود بانکی مصداق ربا است/ پرداختن و گرفتن سود بانک اشکال دارد

آیت‌الله سبحانی هم یکی دیگر از مراجع عظام تقلید، عنوان کردند سود بانکی خلاف شرع است و باید از دریافت و پرداخت آن جلوگیری شود.
این مرجع تقلید امروز با اشاره به داستانی در خصوص جریان فتح عربستان توسط پیامبر و درخواست اهل طایف برای مجاز دانستن ربا در مراودات اقتصادی این منطقه خاطرنشان کرد: سود مصداق ربا است و در هرجایی باشد باید از بین برود. وی تصریح کرد: اگر اقتصاد ما دچار رکود است به خاطر این بوده که همه پول خود را در بانک گذاشته‌اند و سود می‌گیرند، مردم نباید به بانک‌ها سود بپردازند، گرفتن و پرداختن سود به بانک مشکل دارد.
آیت‌الله مکارم شیرازی: سود بانکی شرعاً و عرفا جایز نیست/ بانک‌ها نباید از بدهی‌ها سود بگیرند

در همین زمینه آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه سود بانکی شرعاً و عرفا جایز نیست گفت: بانک‌ها نباید از بدهی‌ها سود بگیرند.
آیت‌الله مکارم شیرازی، پیشتر با اشاره به طرح موضوعاتی ازاین‌دست در تماس تلفنی رئیس‌جمهور برای تبریک سال جدید، تصریح کرد: باید این مسائل نیز در کشور حل شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم