رده رپورتاژ آگهی درگاه پرداخت اختصاصی چیست؟

درگاه پرداخت اختصاصی چیست؟

رپورتاژ آگهی

درگاه پرداخت اختصاصی همان درگاه پرداخت مستقیم است که توسط پرداخت یارها واگذار می گردد.

نویسنده: رده
8 اسفند 1401

امروزه درگاه پرداخت اینترنتی ابزار مورد نیاز اغلب کسب‌و‌کارهای آنلاین به شمار می‌رود. اما درگاه پرداخت در اشکال متنوعی و توسط شرکت‌های مختلفی به پذیرندگان ارائه می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارد. ما در این مقاله قصد داریم پیرامون درگاه پرداخت اختصاصی مطالب جامعی را عنوان کنیم. برای کسب اطلاع از ویژگی‌ها، نوع ارائه و مزایای درگاه پرداخت اختصاصی، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تفاوت درگاه مستقیم و واسط

برای درک بهتر مفهوم درگاه پرداخت اختصاصی، ابتدا باید تفاوت دو نوع درگاه مستقیم و واسط را درک کرده باشید:

درگاه مستقیم: درگاه مستقیم توسط شرکت‌های PSP که زیرمجموعه بانک‌های کشور هستند به پذیرندگان ارائه می‌شود. برای دریافت این نوع درگاه پرداخت رایگان، پذیرنده باید از مراحلی زمان‌بر عبور کند و مدارک و مجوزهایی را به شرکت‌ PSP مورد نظر ارائه بدهد. درگاه مستقیم اصولا مناسب کسب‌وکارهای بزرگ و برندهای شناخته شده است.

درگاه واسط: از آن‌جا که مراحل دریافت درگاه مستقیم برای تمام کسب‌وکارها فراهم نیست، شرکت‌های پرداخت‌یاری مانند شرکت درگاه پرداخت رایان پی، با مجوز بانک مرکزی و تحت نظارت شبکه شاپرک، به ارائه درگاه واسط می‌پردازند. پرداخت‌یارها به عنوان یک عنصر واسط میان پذیرنده و شرکت‌های PSP درگاه پرداخت اینترنتی را تحت عنوان درگاه واسط با شرایطی آسان‌تر در اختیار کسب‌وکارها و اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌دهند و در ازای این خدمات و سرویس‌ها، کارمزد مشخصی از تراکنش‌ها را به هنگام تسویه از حساب پذیرنده کسر می‌‌کنند. درگاه واسط همچنین در مقابل این مبالغ کارمزد، خدمات کاربردی بسیاری را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

اکنون با توجه به شناخت نسبی ‌که از درگاه پرداخت به دست آورده‌ایم، می‌توان درگاه پرداخت اختصاصی را این‌گونه شرح داد: درگاه پرداخت اختصاصی در واقع همان درگاه پرداخت مستقیم است که پذیرنده برای دریافت آن از طریق شرکت‌های پرداخت‌یار اقدام می‌نماید. در ادامه توضیحات بیش‌تری در این‌باره ارائه خواهیم کرد.

پرداخت‌یارها درگاه پرداخت اختصاصی واگذار می‌کنند

پرداخت‌یارها اصالتا درگاه پرداخت واسط به پذیرندگان ارائه می‌کنند. اما گاهی پذیرنده برای دریافت درگاه اختصاصی، به جای مراجعه به شرکت‌های PSP، شرکت پرداخت‌یار را مامور انجام این‌کار می‌کند. شرکت پرداخت‌یار ثبت‌نام و درخواست پذیرنده را برای دریافت درگاه اختصاصی ثبت می‌کند و پس از انجام امور مربوطه و عبور از مراحل کاری، درگاه اختصاصی پذیرنده را دریافت می‌کند. برخی از پرداخت‌یارها انجام مراحل و اخذ مجوز‌هایی مانند کد مالیاتی و اینماد را که از الزامات دریافت درگاه مستقیم است، نیز به عهده می‌گیرند و دیگر نیازی به پی‌گیری از سوی پذیرنده نخواهد بود. پذیرنده در چنین شرایطی فقط یک‌مرتبه مدارک مورد نیاز را به پرداخت‌یار ارائه می‌کند.

پس از دریافت درگاه اختصاصی، خدمات حوزه پرداخت و سرویس‌های مالی الکترونیکی از طریق پنل شرکت پرداخت‌یار به پذیرنده ارائه خواهد شد. همچنین پرداخت‌یار برای خدمات ارائه شده در قالب درگاه اختصاصی، در ازای تراکنش‌ها کارمزد معمول خود را از پذیرنده دریافت خواهد کرد و در ضمن پشتیبانی از خدمات درگاه اختصاصی نیز بر عهده پرداخت‌یارها خواهد بود.

آیا درگاه پرداخت اختصاصی کد مالیاتی و اینماد می‌خواهد؟

الزام برخورداری از کد مالیاتی و اینماد برای دریافت درگاه مستقیم، در مورد دریافت درگاه اختصاصی که توسط پرداخت‌یارها انجام می‌شود نیز همچنان برقرار است. داشتن نماد اعتماد الکترونیکی، مجوزی الزامی برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی است. به طور مثال برای دریافت درگاه پرداخت اختصاصی که یک ابزار کاربردی و مهم این نوع کسب‌و‌کارها به شمار می‌رود، داشتن اینماد الزامی است. مگر آن‌که از درگاه واسط استفاده کنند.

اما در کنار این‌ها، مجوز دیگری که در حقیقت ساز‌کاری هم‌راستا با اینماد دارد، کد مالیاتی است. به یاد داشته باشید که به محض دریافت اینماد، اطلاعات کسب‌و‌کار شما وارد سامانه مالیاتی نیز می‌شود و به طور قطع درخواست تشکیل پرونده‌ی مالیاتی برای شما ارسال خواهد شد. آن‌گاه بی درنگ باید برای اخذ کد مالیاتی نیز اقدام لازم را به عمل آورید. برخی از پرداخت‌یارها در فرآیند دریافت درگاه اختصاصی این دو مجوز را نیز با طی مراحلی برای پذیرندگان اخذ می‌نمایند.

مزایا و امکانات درگاه پرداخت اختصاصی

همان‌طور که گفته شد، خدمات و سرویس‌های درگاه پرداخت اختصاصی، در پنل پرداخت‌یارها ارائه می‌شود. بنابراین تمام خدمات، سرویس‌ها و قابلیت‌های کاربردی که در اختیار پذیرنده درگاه واسط قرار می‌گیرد، به پذیرنده درگاه اختصاصی نیز تعلق دارد. در ادامه برخی از این مزایای کاربردی را با هم مرور خواهیم کرد.

گزارشگیری از تراکنش‌ها

پذیرنده می‌تواند از طریق پنل رایان‌پی و یا هر پرداخت‌یار دیگری که درگاه اختصاصی به او ارائه کرده، گزارش‌های دلخواه و مدون از تراکنش‌های انجام شده در اختیار داشته باشد و از این طریق به شکل بسیار مدونی فروش مجموعه خود را زیر نظر گرفته و آنالیز کند.

تسهیم وجوه واریزی

قابلیت تسهیم نیز در مورد درگاه اختصاصی برقرار است. پذیرنده می‌تواند برای تمام ذی‌نفع‌ها و شرکاء کاری خود حساب‌هایی را در پنل مدیریتی تعریف کند و سیستم به صورت خودکار در موعدهای مقرر و بر اساس داده‌های قبلی، اقدام به تسهیم وجوه واریزی به حساب‌های متعدد نماید. این اقدام سبب می‌شود سرعت و دقت بسیار چشمگیری در فرآیند تسویه جاری شود.

ایجاد درگاه و لینک اختصاصی

پذیرنده همچنین می‌تواند تحت شرایط ویژه‌ای، برای مثال چنانچه تعداد خاصی تراکنش در ماه داشته باشد، درخواست بدهد که مشتری هنگام انجام عملیات پرداخت فقط لوگو شرکت را روی درگاه ببیند. همچنین پذیرنده‌ها می‌توانند از بی‌نهایت لینک اختصاصی برای هر یک از خدمات یا محصولات‌شان استفاده کنند. برای نمونه لینک پرداخت اختصاصی ویژه برای شبکه‌های اجتماعی که می‌تواند سفیر برند کسب‌وکارها نیز باشد و علاوه بر امکان دریافت وجه، کارکردهای بازاریابی نیز داشته باشد.

صدور و ارسال فاکتور آنلاین

پذیرنده می‌تواند برای هر یک از محصولات خود هنگام فروش، از طریق پنل درگاه اختصاصی، فاکتور  آنلاین صادر کرده و از طریق پیامک، ایمیل و یا پیام‌رسان‌های اینترنتی، برای مشتریانش ارسال نماید. ارائه فاکتور آنلاین نیز در کنار سهولت فرآیند پرداخت برای مشتری، می‌تواند با ثبت لوگو و توضیحات، سبب ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی نیز برای کسب‌وکارهای مختلف باشد.

کلام پایانی

درگاه پرداخت اختصاصی نوعی درگاه پرداخت مستقیم است که توسط شرکت‌های پرداخت‌یار اخذ و راه‌اندازی می‌شود. پذیرنده درخواست دریافت درگاه اختصاصی خود را به پرداخت‌یار مورد نظرش ارائه می‌کند و پرداخت‌یار نیز پس از دریافت مدارک و مجوزهای لازم از پذیرنده، از طریق یکی از شرکت‌های پی‌اس‌پی برای دریافت درگاه اختصاصی اقدام می‌نماید. درگاه پرداخت اختصاصی در پنل پرداخت‌یارها در اختیار پذیرنده قرار می گیرد و از خدمات و پشتیبانی این شرکت‌ها برخوردار خواهد بود.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد